Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی زعفران یک چای گیاهی است که از کلاله های خشک شده گل زعفران تهیه می شود و خواص بسیاری برای سلامتی دارد. حجم زیادی از این کلاله های ظریف برای تولید ادویه زعفران مورد نیاز است در نتیجه ، زعفران همچنان یکی از گرانترین ادویه جات در جهان است. دمنوش گیاهی زعفران ، در شکل سنتی خود حاوی کافئین نیست. با این حال ، کیسه های چای زعفران تجاری معمولاً ترکیبی از زعفران ، چای سیاه و ادویه ها هستند و کافئین دارند.

دمنوش گیاهی زعفران توسط مصریان ، رومیان و یونانیان باستان برای استفاده در طب عامیانه و ایجاد طعم های آشپزی و گیاهی استفاده می شد. زعفران ، از اعضای خانواده سوسن  است و آزمایشات بالینی اخیر ثابت کرده است که این گیاه دارای مزایای بالقوه ای برای سلامتی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما بمانید.

تاریخچه استفاده از دمنوش گیاهی زعفران

زعفران از دیرباز به دلیل خواص درمانی به ویژه در درمان اختلالات چشمی ، مشکلات معده ، ناراحتی های قاعدگی و نگرانی های مربوط به سلامت روان مورد توجه قرار گرفته است. فواید چای زعفران در حال حاضر پشتوانه بسیاری از علوم مدرن است. اگرچه برخی از کاربردهای تاریخی آن دیگر منسوخ شده است اما برخی دیگر از شواهد غیرقابل انکار پشتیبانی می کنند.

دمنوش گیاهی زعفران برای اولین بار در ایران باستان معرفی شد. در آن زمان افزودن  زعفران به غذا و نوشیدنی یک روش معمول در میان افراد سلطنتی بود و غذاهای آنها را به شدت تحت تأثیر قرار داد. به عنوان مثال ، اسکندر مقدونی اغلب آب داغ  را زعفران می نوشید و برنج زعفرانی می خورد.

امروزه زعفران تنها در تعداد انگشت شماری از مناطق از جمله ایران ، یونان و بخش هایی از خاورمیانه وجود دارد. شرایط آب و هوایی منحصر به فرد و تکنیک های جمع آوری نیروی کار از دلایل اصلی هزینه بالای آن است.

همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن
همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن

فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران برای سلامتی

کمک به رفع افسردگی

مطالعات نشان می دهد که دمنوش زعفران دارای خواص تقویت کننده خلق و خو است. به طور خاص ، یک کارآزمایی بالینی منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان داد که چای زعفران به اندازه فلوکستین (پروزاک) در درمان افسردگی خفیف موثر است.

یک بررسی دیگر در مجله پزشکی یکپارچه به این نتیجه رسید که این دمنوش در بزرگسالان بالای ۱۸ سال به عنوان یک درمان مناسب عمل می کند. ظاهراً هیچ چیزی برای سلامت روان شما بهتر از نشستن و نوشیدن یک فنجان چای زعفران نیست. بهرحال اگر دچار اختلالات افسردگی شدید هستید ، مهم است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید. در واقع ، علیرغم یافته های فوق ، چای زعفران نباید جایگزینی برای نسخه های دارویی باشد مگر اینکه توصیه شود.

مفید برای سلامت چشم ها و بینایی

شاید در ظاهر ، کمی دور از ذهن به نظر برسد. چگونه می توان این حقیقت را پدیرفت که چای زعفران برای چشم ها مفید است و بینایی را بهبود می بخشد؟ دانشمندان دریافتند که این ادویه می تواند روند بیماری های چشمی را معکوس کند و ممکن است در آینده در جلوگیری از دست دادن بینایی در سنین بالا نقش داشته باشد.

این سوال هنوز مطرح است که زعفران دقیقاً چگونه کار می کند؟ محققان دریافتند که دمنوش گیاهی زعفران تأثیرات قابل توجهی بر ژن های تنظیم کننده عملکرد حیاتی ترین سلول های بینایی چشم دارد. زعفران نه تنها از سلول های بینایی (گیرنده های نوری) در برابر آسیب محافظت می کند ، بلکه ممکن است روند دژنراسیون ماکولا (AMD) و رتینیت پیگمانتوزا را کاهش داده و حتی با آن مقابله کند.

فواید زعفران برای پوست

زعفران یک عنصر ارزشمند در صنعت آرایشی و بهداشتی است. بنابراین تعجبی ندارد که مزایای دمنوش زعفران برای پوست بسیار زیاد است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کروسین ، ترکیب فعال زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مضر در بدن مبارزه می کنند این اثرات در کنار سایر ویژگی ها ، در نهایت از پیری زودرس پوست جلوگیری می کند.

علاوه بر این ، در پروژه دیگری در سال ۲۰۱۸ مشخص شد که زعفران دارای خواص ضد التهابی است. این ویژگی باعث می شود که دمنوش زعفران آکنه و درماتیت را کاهش دهد. اگر این کافی نیست یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد که عصاره زعفران به بهبود زخم ها کمک می کند. این کار را با افزایش رشد سلول های پوستی لازم برای ترمیم ضایعات انجام می دهد.

کمک به کاهش فشار خون

ما تا کنون در مورد این نوشیدنی که افسردگی خفیف را تسکین می دهد ، آموخته ایم و این که دمنوش زعفران برای چشم ها ممکن است به شما کمک کند. چای زعفران برای پوست نیز دارای پتانسیل بالایی است. اما در مورد توانایی آن در بهبود سلامت قلب چطور؟

برای شروع  بهتر است بدانید که زعفران فشار خون موش ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. تحقیقات دیگر بر روی خرگوش ها نیز نشان داد که این ماده در کاهش کلسترول LDL و تری گلیسیرید موثر است.

یک مطالعه قدیمی که بر روی انسان انجام و در مجله علوم پزشکی هند منتشر شده است کاهش کلسترول توسط دمنوش زعفران و در نتیجه جلوگیری از آسیب قلب و عروق را نشان داده است.

همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن
همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن

خواص ضد سرطانی

رنگ طلایی و غنی دمنوش زعفران از کروسین ، یک ماده شیمیایی که سرشار از آنتی اکسیدان است ، ناشی می شود. کروسین دارای اثرات ضد سرطانی قوی در برابر طیف وسیعی از سرطان ها است. فلاونوئیدهای موجود در کروسین سلول های سرطانی انسان را مهار کرده و به طور بالقوه می توانند سلول های تومور را کوچک کنند.

کاروتنوئیدها ، رنگدانه های طبیعی زرد رنگ موجود در زعفران  بدن را در برابر بیماری ها ، استرس و ویروس ها محافظت می کند. تهیه چای زعفران ساده است شما می توانید از سه نخ زعفران یا کمتر استفاده کنید آن را در آب داغ بریزید و حداقل ۲۰ دقیقه بگذارید دم بکشد و یک چوب دارچین اضافه کنید تا تلخی زعفران کم شود.

بهبود عملکرد جنسی

کروسین موجود در زعفران می تواند رفتار جنسی را در موش های صحرایی نر بهبود ببخشد. این ترکیب می تواند تعداد و شدت نعوظ را در موش ها افزایش دهد. با این حال ، سافرانال موجود در این ادویه هیچ گونه اثرات جنسی نشان نمی دهد.

همچنین مشخص شد که زعفران در بهبود مورفولوژی و تحرک اسپرم در مردان نابارور موثر است. هرچند مشخص نشد که تعداد اسپرم را بهبود می بخشد. برای روشن شدن نقش بالقوه زعفران در درمان ناباروری مردان ، مطالعات بیشتری با حجم نمونه های بزرگ مورد نیاز است.

در مطالعه دیگری ، کروسین می تواند برخی از پارامترهای تولید مثل را در موش های تحت درمان با نیکوتین بهبود بخشد. این مطالعه حدس می زند که اثرات آنتی اکسیدانی زعفران می تواند دلیل اصلی این تاثیر مثبت خاص باشد. مطالعات بیشتری برای تعیین مکانیسم دقیق عملکرد ادویه مورد نیاز است.

کمک به سلامت دستگاه گوارش

اکثر مطالعات حیوانی نشان می دهد که زعفران با اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد سرطانی ، ضد التهابی و ضد چربی خون در درمان اختلالات گوارشی مفید است. با این حال ، اثر این ادویه در درمان مشکلات گوارشی انسان هنوز مورد بررسی کامل قرار نگرفته است .

سوختگی را التیام می بخشد

یک مطالعه روی موش ها خواص درمانی احتمالی زعفران را به فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی آن مرتبط کرده است. زعفران در مقایسه با زخم های تحت درمان با کرم می تواند اپیتلیالیزاسیون مجدد را در زخم های سوختگی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

تقویت سیستم ایمنی

زعفران سرشار از کاروتنوئیدهایی است که به نظر می رسد بر ایمنی تأثیر می گذارد. مطالعه ای که روی مردان سالم انجام شد نشان داد که استفاده روزانه از زعفران (حدود ۱۰۰ میلی گرم) می تواند دارای اثرات ایمنی موقت تنظیم کننده بدون هیچ گونه عوارض جانبی باشد.

علائم قاعدگی را تسکین دهد

دمنوش زعفران برای زنان مبتلا به دیسمنوره اولیه مفید است. این مطالعه با بیان نیاز به آزمایشات بالینی بیشتر برای تعیین اثربخشی داروی گیاهی به پایان رسید . بنابراین مطالعات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن
همه فواید و خواص دمنوش گیاهی زعفران و طرز تهیه آن

ارزش غذایی دمنوش گیاهی زعفران

دمنوش زعفران مواد مغذی موجود در این ادویه را حفظ می کند و حاوی  مقدار زیادی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد.

سایر مواد مغذی کلیدی در چای زعفران لوتئین و زاکسانتین هستند که مانع از رسیدن نور آبی به لایه های عمیق شبکیه می شوند  و خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد. ترکیبات فعال خاص دیگر از جمله آنتوسیانین ، آلفا کاروتن و بتا کاروتن ، ویتامین های گروه B و کاروتنوئیدها نیز خواص این دمنوش را افزایش می دهند.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی زعفران

برخی از عوارض جانبی دمنوش زعفران هر چند نادر شامل خشکی دهان ، آشفتگی و خواب آلودگی است. برخی از افراد مواردی از تهوع یا استفراغ ، یبوست یا اسهال و گرگرفتگی و سردرد را نیز گزارش کرده اند. اگر در گذشته واکنش های آلرژیک نسبت به زعفران  داشته اید هرگز از آن استفاده نکنید.

در حالی که شواهد فوق امیدوار کننده به نظر می رسد ، اما دارای ریسک است. به عنوان مثال ، علیرغم اینکه چای زعفران برای اگزما مفید است ، اما در موارد دیگر  تأثیر معکوس دارد. همین امر در مورد استفاده از آن در کاهش فشار خون نیز صدق می کند.

مصرف دمنوش گیاهی زعفران در دوران بارداری و شیردهی

آیا فواید چای زعفران در بارداری بی خطر است؟ این یک بحث قابل توجه است زیرا بسیاری معتقدند که بهتر است در این دوران در مصرف هرگونه دمنوش گیاهی احتیاط کنید.

این امر به ویژه در مورد چای مریم گلی و چای ریشه شیرین بیان صادق است که هر دوی آنها با نگرانی های سلامتی در زنان باردار ارتباط دارد. در این رابطه باید تاکید کنیم مواردی وجود داشته است که دمنوش زعفران باعث انقباض رحم و سقط جنین شده است. بنابراین از مصرف آن در صورت بارداری خودداری می کند. این امر در مورد مادران شیرده نیز صادق است.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زعفران

برای تهیه دمنوش گیاهی زعفران تنها چیزی که نیاز دارید یک فیلتر چای ، آب جوش و چند نخ زعفران است. برای تهیه دمنوش کتری را روی اجاق بگذارید. چند نخ زعفران یا پودر آن را در لیوان ریخته و آب جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید برای چند دقیقه بماند تا دم بکشد. در مورد تهیه چای رقیق زعفران صبر و حوصله یک مزیت است. بین پنج تا ده دقیقه بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

حالا استراحت کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید. برخی از افراد لیمو و عسل را  به آن اضافه می کنند ، اگرچه بدون آن طعم بهتری دارد. دمنوش گیاهی زعفران یک چای گیاهی است که اگر به طور مکرر مصرف شود ، می تواند مزایای زیاد بالقوه ای در کاهش افسردگی و بهبود سلامت قلب داشته باشد و در عین حال پوست شما را شاداب و جوان نگه می دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا