Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رنگ پلی‌استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر

رنگ پلی‌استر در دهه ۱۹۳۰ در ایتالیا تولید شد و اکنون اصلی ترین رنگ مورد استفاده برای محصولات چوبی در کشورهای توسعه یافته صنعتی است. این رنگ دارای خواص فیزیکی و شیمیایی بی نظیری است که در مقایسه با رنگ های پلی اورتان و رنگ های نیتروسلولز برتری دارد. این ترکیب شیمیایی یک رنگ ایده آل برای تزئین مبلمان درجه یک است.

این رنگ از ترکیب پلی بازیک اسید و پلی ال (از جمله اسید پلی باسیک تا حدی اشباع نشده) تشکیل شده است و سپس با یک کومونومر مخلوط می شود که تحت تأثیر این آغازگر یا شتاب دهنده سفت شده و یک لایه پوشش ایجاد می کند. این فیلم  سخت، مقاوم در برابر سایش، مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر حرارت، مقاوم در برابر اسیدهای رقیق، قلیاها، حلال ها، روغن ها و سایر مواد شیمیایی است و عایق بسیار خوبی است.

ظاهر فیلم حاصل  غلیظ و ضخیم بوده و براقیت بسیار بالای دارد و  دارای رنگ روشن، شفافیت بالا، براقیت و ماندگاری خوبی است.  عمدتا برای رنگ آمیزی مبلمان، کف چوبی، جلوگیری از خوردگی فلز و سایر موارد استفاده می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

تاریخچه رنگ پلی‌استر

در زمان های قدیم سطح چوب را بوسیله لاک الکلی پوشش می دادند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، پلی استر و مواد شیمیایی دیگر از این قبیل مواد برای پوشش دهی سطوح چوبی به کار گرفته شدند که دارای مزایای بسیار زیادتری نسبت به لاک های الکلی هستند. رنگ پلی استر یکی از پرکاربردترین رنگ هایی موجود در جهان برای رنگ آمیزی و جلای سطوح چوبی است.

این رنگ از چوب در برابر عوامل آسیب رسان به خوبی محافظت می کند. خواص این رنگ باعث شده است تا به عنوان رنگ مخصوص لوازم چوبی به کار گرفته شود. این رنگ در واقع نام نوعی الیاف است که در زبان فارسی به رزین پلی استر معروف است.

از ویژگی ها و کاربرد های دیگر این رنگ می توان به شفاف بودن آن اشاره کرد که برای محافظت از چوب به صورت یک لایه نازک بر روی چوب قرار گرفته و از اکسید شدن چوب در اثر مجاورت در هوا آزاد و یا حملات قارچ ها و باکتری ها یا آفات به چوب جلوگیری می کند.

رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر
رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر

سخت کننده در رنگ پلی‌استر چه کاربردی دارد؟

یکی از مشکلات اصلی این رنگ ها دیر خشک شدن و حالت ژله ای بودن این رنگ ها است. شرکت های تولید کننده رنگ های صنعتی برای رفع این مشکل ترکیب شیمیایی به نام سخت کننده یا هاردنر را به همراه این رنگ به بازار ارائه داده اند. هاردنرها در بازار به دو صورت پودری و مایع در دسترس هستند. این ترکیبات بوی بسیار تندی دارند، بنابراین برای رنگ آمیزی سطوح چوبی باید تهویه مناسبی داشته باشید.

در هنگام استفاده از سخت کننده ها  باید به این نکته توجه داشته باشید که میزان استفاده از این ترکیبات شیمیایی در این رنگ ها بسیار مهم بوده و استفاده زیاد از هاردنر باعث سخت شدن و از بین رفتن رنگ می شود. همچنین میزان استفاده از هاردنر به نوع چوبی که می خواهید رنگ آمیزی کنید نیز بستگی دارد. هاردنر به بیان دیگر در این رنگ ها، نقش کاتالیزور را ایفا می کند و زمان خشک شدن رنگ را کوتاه تر می کند.

انواع رنگ های پلی‌استر

این رنگ ها به دو دسته تقسیم می شوند و عبارتند از:

رنگ های نیم پلی‌استر

رنگ نیم پلی استر یا اسید کیورینگ دارای کاربرد های کاملا  شبیه پلی استر است، با این تفاوت که پس از مصرف نیاز به عملیات دیگری ندارد. این رنگ معمولا به عنوان پوشش پایانی استفاده می شود و به صورت مات و رنگ براق در دسترس می باشد.  این رنگ از سه جزء تشکیل شده است که شامل ماده اصلی رنگ (مانند رزین، روغن های سبک، اوره فرمالدئید)، یک حلال شیمیایی ( مانند اتیلن یا تینر ) و یک ماده سخت کننده ( مانند سولفونیک اسید) است.

رنگ های تمام پلی‌استر

تمام پلی استرها خود به دو نوع تقسیم می شود. این دو نوع شامل پلی استر ایستاده و  پولیشی است. کاربرد های این دو نوع نیز متفاوت است. تمام پلی استر از دو جزء تشکیل شده است که شامل ماده اصلی رنگ و یک جزء سخت کننده است. این رنگ به ماده حل کننده و رقیق کننده نیاز دارد. تمام پلی استر ها بسیار شفاف و براق هستند و زیبایی طبیعی چوب را به طور به خوبی نشان می دهند.

رنگ نیم پلی‌استر چیست؟

نیم پلی استر در صنایع چوب نسبت به سایر رنگ ‌های سلولزی و فوری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و  به‌ عنوان پوشش نهایی در محصولات چوبی استفاده می شود. بیشتر محصولات چوبی که در اطراف خود مشاهده می‌ کنید، با این رنگ پوشش داده شده ‌اند. این رنگ شفاف است و یا به رنگ عسلی در بازار در دسترس است. این رنگ دو جزئی است یعنی دارای دو جزء ماده اصلی و یک سخت کننده است.

ماده اولیه انیم پلی استر  روغن نارگیل و روغن سویا است. استفاده از روغن نارگیل باعث بی ‌رنگی آن می شود و روغن سویا به آن رنگ عسلی  می دهد. لازم به ذکر است که استفاده از روغن نارگیل در این رنگ ها باعث کیفیت بهتر آن نسبت به نیم پلی استر ساخته‌ شده با روغن سویا خواهد شد.

۵۰ درصد دیگر رنگ نیم پلی استر از اوره فرمالدئید تشکیل شده است که برای سلامتی انسان و سایر موجودات بسیار خطرناک است. این رنگ بازار به صورت  قوطی‌ های ۱ کیلویی، ۴ کیلویی و ۲۰ کیلویی در دسترس می باشد و دارای  دو نوع براق و مات است.

رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر
رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر

رنگ تمام پلی استر

دو نوع  رنگ تمام پلی استر در بازار موجود است که به صورت ایستاده و پولیشی تولید می شود و هر کدام کارایی خاص خود را در صنایع چوبی دارند. نوع ایستاده آن یکی دیگر از رنگ های رایج استفاده شده در صنعت چوب است. رنگ تمام پلاستیک، پوششی شبیه شیشه بر روی سطح چوب ایجاد می کند که ظاهر بسیار زیبای به چوب می بخشد.

قیمت این رنگ حدود دو برابر تمام پلی استر پولیشی است. رنگ پولیشی، برای پولیش و براق کردن چوب استفاده می شود. این رنگ پس از اعمال بر روی سطح چوب، به عملیات دیگری نیاز ندارد، زیرا سطح بسیار صاف و صیقلی را ایجاد می کند که همانند شیشه می باشد. نوع ایستاده  تمام پلی استر از سه جز تشکل شده است، که برای آماده سازی این رنگ باید ابتدا این سه جز را باهم مخلوط کنیم.

نکته مهم در مورد این رنگ، این است که نیازی به حلال ندارد و می توانید آن را به صورت غلیظ استفاده کنید. برای استفاده از این رنگ مهارت کافی نیاز خواهد بود.

برای مخلوط کردن این رنگ ابتدا باید رزین را با کبالت ترکیب کنید و سپس سخت کننده را به نسبت مناسب به مخلوط اضافه کرده و کامل هم بزنید تا یک محلول یکنواخت بدست آورید. زمان خشک شدن رنگ تمام پلی استر بسیار سریع است بطوریکه پس از استفاده حدود یک ساعت طول می‌ کشد تا کاملا خشک شود.

تفاوت رنگ نیم پلی‌استر و تمام پلی‌استر

  • رنگ تمام پلی استر پوششی مانند شیشه را بر روی سطح چوب ایجاد می کند، در حالی که رنگ نیم پلی استر پوششی مات یا براق را روی سطح چوب ایجاد می کند.
  • رنگ تمام پلی استر سریع ‌تر از رنگ نیم پلی استر خشک می ‌شود.
  • رنگ تمام پلی استر سه جزیی است، اما رنگ نیم پلی استر دو جزیی است
  • رنگ تمام پلی استر لایه ای ضخیم را بر روی سطح چوب ایجاد می کند، در حالی که رنگ نیم پلی استر لایه ای نازک را به وجود می آورد.

چگونگی استفاده از رنگ پلی‌استر

استفاده از رنگ های صنعتی و ساختمانی نیاز به مهارت و تمرین است و برای استفاده از رنگ های مختلف باید از یک متخصص کمک بگیرید. رنگ کردن سطوح چوبی با پلی استر ها تا حدودی آسان است. چگونگی استفاده از رنگ پلی استر عبارتند از:

رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر
رنگ پلی استر چیست؟ فرق رنگ پلی‌ استر و نیم پلی ‌استر

مرحله اول

برای شروع باید حفره ها و خوردگی های موجود در چوب را با بتونه مخصوص چوب پر کنید. این کار باعث زیباتر و یک دست شدن سطح چوبی شما می شود. قبل از شروع به رنگ آمیزی با بتونه مخصوص چوب حتما ترک ها، فرورفتگی ها و شکاف های موجود در سطح چوب را پر کنید.

مرحله دوم

در این مرحله بعد از خشک شدن بتونه کاری، برای ایجاد یک سطح صاف و یک دست نیاز به سنباده کشی دارید. سنباده زدن باعث صاف و صیقلی شدن سطح چوب شما می شود. این کار برآمدگی های حاصل از بتونه کاری شما را برطرف می کند. برای سنباده زدن بهتر است از یک سمباده نرم استفاده کنید.

مرحله سوم

برای نتیجه بهتر در رنگ آمیزی، آستر زدن بسیار مهم است. آستر به عنوان زیر سازی در رنگ آمیزی یاد می شود و یک لایه رنگ است که باعث بهبود رنگ اصلی می شود. رنگی که به عنوان آستر زیرین انتخاب می کنید، برای تعیین رنگ اصلی چوب بسیار اهمیت دارد بنابراین باید رنگ آستری را با دقت زیادی انتخاب کنید.

مرحله چهارم

مرحله چهارم مرحله ای نهایی است. پس از اطمینان از خشک شدن رنگ آستری، زمان آن رسیده است که رنگ آمیزی اصلی را اجرا کنید. برای این کار رنگ پلی استر خود را آماده کرده و مخلوط کنید. سپس با استفاده از یک قلم  آن را بر روی سطح چوبی خود اعمال کنید. بهتر است این کار را در محیط آزاد یا یک محیط با تهویه مطلوب انجام دهید.

قیمت رنگ پلی‌استر

اکنون که با مزایا و معایب رنگ پلی استر آشنا شدید می توانید با خرید رنگ پلی استر سطوح چوبی را رنگ آمیزی کنید. حلال رنگ پلی استر را نیز می توانید به راحتی از شرکت های تولید و توزیع رنگ خریداری نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا