Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

چای ماته یک نوشیدنی معروف غیر الکلی است که به طور گسترده ای در آمریکای جنوبی مصرف می شود. این چای از برگ های گیاه  یربا تهیه می شود. این گیاه گل های بسیار زیادی دارد و تا ارتفاع ۱۸ متر رشد می کند. گیاه بایر برای رشد به بارندگی خوب نیاز دارد و می تواند دمای ۶- درجه سانتی گراد را تحمل کند. این گیاه بین اکتبر و نوامبر گل می دهد و بین مارس و ژوئن میوه می دهد.

مطالعات متعدد نشان داده است که این گیاه یکی از مغذی ترین گیاهان جهان است.  چای ماته حاوی انواع ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، انواع آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها است. همچنین حاوی کافئین است که به عنوان یک محرک عمل می کند.

در آرژانتین، برزیل، اروگوئه و دیگر کشورهای آمریکای جنوبی که یک  گیاه بومی رایج  و بسیار محبوب است. چای ماته مانند قهوه و سایر چای ها، سیستم عصبی را تحریک می کند و بیشتر به عنوان تقویت کننده انرژی مصرف می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه چای ماته

چای ماته ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد کشف شد اما محبوبیت روز افزون آن به دلیل مزایای سلامتی فراوان و اهمیت فرهنگی در طول تاریخ تقویت شد. ماته یک نوشیدنی بسیار محبوب در آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه و حتی برخی از مناطق برزیل است. این نوشیدنی در این کشورها به عنوان میراث فرهنگی در نظر گرفته می شود زیرا به شیوه ای بسیار خاص تهیه و به اشتراک گذاشته شده است.

همچنین  به لطف مزایای بیشمار برای سلامتی، از مرزهای دیگر قاره ها عبور کرده و اکنون به عنوان یکی از بهترین نوشیدنی های جهان شناخته می شود.

بهتر است بدانید حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد گوارانی ها (مردم بومی امریکای جنوبی)  برگ های این گیاه را به صورت خام می خوردند. آنها برای بهره برداری از مزایای چای ماته واقعا تلاش کردند و با قرار دادن برگ ها در داخل کدو حلوایی همراه با آب جوش و نوشیدن مایع از طریق نی هایی که درست کرده بودند تکنیک و فرآیند استفاده از گیاه یربا را کامل کردند.

آنها همچنین از ارزش تغذیه ای چای ماته مطلع بودند و گاهی اوقات برگ ها را مستقیما می جویدند. علاوه بر درک مزایای سلامتی آن را به عنوان هدیه مقدس خدایان می پرستیدند و معتقد بودند که با نوشیدن این نوشیدنی قدرت جنگل را می نوشند.

چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

فواید و خواص چای ماته برای سلامتی

انرژی زایی

چای ماته علاوه بر کافئین بالا حاوی تئوبرومین (مواد شیمیایی ایجاد کننده سرخوشی ) و تئوفیلین است در نتیجه به صورت طبیعی انرژی وهوشیاری را افزایش می دهد. این چای با افزایش هوشیاری، افزایش تمرکز و کاهش خستگی عملکرد بدنی را بهبود می بخشد.

بهبود سلامت روان

نوشیدن این چای در درمان اختلالات روانی مانند  افسردگی، اختلالات رفتاری، اختلالات مصرف مواد غذایی ( پرخوری عصبی) و سوء مصرف مواد مفید است.

کمک به کاهش وزن

مطالعات اولیه نشان داده است که چای ماته می تواند به تحریک اکسیداسیون چربی و احساس سیری کمک کند و منجر به کاهش قابل توجه وزن در برخی از افراد شود. علت مستقیم این کاهش وزن ناشناخته است اما محققان گمان می کنند که این اثر می تواند ناشی از ترکیب کافئین و آنتی اکسیدان های موجود در این چای باشد. نوشیدن این چای گیاهی قبل از ورزش حتی می تواند چربی سوزی و مصرف کالری را در طول فعالیت بدنی افزایش دهد .

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

چای ماته ترکیبی قوی از آنتی اکسیدان ها را ارائه می دهد که ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان، التهاب، مشکلات قلبی عروقی، بیماری های کبدی و موارد دیگر کمک کند. آنتی اکسیدان ها بخش مهمی از سیستم ایمنی سالم هستند.

کلسترول بد را کاهش می دهد

مطالعات نشان داده چای ماته لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) یا کلسترول بد را در افرادی با سطوح کلسترول بالا کاهش می دهد. محققان دریافتند کسانی که به طور منظم چای ماته می نوشیدند، سطح کلسترول LDL  آنها تقریبا ۱۰ درصد کاهش می یابد.

روند پیری را کندتر می کند

چای ماته سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها مواد فوق العاده ارزشمندی هستند که  روند پیری را کند می کنند. از آنجا که این چای حاوی کافئین است باعث می شود افراد کمتر احساس خستگی کنند و عملکرد بدنی آنها را افزایش می دهد.

کمک به هضم و جذب

زانتین موجود در ماته می تواند باعث آرامش عضلات صاف دیواره دستگاه گوارش شود که می تواند برای هضم غذا مفید باشد. به ویژه اگر از یبوست، نفخ، گرفتگی یا سایر اختلالات گوارشی رنج می برید استفاده از چای ماته به شما توصیه می شود.

برای قلب مفید است

آنتی اکسیدان های موجود در این چای مانند مشتقات کافئین و پلی فنول ها  به محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کند. چای ماته علاوه بر ویتامین های A ،C و E حاوی بسیاری از ویتامین های B کمپلکس است. همچنین حاوی نیاسین (B3) است، این ویتامین باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول LDL و محافظت در برابر تصلب شرایین می شود.

گردش خون را بهبود می بخشد

سطوح بالای آهن موجود در چای ماته به این معنی است که می تواند به طور قابل توجهی به تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند. با افزایش تولید گلبول های قرمز خون، اکسیژن بیشتری به اندام ها و اعضاء مختلف بدن می رسد که مزایای بسیاری برای سلامتی دارد.

استخوان ها را تقویت می کند

در حالی که چای ماته همیشه به عنوان تقویت کننده استخوان در نظر گرفته نمی شود ولی حاوی برخی مواد معدنی است که برای تراکم مواد معدنی استخوان در بدن ضروری است. کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و روی موجود در این چای فواید بسیاری برای سلامتی دارند و با پوکی استخوان مرتبط با افزایش سن مقابله می کنند.

قوای جنسی را افزایش می دهد

این چای به طور سنتی به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی ملایم شناخته شده  و عمدتا توسط مردان  استفاده می شود. محتوای غنی از مواد معدنی و ویتامین های آن همچنین می تواند به بهبود باروری، تعادل هورمونی و سلامت باروری کمک کند.

ارزش غذایی چای ماته

این چای حاوی مواد مغذی مختلفی است که به حفظ سلامتی کمک می کند. چای ماته منبع خوبی از پلی فنول ها، زانتین ها، مشتقات کافئیل و ساپونین ها است. این چای همچنین حاوی مواد معدنی همچون روی، کروم، پتاسیم، مس، آلومینیوم، آهن، منگنز و نیکل است. همچنین حاوی ویتامین های C ، ویتامین B1 و ویتامین B2 است.

چای ماته مانند قهوه باعث افزایش انرژی می شود اما کافئین کمتری دارد. بنابراین برای افرادی مفید است که به دلایل مختلف مایل به استفاده از کافئین زیاد نیستند.

چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

ارزش غذایی یک فنجان چای ماته

  • کالری: ۱۵گرم
  • پروتئین: ۰.۵ گرم
  •  چربی: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۳ گرم
  • فیبر: ۰ گرم
  • شکر: ۰.۰ گرم

عوارض جانبی چای ماته

مصرف بیش از یک لیتر چای در هر روز خطر ابتلا به سرطان مری را سه برابر می کند. از آنجا که این چای حاوی کافئین است، برخی از افراد ممکن است حساسیت به کافئین را تجربه کنند. علائم مصرف بیش از حد کافئین شامل اضطراب، سرگیجه و سبکی سر است. مصرف بیش از این چای برای مدت طولانی ممکن است باعث سرطان دهان، گلو یا ریه شود.

اگرچه برخی تحقیقات نشان داده است که این چای ممکن است دارای خواص ضد سرطانی مشابه چای سبز باشد اما تحقیقات دیگر ارتباط مستقیم چای ماته و سرطان های گلو و دهان را نشان داده است به ویژه هنگامی که با دمای بالا مصرف شود.

همچنین به دلیل اینکه چای ماته مانند قهوه با تحریک سیستم عصبی باعث افزایش هوشیاری و انرژی می شود برای برخی از افرادی که از فشار خون بالا و بیماری های قلبی رنج می برند مناسب نیست.  نوشیدنی های کافئین دار ممکن است عوارضی مانند افزایش فشار خون، افزایش خطر از دست دادن بارداری و افزایش چربی خون را به دنبال داشته باشند.

آیا چای ماته بهتر از قهوه است؟

چای ماته دارای کافئین کمتری است و همان تاثیری که با نوشیدن قهوه تجربه می شود را ایجاد نمی کند. قهوه دارای مقادیر کمی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص است در حالی که چای ماته دارای طیف وسیع تری از مواد مغذی از جمله ساپونین، کوئرستین و زانتین است که بسیاری از مزایای منحصر به فرد این چای را برای سلامتی فراهم می کند.

اگرچه  قهوه ممکن است تاثیر بیشتری در هوشیاری اول صبح شما ایجاد کند، اما می تواند به سطح اسیدیته بدن، سلامت قلب و عروق و همچنین اعصاب شما آسیب برساند .

نبرد بین قهوه و  ماته بستگی به این دارد که چه چیزی برای شما اهمیت بیشتری دارد اما برای کسانی که به دنبال یک نوشیدنی سالم و مغذی هستند، چای ماته یک انتخاب مناسب  به نظر می رسد.

چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟
چای ماته چیست و از فواید فوق العاده آن چه می دانید؟

موارد منع مصرف چای ماته

در صورت بارداری یا شیردهی باید از نوشیدن این چای خودداری کنید همچنین اگر از اضطراب رنج می برید یا به کافئین حساس هستید، از نوشیدن این چای گیاهی خودداری کنید. مصرف این چای در صورت مصرف داروهای بیماری قلبی، آسم یا افسردگی توصیه نمی شود.

اگر از داروهای محرک استفاده می کنید از مصرف این چای خودداری کنید. همچنین استفاده طولانی مدت و سنگین آم ممکن است به عملکرد کبد آسیب برساند و منجر به بیماری های کبدی شود.

طرز تهیه چای ماته

این دمنوش با ریختن آب داغ روی برگ های خشک شده گیاه یربا در یک کدو تنبل تهیه می شود. این کار بارها تکرار می شود و سپس با استفاده از نی فلزی در خارج از کدو تنبل مصرف می شود.

چای ماته را از کجا بخریم؟

این چای در فروشگاه های سراسر جهان به شکل خشک شده یا چای کیسه ای در دسترس است. نسخه قابل تست آن نیز در برخی فروشگاه ها موجود است. قیمت خرید و فروش چای ماته به کیفیت و نوع بسته بندی آن بستگی دارد. شما می توانید آن را به عنوان یک نوشیدنی گرم یا سرد با شیر یا آب میوه مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا