Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

بین سلنیوم و چاقی ارتباطی وجود دارد. زیرا سلنیوم یک ماده معدنی است که وظایف مهم بسیاری در بدن شما دارد. یکی از آنها ساخت هورمون های تیروئیدی است که به تنظیم متابولیسم شما کمک می کند. وقتی متابولیسم بدن تنظیم باشد در روند کاهش وزن و جلوگیری از چاقی نقش مهمی دارد. تیروئید حاوی سطوح بالایی از سلنیوم است که برای ساخت و متابولیسم هورمون های تیروئید استفاده می شود. این هورمون ها بسیاری از عملکردهای متابولیک را در بدن شما تنظیم می کنند، از جمله اینکه چه مقدار کالری می سوزانید.

سلنیوم یکی از عناصر کمیاب است که در رژیم غذایی روزانه خود برای حفظ عملکرد طبیعی بدن به آن نیاز داریم. سلنیوم به عملکرد صحیح سیستم ایمنی، حفظ عملکرد شناختی و همچنین به باروری در هر دو جنس کمک می کند.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد سلنیوم در بدنسازی، سلنیوم و علائم کمبود آن، تفاوت مگا سلنیوم با کپسول سلنیوم، روزانه چه مقدار سلنیوم مصرف کنیم و سلنیوم در بارداری مقالات خوبی منتشر شده است. در این مقاله راجع به سلنیوم در بارداری مطلب کاملی در اختیارتان قرار میدهیم.

سلنیوم و چاقی

بین سلنیوم و چاقی ارتباطی وجود دارد. زیرا سلنیوم در تنظیم و حمایت از عملکرد غده تیروئید (غده ای که متابولیسم بدن را کنترل می کند) کمک میکند. عملکرد آنتی اکسیدانی آن در سلامت تیروئید نقش دارد.

سلنیوم به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی برای تیروئید عمل می کند و به حذف گونه های فعال اکسیژن و به تولید هورمون های تیروئید کمک می کند.

وقتی این ماده معدنی مهم کم باشد. ممکن است عملکرد غده تیروئید را مختل کند. علائم کم کاری تیروئید مانند سردی دست و پا، یبوست، خستگی، انرژی کم، پوست خشک، نازک شدن مو، موهای ابرو است.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟
آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

آیا سلنیوم می تواند باعث چاقی شود

ارتباطی بین سلنیوم و چاقی وجود دارد. ازین جهت که کمبود این عنصر سبب کاهش متابولیسم بدن میشود. سلنیوم یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی است. دارای مزایای سلامتی متعددی است. سلنیوم هم در منابع حیوانی و هم در منابع گیاهی یافت می‌شود. از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها به دست می‌آید.

مانند سایر مواد معدنی که می توانیم مصرف کنیم، سلنیوم از طریق غذایی که می خوریم توسط بدن جذب می شود. پس از جذب می تواند با سایر ترکیبات شیمیایی در بدن ما تعامل داشته باشد. اینجاست که فواید سلنیوم برای سلامتی آشکار می شود.

سلنیوم چیست

سلنیوم به ندرت در فهرست مواد معدنی برتر برای حمایت از بدن سالم قرار می گیرد. این ماده معدنی کمیاب است که در مقادیر نسبتا کمی برای ساختن سلنوپروتئین ها مورد نیاز است.

به همان اندازه که ما دوست داریم فکر کنیم که می توانید سلنیوم کافی را فقط از طریق غذا دریافت کنید، چند مانع برای آن وجود دارد:

  • کیفیت خاک
  • بارش باران
  • تبخیر
  • سطوح pH

همه این عوامل روی غلظت سلنیوم در غذای شما تاثیر می‌گذارند. بنابراین در حالی که ممکن است فکر کنید به اندازه کافی از برنج قهوه‌ای و لوبیا پخته‌ای که روزانه می‌خورید دریافت می‌کنید، محل زندگی‌تان می‌تواند با مصرف مناسب این عنصر تداخل داشته باشد.

نقش سلنیوم در بدن

عملکرد ایمنی شما را تقویت می کند. مطالعات نشان می دهد که فقط روی، ویتامین D و ویتامین C نیستند که سیستم ایمنی را فعال می کنند. سلنیوم جزء حیاتی بسیاری از بافت های ایمنی از جمله کبد، طحال و غدد لنفاوی است. سطوح پایین سلنیوم می تواند به شدت با عملکرد سلول های ایمنی کلیدی مانند سلول های B، سلول های T، لنفوسیت ها و سلول های کشنده طبیعی تداخل کند. بدن شما باید از خود در برابر عوامل بیماری زا مهاجم محافظت کند.

به دلیل نقش سلنیوم در حمایت از عملکرد، رشد و نمو و تحرک اسپرم و برای سنتز تستوسترون نیز لازم است. سطوح پایین T نیز با افزایش توده چربی و افزایش وزن مرتبط است.

سطوح پایین سلنیوم با کاهش نرخ گردش انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز برای تعادل خلق و خو و حمایت از عملکرد شناختی مرتبط است.

از سلول های شما محافظت می کند. زیرا یک آنتی اکسیدان است. سلنیوم برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد ناشی از سموم محیطی، ورزش، غذا و فرآیندهای متابولیک طبیعی که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند و باعث آسیب طولانی‌مدت شوند، عمل می‌کند.

تیروئید شما را تنظیم می کند. در مورد افزایش وزن، این یکی طلا است. تیروئید شما اندامی است که مسئول کنترل متابولیسم شماست. اگر به دلیل نارسایی هورمونی آنطور که باید کار نکند، وزن شما کاهش می یابد. برای اینکه تیروئید شما به طور موثر کار کند، به سطوح کافی از هورمون های تیروئید نیاز دارد. مصرف کم سلنیوم متابولیسم هورمون تیروئید را به خطر بیندازد و کم کاری تیروئید را تشدید میکند. زیرا برای تبدیل T4 به شکل فعال آن، T3 مورد نیاز است. سلنیوم با یدوتیرونین دیودینازها ترکیب می شود و نقش اساسی در متابولیسم هورمون های تیروئید ایفا می کند.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟
آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

مواد معدنی و ویتامین ها

مواد معدنی و ویتامین ها هر دو به یک شکل مصرف می شوند و برای سلامت کلی ما ضروری هستند. اما مطمئنا با یکی و دیگری متفاوت هستند. ویتامین ها از نظر حلالیت به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

ویتامین‌های محلول در آب

از غذاهایی مانند سبزیجات میوه و غلات، معمولا غذاهای فیبری که عمدتا از کربوهیدرات‌ها، نشاسته، قندها و غیره تشکیل شده‌اند. ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند. بنابراین نیاز به مصرف مکرر دارند. مقادیر فراوان اگر ویتامین های محلول در آب بیش از حد مصرف کنید. بدن آنها را از طریق ادرار و عرق دفع می کند.

ویتامین های محلول در چربی

عمدتا از محصولات حیوانی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و لبنیات به دست می آیند. همانطور که از نام آن پیداست، این ویتامین ها در چربی محلول هستند. بنابراین بدن می تواند آنها را ذخیره کند و در صورت نیاز و در صورت نیاز از آنها استفاده کند. از آنجایی که بدن این ویتامین‌ها را حفظ می‌کند، این ویتامین‌ها می‌توانند در طول زمان انباشته شوند و منجر به علائم منفی و عوارض جانبی شوند.

آیا سلنیوم در چربی محلول است

برخلاف ویتامین ها، مواد معدنی کم مصرف به این دو دسته تقسیم نمی شوند. اما می توانند به روش های مختلفی جذب شوند. کلسیم مانند یک ویتامین محلول در آب وارد خون می شود و به سرعت جذب می شود. از سوی دیگر، سلنیوم از طریق یک پروتئین حامل جذب می شود و در بدن ذخیره می شود، مانند یک ویتامین محلول در چربی.

سلنیوم بالا منجر به افزایش وزن می شود

محققان گزارش می دهند که وعده های غذایی غنی از سلنیوم ممکن است سرعت کالری سوزی بدن شما را کاهش دهد. پس بین کمبود سلنیوم و چاقی ارتباطی وجود دارد.

این نتیجه اولیه بر اساس یک مطالعه ۴ ماهه بر روی ۱۱ مرد سالم است. این یک مزیت احتمالی را برای بیماران مبتلا به سندرم‌های هدر رفتن مانند سندرم‌هایی که گاهی با ایدز و سرطان مرتبط هستند، نشان می‌دهد. درمان‌ با سلنیوم بالا ممکن است به آنها کمک کند تا از کاهش وزن و حتی افزایش وزن جلوگیری کنند.

شیمیدانان وین کریس هاکس و نانسی ال کیم مطالعه سلنیوم را در مرکز تحقیقات تغذیه انسان غربی ARS در سانفرانسیسکو انجام دادند. داوطلبان آنها ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشتند.

پنج داوطلبی که غذاهای سرشار از سلنیوم مصرف کردند. حدود پنج برابر مقدار توصیه شده رژیم غذایی یا RDA از این ماده معدنی دریافت کردند. علیرغم تلاش محققان برای ثابت نگه داشتن وزن، این مردان حدود یک پوند و نیم اضافه وزن داشتند.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟
آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

ارتباط سلنیوم و چاقی با هورمون تیروئید

دانشمندان ارتباط سلنیوم و چاقی را به کاهش سطح یکی از هورمون های تیروئیدی بدن، معروف به T3 یا تری یدوتیرونین نسبت می دهند. سطح هورمون تیروئید دیگر، T4، تغییری نکرد. تیروئید، از طریق هورمون ها، مجموعه وسیعی از وظایف را انجام می دهد. از جمله: تنظیم میزان کالری سوزی.

شش داوطلب غذاهایی مصرف کردند که فقط یک پنجم سلنیوم را تامین می کرد. سطح T3 هورمونی که از T4 فعال تر است را افزایش داد. میزان چربی سوزی را افزایش یافت. آنها حدود ۱ پوند وزن از دست دادند.

تغییر در هورمون T3 که در آزمایشات خون آشکار شد، غیرمنتظره بود، زیرا با نتایج مطالعات حیوانی انجام شده در جاهای دیگر مغایرت دارد. موش‌هایی که با دوزهای کم سلنیوم تغذیه شدند، T3 کمتر و T4 بیشتری داشتند. حیوانات و انسان ها از سلنیوم برای تبدیل T4 به T3 استفاده می کنند. پس بین کمبود سلنیوم و چاقی ارتباط عمیقی نهفته است.

سلنیوم علاوه بر تعامل با هورمون های تیروئید، یک آنتی اکسیدان قوی است که از سلول ها در برابر پراکسیدها، یک محصول جانبی اکسیداسیون، محافظت می کند.

قرص سلنیوم

کمبود سلنیوم با افزایش خطر ابتلا به بیماری تیروئید مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل‌های سلنیوم عملکرد تیروئید را در افراد مبتلا به بیماری خفیف کم‌کاری تیروئید و بیماری خودایمنی تیروئید بهبود می‌بخشد. مکمل ها همچنین ممکن است برای افرادی که عملکرد تیروئید طبیعی دارند مفید باشد. کسانی که مکمل روزانه مصرف می کردند چربی بیشتری از دست دادند و سطح لپتین پایین تری داشتند. هورمونی است که به تنظیم ذخیره چربی کمک می کند.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی میانگین مقدار روزانه یک ماده مغذی است که نیاز روزانه اکثر افراد را برآورده می کند. برای سلنیوم ۵۵ میکروگرم در روز است. در آمریکای شمالی، اکثر مردم بیشتر از این را در رژیم غذایی خود دریافت می کنند.

غذاهای حاوی سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در خاک و آب وجود دارد. به گیاهان و سپس در سراسر سیستم غذایی منتقل می شود. به این ترتیب، در طیف گسترده ای از غذاهای کامل موجود است.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟
آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

منابع سلنیوم

علاوه بر گوشت ها و غلات مناطقی که خاک حاوی سلنیوم فراوان است. غذاهای دریایی نیز منبع خوبی از این ماده معدنی هستند. محصولات لبنی و سبزیجات نیز بخشی از این ماده مغذی ضروری را فراهم می کنند.

منابع خوب سلنیوم عبارتند از:

  • آجیل برزیلی
  • ماهی تن
  • هالیبات
  • سینه مرغ
  • پنیر کم چرب
  • برنج قهوه ای
  • عدس
  • تخم مرغ بزرگ
  • تکه نان سبوس دار
  • فنجان بلغور جو دوسر پخته

آجیل برزیلی منبع استثنا این ماده مغذی است. خوردن فقط دو عدد در روز می تواند سطح سلنیوم خون را بیشتر از مصرف مکمل سلنیوم افزایش دهد. غذاهای فرآوری شده سلنیوم کمتری دارند.

در مطالعه ای بر روی بیش از ۳۲۰۰ نفر، افرادی که سلنیوم کمتری از رژیم غذایی خود مصرف کردند، شاخص توده بدنی بالاتری داشتند.

مصرف مجاز سلنیوم

برای اینکه سلنیوم در بدن شما بهترین عملکرد را داشته باشد، نباید خیلی کم یا بیش از حد مصرف کنید. حد بالایی ایمن برای این ماده معدنی ۴۰۰ میکروگرم در روز تعیین شده است.

اگر مکررا مکمل سلنیوم با دوز بالا را در کنار یک رژیم غذایی غنی از سلنیوم مصرف می کنید، ممکن است در معرض خطر مسمومیت باشید. در موارد شدید، این می تواند باعث نارسایی کلیه یا قلب شود.

علائمی که نشان می دهد شما بیش از حد سلنیوم دریافت می کنید شامل ریزش مو و ناخن، شکنندگی ناخن، طعم فلزی در دهان و بوی سیر در تنفس است.

دریافت بیش از حد سلنیوم از مکمل ها ممکن و حتی خطرناک است. در سطوح بالای ۴۰۰ میکروگرم در روز، ممکن است علائمی مانند بوی سیر در نفس، شکنندگی ناخن ها، اسهال، ریزش مو، خستگی و درد مفاصل را تجربه کنید.

آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟
آیا قرص سلنیوم چاق کننده است؟

دوز مصرفی سلنیوم

قبل از مصرف مکمل سلنیوم، ابتدا می توانید سعی کنید رژیم غذایی خود را به گونه ای بهینه کنید که حاوی مواد مغذی بیشتری باشد.

اگر یک مکمل سلنیوم مستقل را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که این ماده مغذی به هیچ مکمل دیگری که مصرف می کنید اضافه نشده باشد. به عنوان مثال، اغلب به مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی اضافه می شود.

طبق تحقیقات قدیمی‌تر و جدیدتر، مصرف مکمل‌های سلنیوم در دوزهای منظم، معمولا حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم در روز، بی‌خطر تلقی می‌شوند.

اگر ترجیح می‌دهید مسیر رژیم غذایی را انتخاب کنید. خوردن دو عدد آجیل برزیلی در روز به همان میزان است. از آنجایی که این آجیل ها سرشار از مواد معدنی و چربی های سالم دیگر هستند، ممکن است فواید سلامتی دیگری نیز داشته باشند.

فقط به خاطر داشته باشید از آنجایی که آنها سرشار از سلنیوم هستند. از خوردن بیش از پنج آجیل برزیلی که حاوی حدود ۴۰۰ میکروگرم در روز هستند، خودداری کنید.

یک مطالعه هیچ نشانه ای از سمیت سلنیوم را در افرادی که به طور منظم آجیل برزیلی می خورند و در آمازون برزیل زندگی می کنند، پیدا نکرد. حتی اگر سطح خونی این ماده معدنی بالا بود.

دوزهای منظم سلنیوم از مکمل ها تا ۲۰۰ میکروگرم در روز احتمالا بی خطر هستند. می توانید همین دوز را با خوردن دو آجیل برزیلی دریافت کنید.

کلام آخر

بدن شما برای ساخت هورمون های تیروئیدی که به تنظیم متابولیسم شما کمک می کند به سلنیوم نیاز دارد. پس ارتباط زیادی بین سلنیوم وچاقی وجود دارد. اکثر مردم کمبود این ماده مغذی ندارند. اما مطالعات نشان می دهد که مصرف مقداری بیشتر ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند.

سلنیوم معدنی فواید بسیاری برای سلامتی دارد و برای عملکرد سالم تیروئید ضروری است. از جمله موارد دیگر، تیروئید شما به تنظیم وزن شما کمک می کند.

مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل سلنیوم یا دریافت بیشتر مواد معدنی از رژیم غذایی ممکن است باعث کاهش چربی شود. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی مانند ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، یا بوی سیر در نفس شما داشته باشد.

اگر می خواهید مصرف سلنیوم خود را برای کاهش وزن افزایش دهید. سعی کنید غذاهای حاوی سلنیوم مانند آجیل برزیلی و ماهی تن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مکملی تا ۲۰۰ میکروگرم سلنیوم را مصرف کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا