Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

سلنیوم یک عنصر مغذی ضروری (نماد SE در جدول تناوبی) نقش های متعدد در رشد و عملکرد سلول های زنده در انسان و سایر حیوانات است. این عنصر در پوسته زمین و خاک یافت می شود. اما به دلیل توزیع نابرابر این عنصر در سراسر جهان، گاهی اوقات نیاز به مکمل است. مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی و برای ورزشکاران بسیار قابل توجه است. اثرات مفید خود را با ترکیب با پروتئین ها برای ساخت سلنوپروتئین ها اعمال می کند.

سلنوپروتئین ها اساسا آنزیم های آنتی اکسیدانی (به طور خاص گلوتاتیون پراکسیداز) با خواص آنتی اکسیدانی هستند. به جلوگیری از آسیب سلولی ناشی از تجمع رادیکال های آزاد کمک می کنند. همچنین در افزایش قابلیت و توانایی عضلات بدنسازان نقش بسزایی دارد.

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب یا ریز مغذی است. برای سلامتی و تندرستی مهم است. در انسان غلظت سلنیوم در کبد و کلیه ها بالاترین میزان است. سلنیوم به طور مستقل یا همراه با ویتامین E به کاهش انواع اختلالات از جمله سرطان، آب مروارید، بیماری قلبی، مشکلات باروری و شرایط عصبی/مشکلات روانی کمک می کند. این مشکلات ممکن است با توانایی سلنیوم در به حداقل رساندن تکثیر رادیکال های آزاد  باشد. همچنین نقش مهمی در عملکرد غده تیروئید دارد.

مقالاتی در زمینه سلنیوم و علائم کمبود آن، تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم، روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم و خواص قرص سلنیوم در بارداری در نشریه جهان شیمی فیزیک منتشر شده است. در این مقاله شما را با نقش و اهمیت سلنیوم در بدنسازی آشنا میکنیم.

سلنیوم چیست و چه کاربردی دارد

سلنیوم، به عنوان یک ماده معدنی حیاتی در ورزشکاران است. برای سلامت و تندرستی مهم است. کمبود سلنیوم با تمام بیماری‌های مهم سلامت، از سرطان گرفته تا بیماری قلبی، ایمنی پایین تا آب مروارید مرتبط است.

سلنیوم یک ریز مغذی ضروری برای حیوانات است. جزء اسیدهای آمینه سلنوسیستئین و سلنومتیونین است. در بدن انسان به عنوان یک کوفاکتور برای کاهش آنزیم های آنتی اکسیدانی عمل می کند. علاوه بر این، سلنیوم نقش حیاتی در عملکرد مناسب غده تیروئید دارد. به فعال و غیرفعال کردن هورمون‌ها و متابولیت‌های تیروئید مختلف کمک می‌کند.

اثرات سمیت جیوه را کاهش می دهد. بنابراین می تواند برای افرادی که ماهی زیاد می خورند مفید باشد. سلنیوم یک ماده معدنی کم مصرف است و برای سلامت مثبت مهم است، حتی در مقادیر کم. در پروتئین ها، سلنیوم برای تشکیل سلنوپروتئین ها، آنزیم های آنتی اکسیدانی استفاده می شود.

همانطور که می دانید، آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از رادیکال های آزاد بدن و سلول های آن کمک می کنند، اشیاء خارجی که می توانند وارد بدن شما شوند مانند سموم و دود سیگار که می توانند باعث سرطان و بیماری های سلامتی شوند. سلنوپروتئین ها همچنین به عملکرد منظم تیروئید شما به سیستم ایمنی کمک می کنند. سلنیوم یک عامل کمکی برای گلوتاتیون پراکسیداز یک ماده سم‌زدایی است. سلنیوم برای سلامتی و تندرستی بسیار مهم است.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

سلنیوم در بدنسازی

سلنیوم در بدنسازی و به ورزشکاران کمک زیادی میکند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ورزشکار را سالم و سرزنده نگه می دارد. علاوه بر این، می تواند عملکرد آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز را که پراکسید هیدروژن را خنثی می کند. بافت های سالم را تقویت و افزایش دهد. به بازیابی عضلات کمک کرده و بافت های نرم را قوی نگه می دارد. سلنیوم وقتی با سایر مکمل ها و مواد معدنی حمایت کننده مفاصل انباشته می شود، بسیار خوب عمل می کند.

در نهایت، ورزشکار قادر خواهد بود متابولیسم متعادلی را حفظ کند زیرا سلنیوم نقش مهمی در حفظ عملکرد سالم غده تیروئید ایفا می کند. همه ما از تاثیر عظیم غده تیروئید بر فرآیندهای متابولیک در بدن انسان می دانیم.

بنابراین، با توجه به تمام فواید ذکر شده سلنیوم، می توانید مطمئن باشید که یکی از ضروری ترین مواد معدنی برای ورزشکاران است. متاسفانه، به دلیل عوامل محیطی خاک ناشی از کشاورزی بیش از حد و رژیم های غذایی بیش از حد حاوی قند و محصولات لبنی، به راحتی بدن از مواد معدنی مانند سلنیوم بی بهره می ماند. یک استراتژی خوب برای ورزشکاران این است که منگنز، روی، مس و سلنیوم را به همراه ویتامین ها به عنوان بخشی از مکمل های روزانه خود قرار دهند.

مصرف مناسب سلنیوم در بدنسازی

سلنیوم در بدنسازی باید به درستی مصرف شود، مقدار کم آن مضر است و مقدار زیاد آن نیز مضر است. شما به مقدار مناسبی نیاز دارید و هرگز نباید از ۲۵۰ میکروگرم (میکروگرم) در روز تجاوز کنید. سلنیوم کیلات به راحتی جذب و هضم می شود که از بروز هر گونه ناراحتی معده جلوگیری می کند. دوز حدود ۷۵ میکروگرم در روز همان چیزی است که باید از منابع غذایی و از طریق مکمل‌ها مصرف شود.

سلنیوم، با توجه به وضعیت معدنی کمیاب، باید در مقادیر کم مصرف شود، در غیر این صورت ممکن است تجمع سمی ایجاد شود. در واقع، در مناطقی که غلظت سلنیوم در خاک بیش از حد بالا است، گیاهانی که در آن رشد می کنند. برای انسان و حیوانات به طور یکسان سمی هستند (در واقع، بسیاری از ترکیبات سلنیوم دارای عملکردی مشابه آرسنیک هستند). برعکس، بسیاری از مناطق خاک دچار کمبود سلنیوم هستند. در نتیجه به کسانی که از غذاهای تولید شده در این سرزمین می خورند توصیه می شود به دنبال مکمل ها و غذاهای حاوی سلنیوم باشند.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

ارتباط سلنیوم با خاک و موادغذایی

سلنیوم به طور عمده در غذاهای گیاهی در سراسر جهان یافت می شود. مقدار سلنیوم موجود در خاک یک گیاه به محل رشد آن بستگی دارد. به عنوان مثال، دانشمندان و تحقیقات می دانند که زمین نزدیک داکوتای شمالی/جنوبی و نبراسکا دارای غلظت بسیار بالایی از سلنیوم است. به همین دلیل، افرادی که در مناطق نزدیک به این مناطق زندگی می کنند.

بالاترین میزان مصرف سلنیوم را دارند. برعکس، برخی از مناطق روسیه و چین دارای مقادیر بسیار کم سلنیوم هستند. این مناطق درصد بالایی از موارد کمبود سلنیوم را دارند. علاوه بر این، برخی از غذاهای دریایی و گوشت های مختلف می توانند حاوی سلنیوم برای بدنسازی باشند. نان و آجیل نیز از منابع رایج سلنیوم هستند.

نشانه و علائم کمبود سلنیوم

کمبود سلنیوم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ضعف عضلانی و خستگی
  • خطر ابتلا به سرطان
  • مشکلات سیستم ایمنی
  • بیماری قلبی
  • مشکلات التهابی (مربوط به پوست).

چه کسانی می توانند از مصرف سلنیوم سود ببرند

کسانی که دارای بیماری‌های حاد شدید هستند که باعث التهاب و خمش می‌شوند، معمولا سطح سلنیوم در سیستم خونشان کاهش می‌یابد. اینها می‌توانند از مکمل‌ها سود ببرند. علاوه بر این، بیماری های گوارشی به ویژه سطح سلنیوم خون را کاهش می دهد. علاوه بر این، کسانی که کمبود ید دارند می توانند از مصرف سلنیوم سود ببرند. در حالی که کمبود ید در ایالات متحده نادر است، هنوز در سایر کشورهای در حال توسعه رایج است.

در حالی که شرایط و مشکلات پزشکی خاص مانند موارد ذکر شده در بالا ممکن است دلیلی برای استفاده از سلنیوم باشد، شواهد کمی وجود دارد که مکمل‌های سلنیوم را برای بزرگسالان و کودکان سالم توصیه کند.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

اهمیت سلنیوم در بدنسازی

سلنیوم در بدنسازی نقش مهمی در پاسخ ایمنی بدن ورزشکار دارد و به ورزشکار نیرو می بخشد. شناخت مسیرهایی که از مصرف خوراکی آن تا زمان دفع آن طی می شود، ضروری است. در نتیجه متابولیسم آن و اثرات مفید آن بر سلامتی روشن می شد. از جمله محافظت در برابر ویروس ها یا بیماری ها.

استفاده از مکمل سلنیوم در بدنسازی ممکن است بهترین انتخاب برای افزودن صحیح مقدار این ماده معدنی در رژیم غذایی باشد. به یاد داشته باشید وقتی با ویتامین E ترکیب شود می تواند مزایای آن و تولید اسپرم و سطح آن را افزایش دهد.

مواد غذایی حاوی سلنیوم در بدنسازی

مواد غذایی حاوی سلنیوم در بدنسازی را می توان در آجیل (به خصوص آجیل برزیلی)، غلات، گوشت، قارچ و برخی غذاهای دریایی یافت. جالب توجه است که برخی از خاک های خاص دارای سلنیوم بالایی هستند. جایی که گیاهانی مانند لوکوویید و علف طلایی شاخص های خوبی برای محتوای بالای سلنیوم در خاک هستند. بنابراین، اگر این گیاهان در خاک رشد می کنند، می توانید مطمئن باشید که خاک حاوی مقادیر خوبی سلنیوم است.

متأسفانه، به دلیل توزیع نابرابر سلنیوم در سراسر جهان، بسیاری از افراد به تنهایی از غذاها کافی دریافت نمی کنند. از این رو، سلنیوم به شکل کلات نیز یافت می شود تا جذب آن به عنوان مکمل آسان شود.

کمبود سلنیوم در بدنسازی

کمبود سلنیوم در بدنسازی می‌تواند سبب بیماری‌های مزمن، از سرطان تا دیابت و سل شود. سلنیوم از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. به تولید پروتئین های آنتی اکسیدانی برای کمک به بدن کمک می کند.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

فواید سلنیوم در بدنسازی

محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان: تصور می‌شود افرادی که غلظت سلنیوم خونشان بالاتر است، احتمال کمتری برای ابتلا به سرطان‌های پروستات، ریه، کومرکتال یا پوست دارند. افراد ساکن در مناطق دارای کمبود سلنیوم دارای نرخ بالاتری از این سرطان ها در مقایسه با جمعیت عمومی هستند. بنابراین ارتباط بین وضعیت مطلوب سلنیوم و مقابله با رادیکال های آزاد تقویت می شود. از سوی دیگر، برخی از محققان بر این باورند که سلنیوم ممکن است با بهبود پاسخ ایمنی طبیعی بدن در برابر سلول‌های سرطانی و سرکوب رشد رگ‌های خونی به تومور عمل کند.

خبر خوب برای مردان: یک مطالعه اخیر نشان داد که مردانی که دارای بالاترین غلظت سلنیوم در خون هستند، شانس ابتلا به سرطان پروستات را در مقایسه با مردانی که سطح سلنیوم کمتری دارند، نصف تا دو سوم کاهش می‌دهند. مردانی که سطوح بالاتری از سلنیوم داشتند، ۶۵ درصد موارد کمتری به سرطان پروستات پیشرفته مبتلا شدند.

بیماران سرطانی با سطوح پایین سلنیوم، تومورهای بعدی بیشتری ایجاد می‌کنند. نرخ بقای بیماران سرطانی با سطح سلنیوم پایین کوتاهتر است.

تقویت عملکرد ایمنی: تصور می شود که خواص تقویت کننده سیستم ایمنی سلنیوم از توانایی آن در تقویت فاگوسیت ها (گلبول های سفید خونی که به سموم مهاجم حمله می کنند) ناشی می شود. همچنین نشان داده شده است که سلنیوم ظرفیت لنفوسیت‌ها، تکثیر و تمایز به سلول‌های مؤثر سیتوتوکسیک را افزایش می‌دهد که سلول‌های هدف پوشش داده شده با آنتی‌بادی را می‌کشند.

دیگر فواید سلنیوم در بدنسازی

محافظت در برابر بیماری های قلبی: نقایص جدی قلبی در حیوانات بزرگ (گاو و غیره) به کمبود سلنیوم نسبت داده شده است. غلظت غیرطبیعی کم کوآنزیم کیوتن ماده‌ای ضروری برای عملکرد قلب در حیوانات مبتلا به نقص قلبی، با کمبود سلنیوم و ویتامین ای، ویتامینی که با سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی مرتبط است.

استرس اکسیداتیو ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد، در نتیجه کمبود سلنیوم، باعث بیماری قلبی می‌شود. کلسترول LDL اکسید شده به دلیل تمایل به تشکیل پلاک، نقش عمده‌ای در بیماری‌های قلبی بازی می‌کند. تصور می‌شود که سلنیوم برای محدود کردن این اکسیداسیون سلنیوم حتی ممکن است نسبت کلسترول مفید HDL به LDL مشکل ساز را افزایش دهد.

محافظت در برابر آرتریت: مبتلایان به آرتریت سطح سلنیوم در خون خود را کاهش داده اند. آرتریت، یک بیماری مزمن که باعث درد، سفتی، تورم و از دست دادن عملکرد مفاصل می شود. اغلب ناشی از رادیکال های آزاد بیش از حد است. توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به موجودات مهاجم ایجاد می شود. بنابراین، کنترل رادیکال‌های آزاد با کمک سلنیوم ممکن است علائم آرتریت را تسکین دهد.

پیشگیری از آب مروارید: مطالعات نشان داده اند که عدسی های چشمی که تحت تاثیر آب مروارید قرار می گیرند حدود یک ششم مقدار طبیعی سلنیوم دارند. کمبود سلنیوم ممکن است عاملی در تشکیل آب مروارید باشد.

عملکرد آنتی اکسیدانی سلنیوم با تجمع رادیکال های آزاد مبارزه می کند که آسیب به عدسی چشم (محل آب مروارید) و ماکولا در مرکز شبکیه چشم را خنثی می کند.

سم زدایی از سموم: فلزات سمی مانند آرسنیک، جیوه و کادمیوم زمانی که با سلنیوم متصل می شوند، سمیت آنها کاهش می یابد. شامپوها و داروهای موضعی مختلف به آنها سلنیوم اضافه کرده اند تا اثر سمی آنها را جبران کند.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

فواید دیگر سلنیوم در بدنسازی

حفاظت از مواد ژنتیکی: سلنیوم به جلوگیری از آسیب DNA سلولی ناشی از تجمع رادیکال های آزاد کمک می کند.

بهزیستی روانی را افزایش دهید: سطوح پایین سلنیوم با کاهش شناختی در افراد مسن و همچنین گیجی، افسردگی، خستگی و اضطراب در جمعیت عمومی بزرگسالان مرتبط است. سلنیوم به دلیل نقش مهمی که در تنظیم تیروئید ایفا می کند، ممکن است تاثیر مثبتی بر خلق و خو، رفتار و عملکرد شناختی داشته باشد.

مدیریت ایدز: بسیاری از مواد مغذی حیاتی در نتیجه آسیب ناشی از ایدز از بدن تخلیه می‌شوند و سلنیوم یکی از ریز مغذی‌ها است که با ایدز مرتبط است. بنابراین، ارتباط نزدیکی با خطر بالای مرگ ناشی از این بیماری دارد. .

رتروویروس ها مانند HIV/AIDS، با رمزگذاری ژن سلنوپروتئین گلوتاتیون پراکسیداز انسانی، باعث کاهش سلنیوم می شوند. پاتوژن‌های فرصت‌ طلب به سیستم ایمنی حمله می‌کنند تا سلنیوم بدن را کاهش دهند. سیستم ایمنی را بیشتر به خطر می‌اندازد و مرگ ناشی از ایدز را تسریع می‌کند.

پیشگیری از مشکلات باروری: کمبود سلنیوم با ناهنجاری های اسپرم و افزایش خطر از دست دادن زودرس بارداری مرتبط است. تشکیل اسپرم سالم تا حد زیادی به مصرف سلنیوم بستگی دارد. سطح سلنیوم خون در مردانی که تعداد اسپرم کم دارند کمتر است. شکستگی کروموزوم، به عنوان عامل اصلی نقایص مادرزادی و سقط جنین شناخته شده است.

خطرات مصرف بیش از حد سلنیوم در بدنسازی

مصرف بیش از حد سلنیوم در بدنسازی می تواند منجر به یک واکنش سمی جدی شود، اگرچه این امر نادر است. با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی برای این اثر مورد نیاز است. مصرف بیش از حد می تواند باعث ریزش مو، حالت تهوع، استفراغ و تغییرات ناخن دست شود.

این وضعیت سلنوز نامیده می شود و می تواند شامل علائم اضافی آسیب خفیف عصبی و ناراحتی گوارشی باشد. اثر سمی کمتر و محتمل تر، ممکن است باعث افسردگی، نفس سیر و اضطراب شود. با این حال، با توجه به اینکه بسیاری از افراد برای نیاز به سلنیوم خود به رژیم غذایی متکی هستند، هر سطحی از سمیت برای این افراد بعید است. کارشناسان نسبت به استفاده طولانی مدت بیش از ۲۰۰ میکروگرم هشدار می دهند، تا زمانی که دوز ایمن مشخص شود.

مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی
مصرف قرص سلنیوم در بدنسازی

بهترین منابع سلنیوم در بدنسازی

بهترین منبع غذایی سلنیوم در بدنسازی، آجیل برزیلی است که یک مغز آن تقریبا ۱۲۰ میکروگرم دارد. بنابراین، مصرف آجیل برزیلی به دلیل اثرات سمی بالقوه ای که ممکن است داشته باشند. با توجه به سطوح بالای سلنیوم آنها توصیه می شود (یک اونس ممکن است حاوی ۶۰۰ میکروگرم باشد).

رایج ترین منابع سلنیوم در بدنسازی شامل نان و گوشت است. حیواناتی که غلات یا گیاهانی می خورند که در خاک غنی از سلنیوم پرورش یافته است. سطوح بالاتری سلنیوم در گوشت خود دارند. غذاهای دریایی نیز اغلب سرشار از سلنیوم هستند. به عنوان مثال، سه اونس ماهی تن، ۶۳ میکروگرم سلنیوم نسبتا بالایی دارد.

سلنیوم مکمل را می توان در مواردی استفاده کرد که نشان داده شده است که فرد به وضوح در این ماده معدنی کمبود دارد. کسانی که عفونت گسترده یا مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون دارند، به احتمال زیاد دچار کمبود سلنیوم هستند. بنابراین واجد شرایط دریافت دوزهای مکمل بیشتر هستند. مکمل‌های سلنیوم نیز می‌توانند در مقیاس کوچک‌تر توسط جمعیت عمومی مورد استفاده قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که فاقد این ماده مغذی حیاتی هستند.

دوز مصرفی سلنیوم برای عموم مردم

مصرف توصیه شده (دوز):

میزان توصیه شده روزانه برای سلنیوم به شرح زیر است:

نوزادان زیر شش ماه: ۱۰ میکروگرم.

کودکان، یک تا شش سال: ۲۰ میکروگرم.

کودکان هفت تا ده: ۳۰ میکروگرم.

مردان ۱۱-۱۴: ۴۰ میکروگرم.

مردان ۱۵-۱۸: ۵۰ میکروگرم.

مردان ۱۹ سال و بالاتر: ۷۰ میکروگرم.

زنان ۱۱-۱۴: ۴۵ میکروگرم.

زنان ۱۵-۱۸: ۵۰ میکروگرم.

زنان ۱۹ سال و بالاتر: ۵۵ میکروگرم.

در دوران بارداری: ۶۵ میکروگرم

شیردهی: ۷۵ میکروگرم

با این حال، اطلاعات دوز برای جمعیت های خاص متفاوت است.

برای جلوگیری از اثرات دوباره یا برای پیشگیری از سرطان: ۴۰۰ میکروگرم در روز.

دژنراسیون ماکولا و پیشگیری از آب مروارید: ۲۰۰-۴۰۰ میکروگرم در روز.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا