Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
علوم پایه

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

چشم ما و عملکرد آن مشابه لنز دوربین است. فعالیت چشم توسط عنبیه و مردمک کنترل می شود. هنگامی که هوا بسیار تاریک است. مردمک چشم ما بسیار بزرگ است و در روشنایی برعکس عمل میکند. نزدیک بینی و دوربینی از مشکلات رایج در چشم است. ممکن است به تدریج یا سریع اتفاق بیوفتد. نزدیک بینی و دوربینی در خانواده های زیادی دیده می شود. زیرا جنبه وراثتی دارد. باتوجه به اینکه بینایی یکی از مهمترین حواس پنجگانه ما است و جز دسته اندام های حسی مهم حیاتی بدن محسوب میشود. توجه به مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی و دوربینی بسیار مهم است.

لنز دوربین می تواند بر روی اجسام دور و نزدیک با کمک آینه ها و دیگر وسایل مکانیکی تمرکز کند. عدسی چشم هم به تمرکز ما کمک می کند. گاهی اوقات برای تمرکز به کمک نیاز دارد. عینک، لنزهای تماسی همگی به ما کمک کرده تا وضوح ما بیشتر شود. بهتر بتوانیم جهان اطراف را مشاهده کنیم.

معاینه چشم می تواند نزدیک بینی و دوربینی را تایید کند. شما می توانید با استفاده از عینک، لنزهای تماسی یا جراحی انکساری، مشکل خود را درمان کنید. نزدیک بینی و دوربینی یکی از مباحث چشم از دروس علوم پایه هشتم است.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد چشم و بینایی سنجی مقالات خوبی منتشر شده است. اکنون در این مقاله درباره علل، عوامل، تشخیص و درمان نزدیک بینی و دوربینی مقاله ای برای شما آماده کردیم.

فهرست مطالب

ساختار چشم

چشم ساختار کره ای نامتقارن با قطر حدود دو سانتیمتر است. ساختار چشم عبارتند از:

مردمک: دهانه دایره ای سیاه رنگ در عنبیه که اجازه ورود نور به داخل چشم می دهد.

اسکلرا: سفیدی چشم

ملتحمه: یک لایه نازک از بافت. تمام قسمت جلوی چشم شما را به جز قرنیه می پوشاند.

کوروئید: لایه ای حاوی رگ های خونی. پشت چشم را تشکیل می دهد.

بدن کیلیاری: ساختار حاوی ماهیچه است. در پشت عنبیه قرار دارد که لنز را متمرکز می کند.

قرنیه: پنجره جلویی شفاف چشم که نور را به چشم منتقل و متمرکز می کند. لیزر اصلاحی، قرنیه را تغییر شکل میدهد.

عنبیه: قسمت رنگی چشم که به تنظیم میزان ورود نور به چشم کمک می کند. هنگامی که نور زیاد است. عنبیه مردمک چشم را می بندد تا نور کمتری وارد شود. وقتی نور کم است، عنبیه مردمک را باز می کند تا نور بیشتری وارد شود.

عدسی: اشعه های نور را روی شبکیه متمرکز می کند. لنز شفاف است و در صورت لزوم قابل تعویض است. با افزایش سن عدسی کدر می شود و در نتیجه نیاز به عینک مطالعه داریم. از لنزی مصنوعی برای جایگزینی لنزهای کدر شده بعلت آب مروارید استفاده می شود.

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ادامه ساختار چشم

ماکولا: ناحیه ای در شبکیه که حاوی سلولهای حساس به نور خاصی است. در ماکولا سلولهای حساس نور به ما اجازه می دهند جزئیات خوب را به وضوح در مرکز میدان دید خود مشاهده کنیم. وخامت ماکولا یک بیماری رایج با افزایش سن است.

عصب باصره: مجموعه ای از بیش از یک میلیون رشته عصبی که پیامهای بصری را از شبکیه به مغز منتقل می کند.

شبکیه چشم: لایه عصبی که پشت چشم را پوشانده است. شبکیه نور را حس کرده و تکانه های الکتریکی ایجاد می کند که از طریق عصب بینایی به مغز ارسال می شود.

زجاجیه: ماده شفاف و ژلاتینی حفره مرکزی چشم را پر می کند.

مغز در واقع آنچه را که می بینید پردازش می کند. تصاویر را با هم ترکیب می کند. گلوکوم یکی از شایع ترین بیماری های چشمی است که به آسیب عصب بینایی مربوط می شود.

عملکرد چشم

حواس پنج گانه شامل بینایی، صدا، چشایی، شنوایی و لمس است. بینایی، مانند سایر حواس ارتباط تنگاتنگی با سایر قسمتهای آناتومی دارد. چشم به مغز متصل است و برای تفسیر آنچه می بینیم به مغز وابسته است.

نحوه مشاهده ما بستگی به انتقال نور دارد. نور از جلوی چشم (قرنیه) به عدسی منتقل می شود. قرنیه و عدسی به تمرکز پرتوهای نور بر پشت چشم (شبکیه چشم) کمک می کند. سلولهای شبکیه نور را به تکانه های الکتروشیمیایی جذب کرده و تبدیل می کنند که در امتداد عصب بینایی و سپس به مغز منتقل می شوند.

عیوب انکساری چشم

عیوب انکساری چشم عبارتند از:

نزدیک بینی

نزدیک بینی زمانی اتفاق می افتد که کره چشم شما بیشتر از حد معمول باشد یا قرنیه شما بسیار شیب دار باشد. به جای تمرکز دقیق روی شبکیه چشم، نور در جلوی شبکیه چشم شما متمرکز شده و در نتیجه برای اشیاء دور ظاهر تار ایجاد می کند.

دوربینی

دوربینی این حالت زمانی اتفاق می افتد که کره چشم شما کوتاهتر از حد معمول است یا قرنیه شما بسیار کم است. این اثر برعکس نزدیک بینی است. در بزرگسالان، اجسام دور و نزدیک تار می شوند.

آستیگماتیسم

این زمانی رخ می دهد که قرنیه یا عدسی شما در یک جهت بیشتر از جهت دیگر خم می شود. آستیگماتیسم بینایی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

نزدیک بینی و دوربینی چیست

نزدیک بینی و دوربینی از مشکلات رایج چشم است.

در نزدیک بینی اشیاء نزدیک خود را به وضوح مشاهده میکنید. اما اشیاء دورتر تار هستند.

در دوربینی شما می توانید اجسام دور را به وضوح مشاهده کنید. اما اشیاء نزدیک ممکن است تار باشند.

میزان دور یا نزدیک دیدن بر تمرکز شما تاثیر می گذارد. افراد مبتلا به دوربینی شدید ممکن است فقط اجسام را در فاصله بسیار دور به وضوح ببینند. در حالی که افرادی که دارای دوربینی خفیف هستند ممکن است بتوانند اجسام نزدیکتر را به وضوح ببینند.

افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید ممکن است فقط اجسام نزدیک را به وضوح ببینند.

نزدیک بینی دوربینی در بدو تولد وجود دارد و در خانواده ها متداول است. شما به راحتی می توانید این حالت را با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح کنید. گزینه درمانی دیگر جراحی است.

علائم نزدیک بینی و دوربینی

علائم نزدیک بینی و دوربینی شامل موارد زیر است.

علائم نزدیک بینی عبارتند از:

  • تاری دید هنگام مشاهده اجسام دور
  • نیاز به چشمک زدن یا بستن قسمتی از پلک ها برای مشاهده واضح
  • سردردهای ناشی از خستگی چشم
  • مشکل در هنگام رانندگی به ویژه در شب

نزدیک بینی اغلب برای اولین بار در دوران کودکی تشخیص داده می شود و معمولا بین سالهای اولیه مدرسه تا نوجوانان تشخیص داده می شود.

کودک مبتلا به نزدیک بینی ممکن است، موارد زیر را انجام دهد:

  • چشم دوختن مداوم
  • باید نزدیک تلویزیون، صفحه فیلم یا جلوی کلاس بنشینید.
  • به نظر می رسد از اجسام دور بی اطلاع هست.
  • پلک زدن بیش از حد
  • چشمان را مرتب مالش میدهند. 

علائم دوربینی عبارتند از:

  • اشیاء نزدیک ممکن است تار به نظر برسند.
  • برای واضح دیدن نیاز به چشمک زدن دارید.
  • شما دچار خستگی چشم از جمله سوزش چشم و درد در داخل یا اطراف چشم می شوید.
  • بعد از انجام کارهای نزدیک مانند خواندن، نوشتن، کار با رایانه یا نقاشی، برای مدتی دچار ناراحتی کلی چشم یا سردرد می شوید.
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

علل نزدیک بینی و دوربینی

علل نزدیک بینی و دوربینی بعلت موارد زیر است:

چشم دارای دو قسمت قرنیه و عدسی است که تصاویر را فوکوس می کند.

در چشم سالم، هر یک از این ساختارها دارای انحنای کاملا صاف، مانند سطح یک سنگ مرمر هستند. قرنیه و عدسی نور ورودی را انکسار می کند. تصویری با وضوح بالا در پشت چشم ایجاد میشود.

اگر قرنیه یا عدسی شما به طور یکنواخت خم نشده باشد. اشعه های نور به درستی شکسته نمی شوند و شما دچار خطای شکست و مشکلات نزدیک بینی و دوربینی خواهید شد.

عوامل خطر ابتلا به نزدیک بینی و دوربینی

برخی عوامل خطر ممکن است احتمال ابتلا به نزدیک بینی و دوربینی را افزایش دهند، مانند:

ژنتیک و وراثت

نزدیک بینی در خانواده ها دیده می شود. اگر یکی از والدین شما نزدیک بین باشد، خطر ابتلا به این بیماری افزایش می یابد. اگر هر دو والدین نزدیک بین باشند، این خطر حتی بیشتر است.

استرس

برخی از مطالعات از این ایده حمایت می کنند: استرس زیاد ممکن است شانس ابتلا به نزدیک بینی و دوربینی را افزایش دهد.

عوارض نزدیک بینی و دوربینی

نزدیک بینی و دوربینی با عوارض مختلفی از خفیف تا شدید همراه است، مانند:

کاهش کیفیت زندگی

نزدیک بینی و دوربینی اصلاح نشده می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. ممکن است نتوانید کاری را آنطور که می خواهید انجام دهید. بینایی محدود شما ممکن است از لذت بردن از فعالیت های روزمره شما بکاهد.

خستگی چشم

نزدیک بینی و دوربینی تصحیح نشده ممکن است باعث شود شما چشم خود را به هم بچرخانید یا برای حفظ تمرکز، فشار وارد کنید. این می تواند منجر به خستگی چشم و سردرد شود.

کاهش ایمنی

در صورت داشتن مشکل بینایی اصلاح نشده، ایمنی خود و دیگران به خطر می افتد. اگر شما در حال رانندگی با ماشین یا کار با تجهیزات سنگین هستید، این امر می تواند بسیار جدی باشد.

افزایش هزینه

هزینه لنزهای اصلاحی، معاینه چشم و درمان های پزشکی می تواند افزایش یابد. به ویژه در شرایط مزمن مانند نزدیک بینی و دوربینی. کاهش بینایی و از دست دادن بینایی همچنین می تواند بر درآمد افراد در برخی موارد تاثیر بگذارد.

سایر مشکلات چشمی

نزدیک بینی و دوربینی شدید شما را در معرض خطر جدا شدن شبکیه، گلوکوم، آب مروارید و ماکولوپاتی نزدیک بینی قرار می دهد. آسیب در ناحیه مرکزی شبکیه، بافت های کره چشم بلند کشیده و نازک شده و باعث اشک، التهاب، عروق خونی جدید ضعیف و به راحتی خونریزی می شود و زخم ایجاد می کند.

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

مراجعه به پزشک برای نزدیک بینی و دوربینی

تشخیص نزدیک بینی و دوربینی در وهله اول با مراجعه به چشم پزشک است. اگر مشکل به وضوح دیدن چیزهای دور (تاری فاصله) به حدی بیان شده است که نمی توانید کاری را آنطور که می خواهید انجام دهید.

یا اگر کیفیت بینایی از لذت بردن شما از فعالیت ها کاسته است. به چشم پزشک مراجعه کنید. او می تواند درجه نزدیک بینی شما را تعیین کند و گزینه های خود را برای اصلاح بینایی به شما توصیه کند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک خود مراجعه کنید:

  • از دست دادن ناگهانی بینایی در یک چشم با یا بدون درد.
  • تاری دید ناگهانی یا تار
  • دید دوگانه
  • چشمک هایی از نور
  • نقاط سیاه یا هاله هایی در اطراف چراغ ها

ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی پزشکی یا چشم باشد.

برای رفع بیماریهای مختلف چشم با دو نوع متخصص روبرو میشوید:

  • چشم پزشک
  • بینایی سنج

در صورت مشاهده موارد زیر به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید:

  • لکه های کوچکی در میدان دید شما حرکت می کنند.
  • چشمک زدن نور در یک یا هر دو چشم
  • سایه ای شبیه پرده بر میدان دید

اینها علائم هشداردهنده جدا شدن شبکیه است. از عوارض نادر نزدیک بینی است. جدا شدن شبکیه یک اورژانس پزشکی است و زمان بسیار مهم است.

از آنجا که ممکن است همیشه به آسانی مشخص نشود که شما در بینایی خود مشکل دارید. آکادمی چشم پزشکی فواصل زیر را برای معاینات منظم چشم توصیه می کند:

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

معاینات منظم چشم بزرگسالان

اگر در معرض خطر برخی بیماریهای چشمی مانند گلوکوم هستید. هر یک تا دو سال یکبار، از ۴۰ سالگی، معاینه چشم باز شده را انجام دهید.

اگر از عینک یا تماس چشم استفاده نمی کنید. هیچ مشکلی در چشم ندارید و در معرض ابتلا به بیماری های چشمی مانند گلوکوم هستید. در فواصل زیر معاینه چشم را انجام دهید:

  • هر پنج تا ۱۰ سال در ۲۰ و ۳۰ سالگی
  • هر دو تا چهار سال از ۴۰ تا ۵۴
  • هر یک تا سه سال از ۵۵ تا ۶۴
  • هر یک تا دو سال پس از ۶۵ سالگی

اگر از عینک یا لنز چشم استفاده می کنید یا بیماری دارید که بر چشم شما تاثیر می گذارد، مانند دیابت، باید به طور منظم چشم های خود را چک کنید. از چشم پزشک خود بپرسید که چند وقت یکبار برای برنامه ریزی قرارهای خود نیاز دارید.

اما در صورت مشاهده هرگونه مشکل در بینایی خود، در اسرع وقت با چشم پزشک خود ملاقات داشته باشید ، حتی اگر اخیرا معاینه چشم داشته اید. به عنوان مثال، تاری دید ممکن است نشان دهد که شما نیاز به تغییر نسخه دارید یا می تواند نشانه مشکل دیگری باشد.

معاینات منظم چشم کودکان و نوجوانان

کودکان باید از نظر بیماری های چشمی غربالگری شوند و بینایی آنها توسط متخصص اطفال، چشم پزشک، بینایی سنجی یا غربالگری در سنین و فواصل زیر مورد آزمایش قرار گیرد:

  • سن ۶ ماه
  • سن ۳ سال
  • قبل از کلاس اول
  • هر دو سال یکبار در طول سالهای مدرسه
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

تشخیص نزدیک بینی و دوربینی

نزدیک بینی و دوربینی با معاینه پایه که شامل ارزیابی انکسار و معاینه سلامت چشم است، تشخیص داده می شود.

بررسی شکست نور تعیین می کند که آیا مشکلات نزدیک بینی و دوربینی، آستیگماتیسم یا پیرچشمی را دارید یا خیر. پزشک ممکن است از ابزارهای مختلفی استفاده کند و از شما بخواهد که چندین لنز را برای آزمایش فاصله و دید نزدیک خود نگاه کنید.

چشم پزشک به احتمال زیاد قطره هایی را در چشم شما خواهد ریخت تا مردمک چشم شما را برای معاینه سلامت چشم متسع کند. این کار ممکن است چند ساعت بعد از معاینه چشم شما را به نور حساس تر کند. اتساع، پزشک را قادر می سازد تا نمای وسیع تری از داخل چشم شما را مشاهده کند.

درمان نزدیک بینی و دوربینی

با درمان نزدیک بینی و دوربینی، کیفیت بینایی را از طریق استفاده از لنزهای اصلاحی یا جراحی انکساری بهبود میدهند. مدیریت نزدیک بینی شامل نظارت منظم برای عوارض این بیماری، از جمله آب سیاه، آب مروارید، پارگی و جدا شدن شبکیه و آسیب به نواحی مرکزی شبکیه است.

لنزهای اصلاحی

استفاده از لنزهای اصلاحی با مقابله با افزایش انحنای قرنیه یا افزایش طول چشم، نزدیک بینی و دوربینی را درمان می کند.

عینک

یک راه ساده و ایمن برای تیز کردن بینایی ناشی از نزدیک بینی و دوربینی است. انواع لنزهای عینک بسیار گسترده است. شامل دید تک، دو کانونی، سه کانونی و چند کانونی است.

لنزهای تماسی

این لنزها درست روی چشم شما پوشیده می شوند. آنها در انواع مواد و طرح ها، از جمله نرم و سفت با طرح های کروی و چند کانونی در دسترس هستند.

جراحی انکساری

جراحی انکساری نیاز به عینک و لنز تماسی را کاهش می دهد. جراح چشم شما از اشعه لیزر برای تغییر شکل قرنیه استفاده می کند که منجر به کاهش نسخه نزدیک بینی می شود. حتی پس از عمل جراحی، ممکن است لازم باشد بعضی اوقات از عینک استفاده کنید.

لیزیک

با استفاده از این روش، جراح چشم شما یک فلپ باریک و لولا را در قرنیه شما ایجاد می کند. سپس از لیزر برای برداشتن لایه های داخلی قرنیه برای صاف شدن شکل گنبدی آن استفاده می کند. بهبودی از عمل لیزیک معمولا سریعتر است و ناراحتی کمتری نسبت به سایر جراحی های قرنیه ایجاد می کند.

کراتکتومی ساب اپیتلیال با لیزر

جراح یک فلپ فوق نازک فقط در پوشش محافظ خارجی قرنیه (اپیتلیوم) ایجاد می کند. لیزر برای تغییر شکل قرنیه، صاف شدن منحنی استفاده می شود.

کراتکتومی فوتورفراکتیو با لیزر

این روش مشابه روش قبلی است. با این تفاوت که جراح اپیتلیوم را به طور کامل خارج می کند. از لیزر شکل قرنیه را تغییر میدهند.

با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید، زیرا این روش برگشت پذیر نیست. تا زمانی که نزدیک بینی شما پایدار نباشد جراحی انکساری توصیه نمی شود.

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان دارویی نزدیک بینی و دوربینی

پزشکان به دنبال روشهایی برای جلوگیری از نزدیک بینی و دوربینی در طول زندگی هستند. درمانهایی که بیشترین امیدواری را تا به امروز نشان داده اند عبارتند از:

قطره چشمی

قطره های موضعی آتروپین معمولا برای گشاد شدن مردمک چشم استفاده می شود. اغلب به عنوان بخشی از معاینه چشم یا قبل و بعد از عمل جراحی چشم. قطره های چشمی آتروپین در دوزهای مختلف نیز ممکن است به کاهش سرعت نزدیک بینی کمک کند. مکانیسم دقیق این اثر ناشناخته است.

دوری از استرس

افزایش زمان بیرون گذراندن اوقات فراغت در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی ممکن است خطر نزدیک بینی را در طول عمر کاهش دهد.

لنزهای تماسی دو فوکوس

لنزهای تماسی دو فوکوس نوع جدیدی از لنزهای تماسی دو فوکوس نشان داده است که پیشرفت نزدیک بینی را در کودکان بین ۸ تا ۱۲ سال کاهش می دهد.

ارتوکراتولوژی

در این روش، شما چندین ساعت در روز از لنزهای سفت و محکم استفاده می کنید تا انحنای چشم شما یکنواخت شود. اگر این درمان را قطع کنید. چشمان شما به حالت قبلی خود برمی گردد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این عدسی باعث افزایش طول بینایی نزدیک چشم می شود که نزدیک بینی را کاهش می دهد.

نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
نزدیک بینی و دوربینی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

درمان طبیعی نزدیک بینی و دوربینی

برخی مطالعات نشان می دهند که ممکن است بتوانید پیشرفت نزدیک بینی و دوربینی را کند کنید. اما با رعایت نکات زیر می توانید از چشم و بینایی خود محافظت کنید:

چشم های خود را چک کنید حتی اگر خوب می بینید. کارهای زیر را انجام دهید:

توجه به سلامتی بدن

در صورت عدم دریافت درمان مناسب، شرایط خاصی مانند دیابت و فشار خون بالا می تواند بر بینایی شما تأثیر بگذارد.

محافظت از چشمان

از عینک آفتابی بمنظور ممانعت از تابش اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید.

جلوگیری از آسیب فیزیکی

هنگام انجام برخی کارها مانند ورزش، چمن زن، رنگ آمیزی از عینک محافظ استفاده کنید.

غذای سالم

سعی کنید مقدار زیادی سبزیجات برگ دار و میوه بخورید. مطالعات نشان می دهد که ماهی های سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. ماهی تن و ماهی آزاد را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

دوری از سیگار

همانطور که سیگار کشیدن برای بقیه بدن مفید نیست. سیگار کشیدن می تواند بر سلامت چشم شما نیز تاثیر منفی بگذارد.

لنزهای اصلاحی مناسب

لنزهای مناسب بینایی شما را بهینه می کند.

نور مناسب

برای دید بهتر و مطالعه، لامپ را روشن کنید.

رعایت فاصله با تلویزیون

برای کاهش خستگی چشم هر ۲۰ دقیقه به چشمانتان استراحت دهید. رایانه یا کتاب در فاصله ۲۰ سانتیمتری با چشمان شما باشد.

کلام آخر

چشم یکی از مهمترین ارگانهای بدن است. محافظت از چشم مهمترین کاری است که باید در طول زندگی انجام دهید. زیرا مشکلات چشم مانند نزدیک بینی و دوربینی سبب کاهش کیفیت زندگی شما خواهد شد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا