Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

تک یاخته ای ها (علوم ششم) چه هستند؟ انواع تک یاخته ای ها

تک یاخته ای ها موجوداتی هستند که فقط از یک سلول تشکیل شده و کلیه عملکردهای حیاتی از جمله متابولیسم، دفع و تولید مثل را دارند. تک یاخته ای می توانند پروکاریوت یا یوکاریوت باشند.

 

نمونه هایی از موجودات تک یاخته ای عبارتند از: باکتری ها، قارچ و پروتستا. اگرچه موجودات تک یاخته ای با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند، اما در محیط زیست، صنعت و پزشکی نقشی اساسی دارند. برخی از آنها ممکن است برای انسان، حیوانات و گیاهان عفونی یا بیماری زا باشند. در نشریه جهان شیمی فیزیک بطور کامل در مورد این موجودات توضیح داده شده است.

تعریف تک یاخته ای ها (علوم ششم)

تک یاخته ای ها کدامند؟ مبحث تک یاخته ای در علوم ششم از پرطرفدارترین مباحث زیست شناسی است. برخلاف موجودات چند یاخته ای، تک یاخته ای ها یا موجودات تک سلولی گروههایی از موجودات زنده مختلف هستند که فقط از یک سلول تشکیل شده اند.  آن سلول تمام عملکردهای حیاتی مانند هموستاز، متابولیسم و ​​تولید مثل را انجام می دهد. علاوه بر این، یک سلول واحد باید بتواند انرژی خود را به دست آورد و از آن استفاده کند. مواد زائد را دفع کرده و مواد مورد نیاز خود را به قسمتهای مختلف انتقال دهد. در مقابل ، موجودات چند سلولی (چند یاخته ای) از چندین سلول تشکیل شده اند و این سلول ها نقش های خاصی دارند و ممکن است به عنوان یک واحد (بافت) با هم عمل کنند.

تعریف تک یاخته ای ها در زیست شناسی

تعریف تک یاخته ای در زیست شناسی: (۱) متشکل از تنها یک یاخته. (۲) مربوط به موجودی است که عملکردهای آن در یک یاخته یا سلول انجام می شود.

ساختار تک یاخته ای ها

سلول تک یاخته ای دارای پروتوپلاسم است. حاوی پروتئین های مختلف، لیپیدها، کربوهیدرات ها و اسیدهای نوکلئیک است. پروتوپلاسم توسط غشای سلولی احاطه شده که اجزای داخلی سلول را از محیط خارجی جدا می کند. با این حال، هر سلولی باید قادر به تعامل با محیط خارجی خود برای به دست آوردن مولکول از خارج و دفع مواد زائد به خارج باشد.

"<yoastmark

طبقه بندی موجودات زنده

سه نوع اصلی از موجودات زنده در سه حوزه طبقه بندی می شوند: (۱) یوکاریوت (شامل یوکاریوت ها) و دو نوع پروکاریوت: (۲) باکتری ها و (۳) آرکئاها. آنها بر اساس ساختار ریبوزوم ها در هر نوع سلولی طبقه بندی شدند.

همه سلول ها دارای برخی از ویژگی های مشابه هستند. مانند ذخیره مواد ژنتیکی به شکل اسید نوکلئیک، استفاده از آدنوزین تری فسفات برای به دست آوردن انرژی و احاطه شدن توسط غشای سلولی. این شباهت ها ناشی از تکامل موجودات زنده و اشتراک اجداد مشترک است. از سوی دیگر، تفاوت بین موجودات زنده ناشی از سازگاری با محیط اطراف با استفاده از انتخاب طبیعی است.

تاریخچه تکاملی تک یاخته ای 

تک یاخته ای بیش از ۳ میلیارد سال پیش در جایی که انتقال ژنی افقی بین گونه های مختلف ظاهر شد. در نهایت منجر به شکل گیری سه نوع مختلف سلول گردید. این نظریه پس از تجزیه و تحلیل ژنوم سه سلول و به دست آوردن نتایج نشان داد که آنها دارای مواد ژنتیکی مشترک هستند.

قدیمی ترین فسیل یافت شده در سطح زمین از یک پروکاریوت تک سلولی بود. حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش شکل گرفت. به دنبال آن، یوکاریوتها اخیرا در حدود ۲.۵ میلیارد سال پیش ظاهر شدند. نظریه اندوسیمبیوتیک نشان می دهد که یوکاریوت ها از سلول های پروکاریوتی که در داخل یوکاریوت زندگی می کردند تکامل یافته اند. به عنوان مثال، شباهت های بین ریبوزوم میتوکندری که جز سلول یوکاریوتی است و ریبوزوم سلول باکتریایی شواهدی را نشان می دهد که یوکاریوت ها از این رابطه اندوسیمبیوتیک بین دو پروکاریوت تکامل یافته اند. علم طبقه بندی روابط تکاملی بین گونه های مختلف را روشن می کند.

اهمیت تک یاخته ای ها

تک یاخته ای ممکن است مستقل زندگی کنند اما نقش مهمی در اکوسیستم ایفا می کنند. علاوه بر این، آنها از نظر پزشکی در فرمول بندی آنتی بیوتیک ها استفاده می شوند.

"<yoastmark

عملکردهای اکولوژیکی تک یاخته ای 

وجود تک یاخته ای برای محیط زیست و اکوسیستم لازم است. چندین گونه یوباکتریا برای محیط زیست مفید هستند. زیرا مواد آلی پوسیده و مرده را تجزیه کرده و ترکیبات خود را در خاک ثابت می کنند. برخی از سویه ها در مبارزه با آلودگی مانند سويه Pseudomonas توانایی تخریب نفت در خاک و اقیانوس ها را دارند.

سایر سویه های باکتری می توانند فلزات سنگین موجود در فاضلاب را تجزیه کنند. Eubacteria دارای مزایای صنعتی است. از آنها در تولید پنیر، مشروب و سایر غذاهای گوارشی استفاده می شود. Eubacteria منبع اصلی تولید آنتی بیوتیک ها هستند بنابراین از نظر پزشکی اهمیت دارند. سیانوباکتریها نوعی از اوباکتری ها هستند. توانایی انجام فتوسنتز را دارند و در تولید اکسیژن و تعادل اکسیژن در اتمسفر نقش دارند.

اهمیت پزشکی تک یاخته ای 

از موجودات تک یاخته ای در صنعت داروسازی برای تولید آنتی بیوتیک هایی استفاده می شود که از نظر ساختار و نحوه عملکرد با آنتی بیوتیک های باکتریایی متفاوت است. چنین آنتی بیوتیک هایی می توانند بیماران را با مکانیسم های مختلف درمان کنند. در نتیجه، می توانند بر مشکل مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها غلبه کنند.

انواع تک یاخته ای ها

موجودات تک یاخته ای به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: پروکاریوت ها و یوکاریوت ها. در همه جا در اطراف ما و حتی درون بدن ما یافت می شوند. اما به دلیل اندازه کوچک سلول، با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند مگر اینکه از تجهیزات خاصی مانند میکروسکوپ استفاده شود. با این وجود ، آنها می توانند تجمع کنند. به راحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده میشوند.

موجودات تک یاخته ای شامل باکتری ها، پروتیست ها و مخمرها هستند. به عنوان مثال، پارامسیوم موجودی تک سلولی دمپایی شکل است که در آب حوضچه یافت می شود. غذا را از آب می گیرد و در اندامکهایی که به واکوئل های غذایی معروف است هضم می کند. مواد مغذی حاصل از غذا از طریق سیتوپلاسم به اندامک های اطراف می روند و به حفظ عملکرد سلول و در نتیجه ارگانیسم کمک می کنند.

"<yoastmark

باکتری 

بله. در حقیقت، باکتری ها جز موجودات تک یاخته ای هستند. باکتری و آرکیا موجودات پروکاریوتی هستند. گرچه تک یاخته ای منحصر به پروکاریوت ها نیست. برخی از یوکاریوتها به صورت مجرد نیز زندگی می کنند. مانند جلبک های تک یاخته ای، قارچ های تک یاخته ای.

اکثر موجودات زنده که فقط از یک سلول تشکیل شده اند  میکروسکوپی هستند و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. تک یاخته ای ها در طبیعت فراوان هستند. زیستگاههای متعددی حاوی تک یاخته ای ها هستند. به عنوان مثال، برخی از تک یاخته ای ها می توانند در محیط های بحرانی زنده بمانند و بنابراین آنها را اکستروموفیل می نامند. آنها معمولاً در شرایط بحرانی مانند دما یا pH مقاوم هستند.

باکتری ها موجودات زنده ای هستند. با شکافت دوتایی تولید مثل می کنند. برخی از اوباکتری ها توانایی ایجاد اسپور را دارند تا از مواد ژنتیکی خود در برابر آسیب محیط اطراف مانند تابش یا مواد شیمیایی محافظت کنند. برخی از باکتری ها برای انسان و سایر موجودات زنده بیماری زا هستند. با این حال، برخی دیگر مفید هستند و در بدن به عنوان میکروبیوتای معمولی وجود دارند که می توانند بدن را از حمله میکروارگانیسم ها محافظت کنند. یا ویتامین هایی تولید کنند که به سلول های مختلف بدن در انجام عملکرد طبیعی خود کمک می کند.

پروکاریوت 

پروکاریوتها نماینده اکثریت قریب به اتفاق از موجودات تک یاخته ای هستند. سلول پروکاریوتی چیست؟ بر اساس تعریف، پروکاریوتی به معنای نداشتن اندامک های تخصصی متصل به غشا مانند هسته و میتوکندری است. DNA آنها در سیتوپلاسم در منطقه ای که به نوکلئوئید معروف است آزاد است.

پروکاریوت چیست؟ پروکاریوت سلولهای بسیار سازگار با شرایط اطراف هستند. پروکاریوتها می توانند از مواد آلی و معدنی برای متابولیسم استفاده کنند. نمونه هایی از سلول های پروکاریوتی آرکئا و اوباکتریوم هستند. یکی از راههای تشخیص باکتریها از آرکئاها دیواره سلولی آنها است. آن دسته از باکتری ها که دارای دیواره سلولی هستند. دارای پپتیدوگلیکان در دیواره های سلولی خود هستند.

آرکی باکتر (Archaea)

آرکی باکتر (Archaea) یکی از نمونه های قدیمی پروکاریوت تک یاخته ای است. آنها با جوانه زدن، تکه تکه شدن یا شکافت دوتایی تولید مثل می کنند. در شرایط بحرانی و شرایط عادی مانند اقیانوس ها ، خاک ها و قسمت های خاصی از بدن انسان زندگی می کنند. با این حال، آنها معمولاً برای انسان غیر بیماری زا هستند. متانوژن ها توانایی تولید گاز متان را دارند. آنها با کاهش دی اکسید کربن به هیدروژن و تولید انرژی به شکل آدنوزین تری فسفات متان تولید می کنند.

یوباکتریوم (eubacteria)

یوباکتریوم (eubacteria) معمولاً باکتری شناخته می شود. جز دسته تک یاخته ای ها هستند. تقریبا در همه جا در اطراف ما زندگی می کنند.

آیا باکتری ها پروکاریوت هستند؟ باکتری ها شایع ترین تک یاخته ای ها از دسته پروکاریوتی هستند. آنها بر اساس ساختار خود به باکتریهای گرم مثبت یا گرم منفی طبقه بندی می شوند.

یوکاریوت 

یوکاریوت ها می توانند موجودات تک یاخته ای یا چند یاخته ای باشند. با این حال، یوکاریوتهای تک یاخته ای دارای ویژگیهای متمایزی به عنوان یوکاریوتهای چند سلولی در سطح سلولی هستند. به طور خاص، همه یوکاریوت ها حاوی اندامک های متصل به غشا هستند، مانند هسته و میتوکندری. یوکاریوتها به صورت جنسی یا غیر جنسی تولید مثل می کنند. با تولید مثل جنسی، تنوع ژنتیکی افزایش می یابد. در مقابل تولید مثل غیر جنسی که معمولاً یک کلون از والدین تولید می شود. با این وجود، تولید مثل غیر جنسی به گسترش سریع ارگانیسم کمک می کند. نمونه های موجودات تک سلولی یوکاریوتی شامل پروتیست های تک سلولی و قارچ ها است.

پروتستا

جلبک ها ، قالب های لجن متعلق به فرمانرو پروتستا هستند. آیا پروتیست ها هسته دارند؟ آیا آنها یوکاریوت هستند؟ پروتستا دارای هسته ای هستند که حاوی مواد ژنتیکی است و بنابراین، آنها یوکاریوت هستند.

"<yoastmark

تک یاخته ای ها و بیماریزایی در انسان

موجودات  تک یاخته ای یوکاریوتهای تک سلولی هستند که در خاک یا آب یافت می شوند. آنها از نظر شکل، اندازه، نحوه تغذیه و ساختار سلولی متفاوت هستند. تک یاخته ها ممکن است به عنوان بخشی از فلور طبیعی یا به عنوان منبع بیماریها در بدن یافت شوند. با این حال، تنها تعداد کمی از انگل ها می توانند باعث بیماری شوند. نمونه های بیماری زای انگلی که تأثیر زیادی بر سلامتی دارند.

اسپوروزوآ باعث مالاریا شده است. یکی از علل اصلی مرگ و میر در کودکان آفریقایی است. مالاریا از طریق پشه های آلوده به انسان منتقل می شود. آنها اسپوروزو را به خون میزبان تزریق می کنند که باعث مالاریا می شود.

تک یاخته ای و اتوتروف

موجودات تک یاخته ای از نوع اتوتروف قادر به فتوسنتز هستند. آنها آزادانه زندگی می کنند. تک یاخته های بیماری زا دارای چرخه زندگی نسبتا پیچیده ای هستند که از میزبانی به میزبان دیگر منتقل می شوند. تک یاخته ها معمولاً به صورت اسکیزوگونی، جوانه زنی یا شکافت به صورت غیرجنسی تکثیر می شوند در حالی که تنها چند تک یاخته مانند پارامسیوم از نظر جنسی تولید مثل می کنند.

واکنش تک یاخته ای در برابر شرایط بحرانی

یک کپسول توسط برخی از تک یاخته ها در شرایط خاص برای محافظت از ارگانیسم تولید می شود. این شکل کیست یک تک یاخته ای است و مرحله ای از چرخه زندگی آن است که در آن ارگانیسم می تواند در شرایط نامطلوب، از جمله کاهش مواد مغذی، آب و اکسیژن، یا در معرض گرمای شدید یا مواد شیمیایی سمی زنده بماند. کیست همچنین می تواند از تک یاخته ای خارج از میزبان محافظت کند زیرا برخی تک یاخته ای انگلی از یک میزبان دفع می شوند تا دیگری را آلوده کنند.

نمونه هایی از تک یاخته ای ها

موجودات تک یاخته ای برای زندگی و رفاه سایر موجودات روی زمین ضروری هستند. آنها می توانند مواد مفید تولید کنند. مواد مرده را تجزیه کرده و موجودات دیگر را از برخی عفونت ها محافظت کنند. در این بخش ، چند نمونه تک یاخته ای توضیح داده شده است.

فیتوپلانکتون

فیتوپلانکتون، یعنی پروتستهای تک یاخته ای آب، نمونه هایی از سلولهای یوکاریوتی هستند که در آب شیرین یا شور زندگی می کنند. جلبکها و دیاتومهای سبز فیتوپلانکتون هستند. آنها برای به دست آوردن انرژی فتوسنتز را انجام می دهند. هنگامی که شرایط محیط مساعد باشد ، فیتوپلانکتون منفجر می شود. این شکوفه ها مقدار زیادی اکسیژن در جو زمین تولید می کنند.

آمیب

آمیب یکی از نمونه های سلول های یوکاریوتی است. آمیب در محیطهای مرطوب مانند خاکهای مرطوب، پوشش گیاهی پوسیده یا درون بدن انسان زندگی می کنند. آمیب از شاخک های خود برای شکار باکتری های کوچکتر استفاده می کند. این شاخک ها شبه پا نامیده می شوند. از آنها در حرکت، لمس و شکار استفاده می شود.

نیتروزوموناس و نیتروباکتر

نیتروزوموناس و نیتروباکتر نمونه هایی از پروکاریوت ها هستند. این باکتری ها می توانند از هر منبع کربنی مانند منابع مختلف انرژی یا دی اکسید کربن برای ساخت مواد شیمیایی پیچیده حاوی نیتروژن استفاده کنند. نیتریت در نتیجه اکسیداسیون این ترکیبات نیتروژنی توسط نیتروزوموناس تولید می شود. به دنبال آن، نیترات از اکسیداسیون نیتریت توسط گونه های نیتروباکتر تولید می شود. عملکرد این فرآیند در کشاورزی استفاده می شود.

تک یاخته ای ها (علوم ششم) چه هستند؟ انواع تک یاخته ای ها
تک یاخته ای ها (علوم ششم) چه هستند؟ انواع تک یاخته ای ها

اوگلنا (Euglena)

اوگلنا (Euglena) یکی دیگر از موجودات تک یاخته ای منحصر به فرد است. این گونه می تواند غذای خود را تولید کند یا آن را از منبع خارجی تهیه کند. بنابراین، اوگلنا به عنوان موجودات تک یاخته ای “ترکیبی از گیاه و حیوان” در نظر گرفته می شوند. بیشتر آنها به دلیل تغذیه از جلبک های سبز در صورت نور ضعیف سبز هستند که برای ارگانیسم برای انجام فتوسنتز کافی نیست. از سوی دیگر، اگر نور کافی باشد، در طول فتوسنتز اکسیژن تولید می کند.

دیاتوم

دیاتوم ها رایج ترین نوع فیتوپلانکتون ها هستند. دانشمندان معتقدند آنها مهمترین گروه موجودات در کل کره زمین هستند زیرا یک چهارم اکسیژن موجود را تولید می کنند. آنها یک پوسته شفاف مانند شیشه می سازند که بسته به نوع دیاتوم، از نظر شکل، اندازه و الگو متفاوت است. اگرچه تک یاخته ای هستند، اما می توانند با پیوستن به یکدیگر مستعمرات تشکیل دهند و حتی اکسیژن بیشتری را با هم تولید کنند. مستعمرات می توانند به شکل روبان ، زیگزاگ یا حتی ستاره باشند.

جلبک

بسیاری از جلبک ها تک یاخته ای هستند. آنها معمولا روی صخره ها، خاک یا آبهای ساحلی یافت می شوند. بزرگترین موجود زنده تک یاخته ای یکی از جلبکهای آبزی است. جلبک ها فتوآتوتروف هایی شبیه گیاهان هستند. با این حال، به دلیل تفاوت در ساختار گیاهان و جلبک ها، گروه دوم به عنوان گیاه در نظر گرفته نمی شود.

لجن

قالب های لجن موجودات تک یاخته ای هستند. از مواد پوسیده آلی تغذیه می کنند. شبیه قارچ هستند با این حال ، برخلاف قارچ هایی که دارای دیواره های سلولی کیتینی هستند، دارای دیواره های سلولزی هستند. کپک های لجن نیز تک سلولی هستند اگرچه می توانند تحت تنش به یک ارگانیسم به ظاهر چند سلولی تبدیل شوند.

قارچ

آیا قارچ ها تک یاخته ای هستند یا چند یاخته ای؟ اکثر قارچها به عنوان موجودات چند سلولی وجود دارند و تنها تعداد کمی از آنها تک یاخته ای هستند. مخمرها شکل تک سلولی قارچ ها هستند. آنها به طور گسترده ای پخش می شوند و معمولا روی پوشش برگها و میوه ها یافت می شوند.

از آنجا که آنها یوکاریوت هستند، قارچ ها هسته ای در سلول های خود دارند که مواد ژنتیکی آنها را حمل می کند. قارچ ها از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارند زیرا در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین مسئول تجزیه مواد مرده هستند. بنابراین جز مهمی از زنجیره غذایی محسوب می شوند. اکثر گیاهان به قارچ ها وابسته هستند تا در جذب آب و مواد معدنی از خاک تا ریشه به آنها کمک کنند. انسان از قارچ هایی مانند قارچ در صنایع غذایی و دارویی استفاده می کند.

مخمر

مخمر یکی از معدود موجودات تک یاخته ای است. بیشتر در نواحی شیرین مانند شهد گل و میوه ها یافت می شود. انواع مختلفی از مخمر وجود دارد و بسیاری از آنها برای تهیه نان ، آبجو و شراب استفاده می شود. مخمر اخیرا برای تولید اتانول نیز دستکاری شده است. منجر به ایده های جدید و بهبود منابع سوخت محیطی می شود.

مخمر مانند کاندیدا آلبیکنس می تواند به سلولهای اپیتلیال انسان متصل شده و باعث بیماری (کاندیدیازیس) شود. انواع دیگر مخمرها نیز می توانند باعث بیماریهای جدی غیر انسانی شوند. مخمرها معمولا با جوانه زدن یا شکافت تکثیر می شوند. آنها می توانند در شرایط هوازی یا بی هوازی رشد کرده و زنده بمانند. هنگامی که اکسیژن فراوان است  آنها کربوهیدرات ها را به صورت هوازی به آب و دی اکسید کربن متابولیزه می کنند. در موارد کاهش اکسیژن، مخمرها تخمیر بی هوازی کربوهیدرات ها را برای تولید اتانول و دی اکسید کربن انجام می دهند. این نوع تخمیر در صنایع مختلف مانند پخت ، تولید شراب و دم کردن مورد استفاده قرار می گیرد.

موجودات چند یاخته ای

موجودات چند یاخته ای از بیش از یک سلول تشکیل شده اند و گروه های سلولی برای انجام وظایف تخصصی متفاوت هستند. در انسان، سلول ها در مراحل اولیه رشد متمایز می شوند و به سلول های عصبی، سلول های پوست، سلول های ماهیچه ای، سلول های خونی و انواع دیگر سلول ها تبدیل می شوند.

به راحتی می توان تفاوت این سلول ها را در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. ساختار آنها به عملکرد آنها مربوط می شود. بدین معنی که هر نوع سلولی شکل خاصی به خود می گیرد تا به بهترین نحو به هدف خود برسد. سلول های عصبی دارای زائده هایی به نام دندریت و آکسون هستند که با سایر سلول های عصبی برای حرکت ماهیچه ها ، ارسال سیگنال به غدد یا ثبت محرک های حسی متصل می شوند. سلولهای بیرونی پوست، پشته های مسطح را تشکیل می دهند. سلولهای ماهیچه ای الیاف باریکی هستند که برای انقباض ماهیچه به هم متصل می شوند.

سلولهای موجودات چند یاخته ای نیز ممکن است با توجه به اندامکهای مورد نیاز داخل سلول متفاوت به نظر برسند. به عنوان مثال، سلول های ماهیچه ای دارای میتوکندری بیشتری نسبت به سایر سلول ها هستند تا بتوانند به راحتی انرژی لازم برای حرکت را تولید کنند. سلولهای لوزالمعده نیاز به تولید پروتئینهای زیاد و ریبوزومهای بیشتر و شبکه آندوپلاسمی خشن برای پاسخگویی به این نیاز دارند. اگرچه همه سلول ها دارای اندامک های مشترک هستند ، تعداد و انواع اندامک های موجود نحوه عملکرد سلول را آشکار می کند.

تفاوت تک یاخته ای ها و چند یاخته ای ها

عملکرد سلول ها در موجودات تک یاخته ای و چند یاخته ای متفاوت است. تک یاخته ای ها برای تمام عملکردهای خود فقط به یک سلول وابسته است در حالی که یک موجود چند یاخته دارای سلولهای تخصصی برای انجام عملکردهای مختلف است که به طور جمعی از ارگانیسم حمایت می کند.

عملکرد سلولها در تک یاخته ای ها و چند یاخته ای ها متفاوت است. اما در هر موجود زنده، هر سلول دارای ساختارهای سلولی یا اندامکهای تخصصی است که تعداد زیادی سلول وجود دارد. این اندامک ها وظیفه انواع عملکردهای سلولی مانند به دست آوردن مواد مغذی، تولید انرژی و ساخت پروتئین را بر عهده دارند. موجودات تک سلولی تنها از یک سلول تشکیل شده اند که تمام عملکردهای مورد نیاز بدن را انجام می دهد. در حالی که موجودات چند سلولی از سلول های مختلف برای عملکرد استفاده می کنند.

چند جاندار تک سلولی را نام ببرید علوم هفتم

ارگانیسم هایی که از یک سلول تشکیل شده اند، موجودات تک سلولی نامیده می شوند. همه موجودات زنده از سلول تشکیل شده اند. آنها می توانند از یک سلول یا چند سلول تشکیل شده باشند. آنها شامل باکتری ها، باستانی ها، تک یاخته ها، جلبک های تک سلولی و مخمرها هستند. این موجودات سازگاری بالایی با محیط از خود نشان می دهند و علیرغم داشتن چنین طرح های بدنی ساده، ویژگی های منحصر به فرد پیشرفته ای برای مقاومت در برابر ناملایمات ایجاد کرده اند. موجودات تک سلولی تأثیر اکولوژیکی قابل توجهی دارند و همچنین در چندین زمینه مختلف تحقیقات علمی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از نمونه های رایج موجودات تک سلولی عبارتند از:

یوباکتری: همه باکتری ها پروکاریوت های تک سلولی هستند. مثال: کلستریدیوم،  استرپتوکوکوس، لاکتوباسیلوس و غیره.

آرکائوباکتری ها: همه آنها پروکاریوت های تک سلولی هستند و عمدتاً در شرایط شدید مانند کوه های پوشیده از یخ، چشمه های آب گرم، استخرهای اسیدی و غیره زندگی می کنند. آنها شامل اسیدوپیل ها، ترموفیل ها، متانوژن ها و غیره هستند.

سیانوباکترها: این موجودات شبیه باکتری ها هستند اما دارای کلروفیل هستند. آنها فتواتوتروف هستند و تصور می شود که اولین موجودات فتوسنتزی هستند که روی زمین تکامل یافته اند.

پروتیست ها: پروتیست ها شامل طیف وسیعی از موجودات یوکاریوتی تک سلولی هستند. این موجودات بیشتر به‌ عنوان تک یاخته‌ ها، دیاتومه ‌ها، داینوفلاژل‌ ها، کپک های لجن، اوگلنوئیدها و غیره گروه‌ بندی می‌شوند. آمیب، اوگلنا، پارامسیوم و غیره

قارچ: مخمرها قارچ هایی هستند که تک سلولی هستند. به عنوان مثال می توان به ساکارومایسیس.

اعتقاد بر این است که موجودات تک سلولی به ویژه پروکاریوت ها نشان دهنده اشکال حیات اولیه روی زمین هستند که حدود ۳.۵ میلیارد سال پیش تکامل یافته اند. تئوری ها حاکی از آن است که پس از سرد شدن زمین، توسعه اقیانوس ها محیط مساعدی را برای شیمی پری بیوتیک فراهم کرد. از طریق جهش و انتخاب طبیعی، این اشکال حیات اولیه متنوع شدند و منجر به ظهور موجودات تک سلولی پیچیده تر شدند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا