Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

امروزه در سراسر جهان از داروهای گیاهی برای کاهش و یا جلوگیری از علائم ادراری با هیپرپلازی خوش خیم پروستات به دلیل اثربخشی قابل توجه و عوارض جانبی کمتر استفاده می شود. در این راستا، داروی گیاهی پروستاتان به شکل قطره و قرص گیاهی پروستاتان برای کاهش علائم و مشکلات پروستات استفاده میشود.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد سرطان پروستات، عفونت ادراری و ساختار مجاری ادراری مقالاتی منتشر شده است. در این مقاله راجع به قطره و قرص گیاهی پروستاتان در کنترل و کاهش علائم مشکلات پروستات صحبت میکنیم.

فهرست مطالب

قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص گیاهی پروستاتان از بهترین داروهای گیاهی برای درمان و کاهش علائم و همچنین بهبودی مشکلات پروستات است.

ترکیبات سازنده قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص گیاهی پروستاتان از مخلوط عصاره های هیدروالکلی گیاه زیر تهیه می شود: مخلوط عصاره هيدروالکلي گياهان زير: ريشه و برگ گزنه ۳۰% ، تخم کدو ۲۰%، گل بابونه ۲۰%، ميوه خارخاسک ۲۰ % و ميوه انيسون ۱۰%.

فرم دارویی قطره و قرص گیاهی پروستاتان

به شکل قطره و قرص گیاهی خوراکی وجود دارد.

اثرات دارویی قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره پروستاتان در بهبود علائم بزرگ شدن پروستات مانند تکرر ادرار، سوزش و درد هنگام ادرار و به تسکین علائم هیپرپلازی پروستات و در بهبود کیفیت اسپرم نقش مهمی دارد.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات وضعیتی است که در آن پروستات، بخشی از بدن مردان به اندازه گردو که از بافت غده ای و عضلانی ساخته شده، بزرگ می شود. پروستات قسمتی از مجرای ادرار را احاطه کرده است. لوله ای است که ادرار و اسپرم را از بدن خارج می کند. این بیماری خوش خیم (غیر سرطانی) بزرگ شدن خوش خیم پروستات نیز نامیده می شود.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات و علائم دستگاه ادراری تحتانی تکرر ادرار، شب ادراری، کاهش جریان ادرار و غیره شایع ترین مشکلات در مردان مسن است. هیپرپلازی خوش خیم پروستات در ۳۰ تا ۴۰ درصد مردان در دهه چهارم زندگی خود دیده می شود. شیوع آن تقریبا به طور خطی در حدود ۸۰ درصد در افراد بالای ۸۰ سال افزایش می یابد.

اگرچه پاتوفیزیولوژی هیپرپلازی خوش خیم پروستات هنوز به طور کامل شناخته نشده است. عوامل زیر در توسعه آن دخیل هستند:

هورمونهای جنسی (دی هیدروتستوسترون، استروژن) و به ویژه گیرنده های آنها در بافت پروستات.

عوامل رشد، فاکتور رشد فیبروبلاست، فاکتور رشد شبه انسولین، عامل تغییر دهنده رشد و تغییرات حساسیت بافت پروستات به این عوامل.

التهاب و واسطه های التهابی با علل احتمالی چاقی، فرآیندهای خود ایمنی و عفونت های مزمن.

علاوه بر استدلالهای فوق، نباید از عوامل ژنتیکی، نژاد، شیوه زندگی، کاهش آپوپتوز و مرگ سلولی (در بافت پروستات) و عوامل متابولیک (چاقی، چربی خون، دیابت) غافل شد.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

شیوع هیپرپلازی خوش خیم پروستات

غده پروستات مستقیما در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. مجرای ادرار از پروستات عبور می کند. بنابراین اگر پروستات بزرگ شود. می تواند از عبور ادرار یا مایع منی از مجرای ادرار جلوگیری کند.

وظیفه اصلی پروستات تولید مایع برای مایع منی است. مایع شیری رنگی که اسپرم در آن شنا می کند. اسپرم در بیضه ها تولید می شود. هورمون اصلی مردانه تستوسترون را نیز می سازد. در دوران بلوغ، تستوسترون رشد و عملکرد پروستات را تحریک می کند و به تولید مایع منی کمک می کند.

هیپرپلازی خوش خیم پروستات شایع ترین مشکل پروستات در مردان است. تقریبا همه مردان با افزایش سن دچار بزرگی پروستات می شوند. تا سن ۶۰ سالگی، ۵۰ درصد مردان برخی از علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات را خواهند داشت. تا سن ۸۵ سالگی، ۹۰ درصد مردان علائم این بیماری را خواهند داشت. حدود نیمی از این مردان علائمی پیدا می کنند که باید درمان شوند. استفاده از قرص و قطره پروستاتان در بهبودی و کاهش علائم موثر است.

مکانیسم تاثیر قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص پروستاتان از عصاره هایUtrica dioica ، Cucurbita pepo ، Matricaria recutita ، Tribulus terrestris و Pimpinella anisum برای تولید این دارو استفاده می شود. مکانیسم های تاثیر این داروی گیاهی بر هیپرپلازی خوش خیم پروستات را می توان در عناوین زیر خلاصه کرد:

  • مهار آنزیم ۵ آلفا ردوکتاز و در نتیجه کاهش آن
  • کاهش حجم پروستات
  • جلوگیری از اتصال برخی عوامل رشد به گیرنده
  • کاهش تولید واسطه های التهابی و اثرات ضد التهابی
  • اثر مقوی بر مثانه و شل شدن اسفنکترهای مجرای ادراری

مطالعات بالینی همچنین تاثیر مفید برخی از گیاهان مورد استفاده در این داروی گیاهی را بر افراد مبتلا به هیپرپلازی خوش خیم پروستات نشان داده است.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

نحوه استفاده از قطره و قرص گیاهی پروستاتان

۳۰-۴۰ قطره پروستاتان سه بار در روز در یک فنجان آب بعد از هر وعده غذایی میل کنید. پروستاتان ممکن است به مدت حداقل ۶ تا ۱۲ ماه استفاده شود. روزی سه بار و بعد از صرف غذا قرص پروستاتان مصرف شود.

اثرات جانبی قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص گیاهی پروستاتان دارای عوارض جانبی جزئی در دستگاه گوارش، واکنش های آلرژیک در افراد حساس به داروهای گیاهی است. عوارض جانبی اندکی از دستگاه گوارش ممکن است رخ دهد. همچنین عوارض جانبی آلرژیک ممکن است در بیماران حساس به داروهای گیاهی رخ دهد.

آثار فارماکولوژی قطره و قرص گیاهی پروستاتان

بزرگ شدن غده پروستات بعلت فعالیت ماده آندروژن ۵- آلفا دی هیدروتستوسترون است. قطره و قرص پروستاتان با مهار کنندگی ۵- آلفا ردوکتاز که موجب تبدیل تستوسترون به دی هیدروتستوسترون است. غلظت این ماده در سرم کم شده و غده پروستات رشد نمیکند. سبب تسهیل ادرار و بهبود بیمار خواهد شد. تستوسترون در خون به میزان طبیعی می ماند.

مواد موثره گزنه در متابولیسم تستوسترون اختلال ایجاد کرده و پیوند گلوبولین به تستوسترون را کم خواهد کرد. در نتیجه انتقال هورمون به پروستات کم میشود. سیتوسترول گزنه سبب مهار سنتز پروستاگلاندین ها در پروستات شده است.

سنتز پروستاگلاندین در پروستات در سنتز التهاب و بزرگ شدن پروستات تاثیر دارد. فلاونوئیدها و پلی ساکاریدهای فرمولاسیون پروستاتان خاصیت ضد التهاب دارد. محرک ایمنی بدن است. سبب کاهش التهاب پروستات خواهد شد. قرص و قطره پروستاتان در بهبود هیپرپلازی خوش خیم پروستات به اثبات رسیده است.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

محل نگهداری قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص پروستاتان باید در دمای زیر ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

ایمنی در استفاده از قطره و قرص گیاهی پروستاتان

قطره و قرص گیاهی پروستاتان با توجه به مطالعات انجام شده بر روی اجزای فرمولاسیون، ایمن بودن تا ۱۲ ماه تایید شد.

اثربخشی قطره و قرص گیاهی پروستاتان

اثربخشی قطره و قرص پروستاتان به سن، قوای بدنی و سایر عوامل وابسته است. حداقل پس از ۳ ماه مصرف مداوم ضروری است.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان و کاهش ریزش مو

بله. دانه کدو در فرمول قطره و قرص پروستاتان در مهار تستوسترون به دی هیدروتستوسترون و کاهش ریزش مو آندروژنیک موثر است.

احتیاط در مصرف قطره و قرص گیاهی پروستاتان

افرادی که داروهای ضد انعقاد خون، لیتیم و داروهای آرام بخش و استفاده میکنند. پیش از مصرف با پزشک مشورت نمایند. دو هفته قبل از جراحی و همچنین کودکان و بانوان باردار و شیرده بهتر است این دارو را مصرف نکنند.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

هیپرپلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات

بر اساس تحقیقات تا به امروز، به نظر نمی رسد داشتن هیپرپلازی خوش خیم پروستات خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. با این حال، هیپرپلازی خوش خیم پروستات و سرطان پروستات علائم مشابهی دارند و مردی که هیپرپلازی خوش خیم پروستات دارد. ممکن است همزمان سرطان ناشناخته داشته باشد.

برای کمک به تشخیص سرطان پروستات در مراحل اولیه آن، انجمن اورولوژی آمریکا و انجمن سرطان آمریکا غربالگری پروستات را هر ساله برای مردان ۵۵ تا ۶۹ ساله توصیه می کنند. همچنین توصیه می کنند مردانی که در معرض خطر بالایی هستند  مانند مردان آفریقایی-آمریکایی و مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند. غربالگری را از ۴۰ سالگی شروع می کنند. آزمایشات غربالگری سرطان پروستات شامل آزمایش خون برای ماده ای به نام آنتی ژن اختصاصی پروستات و معاینه دیجیتال رکتوم است.

علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات

از آنجایی که غده پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است (لوله ای که ادرار را به خارج از بدن حمل می کند)، به راحتی می توان درک کرد که بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به انسداد لوله شود. علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات موارد زیر است:

  • کندی یا ادرار قطره قطره
  • تردید یا مشکل در شروع ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • احساس فوریت (نیاز ناگهانی به ادرار کردن)
  • نیاز به بیدار شدن در شب برای ادرار کردن
  • درد بعد از انزال یا هنگام ادرار کردن
  • ادراری که به نظر می رسد یا بویی «مضحک» دارد (مثلا رنگ آن متفاوت است).
  • بزرگ شدن پروستات می تواند منجر به انسداد مجرای ادرار شود.

با بدتر شدن علائم، ممکن است دچار:

  • سنگ مثانه
  • عفونت مثانه
  • خون در ادرار
  • آسیب به کلیه های شما در اثر فشار برگشتی ناشی از حفظ مقادیر زیادی ادرار اضافی در مثانه.

اگر این علائم را دارید. به پزشک مراجعه شود:

  • درد در ناحیه زیر شکم یا اندام تناسلی هنگام ادرار کردن.
  • اصلا نمیتونه ادرار کنه
  • درد، تب و لرز هنگام ادرار کردن.
  • خون در ادرار
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

تشخیص و آزمایشات هیپرپلازی خوش خیم پروستات

پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و یک معاینه فیزیکی کامل به شما خواهد داد.

پزشک یک معاینه دیجیتال رکتوم را با قرار دادن یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده در راست روده انجام می دهد تا پروستات را احساس کند، اندازه آن را تخمین بزند. هر ناحیه سختی را که می تواند سرطانی باشد را تشخیص دهد.

ممکن است چندین مطالعه برای کمک به تشخیص بیماری شما انجام شود:

  • یک مطالعه ممکن است برای اندازه گیری کندی جریان ادرار در مقایسه با جریان طبیعی ادرار انجام شود.
  • مطالعه ای برای تشخیص اینکه بعد از اتمام ادرار چقدر ادرار در مثانه باقی می ماند.
  • سیستوسکوپی برای بررسی مثانه

درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات

بیمارانی که علائم خفیف دارند. ممکن است به درمان دیگری به جز مشاهده مداوم نیاز نداشته باشند تا مطمئن شوند که وضعیت آنها بدتر نمی شود. این رویکرد گاهی اوقات نظارت نامیده می شود. اگر علائم شما شدید باشد. گزینه درمانی در دسترس است.

مصرف دارو

فیناستراید و دوتاستراید با کاهش تولید هورمون دی هیدروتستوسترون، بر رشد غده پروستات تاثیر می گذارد، کار می کنند. به نظر می رسد که اینها برای مردانی که پروستات بزرگتر دارند بسیار مفید هستند.

داروهایی که ماهیچه های پروستات را شل می کنند (برای کاهش تنش روی مجرای ادرار) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. عبارتند از ترازوسین، دوکسازوسین، تامسولوسین، آلفوزوسین و سیلودوسین شایع ترین عوارض جانبی سبکی سر، ضعف و انزال پسرفته است.

گاهی اوقات داروها برای کمک به درمان علائم و بهبود جریان ادرار ترکیب می شوند. یکی از این داروها دوتاستراید و تامسولوسین است. مصرف داروهای گیاهی مانند قطره و قرص گیاهی پروستاتان در کاهش علائم و بهبودی موثر است.

قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟
قطره و قرص گیاهی پروستاتان چه کاربردی دارد؟

عمل جراحي

چندین نوع جراحی مختلف را می توان برای برداشتن بافت پروستات که جریان ادرار را مسدود می کند. استفاده کرد، از جمله:

رزکسیون پروستات از طریق مجرای ادرار

اورولوژیست بافت مسدود کننده مجرای ادرار را با ابزار مخصوصی برمی دارد. عوارض جانبی شامل خونریزی، عفونت، ناتوانی جنسی (ناتوانی در حفظ نعوظ مناسب برای رابطه جنسی)، بی اختیاری (ناتوانی در کنترل جریان ادرار) و انزال رتروگراد است.

برش پروستات از طریق مجرای ادرار

اورولوژیست دو برش کوچک در گردن مثانه (محل اتصال مجرای ادرار و مثانه) و در پروستات ایجاد می کند تا مجرای ادرار را برای بهبود جریان ادرار افزایش دهد.

تبخیر الکتریکی از طریق پیشابراه

این تکنیک از انرژی الکتریکی اعمال شده از طریق الکترود برای گرم کردن سریع بافت پروستات استفاده می کند و سلول های بافت را به بخار تبدیل می کند. این به پزشک اجازه می دهد تا ناحیه ای از بافت بزرگ شده را تبخیر کند و انسداد ادرار را برطرف کند.

لیزردرمانی

این روش بافت پروستات را با لیزر از بین می برد. با خونریزی کمتر در حین و بعد از عمل همراه است.

درمان های کم تهاجمی

درمان های جدیدی برای BPH انجام شده است. نسبت به دیگر جراحیها کمتر تهاجمی بوده و آسیب کمتری به بافت های سالم وارد می کند. به طور کلی، روش‌های کم تهاجمی به صورت سرپایی انجام می‌شوند. عوارض جانبی کمتر و هزینه کمتری دارند. امکان بهبودی سریع‌تر را فراهم می‌کنند. شایع ترین عوارض جانبی گزارش شده با این درمان ها شامل تکرر ادرار و تحریک در حین بهبود پروستات است. از آنجایی که این تکنیک ها جدید هستند. اطلاعات کمی در مورد اثربخشی و عوارض طولانی مدت آنها وجود دارد.

درمان های کم تهاجمی عبارتند از:

لیفت مجرای ادرار پروستات

لیفت مجرای ادرار پروستات روشی است که لوب های بزرگ شده پروستات را جدا می کند تا مجرای ادرار بازتر شود تا ادرار راحت تر شود. اورولوژیست ابزاری را وارد مجرای ادرار می کند و آن را به جلو می برد. هنگامی که دستگاه به دیواره جانبی پروستات می رسد. ایمپلنت های کوچک و نازک را به دو طرف پروستات پرتاب می کند. مجرای ادرار و پروستات را می کشد تا کانال باز شود. بسته به اندازه پروستات، اورولوژیست از ۲ تا ۶ ایمپلنت قرار می دهد.

درمان با بخار آب

اورولوژیست ابزاری را وارد مجرای ادرار می کند و آن را به سمت پروستات می برد. یک سوزن از ابزار به داخل پروستات تزریق می شود و بخار منتشر می کند. بخار در پروستات به آب تبدیل می شود و انرژی حرارتی ایجاد شده توسط آب سلول های پروستات را از بین می برد. بیمار سلول های مرده را دوباره جذب می کند و پروستات کوچک می شود.

کلام آخر

این داروی گیاهی امروزه در کاهش علائم مشکلات پروستات بسیار تاثیرگذار بوده است. عوارض داروهای سنتزی را ندارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا