Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

ساقه مغز چیست؟ ساختار، عملکرد و کاربرد

ساقه مغز قسمت انتهایی مغز است. از مغز میانی، پشت و بصل النخاع تشکیل شده است. هر کدام ساختار و عملکرد منحصر به فردی دارد. آنها با هم به تنظیم تنفس، ضربان قلب، فشار خون و چندین عملکرد مهم دیگر در بدن کمک می کنند. همه این عملکردهای ساقه مغز به دلیل آناتومی منحصر به فرد آن است. از آنجا که ساقه مغز هسته های عصبی جمجمه را در خود جای داده است. گذرگاهی برای بسیاری از مسیرهای عصبی مهم است.

آسیبها می تواند ساقه مغز را تحت تاثیر قرار دهد و علائم آن متفاوت است. شامل سرگیجه، دوبینی و یا مشکلات حرکتی خواهد بود. سرفصل ساقه مغز از جذابترین مباحث علوم پایه هشتم است. در نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات کاملی در مورد دستگاه عصبی و انواع سیناپس های ارتباطی در مغز و همچنین یاخته های عصبی مقالاتی منتشر شده است. هم اکنون مقاله ای کامل تحت عنوان ساقه مغز در اختیارتان قرار میدهیم.

 

 

محل قرارگیری ساقه مغز

ساقه مغز در پشت گردن قرار دارد. در قسمت پایینی مغز و با نخاع پیوسته است. در پشت ساقه مغز، مخچه (قسمتی از مغز که مسئول هماهنگی است) توسط قسمت تحتانی جمجمه محافظت می شود.

این قسمت مهم مغز در حفره جمجمه خلفی قرار دارد. در بالا، مغز میانی با نیمکره مغزی پیوسته است. در زیر، بصل النخاع با نخاع پیوسته است. در قسمت عقب، پلک ها و مغز استخوان با بطن چهارم از مخچه جدا می شوند.

یک ساختار ساقه ای است. از قسمت خلفی مغز تا نخاع امتداد دارد. مننژها از سه لایه بافت همبند ورق مانند تشکیل شده اند که مغز و نخاع را در بر گرفته است.

در خارج از مننژ، این قسمت توسط قسمت تحتانی جمجمه محافظت می شود. مایع مغزی نخاعی CSFبین مننژها و ساقه مغز جریان می یابد و باعث تغذیه و محافظت می شود.

از بالا به پایین، ساقه مغز شامل مغز میانی، پشت (پونز) یا پل مغزی و بصل النخاع است. هر یک از این بخشها شامل مسیرهای عصبی است. بسیاری از آنها در سراسر ساقه مغز حرکت می کنند. ریشه عصب جمجمه در ساقه مغزی قرار دارد. هر جفت از ۱۲ عصب جمجمه  بیرون می آید. ساقه مغز از چندین شریان، از جمله شریان های مهره ای، شریان پایه و شریان پونتین، خون دریافت می کند.

"<yoastmark

اعصاب جمجمه

سطوح عصب جمجمه عبارتند از:

مخ: اعصاب یک و دو جمجمه

مغز میانی: اعصاب سه و چهار جمجمه

پشت یا pons: اعصاب پنج تا هشت جمجمه

بصل النخاع یا Medulla oblongata: اعصاب ۹ تا ۱۲ جمجمه

قسمت عمیق ساقه مغزی از ماده خاکستری تشکیل شده است و مسیرهای عصبی باقی مانده از ساقه مغز عمدتا از ماده سفید تشکیل شده که به شدت میلین شده است (توسط نوعی چربی که اعصاب را عایق می کند محافظت می شود).

ساختار ساقه مغز

ساقه مغز قسمتی از مغز است. مستقیما با نخاع متصل می شود. شامل مناطقی است که تنفس و عملکرد قلب را تعدیل می کند. همچنین راه هایی برای ارتباط بین مغز و نخاع است. عصب های جمجمه از ساقه مغز بیرون می آیند. حرکت و احساس داخل و اطراف صورت را کنترل می کنند.

اندازه اش در بزرگسالان ۷ سانتیمتر است. در قاعده مغز و بالای نخاع قرار دارد. ساختاری است که مخ را به نخاع و مخچه متصل می کند. از ۳ بخش به ترتیب نزولی تشکیل شده است: مغز میانی ، پشت و بصل النخاع.

مسئول بسیاری از عملکردهای حیاتی مانند تنفس، هوشیاری، فشار خون، ضربان قلب و خواب است. شامل مجموعه های مهم ماده سفید و خاکستری است. ماده خاکستری درون ساقه مغز از بدن سلول عصبی تشکیل شده و بسیاری از هسته های مهم ساقه مغز را تشکیل می دهد. ده از دوازده عصب جمجمه ای از هسته عصب جمجمه ای آنها در ساقه مغز بوجود می آید.

مجرای ماده سفید ساقه مغزی شامل آکسون های عصبی است که مسیر خود را به سمت ساختارهای مختلف طی می کنند. منشا آکسون ها از اجسام سلولی است که در جای دیگری در سیستم عصبی مرکزی واقع شده اند. سلولهای مجرای ماده سفید نیز در داخل ساقه مغزی قرار دارند. این مجاری به ترتیب هم به مغز (آوران) و هم به مغز (وابران) مانند مسیرهای حسی و مجاری قشری نخاعی منتقل می شوند.

"<yoastmark

مغز میانی

قسمت فوقانی خلفی مغز میانی tectum نامیده می شود که به معنی “بام مغز” است. سطح تکتوم با چهار برآمدگی نمایانگر دو ساختار زوج پوشیده شده است: قوزک فوقانی و تحتانی. قوزک فوقانی در حرکات چشم و پردازش بینایی نقش دارند. قوزک تحتانی در پردازش شنوایی نقش دارند.

هسته مهم دیگر، ماده سیاه، در اینجا واقع شده است. ماده سیاه سرشار از نورون های دوپامین است. بخشی از گانگلیون های پایه محسوب می شود. در بیماری پارکینسون، تخریب عصبی در جسم سیاه رخ می دهد و این تخریب عصبی با اختلال حرکتی مشخصه ای که در پارکینسون و آلزایمر مشاهده می کنیم همراه است.

پونز یا پل مغزی

یک مسیر مهم برای مجاری که از مغز به پایین تا نخاع ادامه می یابد. همچنین برای مسیرهایی که به مغز می روند. ارتباطات مهمی با مخچه از طریق دسته های فیبر معروف به ساق پا مخچه ایجاد می کند. چندین هسته برای اعصاب جمجمه دارد.

اعصابی که اطلاعات مربوط به احساس لمس، درد و دما را از طریق سیناپس صورت و سر در یک هسته در قسمت پشتی حمل می کنند.

دستورات حرکتی مربوط به حرکت چشم، جویدن و حالات صورت نیز در حوضچه ها ایجاد می شود.

علاوه بر این، هسته های عصبی جمجمه در پشت بدن در چندین عملکرد دیگر مانند بلع، تولید اشک، شنوایی و حفظ تعادل  نقش دارند.

مدولا یا بصل النخاع

نقطه اتصال ساقه مغزی به نخاع است. حاوی هسته ای به نام هسته مجرای انفرادی است. برای بقای ما بسیار مهم است (اطلاعاتی در مورد جریان خون به همراه اطلاعاتی در مورد میزان اکسیژن و دی اکسید کربن در خون ، از قلب و عروق خونی اصلی دریافت می کند). هنگامی که این اطلاعات ناهماهنگی با نیازهای بدن را نشان می دهد (به عنوان مثال فشار خون بسیار پایین است) ، اقدامات بازتابی در هسته مجرای انفرادی آغاز می شود تا همه چیز را در محدوده مورد نظر بازگرداند.

برای بقای ما ضروری است. زیرا تضمین می کند که سیستم های حیاتی مانند سیستم قلبی عروقی و تنفسی به درستی کار می کنند.

مسئول چندین عمل بازتابی از جمله استفراغ، بلع، سرفه و عطسه است. چندین عصب جمجمه ای نیز در سطح مدولا از ساقه مغزی خارج می شوند.

تغییرات آناتومیکی ساقه مغز

شایع ترین تغییرات ساقه مغزی عموما شامل عدم تقارن خون یا اعصاب جمجمه است. این تغییرات معمولا جزئی هستند و معمولا عوارض بالینی ایجاد نمی کنند.

آنوریسم: نقص در رگ خونی و مادرزادی است. در عروق خونی نزدیک ساقه مغزی ایجاد شود. آنوریسم های مغزی نزدیک ساقه مغز ممکن است به دلیل فشرده سازی یا خونریزی، عوارض جدی ایجاد کنند.

"<yoastmark

مسیر اصلی عصبی ساقه مغز

ساقه مغزی ما شامل اعصاب و مجاری (مسیرهای عصبی) است. عملکردهای حرکتی و حسی را در سراسر بدن تامین می کند. دستگاه عصبی از دنباله ای از اعصاب تشکیل شده است که به سرعت پیامها را در یک مسیر خاص ارسال می کند.

مسیرهای اصلی عصبی در ساقه مغزی عبارتند از:

اسپینوتالاموس

در قسمت بیرونی ساقه مغزی فعالیت دارد. پیامهای حسی را که از اعصاب حسی سرچشمه می گیرد به نخاع، از طریق ساقه مغزی و تالاموس در قشر مغز منتقل می کند.

قشر نخاعی

به صورت میانی، در نزدیکی مرکز ساقه مغزی حرکت می کند. پیام هایی را از قسمت حرکتی قشر مغز از طریق ساقه مغز، به نخاع و در نهایت به ماهیچه ها برای کنترل حرکت ارسال می کند.

Spinocerebellar

در قسمت جانبی ساقه مغز پیام ها را بین مخچه و نخاع منتقل می کند تا موقعیت بدن را تنظیم کند.

تامین خون ساقه مغز

ساقه مغزی ما منبع خون خود را منحصرا از گردش خلفی از جمله مهره ها و شریان پایه دریافت می کند.

بصل النخاع خون را از مهره ها از طریق شریان های سوراخ کننده داخلی و جانبی دریافت می کند.

پشت و مغز میانی خون خود را از ناحیه زیرین به وسیله شریان های سوراخ کننده داخلی و جانبی دریافت می کنند.

ارتباط ساقه مغز و انتقال دهنده عصبی

برخی از ساختارهای واقع در ساقه مغزی با هماهنگی انتقال دهنده های عصبی (پیام رسان های شیمیایی) برای کنترل عملکردهای پیچیده بدن فعالیت می کنند.

نمونه هایی از این ساختارها عبارتند از:

حرکت: جسم سیاه و هسته قرمز در مغز میانی با گانگلیون های پایه در نیمکره های مغزی تعامل دارند تا به کنترل حرکت کمک کنند.

عملکردهای خودکار: مدولا یا بصل النخاع شامل هسته هایی است که عملکردهایی مانند تنفس و تنظیم عملکرد قلب و عروق را حفظ می کند.

خواب و آگاهی: تشکیل شبکیه، گروهی از اعصاب که در سراسر ساقه مغز امتداد یافته است. با قشر مغز در تعامل است.

"<yoastmark

عملکرد ساقه مغز

ساقه مغز دارای سه عملکرد گسترده است:

۱-به عنوان مجرای مسیرهای صعودی و مجاری نزولی که نخاع را به قسمت های مختلف مراکز بالاتر در مغز پیشین عمل می کند.

۲-کنترل رفلکس های مهم مرتبط با بدن را دارد، شامل:

  • تنفس
  • سیستم قلبی عروقی
  • درک
  • عملکردهای خودمختار مانند هضم، ترشح بزاق، تعریق، اتساع یا انقباض مردمک ها، ادرار کردن

۳-حاوی هسته اعصاب جمجمه III تا XII است.

به طور خلاصه، سه عملکرد اساسی ساقه مغز وجود دارد:

  • به عنوان مجرایی برای مسیرهای صعودی و نزولی که به مغز می روند و از مغز خارج می شوند.
  • برای قرار دادن هسته های عصب جمجمه
  • برای ادغام عملکرد چندین سیستم حیاتی

عملکردهای خاص هر قسمت از ساقه مغز وابسته به هسته عصب جمجمه و مجاری است که در هر ناحیه قرار دارد. بصل النخاع عملکرد تنفسی، سیستم قلبی عروقی و همچنین فعالیتهای گوارشی را کنترل می کند. پونس یا پشت در کنترل حرکات بدن و تعادل نقش دارد. در نهایت، مغز میانی حرکات چشم را کنترل کرده و آن را با ورودی شنوایی ادغام می کند.

علائم آسیب ساقه مغز

علائم رایج بیماریهایی که بر ساقه مغزی تاثیر می گذارد:

  • سرگیجه (احساس چرخش در اتاق)
  • اختلال در تعادل
  • استفراغ
  • درد شدید سر
  • ناهنجاری هایی در حرکت چشم
  • ضعف و یا از دست دادن حس در یک طرف بدن.

تشخیص آسیب ساقه مغز

اگر علائم اختلال ساقه مغزی را دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما یک سابقه پزشکی دقیق از شما گرفته و معاینه فیزیکی انجام می شود.

پزشک حرکات چشم شما را با دقت بررسی می کند. شرایط می تواند باعث دوبینی شود که ممکن است با حرکات ناهموار چشم ظاهر شود. نیستاگموس (حرکات پرش چشم) نیز وضعیتی است که با درگیری ساقه مغز همراه است.

براساس سابقه و وضعیت جسمانی شما، پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای ارزیابی بیشتر وضعیت شما تجویز کند.

آزمایشاتی که ممکن است نیاز داشته باشید شامل موارد زیر است:

"<yoastmark

تصویربرداری ساقه مغز

معمولا از یک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی مغز برای بررسی ساقه مغزی استفاده می شود.

آنژیوگرافی

اگر نگرانی در مورد تغییر شکل عروق وجود داشته باشد، بررسی رگ های خونی نزدیک ساقه مغزی ممکن است با یک آزمایش تهاجمی یا غیر تهاجمی ضروری باشد.

پتانسیل برانگیخته 

یک آزمایش غیر تهاجمی است. پاسخ شما را به محرک هایی مانند نور یا صدا اندازه گیری می کند. آزمایش بالقوه برانگیخته مانند پتانسیل های برانگیخته شنوایی ساقه مغز می تواند در شناسایی شرایطی که بر مغز تأثیر می گذارد، از جمله ساقه مغز، کمک کند.

بیماری مرتبط با آسیب ساقه مغز

شرایط متعددی می تواند بر ساقه مغزی تاثیر بگذارد و منجر به علائم عصبی شود. علائم مربوط به ناحیه خاصی از ساقه مغزی است. گاهی اوقات، آسیب جزیی می تواند علائم عمیقی ایجاد کند. مشکلات بالینی قابل توجهی می تواند بر ساقه مغز مانند سکته مغزی، بدخیمی، فرآیندهای دمیلینه کننده و بسیاری موارد دیگر تأثیر بگذارد.

پارکینسون و آلزایمر

آسیب یا انحطاط نورونهای دوپامینرژیک در ماده سیاه که منجر به بیماری پارکینسون و آلزایمر می شود.

سکته مغزی

سکته مغزی سبب آسیب مغزی میشود. به دلیل قطع جریان خون رخ می دهد. در نتیجه تنگ شدن شدید رگ های خونی رخ دهد یا ممکن است زمانی رخ دهد که لخته خون به رگ های خونی ساقه مغز حرکت می کند و مانع جریان خون می شود.

برخی از انواع سکته مغزی شامل سندرم مدولاری جانبی، سندرم وبر (سندرم سکته مغزی میانی) و سندرم پونتین جانبی است.

سکته مغزی بر ساقه مغز تاثیر می گذارد. علائم شدیدی ایجاد میکند، عبارتند از:

  • مشکلات عملکردهای حیاتی مانند تنفس، اغلب منجر به مرگ می شود.
  • مشکل در جویدن، بلعیدن و صحبت کردن.
  • ضعف یا فلج در بازوها، پاها و یا صورت.
  • مشکلات مربوط به تعادل یا احساس.
  • از دست دادن شنوایی
  • مشکلات بینایی
  • سرگیجه
  • کما

مولتیپل اسکلروزیس

ماده سفید ساقه مغز می تواند تحت تاثیر دمیلینه شدن قرار گیرد. منجر به علائمی می شود که بسته به نوع مولتیپل اسکلروزیس ممکن است برگشت پذیر باشد، به تدریج در طی سالها بدتر یا دائمی شود.

افزایش فشار داخل جمجمه

هنگامی که در مغز تورم ایجاد می شود. مانند ضربه به سر، سکته مغزی یا عفونت، می تواند بر ساقه مغز فشار بیاورد و بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. می اثرات تهدید کننده زندگی مانند اختلال تنفسی ایجاد میکند.

اختلالات حرکتی

چندین اختلال حرکتی، از جمله بیماری پارکینسون، با اختلال در عملکرد و انحطاط برخی از نواحی ساقه مغزی مانند جسم سیاه و هسته قرمز همراه است.

آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی می تواند رگ های خونی را در هر مکانی از مغز، از جمله رگ های خونی نزدیک ساقه مغزی، تحت تاثیر قرار دهد. آنوریسم می تواند ساختارهای ساقه مغزی را فشرده کند، ممکن است خون رسانی را مختل کند یا در صورت خونریزی عوارض شدیدی ایجاد کند.

تومور مغزی

یک تومور اولیه مغزی می تواند در هر ناحیه ای از مغز ایجاد شود و سرطان از نقاط دیگر بدن می تواند به مغز سرایت کند. برخی از انواع تومورهای اولیه ساقه مغزی شامل گلیوما، مننژیوم و نوروم آکوستیک است.

خلاصه نکات کلیدی ساقه مغز

در جدول زیر نکات کلیدی ساختاری و عملکردی ساقه مغزی به اختصار گفته شده است:

قسمتهای مختلف ساقه مغزی بصل النخاع یا مدولا

پونز یا پل مغزی

مغز میانی

بصل النخاع یا مدولا قسمت باسیلار: شامل (انتقال دهنده قشر نخاعی) ، olives (حاوی هسته الیوری تحتانی)

تگمنتوم مدولاری: شامل توبرکل (مجراها) و چهار هسته عصب جمجمه ای

پونز یا پل مغزی بخشBasilar : شریان پایه، مجرای قشری نخاعی، الیاف کورتیکونوکلئر، هسته پونتین را در خود جای می دهد.

Pontine tegmentum: شامل تشکیل شبکیه پونتی، چهار هسته عصبی جمجمه، مسیرهای صعودی نخاعی ، loci coerulei

مغز میانی از مجاری مغزی عبور می کند.

دارای صفحه چهار طرفه (فوقانی و تحتانی)

ساقه مغزی به دو نوع مخروطی و تگمنتوم تقسیم می شوند.

تکتوم: پشت قنات مغزی

Ventricles and cisterns بطن چهارم و سوراخ لوشکا و مگندی

مخازن بین جمجمه ای، چهار گوشه ای، پونتینی و مخچه ای

عملکرد ساقه مغز تنفس، ضربان قلب، فشار خون، هوشیاری، رفلکس های صوتی و تصویری، مزه و هضم، تنظیم خودکار، تعادل و هماهنگی را تنظیم می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا