Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پرخوانندهپزشکیعمومیغذایی و دارویی

عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن

شاید شما هم نام عِرقُ النِسا را شنیده باشید؛ عرق النسا نام دیگر رگ سیاتیک در طب سنتی است. عرق النسا یا سیاتیک یک رگ است که از کمر آغاز شده و از پشت پا به سمت پنجه ی پا ادامه می یابد.

درد سیاتیک معمولا از کمر به باسن، پشت ران و پشت یا خارج ساق پا می زند. به طور عادی این درد به صورت یک طرفه احساس می شود؛ هرچند در بعضی موارد شدیدتر، به صورت دو طرفه نیز آزار دهنده است. درد سیاتیک اغلب به صورت ناگهانی ایجاد خواهد شد و به تدریج افزایش می یابد.

درد سیاتیک یک درد مکانیکی بوده و با تحرک افزایش پیدا می کند. یکی از راه های درمان سیاتیک کاهش تحرک و دراز کشیدن یا به اصطلاح استراحت مطلق است. این درد با نشستن طولانی، خم شدن به جلو، سرفه و عطسه کردن تشدید می شود.

برخی افراد که دچار درد سیاتیک هستند بهتر است برای نشستن های طولانی خود از لوازمی مانند بالشتک یا زیر نشیمن طبی و پشت کمری طبی بر روی صندلی های خود استفاده کنند.

برای درمان سیاتیک همچنین از کیسه های آب گرم و سرد، برخی مسکن ها و مکمل ها و ورزش هایی خاص پیشنهاد می شود. در این میان نمی توان از تاثیر داروهای گیاهی چون روغن ها و پمادها چشم پوشی کرد. یکی از داروهای گیاهی که افراد زیادی را از شر درد سیاتیک رهایی بخشیده، پماد عرق النسا نام دارد. این دارو نام خود را از نام سنتی رگ سیاتیک گرفته و در عطاری ها به همین نام به فروش می رسد.

امروز در جهان شیمی فیزیک شما را با این روغن و مواد تشکیل دهنده آن آشنا خواهیم کرد.

پماد گیاهی
عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن

عرق النسا چیست؟

پماد عرق النسا که نام خود را از نام قدیمی رگ سیاتیک در طب سنتی گرفته است، برای کاهش و درمان دردهای مفاصل، به خصوص دردهای مرتبط با سیاتیک بسیار موثر است. در زبان هندی به این دارو «رانگهن» می گویند.

این پماد یک روغن ترکیبی است که از چند نوع گیاه تشکیل شده و کیفیت آن بارها مورد ارزیابی قرار گرفته است. ترکیبات منحصر به فردی در این روغن قرار دارد که آن را به یک درمان موثر برای دردهای آرتروزی، دیسک، سیاتیک، واریس، روماتیسم و دردهای مفصلی و شکستگی بدل کرده است.

عملکرد عرق النسا

این روغن با تسریع گردش خون سبب کاهش درد موضع مورد نظر می گردد. اگر در استفاده از این روغن استمرار داشته و آن را صحیح استفاده کنید، در طول دوره درمان، بهبود قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد. این پماد میان مصرف کنندگان بسیار مورد پسند بوده و بعد از یک دوره استفاده اثرات تسکین بخش آن سبب شده تا برای دوره های بعدی نیز به استفاده از آن روی آورند.

بد نیست بدانید که روغن عرق النسا یکی از داروهای مورد تایید حکیم ابوعلی سینا بوده و در موارد بسیاری برای درمان بیماران خود از این روغن کمک می گرفت. لازم به ذکر است که اگر از این روغن برای درمان بیماری های مفاصل خود استفاده می کنید باید پرهیز غذایی و حرکتی داشته و نکات پزشکی مربوط به بیماری خود را به خوبی رعایت کنید تا بتوانید نتیجه موثر و مفیدی از این درمان مشاهده کنید.

به اعتقاد متخصصان طب سنتی عارضه سیاتیک و مشکلاتی از این قبیل، به دلیل افزایش سودا و غلبه آن بر بلغم ایجاد می شود. این متخصصان گاهی برای درمان چنین درهایی قرص عرق النسا را تجویز می کنند. عرق النسا به هر صورتی که باشد روشی کم هزینه، موثر، ایمن و کاربردی برای دردهای مفاصل است.

تعریف عرق النسا
عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن

مزایای عرق النسا

این روغن از بهترین گیاهان دارویی تشکیل شده است.

دردهای عصلانی و مفصلی را کاهش می دهد.

به تسریع گردش خون در موضع درد کمک می کند.

عضلات و مفاصل استخوانی را تقویت می کند.

ترکیبات عرق النسا

عرق النسا به صورت تخصصی در استان کردستان تهیه می شود. خواص و ویژگی های منحصر به فرد این دارو سبب شده تا از آن به نام شفای کردستان یاد کنند. همانطور که کمی بالاتر اشاره کردیم این دارو ترکیبی از چند گیاه است. این گیاه به شرح زیر هستند:

سقز خالص، دارچین، سورنجان، زنجبیل، زبان گنجشک، بابونه، گل ختمی، اکلیل الملک، اشق، جاوشیر، مقل، موم، سرکه، روغن شبت (شوید)

به دلیل وجود این گیاهان در ترکیب روغن عرق النسا، طبیعت آن گرم و خشک شده است.

عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن
این روغن ترکیبی از گیاهان دارویی با طبع گرم و خشک است.

روش مصرف

روغن عرق النسا را باید روزی ۲ الی۳ بار در محل درد آرام آرام مالش داده تا زمانی که روغن کاملا جذب موضع شود. اگر از روغن عرق النسا برای درمان واریس پا استفاده می کنید دقت کنید که روغن را از ساق پا از سمت پایین به سمت بالا مالش دهید. این روش به جریان طبیعی خون در بیماری واریس کمک خواهد کرد.

خواص ترکیبات روغن عرق النسا

خواص ترکیبات پماد یا روغن عرق النسا به شرح زیر است:

روغن سقز

این روغن گیاهی سرشار از «ویتامین د» و «کلسیم» است. همین دو ویتامین مهم سبب شده تا روغن سقز برای درمان دردهای استخوانی، ترمیم شکستگی ها و پیشگیری از نرمی استخوان مورد استفاده قرار گیرد.

دارچین، زنجبیل، بابونه

این مواد خواص ضد التهابی داشته و سبب از بین رفتن گرفتگی عضلات خواهند شد. وجود دارچین، زنجبیل و بابونه در روغن عرق النسا گردش خون را بهبود بخشیده و از شل شدن عضلات، دردهای استخوانی و گرفتگی های عضلانی جلوگیری خواهند کرد.

سورنجان

سورنجان ترکیبی به نام کلشیسین دارد. این ماده طبع گرم و خشک داشته و برای درمان دردهای سیاتیکی و دردهای استخوانی بسیار مفید است.

زبان گنجشک و ختمی، اکلیل الملک (ناخنک)

این سه گیاه نیز طبع گرم و خشک دارند و برای تسکین دردهای رماتیسم، گرفتگی عضلات و آرتروز مفیدند.

عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن
این روغن برای درمان روماتیسم مناسب است.

جاوشیر

صمغ جاوشیر برای ترمیم و تسکین درد استخوان شکسته، درد سیاتیک و درد مفاصل مفید است.

اشق و مقل

این دو گیاه نیز با دارا بودن طبع گرم و خشک برای درمان آرتروز، تورم مفاصل، سیاتیک و انواع کمر درد مناسب هستند.

سرکه

سرکه املاحی مانند منیزیم، فسفر،کلسیم و پتاسیم دارد. پتاسیم مانع از رسوب کلسیم در مفاصل شده و از ایجاد درد در استخوان‌ ها پیشگیری خواهد کرد.

روغن شبت (شوید)

طبع گرم این گیاه نیز تسکین دهنده دردهای مفاصل است.

نکات ایمنی در هنگام استفاده از عرق النسا

یک نکته مهم که در زمان استفاده از روغن عرق النسا باید به آن توجه کنید این است که از مصرف لبنیات و ترشیجات و هرگونه ماده خوراکی با طبع سرد اجتناب کنید. این موضوع سبب می شود تا روغن در مدت زمان کمتری به درمان بیماری شما کمک کند.

اگر این روغن را همراه با روغن های گیاهی نظیر روغن اسپند، فلفل قرمز یا روغن سیاه دانه استفاده کنید روند درمان سریع‌ تر خواهد شد.

این پماد باید در جای خشک و خنک و دور از نور مستقیم آفتاب نگهداری شود .

حتی اگر در میانه ی دوره ی درمان علائم بهبودی مشاهده کردید، لطفا دوره درمان خود را به اتمام برسانید.

عرق النسا چیست؟ معرفی راه درمان آن
عرق النسا نام دیگر رگ سیاتیک در طب سنتی است.

عوارض عرق النسا

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی از سوی مصرف کنندگان روغن عرق النسا اعلام نشده است. به هرحال بهتر است اگر بیماری پوستی و یا حساسیت پوستی خاصی دارید، قبل از مصرفف مقداری از این روغن را روی پوست بازوی خود امتحان کنید. در صورتی که هر گونه قرمزی، التهاب و تغییر ظاهر پوست مشاهده کردید، از مصرف این روغن خودداری کنید.

قیمت عرق النسا

شما می توانید این پماد را از تمام عطاری ها تهیه کنید. قیمت این پماد با توجه به میزان آن متفاوت است اما به طور معمول از ۳۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان قیمت دارد. البته با توجه به تورم ممکن است در طول زمان دچار اختلاف قیمت شود.

پماد عرق النسا برای چی خوبه

پماد عرق النسا مرهم قوی و طبیعی برای درمان درد کمر درد، پادرد، سیاتیک و دردهای ناشی از گرفتگی و کوفتگی عضلات است. این پماد گیاهی بسیار شناخته شده است و در همه عطاری ها می توانید آن را پیدا کنید. تمام ترکیبات موجود در این پماد گیاهی هستند و با اثر گرمایشی و تسکین دهنده دردهای مختلف را تسکین می دهند. برای تاثیرگذاری بیشتر این پماد را از عطاری های معتبر تهیه کنید زیرا محتویات این پماد برای اثرگذاری آن بسیار مهم است.

این پماد با بهبود گردش خون در محلی که استعمال می شود به بهبود دردها کمک خواهد کرد. در کنار تحرک کافی و رژیم غذایی مناسب شما پس از مصرف یک دوره این پماد می توانید اثرات مطلوب ضد درد آن را تجربه نمایید. این پماد علاوه بر اثرات ضد درد می تواند مفاصل و عضلات را تقویت کند بنابراین می توانید از اثرات درمانی و تقویت کننده آن بطور همزمان بهره مند شوید.

برای استفاده از این مرهم گیاهی حتما طبق دستور کارشناس طب سنتی عمل کنید. این دارو معمولا عوارضی ندارد اما در برخی افراد ممکن است باعث حساسیت زایی شود. قبل از استعمال در مورد مشکلات خود توضیحات کاملی به کارشناس طب سنتی ارائه دهید تا بهترین طریقه مصرف را به شما معرفی کند.

پماد عرق النسا روش مصرف ساده ای دارد و کافی است آن را روی موضع مالیده و ماساژ دهید. شما می توانید از این پماد برای درمان واریس نیز استفاده نمایید. ترکیبات این پماد با بهبود گردش خون برای بهبود واریس نیز مفید هستند فقط کافی است آن را روی قسمت های واریس ماساژ دهید تا اثرات درمانی به تدریج مشاهده شود.  این پماد را در جای خشک و خنک نگهداری کرده و دوره درمان را حتی در صورت بهبودی تا پایان ادامه دهید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا