Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

رنگ ویترای چیست؟ کاربرد، ویژگی و قیمت خرید و فروش

رنگ ویترای ابزار اصلی نقاشی روی شیشه، پلکسی گلس، کاشی و سرامیک، فلز، کاغذ و پلاستیک است. این رنگ شفافیت بالایی داشته و به راحتی نور را از خود عبور می دهد. به همین دلیل در صنایع بلور، کاشی و سرامیک و پلاستیک کاربرد فراوانی دارد.

یکی از کاربرد های مهم رنگ ویترای از گذشته تاکنون، نقاشی روی شیشه پنجره ساختمان های قدیمی و مکان های زیارتی و عبادتگاه ها است. عبور نور خورشید از شیشه های رنگی موجب می شود نور با رنگ های مختلف به درون ساختمان تابیده شده و فضایی زیبا و هیجان انگیز ایجاد کند.

جالب است بدانیم که

این نوع رنگ مانند سایر رنگ ها از دو جزء اصلی رزین و رنگدانه تشکیل شده است. رنگ ویترای در برابر نور خورشید مقاومت بالایی دارد و با گذشت زمان کمرنگ نمی شود. نسبت به شستشو مقاوم است و با آب پاک نمی شود.

رنگ ویترای معمولا بر پایه آب یا تینر تولید می شود. اگر ظروف با رنگی نقاشی شود که بر پایه آب تولید شده است، باید پس از اتمام کار برای خشک کردن و مقاوم سازی به کوره منتقل شود. در صورتی که از رنگ های بر پایه تینر استفاده شود ظروف پس از بیست و چهار ساعت کاملا خشک شده و در برابر نور و شستشو مقاومت بیشتری دارد.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی رنگ دیسپرس، رنگ پلی استر و رنگ اپوکسی پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی رنگ ویترای، قیمت خرید و فروش، ویژگی، کاربرد و روش نگهداری آن می پردازیم.

قیمت خرید و فروش رنگ ویترای چگونه است؟

رنگ ویترای متناسب با نوع کار و میزان مصرف، در حجم‌ های ۴۰،۵۰، ۶۰ و یا حتی ۷۵ میلی گرم، به صورت تکی، ۱۲ رنگ و یا ۶ رنگ، در قوطی های پلاستیکی توسط شرکت های تولیدی داخلی و خارجی به بازار عرضه می شود.

قیمت خرید و فروش رنگ ویترای چگونه است؟
قیمت خرید و فروش رنگ ویترای چگونه است؟

این نوع رنگ نسبت به رنگ های اکریلیک از قیمت بالاتری برخوردار است. قیمت خرید و فروش رنگ های ویترای تولید شده در داخل کشور به میزان قابل توجهی کمتر از رنگ های تولید شده در خارج از کشور است.

از برند های با کیفیت داخلی می توان به برند های باران، پرشین، ورسای، وستا و کامران و از برند های با کیفیت و پرطرفدار خارجی به برند های Pebeo وLB  اشاره کرد.

خریداری رنگ های تولید داخل علاوه بر حمایت از کارخانه های داخلی، در صرفه جویی ارزی نیز بسیار موثر است. هنگام خرید باید توجه داشت محصول از برند های معتبر خریداری شود تا از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

خصوصیات رنگ ویترای چیست؟

از جمله خصوصیات بارز رنگ های ویترای می توان به مقاومت در برابر آب، مقاومت در برابر دما، غلظت مناسب، کیفیت بالا و بدون حباب اشاره کرد. در این قسمت به بررسی هر یک از این خصوصیات می پردازیم:

در برابر آب مقاوم باشد

اولین و مهم ترین ویژگی این نوع رنگ، ضد آب بودن آن است. معمولا از نقاشی روی شیشه، روی ظروف مختلف استفاده می شود. به همین دلیل، ضد آب بودن آن اهمیت زیادی دارد. رنگ‌هایی که بر پایه تینر تولید می شوند، از ویژگی ضد آب بودن برخوردار هستند. با این وجود، برخی رنگ‌ها کیفیت خوبی نداشته، به مرور زمان و در اثر عوامل مختلف رنگ اصلی آن کمرنگ شده و کیفیت کار کاهش می یابد.

در برابر تغییرات دما مقاوم باشد

رنگ‌ ویترای باید به گونه ای باشد که به خوبی روی سطح کار پخش شود. از آنجا که معمولا از این نوع رنگ روی ظروف و شیشه استفاده می شود، باید در برابر تغییرات دما و نور مقاومت خوبی از خود نشان دهد.

از غلظت مناسب برخوردار باشد

هنگام انتخاب رنگ ویترای باید به غلظت آن نیز توجه داشت. در صورتی که بیش از حد غلیظ باشد، نمی‌توان آن را به خوبی روی سطح کار پخش کرد. از این رو، هنگام استفاده از آن‌ نیاز به حلال قوی وجود دارد. به همین دلیل، لازم است رنگ‌هایی انتخاب شوند که غلظت مناسبی داشته و بیش از حد غلیظ یا رقیق نباشند.

با کیفیت و بدون حباب باشد

از جمله مشکلاتی که هنرمندان هنگام استفاده از رنگ ویترای با آن روبرو هستند ایجاد حباب‌هایی در سطح کار است که هنگام رنگ آمیزی ایجاد می ‌شود. وجود این حباب‌ها کاملا مشهود بوده و موجب کاهش کیفیت نهایی می شوند.از این رو، لازم است رنگ هایی خریداری شود که با کیفیت بالا تولید می شوند.

نکته

توصیه می شود رنگ ‌هایی از یک برند خریداری شوند. در صورتی که رنگ‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بوده و همگی از یک برند باشند، می‌توان به راحتی آن‌ها را با هم ترکیب کرده و رنگ‌های جدیدی ساخت.

چگونه می توان میزان مقاومت رنگ ویترای را سنجید؟

برای سنجش میزان مقاومت رنگ ویترای روی دو قطعه شیشه جدا از هم، رنگ های مورد امتحان را می کشند. برای این کار بهتر است از چند رنگ مختلف استفاده شود. یکی از شیشه ها را در معرض نور مستقیم خورشید و دیگری را در داخل اتاق قرار می دهند. پس از گذشت چند هفته تفاوت رنگ دو قطعه شیشه کاملا مشهود و قابل بررسی است.

توجه

معمولا میزان مقاومت و پایداری رنگ های مختلف از یک برند با یکدیگر یکسان نبوده و تفاوت دارند.

دسته بندی رنگ ویترای چگونه است؟

رنگ های ویترای را می توان به صورت رنگ های اصلی، رنگ های مکمل، رنگ های صدفی و رنگ های اکلیلی دسته بندی کرد. در ادامه به توضیح و بررسی هر یک از این دسته ها می پردازیم:

دسته بندی رنگ ویترای چگونه است؟
دسته بندی رنگ ویترای چگونه است؟

رنگ ویترای اصلی‌

رنگ های مشکی، سفید، قرمز، آبی و زرد از رنگ های اصلی است. به کمک این رنگ‌ها می توان سایر رنگ‌ها را ایجاد کرد. به همین دلیل، توصیه می شود به جای تهیه رنگ ‌های متعدد و گران قیمت، رنگ های اصلی را خریداری کرد. توصیه می شود تمام رنگ ها از یک برند انتخاب شود.

رنگ ویترای مکمل

رنگ‌هایی هستند که در گروه اصلی وجود نداشته و نمی‌توان آن ‌ها را ایجاد کرد. استفاده از این رنگ ها جلوه کار را چندین برابر می کند. رنگ نقره‌ای و طلایی در این گروه قرار می‌گیرند. برخی از رنگ های خاص مانند بنفش، قهوه‌ای و نارنجی نیز در این دسته قرار می گیرند.

رنگ ویترای صدفی

نام صدفی را به دلیل وجود پودر صدفی برای این نوع رنگ انتخاب کرده اند. ممکن است پس از هر بار استفاده تا باز شدن بعدی ظرف، پودر صدفی آن ته نشین شود. به همین دلیل، بهتر است رنگ ته نشین شده را با قلم مو به آرامی با هم ترکیب کرد. از این رو، به افرادی که به دنبال رنگ‌های مات و با شفافیت کمتر هستند، توصیه می شود از نوع رنگ استفاده کنند.

رنگ ویترای اکلیلی

از دیگر انواع رنگ‌های متداول ویترای، رنگ اکلیلی است. این نوع رنگ را می‌توان جداگانه تهیه کرده و به رنگ اضافه کرد.

شرایط نگهداری از رنگ‌ ویترای چگونه است؟

برای نگهداری رنگ ویترای برای مدت زمان طولانی لازم به موارد زیر توجه شود:

  • پس از هر بار استفاده درب ظرف های رنگ باید به خوبی محکم شود تا بتواند کیفیت خود را حفظ کند. برای این کار توصیه می شود مقدار مورد نیاز از رنگ را برداشته و روی پالت ریخته بریزید. سپس درب ظرف را محکم ببندید.
  • توصیه می شود قلم مویی که به یک رنگ آغشته است را در رنگ دیگر قرار ندهید.
  • برای ترکیب کردن رنگ های مختلف و تولید رنگ جدید، از پالت استفاده کنید.
  • برای اضافه کرده یک رنگ به رنگ دیگر و ایجاد رنگ جدید از یک قلم موی جدا و تمیز استفده کنید.
  • قلم مو های مورد استفاده را پس از هر بار استفاده بشویید.
شرایط نگهداری از رنگ‌ ویترای چگونه است؟
شرایط نگهداری از رنگ‌ ویترای چگونه است؟

رعایت این موارد موجب می شود بتوانید رنگ ها را برای مدتی طولانی، بدون ایجاد آلودگی و ناخالصی نگهداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

حلال مورد استفاده در رنگ ویترای کدام است؟

برای استفاده ی راحت از انواع رنگ ویترای، حلال مناسب مورد نیاز است. استفاده از حلال، غلظت رنگ را کاهش داده و موجب می شود جلوه و زیبایی بیشتری روی شیشه، کاشی و سرامیک و … داشته باشد.

از تینر به عنوان حلال رنگ هایی که بر پایه تینر هستند استفاده می شود. حلال رنگ های شیشه، تینر فوری است که در دو نوع ده هزار و بیست هزار تولید و به بازار عرضه می شود.

مدیوم گزینه‌ ی دیگری است که با استفاده از آن می‌توان رنگ را کمی رقیق کرده و تکنیک ابر و بادی را در رنگ ویترای به خوبی پیاده کرد.

هنگام استفاده از رنگ ویترای رعایت چه نکاتی الزامی است ؟

  • هنگام استفاده از این رنگ توصیه می شود دور از دسترس کودکان نگهداری شود.
  • از قرار دادن رنگ ویترای در معرض نور مستقیم خورشید و شعله آتش به شدت پرهیز شود.

کلام آخر

  • رنگ ویترای در نقاشی روی شیشه، کاشی و سرامیک، پلکسی گلس، فلز، کاغذ و پلاستیک کاربرد دارد. این نوع رنگ در برابر نور خوشید، تغییرات دمایی و شستشو مقاوم است و با گذشت زمان به مرور کم رنگ نمی شود. علاوه بر این، مقاومت خوبی در برابر خراشیدگی دارد.
  • رنگ ویترای مانند سایر رنگ ها از دو جزء اصلی رزین و رنگدانه تشکیل شده و در چهار گروه رنگ اصلی، رنگ مکمل، رنگ صدفی و رنگ اکلیلی دسته بندی می شود.
  • معمولا از تینر به عنوان حلال این نوع رنگ استفاده می شود. با استفاده از تینر می توان غلظت رنگ را به اندازه دلخواه تغییر داد.
  • برای نگهداری طولانی مدت از این نوع رنگ توصیه می شود پس از هر بار استفاده درب ظرف را محکم بست. در هر بار استفاده مقدار مورد نیاز را براشته و روی پالت قرار داد. هنگام استفاده از هر رنگ توصیه می شود از قلم موی تمیز استفاده کرد.
  • بهتر است رنگ هایی خریداری شود که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هنگام کار حباب تولید نکند. ایجاد حباب علاوه بر تاثیر منفی ک در جلوه و زیبایی کار دارد کیفیت ان را نیز کاهش می دهد.
  • از بهترین برند های داخلی و خارجی تولید کننده رنگ ویترای، می توان برند های باران، پرشین، ورسای، وستا، کامران، Pebeo و LB را نام برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا