Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فروش و خرید نیتریت سدیم در بازار مواد شیمیایی

نیتریت سدیم (Sodium nitrite) برای اولین بار در سال ۱۹۲۵ به عنوان یک روش فرآوری برای استفاده در گوشت تایید شد. از آن زمان تا به حال، استفاده از این ترکیب شیمیایی آنقدر موفقیت آمیز بوده است که بسیاری تعجب کرده اند چرا ما دیگر از آن استفاده می کنیم.

نیتریت سدیم یک نمک و یک آنتی اکسیدان است (از اکسید شدن اشیا جلوگیری می کند). در مقیاس بزرگ، این ترکیب شیمیایی نقش بسیار مهمی در سلامت عمومی ایفا می کند زیرا از رشد باکتری های عامل بوتولیسم جلوگیری کرده و مانع فساد مواد غذایی می شود. نیتریت سدیم همچنین به جلوگیری از رشد باکتری لیستریا کمک زیادی می کند و طعم منحصر به فرد و بسیار خوشمزه ای به گوشت هایی می دهد که برای فرآوری استفاده می شود.

در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید تا در مورد این ترکیب شیمیایی خطرناک و اینکه چگونه ممکن است بر سلامتی شما تأثیر بگذارد، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نیتریت سدیم چیست

نیتریت سدیم ماده ای است که اغلب در گوشت های فرآوری شده، یافت می شود. این ترکیب شیمیایی به عنوان یک نگهدارنده عمل می کند و از رشد باکتری های مضر در این محصولات جلوگیری می کند. سایر موارد استفاده از نیتریت سدیم، شامل افزودن طعم شور و تقویت رنگ صورتی مایل به قرمز است که مشخصه گوشت های فرآوری شده است.

این ترکیب شیمیایی در صنعت بسیار کاربرد دارد. از آن در تهیه رنگ، ساخت جوهر چاپ، فرآوری فلزات و تولید لاستیک نیز استفاده می شود. کاربرد اصلی این ترکیب شیمیایی در صنایع غذایی و فرآوری محصولات گوشی است. نیتریت ها یکی از مواد اولیه نیتریت سدیم هستند.

بیشتر مردم نیتریت سدیم را با فرآورده های گوشتی مرتبط می دانند. در حالی که این ترکیب شیمیایی به طور گسترده در محصولات گوشتی استفاده می شود، می توان آن را در تعداد زیادی از سبزیجات نیز یافت. در واقع، تقریبا ۹۳ درصد نیتریت سدیمی که ما مصرف می‌ کنیم از سبزیجات و غده‌های برگ‌ دار به دست می ‌آید.

اسفناج به طور متوسط ​​حاوی ۱۲۰۰ppm نیترات سدیم است. سبزیجات حاوی مقادیر زیادی نیترات سدیم هستند که در تماس با بزاق دهان به نیتریت سدیم تبدیل می شوند. کمتر از ۵ درصد از نیتریت سدیم دریافتی ما از گوشت های پخته شده مانند بیکن، ژامبون یا گوشت گاو و هات داگ بدست می آید.

خواص و ویژگی های نیتریت سدیم
خواص و ویژگی های نیتریت سدیم

مضرات نیتریت ها برای سلامتی

نیتریت ها ترکیب شیمیایی هستند که از یک اتم نیتروژن پیوند یافته با دو اتم اکسیژن تشکیل شده اند. هنگامی که مواد غذایی حاوی نیتریت مصرف می کنید این ترکیبات شیمیایی می توانند در بدن شما به اکسید نیتریک تبدیل شوند که نقش مهمی در سلامت و بیماری ایفا می کند.

متأسفانه، نیتریت ها همچنین می توانند در بدن به نیتروزامین ها تبدیل شوند، ترکیبات مضری که با اثرات نامطلوب بر سلامتی مرتبط هستند. تشکیل نیتروزامین زمانی اتفاق می‌ افتد که نیتریت‌ها در حضور اسیدهای آمینه در بدن و یا در معرض حرارت زیاد قرار می ‌گیرند. به همین دلیل است که گوشت‌ های فرآوری ‌شده غنی از نیتریت، احتمالا حاوی این ترکیبات بیماری ‌زا نیز هستند.

نیتریت سدیم به محصولاتی مانند ژامبون پخته شده، رنگ و طعم می دهد. از زمانی که گوشت های فرآوری شده در سال ۲۰۱۵ به عنوان سرطان زا طبقه بندی شدند، توجه عمومی زیادی به این ترکیب شیمیایی جلب شد. در حالی که گوشت فرآوری شده حاوی بسیاری از مواد ناسالم و خطرناک است، نیتریت سدیم به عنوان یکی از بدترین آنها شناخته می شود.

این امر به این دلیل است که می تواند به ترکیبی تبدیل شود که ممکن است با سرطان، بیماری آلزایمر و حتی دیابت مرتبط باشد. این ترکیب شیمیایی همچنین می تواند سلول های شما را از اکسیژن محروم کند و در نتیجه برخی از عوارض جانبی بالقوه کشنده را به همراه داشته باشد.

تاریخچه استفاده از نیتریت سدیم

روش های نگهداری مواد غذایی مانند پخت به هزاران سال قبل از دوران باستان باز می گردد. برای مثال یونانیان و رومیان باستان از نمک برای نگهداری گوشت و ماهی استفاده می کردند. این گوشت‌های پخته شده حتی در مراسم مذهبی که در آن گوشت‌ های شور به عنوان پیشکش خدایان استفاده می ‌شد، نقش اساسی داشتند.

سال‌ها بعد در عصر اکتشاف، ملوانان در سفرهای طولانی به گوشت‌های نمکی تکیه می ‌کردند. در قرن نوزدهم، محصولات جدید به سرعت در حال توسعه و عرضه بودند. محصولات گوشتی نمکی کنسرو شده مانند گوشت گاو به نوآوری در روش نگهداری و مصرف مواد غذایی بسیار کمک کردند. در حدود آغاز قرن بیستم، تولید کنندگان مواد غذایی دریافتند که نیترات سدیم با باکتری ‌های موجود در گوشت تعامل می‌ کند و به نیتریت سدیم تبدیل می‌ شود. این امر باعث شد بسیاری از تولید کنندگان شروع به اضافه کردن مستقیم نیتریت سدیم به محصولات خود کنند.

در دهه ۱۹۷۰، دانشمندان دریافتند که نیتریت سدیم وقتی در دمای بالاتر از ۲۶۶ درجه فارنهایت گرم می شود، به نیتروزامین تبدیل می شود. در نتیجه قوانین سخت گیرانه تری برای استفاده از این ترکیب شیمیایی در محصولات غذایی ایجاد شد. علاوه بر این، تولیدکنندگان مواد غذایی باید ویتامین C را در محصولات حاوی نیتریت بگنجانند. این عمل می تواند به کاهش تشکیل نیتروزامین در بدن بسیار کمک کند.

خواص و ویژگی های نیتریت سدیم

  • جرم مولی، وزن مولکولی: ۶۸.۹۹۵ گرم در مول
  • رنگ / ظاهر: کریستال های سفید مایل به زرد
  • نقطه ذوب: ۲۷۱ درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: ۳۲۰ درجه سانتی گراد
  • چگالی: ۲.۱۷ گرم سانتی متر مکعب
  • حالت ماده در دمای اتاق (فاز نرمال): جامد
  • حلالیت در آب: ۸۲۰ گرم در لیتر (در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد)
  • Ph: 9

کاربرد سدیم نیتریت

این ترکیب شیمیایی کاربرد های بسیار زیادی در صنایع گوناگون دارد. برخی از کاربردهای سدیم نیتریت عبارتند از:

  • پخت، نگهداری و بهبود رنگ گوشت
  • استفاده به عنوان یک معرف در تکنیک های مربوط به شیمی تجزیه
  • به عنوان یک مهارکننده خوردگی، افزودنی غذایی، سم گراز و پادزهر مسمومیت با سیانید (در ترکیب با تیوسولفات سدیم استفاده می شود)
  • برای تولید رنگ ها و کودهای مختلف
  • برای سفید کردن الیاف و چاپ پارچه های نساجی
  • به عنوان یک ملین، گشاد کننده برونش و گشاد کننده عروق در زمینه پزشکی
کاربرد سدیم نیتریت
کاربرد سدیم نیتریت

نیتریت سدیم صنعتی

نیتریت سدیم دارای فرمول شیمیایی NaNO2 است. این ترکیب شیمیایی به شدت در آب حل می شود و در بسیاری از کاربردهای صنعتی از جمله ساخت رنگ های دیازو و سایر ترکیبات آلی مورد استفاده در ساخت رنگدانه های آلی برای صنایع رنگ و جوهر چاپ استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی همچنین در فرآوری فلزات مانند فسفاته کردن نیز استفاده می شود. به عنوان حمام نمک مذاب، در عملیات حرارتی قطعات فلزی در صنایع خودروسازی و هواپیماسازی، به عنوان یک محیط انتقال حرارت با دمای بالا استفاده می ‌شود. همچنین از نیتریت سدیم در ساخت لاستیک های مصنوعی و مواد شیمیایی لاستیکی استفاده می شود.

محلول نیتریت سدیم به دلیل خواص ضد خوردگی به عنوان سیال انتقال حرارت در واحدهای ذخیره انرژی حرارتی، برای تهویه مطبوع یا خنک کننده در فرآیندها نیز استفاده می شود.

این ترکیب شیمیایی در گرید صنعتی، بسیار سمی است و اگر بلعیده شود ممکن است باعث سیانوز، تشنج و حتی مرگ شود. در تماس با پوست باعث تحریک پوست و چشم می شود. در صورت استنشاق، ممکن است کشنده باشد و می تواند باعث انفجار یا آتش سوزی نیز شود.

نیتریت سدیم خوراکی

این ترکیب شیمیایی در گرید خوراکی، در صنایع غذایی بسیار استفاده می شود. از نیتریت سدیم گرید خوراکی در تهیه گوشت های فرآوری شده بسیار استفاده می شود. این ترکیب شیمیایی باعث افزایش ماندگاری، بهبود طعم و رنگ این محصولات می شود.

خطرات مربوط به نیتریت سدیم موجود در مواد غذایی

حاوی ترکیبات سرطان زا است

هنگامی که نیتریت ها تحت حرارت زیاد قرار می گیرند، نیتروزامین ها را تشکیل می دهند که ترکیباتی سرطان زا هستند. در حقیقت، اخیرا سازمان جهانی بهداشت بر اساس شواهدی که ارتباط بین مصرف گوشت فرآوری شده و خطر بالای سرطان را نشان می دهد، رسما گوشت های فرآوری شده را به عنوان «سرطان زا برای انسان» طبقه بندی کرده است.

مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد نیتروزامین ها و نیتریت ها، با خطر بروز سرطان معده مرتبط است. مطالعات دیگر، از جمله متاآنالیز، مطالعات کوهورت و بررسی تحقیقاتی، ارتباط مشابهی بین نیتریت سدیم و سرطان پیدا کرده ‌اند. این تحقیقات گزارش داده اند که مصرف بیشتر گوشت‌ های فرآوری‌ شده، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان ‌های کولورکتال، سینه و مثانه مرتبط باشد.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۱ را افزایش می دهد

دیابت نوع ۱ یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن لوزالمعده قادر به تولید انسولین کافی نیست. انسولین یک هورمون مهم است که مسئول انتقال گلوکز (قند) به خارج از جریان خون و به داخل سلول‌ ها و بافت‌ ها است، جایی که می ‌توان از آن به عنوان سوخت استفاده کرد. کمبود انسولین باعث افزایش سطح قند خون می شود که می تواند منجر به علائم بیماری دیابت مانند تکرر ادرار، کاهش وزن ناخواسته و خستگی شود.

توجه داشته باشید که این نوع دیابت با دیابت نوع ۲ متفاوت است. دیابت نوع ۲ ممکن است در هر سنی رخ دهد و ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی ایجاد می شود. از سوی دیگر، دیابت نوع ۱ زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه شروع به حمله به سلول های پانکراس تولید کننده انسولین خود می کند.

این بیماری معمولا در دوران نوجوانی تشخیص داده می شود و بزرگسالان تنها یک چهارم تشخیص های جدید دیابت نوع ۱ را تشکیل می دهند. برخی از مطالعات نشان داده است که افزایش مصرف نیتریت ها ممکن است با خطر بروز دیابت نوع ۱ مرتبط باشد.

انتقال اکسیژن را مختل می کند

متهموگلوبینمی وضعیتی است که با وجود متهموگلوبین در خون مشخص داده می شود. در این بیماری هموگلوبین موجود در بدن فرد بیمار حاوی شکل متفاوتی از آهن است. در این بیماری از آنجایی که خون شما به جای عنصر آهن حاوی آهن فریک است، نمی تواند اکسیژن را به طور موثر به سلول ها و بافت های شما برساند. این بیماری علائمی مانند رنگ آبی پوست، سردرد، خستگی و تاخیر در رشد را به همراه دارد. تحقیقات نشان داده است که نیتریت ‌ها می ‌توانند علائم این بیماری را شدیدتر کنند.

ممکن است با آلزایمر مرتبط باشد

بر اساس برخی مطالعات، خطرات بالقوه نیتریت سدیم برای سلامتی ممکن است فراتر از ایجاد سرطان و دیابت باشد. در واقع، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف زیاد نیتریت سدیم حتی ممکن است با سلامت مغز نیز در ارتباط باشد.

مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده است که قرار گرفتن در معرض نیتروزامین باعث اختلال در عملکرد حرکتی و یادگیری، تخریب عصبی و افزایش سطح پروتئین ‌های خاص در مغز حیوانات شده است. این موارد به پیشرفت بیماری آلزایمر بسیار کمک می‌ کنند.

مطالعات متعدد دیگر نشان داده اند که رژیم غذایی غنی از گوشت های فرآوری شده ممکن است با خطر بیشتر بروز نقص های شناختی و بیماری های عصبی مرتبط باشند. با این حال، تحقیقات فعلی هنوز در مورد اثرات بالقوه نیتریت سدیم بر سلامت مغز انسان محدود است.

سایر اقدامات احتیاطی

نیتریت سدیم علاوه بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن و جلوگیری از انتقال اکسیژن، می تواند در صورت مصرف در مقادیر بسیار زیاد باعث ایجاد مسمومیت حاد نیز شود. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی مصرف ۱۰ گرم نیتریت سدیم کشنده در نظر گرفته می شود. علائم مسمومیت با این ترکیب شیمیایی می تواند شامل حالت تهوع، سرگیجه، رنگ پوست مایل به آبی، استفراغ، تشنج و سردرد باشد.

همچنین توجه داشته باشید که نیتریت سدیم تنها یکی از ترکیبات مضر موجود در گوشت های فرآوری شده است. در واقع، مصرف گوشت های فرآوری شده با بروز بسیاری از بیماری ‌های مزمن از جمله بیماری های قلبی، بیماری های انسدادی مزمن ریه (COPD)، فشار خون بالا و سرطان مرتبط است. دیگر ترکیبات خطرناک موجود در گوشت های فرآوری شده به جز نیتریت سدیم، شامل هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای، کلرید سدیم و آمین های هتروسیکلیک است.

نیتریت سدیم چیست
نیتریت سدیم چیست

غذاهای سرشار از نیتریت سدیم

این ترکیب شیمیایی در مواد غذایی به ویژه در گوشت های فرآوری شده رایج است. انواع خاصی از سبزیجات نیز حاوی نیترات سدیم هستند که می توانند در مقادیر کم به نیتریت سدیم تبدیل شوند. با این حال، به نظر نمی ‌رسد که نیترات های موجود در سبزیجات مانند نیتریت ‌های موجود در منابع غذایی مانند گوشت ‌های فرآوری ‌شده، خطرات سلامتی را به همراه داشته باشند. چند نمونه از غذاهایی که سرشار از نیتریت سدیم هستند عبارتند از:

  • ژامبون
  • هات داگ
  • بیکن
  • سلامی
  • سوسیس
  • گوشت گاو فرآوری شده
  • گوشت شور و پخته شده
  • گوشت دودی

مقایسه نیتریت ها با نیترات ها

نیترات ها در بسیاری از منابع یافت می شوند اما در سبزیجات رایج تر هستند. در واقع، تخمین زده می شود که ۸۰ درصد از مصرف نیترات ما از سبزیجات تامین می شود. در حالی که میوه ها و گوشت های فرآوری شده ۲۰ درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. بدن ما نیز نیترات را تولید می کند که توسط بزاق دفع می شود. به همین دلیل، سطوح نیترات در بزاق شما اغلب ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از مقدار نیترات موجود در خون شما است.

نیترات های موجود در غذا می توانند به اکسید نیتریک یا نیتریت سدیم تبدیل شوند. اکسید نیتریک در واقع با برخی از اثرات مثبت بر سلامتی همراه است. به طور خاص، اکسید نیتریک ممکن است به عنوان یک گشاد کننده عروق برای کمک به جلوگیری از علائم فشار خون بالا عمل کند و حتی می تواند عملکرد ورزشکاران را نیز بهبود ببخشد.

نیتریت سدیم در سوسیس

نیترات سدیم نوعی نمک طبیعی است که از سدیم، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است. گاهی اوقات به آن نمک شور شیلی نیز می گویند زیرا برای اولین بار ذخایر آن در کشور شیلی یافت شده است.

در گذشته از نیترات سدیم برای کمک به حفظ و افزایش طعم گوشت استفاده می شده است. با این حال، زمانی که تولید کنندگان مواد غذایی متوجه شدند که نیترات سدیم با باکتری های موجود در گوشت واکنش نشان می دهد و نیتریت سدیم را تشکیل می دهد، به جای آن شروع به افزودن نیتریت سدیم به طور مستقیم به گوشت کردند تا به حفظ آن کمک کند.

امروزه بیشتر گوشت های فرآوری شده از جمله سوسیس، حاوی نیتریت سدیم هستند. این ترکیب شیمیایی از فساد این محصولات جلوگیری کرده و از رشد باکتری های عامل بوتولیسم جلوگیری می کند. نیتریت سدیم همچنین طعم شوری به این محصولات اضافه می کند و رنگ قرمز مشخصی به سوسیس می بخشد.

سدیم نیتریت به صورت آمپول در پزشکی نیز کاربرد دارد. این آمپول به همراه تیوسولفات سدیم در موارد خاص برای درمان مسمومیت بر اثر ترکیبات سیانیدی استفاده می شود.

تولید کنندگان نیتریت سدیم در ایران

تعداد تولید کنندگان نیتریت سدیم در ایران روز به روز در حال افزایش است. این ترکیب شیمیایی استفاده بسیار گسترده ای در صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی دارد. نیتریت سدیم تولید شده در کشور ایران دارای کیفیت بسیار مطلوبی است. همچنین این محصول نسبت به محصولات خارجی دارای قیمت پایین تری است. این ترکیب شیمیایی در ایران در دو گرید صنعتی و خوراکی تولید می شود.

غذاهای سرشار از نیتریت سدیم
غذاهای سرشار از نیتریت سدیم

قیمت نیتریت سدیم

این ترکیب شیمیایی در دو گرید صنعتی و خوراکی در بازار وجود دارد. قیمت این محصول بر اساس مقدار و کیفیت متغیر است. برای اطلاع از قیمت نیتریت سدیم می توانید به سایت های اینترنتی فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید.

فروش نیتریت سدیم صنعتی

نیتریت سدیم گرید صنعتی توسط بسیاری از فروشگاه های اینترنتی به فروش می رسد. این محصول بر اساس کیفیت و وزن دارای قیمت های متنوعی است. فروش این محصول توسط شرکت های وارد کننده مواد شیمیایی و تولید کنندگان داخلی صورت می گیرد.

خرید نیتریت سدیم خوراکی

تولید کنندگان زیادی در داخل کشور وجود دارند که نیتریت سدیم گرید خوراکی را تولید می کنند. نیتریت سدیم خوراکی همچنین از کشورهای خارجی مانند آلمان، ایتالیا و چین وارد کشور ایران می شوند. برای خرید نیتریت سدیم تولید داخل و وارداتی می توانید به فروشگاه های اینترنتی یا سایت های وارد کننده مواد شیمیایی مراجعه کنید.

خرید نیتریت سدیم صنعتی

نیتریت سدیم کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارد. از این محصول برای تولید لاستیک، فرآوری فلز و فسفاته کردن ترکیبات استفاده می شود. نیتریت سدیم صنعتی در کیسه های ۲۵ کیلوی در بازار وجود دارند. برای خرید این محصول می توانید به سایت های اینترنتی فروش مواد شیمیایی مراجعه کنید.

وارد کننده نیتریت سدیم

به دلیل کاربرد بسیار گسترده نیتریت سدیم در صنایع مختلف، به ویژه صنایع غذایی، این محصول توسط شرکت های وارد کننده مواد شیمیایی به کشور ایران وارد می شود. سدیم نیتریت وارداتی بیشتر تولید کشورهای مانند چین، آلمان و ایتالیا است.

عوارض نیتریت سدیم

نیتریت سدیم در گوشت های فرآوری شده بسیار استفاده می شود. مصرف مقدار کم این محصولات عوارض جانبی شدیدی برای سلامتی ندارند. اما استفاده بیش از حد از نیتریت سدیم و محصولات حاوی این ماده شیمیایی، ممکن است باعث بروز عوارض جانبی جبران ناپذیری برای سلامتی شود. مصرف بیش ازحد این ماده حتی ممکن است منجر به مرگ شود. مقدار کشندگی نیتریت سدیم برای انسان حدود ۴ تا ۵ گرم است. این ماده شیمیایی می تواند با بعضی از سلول‌های بدن واکنش داده و منجر به ایجاد تومورهای سرطانی در بدن ‌شود.

کاربرد سدیم نیتریت

سدیم نیتریت کاربرد های بسیار متنوعی در صنایع مختلف دارد. بیشترین کاربرد این ماده شیمیایی در فرآوری محصولات گوشتی است. از این ماده شیمیایی در صنعت برای تولید ترکیبات آلی نیتروژن دار استفاده می شود. همچنین سدیم نیتریت یک ماده کلیدی در تولید انواع رنگ ها است. این ترکیب شیمیایی در تولید لاستیک و فسفاته کردن ترکیبات نیز کاربرد دارد.

در تولید انواع گریس ها، سدیم نیتریت به عنوان یک مهار کننده در برابر خوردگی استفاده می شود. از این ترکیب شیمیایی در صنایع تولید برق از به عنوان محلول در سیستم های خنک کننده استفاده می شود. از این ماده شیمیایی در تولید چسب، عامل ضد یخ، پایدار کننده‌ ها، مواد ساختمانی، عامل انتقال گرما و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

سدیم نیتریت در تولید برخی از داروها نیز استفاده می شود. این ماده شیمیایی یک درمان موثر برای رفع مسمومیت بر اثر سیانید است. در صنایع غذایی نیز از سدیم نیتریت برای فرآوری محصولات گوشتی و افزایش ماندگاری محصولات استفاده می شود.

آمپول سدیم نیتریت

آمپول سدیم نیتریت یک درمان سریع برای بهبود مسمومیت بر اثر ترکیبات سیانیدی است. سدیم نیتریت در بدن مت‌ هموگلوبین تولید می کند. مت‌هموگلوبین با ترکیبات سیانیدی موجود در بدن تشکیل یک کمپلکس می دهد. در اثر واکنش های دیگر یون سیانید به تیوسیانید نسبتا غیر سمی تبدیل شده و توسط ادرار از بدن دفع می شود.

تولید کننده نیتریت سدیم

این محصول توسط تولید کنندگان بسیار زیادی در داخل کشور ایران و خارج از کشور ایران تولید می شود. تولید کنندگان این ماده شیمیایی را در دو گرید صنعتی و خوراکی تولید می کنند. نیتریت سدیم در کیسه های ۲۵ کیلویی در بازار موجود است.

داروی سدیم نیتریت

سدیم نیتریت به صورت داروی تزریقی در شرایط خاص برای درمان مسمومیت بر اثر ترکیبات سیانیدی استفاده می شود. این دارو باید توسط پزشک استفاده شود. داروی سدیم نیتریت می تواند عوارض جانبی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع، درد شکمی و تنگی نفس داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی پس از تزریق این دارو با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

نیتریت سدیم ماده ای است که اغلب در گوشت های فرآوری شده یافت می شود و برای جلوگیری از رشد باکتری ها و افزایش رنگ و طعم به این محصولات اضافه می شود. هنگامی که نیتریت ها در حضور اسیدهای آمینه در معرض حرارت زیاد قرار می گیرند به نیتروزامین ها تبدیل شوند که ترکیبات مضری هستند که با انواع اثرات نامطلوب سلامتی مرتبط هستند.

مصرف بیشتر نیتریت ها، ممکن است با افزایش خطر ابتلا به سرطان، دیابت نوع ۱، بیماری آلزایمر و متهموگلوبینمی مرتبط باشد. بنابراین برای حفظ سلامتی بهتر است مصرف نیتریت سدیم و گوشت فرآوری شده را محدود کنید و غذاهای کامل و مغذی بیشتری را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کم سدیم انتخاب کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا