Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

سگ نژاد پامرانین ظاهر خندان، با نمک و دوست داشتنی است و دم پشمالو، پفکی و برگشته ای دارد و در ایران این نژاد یکی از محبوب ترین ها است .این سگ اساس ویژگی های ظاهری اش به انواع پامرانین روباهی و خرسی تقسیم می شود. این سگ های کوچک و عروسکی در بازار ایران چیزی حدود ۱۸ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت دارند و با تحرک، شاداب و وفادار هستند. در ادامه این مقاله که در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خوانید، می خواهیم درباره ویژگی های ظاهری، خصوصیات اخلاقی، تغذیه، نحوه نگهداری، بهداشت و بیماری ها، قیمت و خرید سگ های نژاد پامرانین توضیح بدهیم.

در مقالات دیگر این نشریه می توانید راجع به نژاد های دیگر سگ ها از جمله نژاد اشپیتز، آکیتا، بردر کولی، گلدن رتریور، نژاد چی هواهوا، بولداگ، کاوالیر کینگ چارلز اسپانیل، سنت برنارد، کوکر اسپانیل، شیبا اینو، مالتیز، داگو آرژانتینو، باکسر، بیچون فرایز، گریت دین، سگ نژاد شارپی یا چروک، فرنچ بولداگ، قهدریجانی، کن کورسو، ژرمن شپرد، مالتیز، سرابی، داشهوند، کانگل، ماستیف تبتی، مالینویز، لابرادور رتریور، شیبا اینو، ولش کورگی، آلاسکن مالاموت، پودل و آلابای مطالعه کنید.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تاریخچه سگ نژاد پامرانین

این سگ ها از نژاد اشپیتز که سگ های قدرتمند سورتمه ای قطب شمال هستند منشا می گیرند و نامشان از منطقه ای در شمال شرقی اروپا که قسمتی از غرب آلمان و لهستان را در بر می گیرد، گذاشته اند. تسورگ اشپیتز نام دیگر پامرانین ها است که در برخی از کشور ها با آن خوانده می شوند. این سگ های زیبا و خوش رفتار محبوب ملکه ویکتوریا بودند که این ملکه در بازدید ایتالیا عاشق این سگ ها شد.

در نمایشی به نام نمایش سگ Crufts که در سال ۱۸۹۱ برگذار شد، ملکه ویکتوریا ۶ تا از نژاد های پرورشی اش را نمایش داد و وی ویندوزور مارکو توانست مقام اول را به دست بیاورد. پوم مورد علاقه ملکه ویکتوریا توری نام داشت که در سال ۱۹۰۱ هنگام مرگ ملکه تا صبح در بسترش نخوابید. ماری آنتوانت، ولفگانگ آمادئوس موتزارت و امیل زولا از چهره های معروف و تاریخی هستند که صاحب سگ های پامرانین بوده اند.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

انواع سگ نژاد پامرانین

این سگ ها در واقع متعلق به خانواده اشپیتز ها هستند و از لحاظ ظاهر به چند شکل روباهی، خرسی، جیبی و پامرانین کراس وجود دارند.

پامرانین خرسی

این سگ نسبت به پامرانین روباهی موهایی پرپشت تر، پوزه ای کوتاه تر، رویی گشاده تر و بدنی چاق تر دارد.

پامرانین روباهی

این سگ ها پوزه کشیده، گوش هایی تیز و کشیده و چشم های بادامی شکلی دارند و شباهت زیادی به روباه دارند.

پامرانین کراس

از ترکیب چند نژاد مختلف، سگ نژاد پامرانین کراس به وجود می آید که بر اساس نوع سگ هایی که با هم آمیزش می کنند، انواع مختلفی دارد. از ترکیب سگ هاسکی و پامرانین پامسکی به وجود می آید، بیچونارین از ترکیب بیچون فرایز و پامرانین به وجود می آید، پامجی حاصل آمیزش چی هواهوا و پامرانین است و از ترکیب پامرانین و بیگل پامیگل به وجود می آید.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

ویژگی های ظاهری سگ نژاد پامرانین

این سگ های کوچک و فعال شمالی، پوشش دولایه ای دارند که موهای زیرین آن کوتاه و متراکم اند ولی موهای خارجی ضخیم و بلند هستند. دم این سگ ها بلند و پر پشت است و به صورت صاف در پشتشان قرار دارد. چهره این سگ های هوشمند و هوشیار بامزه و دوست داشتنی است. پامر ها معمولا بین ۱.۵ تا ۳ کیلوگرم وزن دارند و قدشان بین ۱۸ تا ۳۰ سانتی متر است.

رنگ و نوع پوشش

موهای سگ پامرانین حساسیت زا هستند و دو لایه زیرین پوست او موهای کوتاهی دارد، در حالی که موهای لایه بالایی بلند است و از پوشش زیرین محافظت می کند. سگ های این نژاد در رنگ های مختلف مشکی، حنایی، سفید، کرم، برنز و قهوه ای هستند که پر طرفدار ترین رنگ این سگ ها حنایی و سفید است.

نحوه نگهداری از سگ نژاد پامرانین

پیاده روی، فعالیت و تحرک برای سگ های پامرانین لازم است و باید فعالیت مناسب روزانه را داشته باشند. این سگ های کوچک گرما را دوست ندارند و بهتر است در جاهای خنک و حفاظت شده بمانند. همیشه وسایل بازی را در اختیار پامرانین ها قرار دهید تا بی حوصله نشوند و چیزی برای بازی داشته باشند. این سگ ها تمایل زیادی دارند که چیز های جدید را یاد بگیرند و بهتر است از روش های آموزشی برای برقراری ارتباط با آن ها استفاده کنید. بهتر است در جلسات کوتاه و هیجان انگیز با دفعات زیاد به این سگ ها آموزش بدهید تا بی حوصله و خسته نشوند. بازی باعث می شود نیاز روحی و جسمی سگ پامر برطرف شود و برای این که بتوانید کاری را به او یاد بدهید، بهتر است از او تعریف کنید یا از تشویقی ها استفاده کنید.

نظافت

حداقل هفته ای دو بار با یک برس فلزی یا سیمی موهای این سگ ها را شانه بزنید و برای حمامشان از شامپو ها و نرم کننده های ملایم استفاده کنید. حداقل هفته ای یک بار دندان های سگ پامر را مسواک بزنید و در صورتی که صدای کشیده شدن ناخن های این سگ روی زمین را شنیدید، آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند. در صورتی که قرمزی یا ترشحی روی پوست این سگ ها دیدید، خیلی سریع به دامپزشک مراجعه کنید.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

تغذیه سگ نژاد پامرانین

اگر به سگتان غذای خشک یا کنسروی می دهید، بهتر است روزانه ۱.۲ تا ۱.۴ پیمانه باشد و دو بار در روز مصرف شود، البته میزان غذایی که هر سگی می خورد به عوامل مختلفی از جمله سن، میزان سوخت و ساز بدن و فعالیت آن بستگی دارد. اگر قصد دارید سگتان را با غذای خانگی تغذیه کنید، بهتر است حتما با یک دامپزشک مشورت کنید و برنامه غذایی تهیه کنید که تمام مواد مورد نیاز سگ از جمله پروتئین ها، ویتامین، فیبر و مواد معدنی لازم را داشته باشد. همچنین درباره غذاهایی از جمله هلو، کشمش، شکلات، مرغ، گوشت و ماهی خام و تخم مرغ خام که برای سگ ها سمی و خطرناک است، تحقیق کنید. هیچ گاه به خاطر صرفه جویی در هزینه ها غذای بی کیفیت و ارزان به سگتان ندهید چرا که ممکن است دچار مشکلات گوارشی شود.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

بیماری ها و سلامت سگ نژاد پامرانین

سگ های این نژاد هم مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

صرع

اگر دیدید سگی به صرع مبتلا است و علائم آن را دارد، حتما به دامپزشک مراجعه کنید.

آلرژی

بعضی از سگ ها به غذا یا مواد دیگر آلرژی دارند. اگر دیدید سگتان پنجه ها یا صورتش را لیس می زند، احتمالا به چیزی آلرژی دارد و باید او را به دامپزشکی ببرید.

دیسپلازی مفصل ران

عواملی چون رژیم غذایی، محیط و وراثت در به وجود آمدن این بیماری نقش دارند و می توانند به راحتی به زندگی ادامه بدهند. برخلاف نژاد های بزرگتر که به جراحی نیاز دارند.

در رفتگی کشکک

این عارضه یکی از مشکلات رایج سگ های پامرانین است که در آن قسمتی از مفصل جدا می شود و درد زیادی در پاهای سگ به وجود می آید. این بیماری ممکن است در نهایت باعث فلجی شود.

مشکلات دندان

بیماری های مربوط به دهان و لثه از زمان تولگی برای سگ های این نژاد به وجود می آید و برای این که از آن جلوگیری کنیم، بهتر است بهداشت دهان و دندان سگ را رعایت کنید.

مشکلات چشمی

نژاد پامر ممکن است به بیماری های چشمی مختلفی از جمله خشکی چشم، پارگی مجرای اشک و آب مروارید مبتلا شود.

لگ پرتس

در این بیماری که در سگ های عروسکی شایع است، مفصل ران دچار مشکل می شود، در واقع خون رسانی به سر استخوان بزرگ پای عقبی کم می شود و استخوان می میرد. اولین نشانه های این عارضه در ۴ تا ۶ ماهگی بروز می یابد که شامل لنگش و آتروفی عضلات پا هستند. راه درمان لگ پرتس جراحی و یا قطع کردن استخوان درگیر است که باعث می شود سگ بتواند بدون مشکل به زندگی اش ادامه دهد.

نای فرورفته

در این مشکل که علامت رایجش سرفه های شدید و خشکی است، نای هوا را به درون ریه هدایت می کند و نام دیگرش صدای غاز است. برای این که از بروز این عارضه جلوگیری کنید، بهتر است به جای گردنبند از قلاده استفاده کنید و به سگتان یاد بدهید گردنبندش را نکشد.

سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید
سگ نژاد پامرانین چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت و خرید

قیمت و خرید سگ نژاد پامرانین

اگر قصد خرید یک سگ پامرانین را دارید، حتما قبل از اقدام از سلامتی آن مطمئن شوید. قیمت سگ های پامر مختلف بنابر سن، وضعیت سلامتی، میزان تقاضا و این که مستقیم از پرورش دهنده بخرید یا نه متفاوت است. قیمت این سگ ها در بازار ایران چیزی بین ۱۸ تا ۶۰ میلیون تومان است و از نژاد های خانگی گران محسوب می شود.

 

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: طوطی ماکاعو

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا