Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص شلغم برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ها

خواص شلغم برای سلامتی بسیار زیاد است و یکی از سبزیجات پر مصرف برای پیشگیری از دیابت و بسیاری از بیماری ها است . ایت سبزی در فصل زمستان در سراسر جهان استفاده می شود. این گیاه از خانواده Cruciferae است، همان خانواده ای که سایر سبزیجات مانند کلم بروکلی، کلم یا تربچه به آن تعلق دارند.

شلغم یکی از بهترین منابع ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های ضروری است که می تواند از کمبود ویتامین A، پوکی استخوان، کم خونی ناشی از فقر آهن محافظت کند و اعتقاد بر این است که از بیماری های قلبی-عروقی و احتمالا از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که شلغم یکی از گیاهان چلیپایی با محتوای گلوکوزینولات بالا (ترکیبات دارویی) است. بنابراین شلغم خام می تواند معده های حساس را ناراحت کند و در موارد ورم معده مصرف آن توصیه نمی شود.

شلغم را به صورت خام در سالاد مصرف می کنند یا در سوپ و آبگوشت می پزند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خواص شلغم در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع شلغم

شلغم دارای برگ های سبز روشن و پهن با دمبرگ بلند است که مستقیما از بالای غده رشد می کنند. شلغم را می توان در تمام فصول در مناطق معتدل کشت کرد. این گیاه به خاک حاصلخیز با زهکشی خوب نیاز دارد.

شلغم در حالی که هنوز نرم است برداشت می شود و یک ریشه ضخیم (ناپیفرم)، گرد و نرم است. پوست آن سفید یا بنفش و گوشت آن سفید است. طعم شلغم خام مانند تربچه تند و تیز است. شلغم وقتی پخته می شود، طعم ملایم تری به خود می گیرد بنابراین گاهی طعم کلم بروکلی یا گل کلم را به شما یادآوری می کند. دو نوع شلغم وجود دارد.

شلغم واقعی (Brassica napus var. Napus) دارای ریشه های گرد ضخیم، سفید، قرمز یا بنفش است. برگ های آنها عمیقا تقسیم شده و بزرگ است. اینها خوراکی هستند و به نام شلغم شناخته می شوند. این سبزیجات از زمان های قدیم در مناطق معتدل اروپا کشت می شدند.

روتاباگاBrassica napus var. Napobrassica) ) گیاهانی مانند شلغم هستند اما برگ‌های آن صاف و براق و ریشه‌ های گوشتی سفید یا زرد دارند. این گونه از تلاقی دانه های روغنی کلزا و کلم به وجود می آید. این گیاه عمدتا در مناطق سردسیر اروپا رشد می کند.

خواص شلغم برای سلامتی

شلغم سرشار از کربوهیدرات و مواد معدنی است. به دلیل محتوای بالای آب، انرژی دریافتی را کاهش داده و گیاهی ایده آل در رژیم های لاغری و دیابت است. شلغم معمولا با حبوبات و غلات ترکیب می شود تا پروتئین دریافتی را افزایش داده و کمبود اسیدهای آمینه را جبران کند.

فیبر جزء مهمی در ترکیب شلغم است. این فیبر برای حرکات روده مفید است و همراه با سایر اجزای دارویی می تواند از سرطان روده بزرگ جلوگیری کند.

ریشه خام غنی از ویتامین C است. به عنوان مثال، ۱۰۰ گرم شلغم حاوی ۲۰ میلی گرم ویتامین C است. یعنی یک سوم نیاز روزانه به ویتامین C را در بزرگسالان تامین می کند. معمولا در سالادها به خصوص در رژیم غذایی ورزشکاران یا رژیم های ضد پیری و لاغری به صورت رنده شده مصرف می شود. به دلیل داشتن مواد معدنی، یک عنصر قلیایی کننده، تصفیه کننده و ادرارآور است.

شلغم از نظر فولات فقیر است اگرچه برگ‌های آن به دلیل محتوای بالای اسید فولیک، غذای محبوب زنان باردار است. مصرف شلغم در رژیم های غذایی برای پوکی استخوان ضروری است، زیرا این ماده غذایی سرشار از کلسیم است.

شلغم را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. آنها بسیار مغذی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. به طور سنتی، شلغم یک ماده مغذی است که به رفع مشکلات برونش کمک می کند. مصرف شلغم به دلیل خاصیت ادرار آور و سم زدایی در افراد مبتلا به نقرس و روماتیسم توصیه می شود.

مزایای درمانی شلغم
مزایای درمانی شلغم

کاربرد شلغم در آشپزی

اگرچه در حال حاضر شلغم در غذا شناسی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد ولی این ریشه ها برای قرن ها توسط مردم اروپا به عنوان غذا و به عنوان علوفه حیوانات استفاده می شدند. شلغم با سبزیجات و غذاهای برنجی مصرف می شود. در سواحل والنسیا (اسپانیا) مردم یک غذای برنج با لوبیا و شلغم تهیه می کنند. سوپ شلغم نیز یک غذای مقوی زمستانی خوشمزه است.

در بسیاری از مناطق، آبگوشت کریسمس را با هویج، جعفری، کرفس و شلغم تهیه می کنند. شما می توانید آن را بجوشانید و با روغن زیتون و جعفری تازه سرو کنید. شلغم به صورت خام، رنده شده به سالاد اضافه می شود.

مزایای درمانی شلغم

شلغم محافظ خوبی در برابر سرطان است. این گیاهان از خانواده کلم، تربچه، کلم بروکلی و خردل هستند و سرشار از نوعی ترکیبات دارویی به نام گلوکوزینولات هستند.

گلوکوزینولات ها موادی با طعم تند و ترش هستند که ویژگی هایی مانند سس خردل تند دارند. گلوکوزینولات ها در بدن دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی هستند. بنابراین، شلغم مانند بسیاری از گیاهان چلیپایی در پیشگیری از سرطان موثر است.

شلغم در مقایسه با سایر براسیکاها یکی از بالاترین درصد گلوکوزینولات را دارد که آن را به یک ماده غذایی ضروری در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان تبدیل می کند.

شواهد علمی وجود دارد که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی مانند شلغم در برابر سرطان های مختلف از جمله سینه، ریه، روده بزرگ، رکتوم و پروستات از بدن محافظت می کند.

شلغم به عنوان غذای ضد پیری

شلغم که با روغن زیتون سرو می شود یک ماده غذایی ضد پیری است زیرا حاوی سلنیوم و ویتامین E است. سلنیوم یک ماده معدنی آنتی اکسیدانی است که سیستم ایمنی را تحریک می کند، از سلول ها در برابر عوامل خارجی محافظت کنند و از بیماری های دژنراتیو جلوگیری می کند.

خواص شلغم برای سرماخوردگی

شلغم به طور سنتی برای سینه درد و سرماخوردگی استفاده می شود، زیرا به درمان احتقان سینه کمک می کند. این سبزی ها خاصیت معرق دارند که باعث افزایش تعریق می شوند و به درمان تب کمک می کنند. شلغم به دلیل محتوای بالای ویتامین C برای مبارزه با عفونت ها مفید است.

خواص شلغم برای پوست و مو

شلغم خام به دلیل غنی بودن از مواد معدنی و ویتامین C برای بهبود ظاهر پوست، ناخن و مو مفید است. با ۱۰۰ گرم شلغم ۲۰ میلی گرم ویتامین C دریافت می کنیم، یعنی یک سوم نیاز روزانه به ویتامین C در بزرگسالان.

شلغم ادرارآور است

این ریشه به دلیل خاصیت ادرار آور آن یک داروی بسیار شناخته شده است، زیرا سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم، آرژنین و فیبر است که باعث افزایش ادرار می شود. این ماده غذایی برای نقرس و بیماری های روماتیسمی بسیار توصیه می شود زیرا به تصفیه خون و دفع سموم از بدن کمک می کند. همچنین برای افرادی که احتباس مایعات، ادم و واریس دارند غذای مناسبی است.

شلغم به دلیل خاصیت سم زدایی که دارد هنوز در برخی از مطالعات به عنوان یک ماده ضد شراب نام برده می شود. مصرف این غذا در افراد معتاد به الکل برای کمک به حذف سموم از بدن توصیه می شود.

خواص شلغم برای سرماخوردگی
خواص شلغم برای سرماخوردگی

خواص شلغم برای قلب

شلغم برای رژیم‌ های کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی یا رژیم غذایی برای دیابت توصیه می‌شود. این سبزی ها کالری کمی دارند و سرشار از فیبر هستند و همچنین دارای فواید فیتوکمیکال های دیورتیک و آنتی اکسیدان هستند، بنابراین خوردن آنها می تواند سلامت بدن ما را افزایش دهد. فولات موجود در شلغم با تنظیم سطح هموسیستئین خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

یک وعده شلغم (۲۰۰ گرم) فقط حاوی ۵۴ کیلو کالری است که کمتر از نصف چیزی است که سیب زمینی به ما می دهد (۱۱۰ کیلو کالری/۲۰۰ گرم سیب زمینی). همین مقدار شلغم کربوهیدرات کم ولی مقدار قابل توجهی فیبر به ما می دهد که به نوبه خود سیری را به همراه دارد و به کاهش کلسترول کمک می کند.

خواص شلغم خام برای دیابت

افرادی که اضافه وزن دارند یا مبتلایان به دیابت می توانند از خواص شلغم در رژیم کم کالری بهره ببرند و شلغم را جایگزین غذاهای حاوی سیب زمینی کنند. در واقع شلغم یک غذای ایده آل برای جایگزینی سیب زمینی در رژیم غذایی ما است زیرا محتوای انرژی بسیار کمتر است و همچنین ترکیبی پر از آنتی اکسیدان است.

ارزش غذایی شلغم

شلغم علیرغم طعم غنی اتنها مقدار کمی انرژی در هر وعده تامین می کند. یک فنجان شلغم خام تنها حاوی ۳۶ کالری است – در صورتی که از رژیم غذایی ۱۵۰۰ کالری پیروی کنید، حدود ۲.۵ درصد از کالری دریافتی روزانه شما یا ۱.۸ درصد از دریافت روزانه شما در یک رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری را تامین می کند.

کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی ها

کربوهیدرات ها فراوان ترین ماده مغذی موجود در شلغم هستند. هر وعده ۱ فنجان شلغم خام حدود ۸.۵ گرم کربوهیدرات دارد. این مقدار شامل تقریبا ۵ گرم شکر، ۲.۳ گرم فیبر رژیمی و ۱.۲ گرم نشاسته است. هم قند و هم نشاسته انرژی مورد نیاز برای عملکرد روزانه بدن را تامین می کنند در حالی که فیبر به سلامت گوارش و قلب و عروق کمک می کند.

طبق گزارش دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، ۲.۳ گرم فیبر موجود در شلغم خام، ۷ درصد فیبر توصیه شده برای مردان و تقریبا ۱۲ درصد فیبر توصیه شده برای زنان را تامین می کند.

شلغم خام همچنین حاوی مقادیر کمی پروتئین و چربی است. خوردن ۱ فنجان شلغم مصرف پروتئین شما را حدود ۱ گرم و تقریبا ۰.۱ گرم چربی افزایش می دهد. با توجه به محتوای کم پروتئین و چربی شلغم، برای تامین منابع این مواد مغذی باید به غذاهای دیگر در رژیم غذایی متعادل خود اعتماد کنید.

ویتامین ها و مواد معدنی

شلغم خام حاوی طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی است که برای سلامتی شما مفید است. ریشه شلغم منبع غنی ویتامین C است، یک ویتامین آنتی اکسیدانی که به سلامت استخوان ها و پوست شما نیز کمک می کند.

یک فنجان شلغم حاوی ۲۷ میلی گرم ویتامین C است که به ترتیب ۳۶ و ۳۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده برای زنان و مردان است. شلغم همچنین مصرف ویتامین های B2، B3، B9، E و K را افزایش می دهد. همچنین حاوی مواد معدنی منیزیم و پتاسیم است که هر دو برای عملکرد عضلات ضروری هستند و فسفر و روی آن نیز برای سلامتی مفید و ضروری هستند.

اسید چرب امگا ۳

شلغم منبع خوبی از امگا ۳ است. امگا ۳ یک چربی غیر اشباع است که در بدن تولید نمی شود و باید از طریق رژیم غذایی مصرف شود. امگا ۳ اجزای ضروری غشای سلولی و یک ضد التهاب طبیعی است که از سیستم قلبی، ریوی و اسکلتی- عضلانی محافظت می کند.

امگا ۳ از فشار خون سالم حمایت می کند، به کاهش تشکیل پلاک شریانی، کمک به کاهش سطح تری گلیسیرید و افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) کمک می کند. امگا ۳ برای عملکرد شناختی حیاتی است و به کاهش علائم ADD، ADHD، اضطراب و افسردگی کمک می کند.

مطالعات تحقیقاتی نشان می‌ دهند که مصرف بیشتر امگا ۳ با کاهش زوال عقل مرتبط با افزایش سن و به طور بالقوه کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. امگا ۳ از بینایی نیز حمایت می کند زیرا جزء اصلی شبکیه است.

روش مصرف شلغم
روش مصرف شلغم

مزایای سلامتی شلغم

شلغم حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به سایر سبزیجات است. شلغم یکی از منابع عالی بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. ۱۰۰ گرم سبزی خام تازه به ترتیب ۶۹۵۲ میکروگرم و ۱۱۹۸۴ میکروگرم بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین را فراهم می کند. این فلاونوئیدها دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی هستند. بتاکاروتن در بدن انسان به ویتامین A تبدیل می شود.

زآگزانتین، یک کاروتنوئید غذایی مهم است که به طور انتخابی در ماکولا لوتئای شبکیه چشم جذب می‌شود، جایی که تصور می‌شود عملکردهای آنتی‌ اکسیدانی و محافظی برای فیلتر کردن نور دارد.

بنابراین، به جلوگیری از جداشدگی شبکیه کمک می کند و از بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (ARMD) در افراد مسن محافظت می کند.

شلغم یکی از بالاترین منابع ویتامین A در بین گیاهان است. ویتامین A برای حفظ سلامت مخاط و پوست مورد نیاز است و برای بینایی ضروری است. غذاهای غنی از این ویتامین به عنوان محافظت در برابر سرطان ریه و حفره دهان شناخته شده اند.

شلغم در میان منابع گیاهی به دلیل داشتن ویتامین K فوق العاده است. ۱۰۰ گرم شلغم ۲۵۱ میکروگرم از این ویتامین را فراهم می کند که حدود ۲۰۹ درصد از مصرف توصیه شده است. ویتامین K با تقویت فعالیت استئوبلاستیک (تشکیل استخوان و تقویت) نقش بالقوه ای در سلامت استخوان دارد. سطوح کافی ویتامین K در رژیم غذایی به محدود کردن آسیب عصبی در مغز کمک می کند. بنابراین در درمان بیماران مبتلا به آلزایمر نقش بسزایی دارد.

۱۰۰ گرم شلغم حاوی ۶۰ میلی گرم یا ۱۰۰ درصد سطح توصیه شده روزانه ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان محلول در آب نسبتا قوی است که به بدن کمک می کند در برابر عوامل عفونی مقاومت کند و رادیکال های مضر بدون اکسیژن را از بین ببرد.

این سبزی برگ دار به ویژه در تامین بسیاری از ویتامین های گروه های ویتامین B مانند ریبوفلاوین، فولات، نیاسین، ویتامین B6 یا پیریدوکسین، تیامین، اسید پانتوتنیک و غیره مفید است که برای بدن ضروری هستند و به عنوان بخشی از کوآنزیم ها در متابولیسم بدن استفاده می شوند.

برگ های شلغم همچنین منبع غنی از مواد معدنی مانند منیزیم، مس، کلسیم، سدیم، پتاسیم، آهن، منگنز و فسفر است. پتاسیم جزء مهمی از مایعات سلولی و بدن است که با مقابله با اثرات سدیم به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

بدن انسان از منگنز به عنوان یک عامل کمکی برای آنزیم آنتی اکسیدانی، سوپراکسید دیسموتاز استفاده می کند. آهن نیز برای اکسیداسیون سلولی و تشکیل گلبول های قرمز خون مورد نیاز است.

خواص شلغم برای مردان

شلغم به واسطه مواد مغذی خود برای تقویت قوای بدنی مردان به صورت خام و پخته مفید است. این سبزی پرخاصیت همچنین یکی از بهترین مواد غذایی طبیعی تقویت کننده های قوای جنسی است.

خواص شلغم خشک شده

شلغم خشک شده یا پودر شلغم نیز اکنون برای مصرف در همه فصول در دسترس است. شما می توانید شلغم خشک را در بسته بندی های مختلف خریداری کرده و در غذاهای خودتان استفاده کنید.

خواص شلغم برای ناباروری

شلغم حاوی ریزمغذی های بسیاری است که بریا افزایش قوای جنسی مفید هستند. این سبزی پرخاصیت تخمدان‌ ها و رحم را تقویت می کند در نتیجه نقش اساسی در باروری دارد.

خواص شلغم برای زنان

شلغم خواص بسیاری برای خانم ها دارد که یکی از آنها پیشگیری از پوکی استخوان و کم خونی است که در خانم ها در سنین مختلف بسیار شایع است. مصرف متعادل این خوراکی در دوران بارداری و شیردهی نیز بسیار مفید است.

خواص شلغم برای کرونا

شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و برای پیشگیری از کرونا و هر بیماری ویروسی بسیار مفید است. شما در دوران نقاهت کرونا نیز می توانید از خواص آن برای بهبود سریع تر بهره مند شوید.

خواص شلغم برای کرونا
خواص شلغم برای کرونا

روش مصرف شلغم

در حالی که خوردن شلغم به صورت خام به سلامتی شما آسیبی نمی رساند ولی ممکن است ریشه آن پس از پخته شدن خوش طعم تر باشد. شلغم های جوان و کوچک گوشت لطیفی دارند که وقتی خام خورده شوند طعم دلپذیری دارند.

اما فصل برداشت کوتاه و سرعت رشد سریع شلغم ها به این معنی است که بسیاری از شلغم هایی که در خواربارفروشی پیدا می کنید تا زمانی که پخته شوند طعم تلخی دارند. سعی کنید شلغم های جوانی را تهیه کنید که طعم خام خوشمزه تری دارند.

اگر می خواهید شلغم را بپزید، استفاده از چربی ها را محدود کنید، زیرا این سبزی می تواند محتوای کالری وعده غذایی شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در عوض، شلغم خرد شده را در ظرف مخصوص مایکروویو با مقدار کمی آب قرار دهید و بپزید تا نرم شود.

سپس شلغم پخته شده را له کنید یا مکعب های شلغم پخته شده را سرو کنید. در روش دیگر شلغم را با مقدار کمی روغن زیتون بپوشانید و آن را در فر تفت دهید. استفاده از یک قاشق چای خوری روغن زیتون، محتوای کالری غذا را ۳۹ کالری افزایش می دهد،اما منبعی از چربی سالم را نیز فراهم می کند.

عوارض مصرف زیاد شلغم

آنتی اکسیدان های زیاد برای ما مضر هستند

آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد در بدن ما مبارزه می کنند و آنها را تثبیت می کنند در نتیجه از ایجاد آسیب اکسیداتیو به سلول های ما جلوگیری خواهند کرد. رادیکال های آزاد چیزی جز یون های ناپایدار نیستند که در طی فرآیند اکسیداسیون در بدن ما تشکیل می شوند. از آنجایی که این یون‌ها ناپایدار هستند، الکترون‌ها را از مولکول‌های مجاور می ‌دزدند و در حین انجام این کار به آنها آسیب می ‌رسانند.

آنتی اکسیدان ها با تثبیت رادیکال های آزاد نه تنها از سلول های ما در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می کنند، بلکه فواید بسیار دیگری مانند بهبود سلامت قلب، بهبود عملکرد اندام های حیاتی مانند کبد و کلیه ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و موارد مشابه را نیز به همراه دارند.

اگرچه آنتی اکسیدان های موجود در شلغم فواید زیادی دارند، اما توصیه می شود در حد اعتدال مصرف شوند. این به این دلیل است که آنتی اکسیدان های زیاد در سیستم ما می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش دهند. این آسیب به این دلیل است که در مقادیر بیش از حد آنتی اکسیدان ها نه تنها رادیکال های آزاد بلکه سلول های سالم اطراف آنها را نیز هدف قرار می دهند.

برای بیماران دیابتی چندان خوب نیست

خوردن شلغم با سطوح پروتئین بالا به طور منظم و متوسط ​​برای بیماران دیابتی یا افراد در معرض خطر دیابت بسیار مفید است. این مزیت شلغم عمدتا به دلیل شاخص گلیسمی پایین آن است که فقط ۱ است. اگرچه شاخص گلیسمی آن ۶۲ است که گلیسمی متوسطی در نظر گرفته می شود، ترکیب آن با پروتئین ها می تواند باعث کاهش خواص گلیسمیک آن شود.

شاخص گلیسمی مقیاسی است که میزان جذب قند در سیستم را تعیین می کند. غذاهای با شاخص گلیسمی پایین تجزیه قند را در جریان خون کاهش می دهند که از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می کند و در نتیجه به کنترل دیابت کمک می کند.

شلغم دارای شاخص گلیسمی ۶۲ است که گلیسمی متوسطی در نظر گرفته می شود و مصرف بیش از حد آن می تواند وضعیت بیماران دیابتی را بدتر کند زیرا می تواند سرعت جذب قند در سیستم را افزایش دهد.

همچنین اگر بیمار دیابتی هستید و در حال حاضر دارو مصرف می کنید، بهتر است میزان مصرف شلغم خود را بررسی کنید زیرا سطح بالای شلغم می تواند با دارو تداخل داشته باشد.

ممکن است خطر افت فشار خون را افزایش دهد

فشار خون بالا یک بیماری شایع است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی مانند حمله قلبی، حمله قلبی، ضربان نامنظم قلب و غیره است. مشخص شده است که مصرف منظم و متوسط ​​شلغم در تسکین فشار خون بسیار موثر است. این مزیت شلغم عمدتا به دلیل وجود «پتاسیم» در آن است.

پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که نقش مهمی در حفظ سلامتی ما دارد. این مینرال به عنوان یک گشاد کننده عروق طبیعی عمل می کند، به این معنی که رگ های خونی ما را شل می کند، گردش خون را بهبود می بخشد و بنابراین به کنترل فشار خون کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. پتاسیم همچنین فواید بسیاری مانند تقویت استخوان ها، بهبود سلامت قلب، حفظ تعادل الکترولیت ها، کمک به عضله سازی و غیره دارد.

اگرچه پتاسیم موجود در شلغم فواید زیادی دارد، اما بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید. زیرا سطوح بالای پتاسیم در سیستم ما می تواند فشار خون را در سطوح خطرناکی پایین بیاورد و خطر افت فشار خون را افزایش دهد.

همچنین اگر برای کنترل فشار خون دارو مصرف می ‌کنید، مصرف بیش از حد شلغم ممکن است وضعیت را بدتر کند زیرا ممکن است با دارو تداخل داشته باشد.

عوارض مصرف زیاد شلغم
عوارض مصرف زیاد شلغم

فیبر رژیمی بیش از حد

مصرف منظم و متوسط ​​شلغم برای معده ما بسیار مفید است و به سلامت دستگاه گوارش ما کمک می کند. این مزیت شلغم عمدتا به دلیل وجود فیبر غذایی در آن است. سبزی شلغم حاوی فیبر غذایی بیشتری نسبت به ریشه سفید آن است.

فیبر رژیمی موجود در شلغم به عنوان یک ملین طبیعی عمل می کند به این معنی که حرکات روده را بهبود می بخشد، مواد زائد را از سیستم ما به آرامی از بین می برد و در نتیجه از یبوست و سایر مشکلات گوارشی مانند درد شکم جلوگیری می کند.

همچنین به تسکین سندرم روده تحریک پذیر، نفخ شکم و سوء هاضمه کمک می کند. فیبرهای غذایی برای حفظ سطح کلسترول و حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی نیز مفید هستند.

اگرچه فیبر رژیمی فواید زیادی برای سلامتی ما دارد، اما توصیه می ‌شود از مصرف زیاد شلغم برای مدت طولانی خودداری کنید. زیرا مصرف زیاد فیبر غذایی می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند سوء جذب، گاز روده، انسداد روده، اسهال و غیره شود.

برای مادران باردار چندان خوب نیست

شلغم منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیبر رژیمی و غیره است که فواید زیادی مانند بهبود سیستم قلبی عروقی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل سطح قند خون، سطح کلسترول و غیره دارد.

بارداری مرحله مهمی در زندگی هر زنی است و در این زمان برای هر زنی مهم است که مراقب آنچه می‌خورد یا می‌نوشد، باشد. زیرا نحوه تغذیه او نه تنها سلامت او را تعیین می کند، بلکه سلامت جنینی را که در رحم او رشد می کند را نیز تعیین می کند. شلغم منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و غیره است و فواید زیادی دارد.

برخی از افراد ممکن است به شلغم حساسیت داشته باشند

اگرچه شلغم منبع خوبی از مواد مغذی مختلف مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، فیتونوترینت ها و غیره است و فواید بسیاری برای سلامتی و زیبایی دارد، اما برای همه مناسب نیست.

مشخص شده است که برخی از افراد ممکن است به شلغم حساسیت داشته باشند و علائمی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم، درد چشم، سرفه، آسم، تورم لب‌ها، سینوس‌ها، تنگی نفس، قرمزی اطراف لب‌ها را با مصرف آن بروز دهند. افرادی که به سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، کلم بروکلی، کلم و غیره حساسیت دارند، احتمالا به شلغم نیز حساسیت خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا