Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش

امروزه جهان با مشکلات چاقی و دیابت مواجه شده و این مشکلات در حال افزایش هستند. استفاده بیش ‌از حد شکر سفید باعث بروز بیماری‌های مختلف در انسان شده است. بنابراین بشر به فکر افتاده است تا از شیرین‌ کننده‌هایی استفاده کند که بدن قادر به متابولیزه کردن آن‌ها نباشد. بنابراین  کاربرد شیرین‌کننده‌های مصنوعی رواج یافته است. یکی از این شیرین کننده‌های مصنوعی نئوتام است. از خواص نئوتام این است که فاقد کالری بوده و هزاران برابر شیرین‌تر از ترکیباتی مانند ساکارز است. از فواید نئوتام می‌توان به طعم شیرین در مقدار کم اشاره نمود. یعنی کاربرد نئوتام در مقدار کم شیرین کنندگی بالایی داراست. البته اگر می‌خواهید دچار عوارض نئوتام نشوید باید در مصرف آن احتیاط نمایید. قیمت نئوتام در بازار خرید و فروش به مقدار و حجم خریداری شده و شرکت تولید کننده وابسته است. خرید و فروش نئوتام به صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی شیرین کننده های مصنوعی مختلفی پرداخته است. مانند: سوکرالوز، ادوانتام، سوربیتول و… . در ادامه با بررسی کاربرد و خرید و فروش و قیمت نئوتام همراه ما باشید.

قند نئوتام چیست

نئوتام شیرین کننده‌ای مصنوعی و فاقد کالری ست. این ماده آنالوگ آسپارتام است و ۸۰۰۰ برابر از ساکارز شیرین تر است. البته از مزایا نئوتام این است که در مقایسه با ساکارز، طعم خاص و اضافه قابل توجهی ندارد. بنابراین کاربرد نئوتام می تواند به راحتی در دادن طعم شیرین به خوراکی ها استفاده شود.

از مزایا نئوتام این است که می تواند به تنهایی استفاده شود. اما معمولا کاربرد نئوتام همراه با سایر شیرین کننده ها صورت می گیرد. در این صورت علاوه بر اینکه شیرینی سایر شیرین کننده ها افزایش می یابد، طعم ناخوشایندشان نیز کاهش می یابد.

از دیگر مزایا نئوتام این است که این شیرین کننده از لحاظ شیمیایی تا حدودی از آسپارتام پایداری بیشتری دارد. در ضمن استفاده از نئوتام می تواند در مقایسه با سایر شیرین کننده ها مقرون به صرفه تر نیز باشد. زیرا به مقدار کمتری از نئوتام برای ایجاد همان طعم شیرین نسبت به بقیه شیرین کننده ها نیاز است. درواقع مقدار کمی از این ماده شیرین کنندگی بالایی به غذا می بخشد.

کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش

خواص نئوتام

شیرین کننده نئوتام در بیشتر از ۲۰ کشور جهت کاربرد عمومی در مواد غذایی و خوراکی تایید شده است. نئوتام اوج بسیار بالای شیرین کننده ها و نسل جدید شیرین کننده هاست. این ماده برای توسعه دهندگان محصولات به عنوان یک شیرین کننده به صرفه معرفی می شود.

خواص نئوتام به ایمنی و سلامت کمک می کند. زیرا بدون کالری است. از دیگر خواص و فواید نئوتام این است که این ماده برای استفاده در افراد فنیل کتونوری نیاز به برچسب گذاری ویژه ندارد زیرا نتایج مطالعاتی متابولیسمی بی ضرر بودن آن در این بیماران را نشان داده است.

از سایر خواص و مزایا نئوتام پایداری بهترش نسبت به آسپارتام است. FDA در سال ۲۰۰۲ این شیرین کننده را به عنوان یک شیرین کننده و اصلاح کننده عطر و طعم برای استفاده در انواع مواد غذایی و آشامیدنی مجاز اعلام نمود.

فرمول شیمیایی نئوتام

این ماده فرمول شیمیایی به صورت C۲۰H۳۰N۲O۵ داراست. از دیگر خواص این ماده این است که حلالیت و پایداری ویژه ای دارد. این ماده یک قند مصنوعی بوده و به هیچ وجه با مصرف آن دچار پوسیدگی یا پلاک دندان نخواهید شد. همچنین این ماده بدون هیچ کالری بوده و بنابراین در مصرف کننده اضافه وزن ایجاد نمی کند. این ماده در عین حال هشت تا ده هزار برابر از شکر هم شیرین تر است.

کاربرد نئوتام

همان طور که گفته شد، نئوتام را می توان به عنوان شیرین کننده و تقویت کننده طعم فاقد کالری در غذا ها به کار برد. البته کاربرد نئوتام در گوشت و مرغ تأیید نشده است.

  1. اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ با شماره E961 کاربرد نئوتام را برای خوراکی های مختلف تأیید کرد.
  2. در بسیاری از کشورها نیز از این ماده به عنوان ماده افزودنی استفاده می شود.

سایر کاربردها

  • استفاده در نوشابه های گاز دار
  • محصولات لبنی مانند ماست
  • انواع کیک
  • پودر های نوشیدنی
  • آدامس بادکنکی
  • سایر مواد غذایی

از کاربرد های جذاب این شیرین کننده این است که حتی در نوشیدنی های گرم نیز قابل استفاده است. بنابراین می توان از این ماده به عنوان شیرین کننده برای نوشیدنی های گرمی مثل چای و قهوه نیز استفاده کرد.

مزایا مصرف نئوتام

مزایایی که در این ماده شیرین کننده مصنوعی وجود دارد این است که متابولیسم سریعی دارد. بنابراین در بدن باقی نمی ماند. البته در حین متابولیسم این ماده در بدن متانول تشکیل می شود. اما از آن جهت که فقط مقدار کمی از آن به غذاها اضافه می شود، قابل چشم پوشی است. این مقدار آن قدر ناچیز است که سلامتی را به مخاطره نمی اندازد.

استفاده از نئوتام برای بیماران دیابت نوع ۲ و همین طور مبتلایان به فنیل کتونوری بی خطر است. درواقع این بیماران می توانند کاربرد این شیرین کننده را جایگزین قند و شکر کنند.

همچنین لازم به ذکر است که بررسی های انجام شده در مورد این شیرین کننده مصنوعی اثرات سرطانی از آن نشان نداده است.

انواع شیرین کننده های مصنوعی

ساکارز یا ساکاروز

به ساکارز معمولا قند سفره یا شکر خانگی هم گفته می شود. ساکاروز به شکل پودری سفید رنگ شیرین و بدون بو است. این ماده در تغذیه انسان و تأمین انرژی مورد نیاز موجودات نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. آنزیم های موجود در دهان بخشی از ساکاروز را به گلوکز و فروکتوز تبدیل می کند. اسید معده آن را کمی بیشتر خواهد شکست. اما هنوز بیشتر هضم قند در روده کوچک اتفاق می افتد.

گلوکز یا دکستروز

گلوکز کربوهیدراتی ساده است که برای بدن و مغز انرژی تامین می کند. دکستروز همان شکر ساده ای است که در بدن انسان ها و حیوانات به شکل قند در جریان خون در حال گردش است. گلوکز خوراکی در بازار خرید و فروش به دو صورت عرضه می گردد. گلوکز مایع و پودر گلوکز.

کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش

لاکتوز یا همان قند شیر

قند موجود در شیر لاکتوز نامیده می شود. برخی از افراد به علت عدم آنزیم لاكتاز در دستگاه گوارششان قادر به هضم و جذب لاکتاز نیستند. این كربوهیدرات از اجزای مهم شیر بوده و اهمیت ویژه ای در فیزیولوژی گوارش و جذب موادی مثل كلسیم داراست.

فروکتوز یا قند میوه

فروکتوز نوعی شیرین کننده طبیعی است. این ماده را می توان به وفور در میوه ها و عسل یافت. این شیرین کننده به شکل شربت در صنایع غذایی و دارویی بهترین جایگزین برای ساکارز است.

مالتوز

شکر مالت نیز نوعی شکر است. این ماده از دو مولکول گلوکز ساخته شده است که به هم متصل شده اند. از مالتوز به عنوان شیرین کننده مواد غذایی و نوشیدنی ها در فرایند تخمیر استفاده می شود.

آسپارتام

آسپارتام نوعی شیرین کننده صنعتی است که با نام های دیگری نیز شناخته می شود. شوگر توین، نوترا سوییت و ایکول نام های این شیرین کننده مصنوعی هستند که در بازارهای خرید و فروش عرضه می شوند.

دکستروز

دکستروز قند ساده ای ساخته شده از ذرت است. این ماده از لحاظ شیمیایی با قند خون یکسان است. از دکستروز می توان در محصولات پخته شده نیز به عنوان شیرین کننده استفاده نمود. در غذاهای فرآوری شده و شربت ذرت این ماده به وفور یافت می شود.

سوربیتول

از خواص الکل های قندی مانند سوربیتول این است که نه به اندازه قند شیرین و نه دارای کالری است. شیرینی سوربیتول در حدود شصت درصد شیرینی قند است. این ماده در هر گرمش ۳۵ درصد کالری کمتری دارد. اما سوربیتول در بهبود سلامتی فوایدی مهم تر از کالری داراست. الکل های قندی مانند سوربیتول اثرات مثبتی بر بهداشت دهان و دندان و قند خون دارند.

سوکرالوز

سوکرالوز از شیرین ‌کننده های مصنوعی بدون کالری است. این ماده مشتق شده از شکر است، اما ۶۰۰ بار از شکر شیرین تر است. اسپلندا رایج‌ ترین محصول بر پایه سوکرالوز است. سوکرالوز را می توان در فرآیند شیمیایی چند مرحله ‌ای تهیه نمود.

خطرات نئوتام

این شیرین‌ کننده مصنوعی از ترکیب دو آمینواسید فنیل ‌آلانین و آسپارتیک اسید مشتق شده است. نئوتام دارای فنیل ‌آلانین است، اما مقدار آن بسیار جزئی است. درواقع این ماده به مقدار بسیار کمی در بدن آزاد می‌ گردد. اما مزایای این ماده منجر به چشم پوشی فنیل آلانین کم آن شده است. این شیرین‌ کننده در برابر حرارت مقاوم بوده و بنابراین استفاده از آن برای پخت و پز غذا مناسب است. لازم به ذکر است که در صنایع غذایی از این ماده کمتر استفاده می ‌شود. زیرا این ماده در آب حلالیت کمی دارد.

قیمت نئوتام

قیمت نئوتام به وزن ماده خریداری شده و شرکت تولید کننده آن وابسته است. برخی شرکت ها برای محصولات خود قیمت های بیشتری قرار می دهند. درواقع برند تجاری تولید کننده بر قیمت تمام شده محصول موثر خواهد بود. البته قیمت این ماده برای مصارف خانگی ناچیز است، زیرا برای شیرین سازی به مقدار بسیار کمی از این ماده نیاز خواهید داشت.

کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش
کاربرد شیرین کننده نئوتام چیست؟ قیمت خرید و فروش

فروش نئوتام

مراکز فروش نئوتام به راحتی در دسترس بوده و می توان این ماده را به صورت حضوری و آنلاین خریداری نمود. امروزه خرید و فروش نئوتام به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی و بدون کالری در جهان رو به افزایش است. مزایا و کاربرد فراوان آن در صنایع غذایی منجر به استفاده های فراوان از این ماده شده است. برای خرید نئوتام می توانید به راحتی از مراکز فروش اینترنی آن را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

سخن آخر

امروزه با پیشرفت بیماری هایی که به دلیل چاقی و اضافه وزن رخ می دهند، محققان به دنبال یافتن راهی برای کاهش مقدار انرژی دریافتی هستند. آن ها به دنبال ترکیباتی هستند که در عین بدون کالری بودن، به اندام ها نیز آسیب نرسانند. استفاده زیاد از شکر سفید و مواد غذایی با کربوهیدرات بالا منجر به بروز مشکلات مختلفی شده است. با استفاده درست از شیرین کننده های مصنوعی که معرفی و تایید شده اند می توان به کاهش این بیماری ها کمک نمود. البته در مصرف آن ها باید جوانب احتیاط را رعایت نمود تا دچار عوارض نشویم.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی پرداخته است. با مراجعه به سایت نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می توانید با انواع شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی آشنا شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا