Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص آلوئه ورا برای سلامتی و کاربردهای شگفت انگیز آن

خواص آلوئه ورا برای سلامتی بسیار زیاد و شامل تقویت سیستم ایمنی، کاهش درد آرتروز و التیام زخم ها است. این گیاه همچنین به کاهش قند خون و به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می کند و عوارض جانبی درمان های رادیوتراپی را التیام می بخشد. آلوئه ورا به دلیل خواص آنتی اکسیدانی غنی که دارد برای بیماری های پوستی مانند آفتاب سوختگی، آکنه و درماتیت استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که منشاء این گیاه  کشور سودان است و بیش از ۶۰۰۰ سال است که مورد استفاده قرار گرفته است. تمدن‌ هایی از جمله مصری‌ ها، اسپانیایی ‌ها، ایرانی ‌ها، یونانی ‌ها، ایتالیایی ‌ها، آفریقایی‌ ها، ژاپنی‌ ها و هندی‌ ها از دوران گذشته خواص فوق‌ العاده این گیاه را به رسمیت شناخته ‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آلوئه ورا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

آلوئه ورا چیست

آلوئه ورا درختچه ای کوتاه است که به دلیل خواص دارویی آن، در طب سنتی بسیار شناخته شده است. نام ‌های رایج دیگر آلوئه شامل زنبق صحرای، گیاه سوخته و گال فیل است. این گیاه از خانواده گیاهان آبدار یا ساکولنت ها است. آلوئه ورا در آب و هوای گرم و خشک بهتر رشد می کند و به طور متراکم در هند، آفریقا و سایر مناطق خشک یافت می شود.

این گیاه معمولا تا ارتفاع حدود ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر (۲۴ تا ۳۹ اینچ) رشد می کند و انواع انبوه آن به طور گسترده پخش می شوند. برگ های این گیاه ضخیم و گوشتی بوده و رنگ آن از سبز تا سبز خاکستری متغیر است. برخی از گونه های این گیاه دارای لکه های سفید در قسمت های بالایی و پایینی سطوح ساقه هستند. حاشیه برگ ها دارای دندانه است و این گیاهان در تابستان شکوفا می شوند. این گیاه را می توان به راحتی هم در داخل خانه و هم در فضای باز پرورش داد.

نام گیاه شناسی آلوئه ورا Aloe barbadensis miller است و از خانواده Liliaceae است. آلوئه ورا گیاهی چند ساله، آبدار است. ژل آلوئه ورا ماده شفاف و ژله مانندی است که در قسمت داخلی برگ گیاه آلوئه وجود دارد. لاتکس آلوئه درست از زیر پوست گیاه می آید و به رنگ زرد است. برخی از محصولات آلوئه از کل برگ خرد شده ساخته می شوند بنابراین حاوی ژل و لاتکس هستند.

بیشتر مردم از این گیاه به عنوان درمانی برای بیماری های پوستی از جمله سوختگی، آفتاب سوختگی، سرمازدگی، پسوریازیس و زخم های دیگر استفاده می کنند. اما این گیاه فواید و خواص بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در ادامه برای شما آنها را برجسته کرده ایم.

کاربرد آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه آبدار با کاربردهای شگفت انگیز فراوان است و فواید آن معمولا با جدا کردن ساقه برای استخراج ماده ژل مانند درون آن به دست می آید. ژل آلوئه ورا را می توانید به صورت موضعی بر روی پوست، مو و زخم های خودتان استفاده کنید. آب آلوئه ورا همچنین به عنوان یک درمان سنتی برای مراقبت از پوست سر و شوره سر استفاده می شود.

مصرف روغن آلوئه ورا روش دیگری برای استفاده از خواص شگفت انگیز این گیاه به دلیل فواید آن برای سلامتی است. شما می توانید از این روغن برای بهبود مشکلات خودتان استفاده کنید. در طب سنتی هند از آلوئه ورا برای یبوست، بیماری های پوستی، عفونت ها و به عنوان یک درمان طبیعی برای قولنج استفاده می شود.

آلوئه ورا رسما در سال ۱۸۲۰ توسط FDA به عنوان یک پاک کننده و محافظ پوست ثبت شد و در دهه ۱۹۳۰ از نظر بالینی برای درمان سوختگی پوست و غشاهای مخاطی رادیوتراپی استفاده شد. امروزه، شرکت های آرایشی معمولا عصاره یا سایر مشتقات آلوئه ورا را به طیف وسیعی از محصولات از جمله لوازم آرایشی، صابون، ضد آفتاب، کرم موبر، شامپو، دستمال کاغذی و مرطوب کننده اضافه می کنند. این گیاه حتی به عنوان یک افزودنی غذایی در ماست، نوشیدنی و دسرها به صورت تجاری استفاده می شود.

کاربرد آلوئه ورا
کاربرد آلوئه ورا

ارزش غذایی آلوئه ورا

این گیاه به طور شگفت انگیزی حاوی بیش از ۷۵ جزء فعال بالقوه است. برخی از ترکیبات این گیاه شامل ویتامین ها، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، لیگنین، ساکاریدها، آنتراکینون ها، آنزیم ها، ساپونین ها و اسید سالیسیلیک است. این گیاه ۲۰ اسید آمینه از ۲۲ اسید آمینه مورد نیاز انسان و ۸ اسید آمینه از ۹ اسید آمینه ضروری را فراهم می کند. ترکیبات گیاه آلوئه ورا عبارتند از:

  • آلوئه ورا حاوی ویتامین های A، C و E، به علاوه ویتامین B12، اسید فولیک و کولین است.
  • حاوی هشت آنزیم از جمله آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی کیناز، کربوکسی پپتیداز، کاتالاز، سلولاز، لیپاز و پراکسیداز است.
  • مواد معدنی موجود در آلوئه ورا شامل کلسیم، مس، سلنیوم، کروم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، سدیم و روی است.
  • آلوئه ورا شامل ترکیباتی مانند آلوئین و امودین است که به عنوان ضد درد، ضد باکتری و ضد ویروس در بدن عمل می کنند.
  • در این گیاه چهار اسید چرب شامل کلسترول، کامپسترول، بتا سیزوسترول و لوپئول وجود دارد که همگی نتایج ضد التهابی در بدن ارائه می‌ دهند.
  • در آلوئه ورا هورمون هایی به نام اکسین و جیبرلین وجود دارند. این هورمون ها به بهبود زخم ها بسیار کمک می کنند و خواص ضد التهابی دارند.
  • آلوئه ورا قندهایی مانند مونوساکاریدها (گلوکز و فروکتوز) و پلی ساکاریدها را برای بدن فراهم می کند.

خواص و مزایای آلوئه ورا برای سلامتی

راش و تحریکات پوستی را تسکین می دهد

تحقیقات نشان داده است عصاره گیاه آلوئه ورا، باعث تسکین سریع خارش و سوزش مرتبط با درماتیت شدید تشعشع و بازسازی پوست می شود. مطالعه ای که در سال ۱۹۹۶ در کشور سوئد انجام شد، مبتلایان به بیماری پسوریازیس مزمن از عصاره گیاه آلوئه ورا استفاده کردند. در نهایت مشخص شد که این گیاه باعث بهبود ۸۳ درصدی این بیماری می شود.

مطالعات همچنین نشان داده اند که آلوئه ورا به طور موثر تبخال تناسلی، پسوریازیس، درماتیت، سرمازدگی، سوختگی و التهابات موجود در بدن را درمان می کند. شما می توانید با خیال راحت از این گیاه به عنوان یک عامل ضد قارچ و ضد میکروب استفاده کنید.

تبخال را درمان می کند

تحقیقات نشان داده است که وقتی ژل آلوئه ورا چند بار در روز  بر روی تبخال استفاده می شود، به کاهش ناراحتی و تسریع روند بهبودی بسیار کمک می کند. ژل آلوئه ورا همچنین در صورت مصرف خوراکی بی خطر است، بنابراین نیازی به نگرانی در مورد بلع آن وجود ندارد. این گیاه دارای خواص ضد ویروسی و ضد التهابی است که باعث تسریع بهبودی و کاهش درد ناشی از تبخال یا هر زخمی در دهان می شود.

اسیدهای آمینه و ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B6 و ویتامین C نیز در درمان این بیماری بسیار مفید هستند. به عنوان مثال، یکی از فواید ویتامین B6 توانایی آن در عمل به عنوان یک درمان طبیعی درد و ایجاد آنتی بادی هایی است که سیستم ایمنی بدن از آن برای محافظت از ما در مقابل ویروس ها و عفونت ها استفاده می کند.

آلوئه ورا برای مو

آلوئه ورا یک درمان طبیعی عالی برای موهای خشک یا خارش پوست سر است. این گیاه دارای خواص بسیار زیادی است و ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گیاه موهای شما را قوی و سالم نگه می دارد. به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن، به درمان شوره سر نیز کمک می کند. آنزیم های ژل آلوئه ورا می توانند پوست سر را از شر سلول های مرده خلاص کرده و بازسازی بافت پوست اطراف فولیکول های مو را تقویت کنند.

این گیاه همچنین به توقف خارش ناشی از شوره سر یا خشکی پوست سر نیز کمک می کند. بسیاری از شامپوها و نرم کننده ها مملو از مواد شیمیایی هستند که به موهای سر آسیب می رسانند و حتی می توانند باعث التهاب و تحریک پوست شوند. افزودن عصاره آلوئه ورا یک راه موثر برای درمان ناراحتی ها و مشکلات پوست سر است.

آلوئه ورا برای مو
آلوئه ورا برای مو

یبوست را درمان می کند

استفاده از لاتکس موجود در گیاه آلوئه ورا  به عنوان یک ملین بسیار مورد تحقیق قرار گرفته است. ترکیبات موجود در لاتکس این گیاه، یک ملین قوی در بدن ایجاد می ‌کند که محتوای آب روده را افزایش می‌ دهد، ترشح مخاط را تحریک می‌ کند و پریستالسیس روده را افزایش می‌ دهد. این انقباضات باعث می شوند که غذا به خوبی تجزیه شده و کیم در معده به خوبی مخلوط شود.

به هضم غذا کمک می کند

یکی دیگر از خواص این گیاه، توانایی آن تقویت دستگاه گوارش است. آب آلوئه ورا به دلیل داشتن ترکیبات مفید، به هضم مواد غذایی بسیار کمک می کند. همچنین احتمال تشکیل مخمر را کاهش می دهد، باکتری های گوارشی را تقویت می کند و پردازش در روده را تنظیم می کند.

یک مطالعه نشان داده است که مصرف آب آلوئه ورا دو بار در روز میزان ناراحتی را در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر بسیار کاهش می دهد. آب آلوئه ورا همچنین برای تسکین و التیام زخم معده استفاده می شود. زیرا دارای عوامل ضد باکتریایی و خواص درمانی طبیعی است که می تواند پوشش معده را به حالت طبیعی بازگرداند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آنزیم های موجود در این گیاه، سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و عفونت ها را از بین می برد. همچنین ترکیبات موجود در آلوئه ورا، سیستم ایمنی بدن را بسیار قوی می کنند. آلوئه ورا همچنین حاوی یک ماده معدنی بسیار مفید برای سلامتی بدن است.

عنصر روی برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی بدن بسیار ضروری است. این عنصر به ما کمک می کند تا از بیماری ها جلوگیری کنیم، باکتری ها را از بین ببریم و از عملکرد غشای سلولی خود محافظت کنیم. روی همچنین یک جزء کلیدی برای تعداد زیادی گیرنده هورمونی و پروتئین در بدن است که به خلق و خوی سالم و متعادل و عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می کند.

خواص آنتی اکسیدانی دارد و التهابات را کاهش می دهد

التهابات در بدن ریشه اکثر بیماری ها است. آلوئه ورا به دلیل داشتن تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی به کاهش التهابات در بدن و مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد بسیار کمک می کند.

به عنوان مثال، ویتامین A نقش مهمی در حفظ بینایی سالم، عملکرد صحیح عصبی و پوست سالم دارد. زیرا یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است،که التهابات را کاهش می دهد. ویتامین C یکی دیگر از اجزای مهم موجود در آلوئه ورا است. این ویتامین از بدن در برابر بیماری های قلبی عروقی، مشکلات دوران بارداری، بیماری های چشمی و حتی چین و چروک پوست محافظت می کند.

مزایای ویتامین E موجود در گیاه آلوئه ورا نیز شامل کاهش رادیکال های آزاد، مبارزه با التهابات و به طور طبیعی به کند کردن پیری سلول ها کمک می کند.

این گیاه از پوست در برابر سرطان پوست نیز محافظت می کنند و پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب با التهاب پوست مبارزه می کنند. آلوئه ورا همچنین می تواند به طور طبیعی آکنه و اگزما را درمان کند زیرا به روند بهبودی در پوست بسیار کمک می کند. آنزیم برادی کیناز که در آلوئه ورا وجود دارد به کاهش التهابات روی پوست بسیار کمک می کند.

دیابت را درمان می کند

برخی شواهد در انسان ها و حیوانات نشان می دهد که آلوئه ورا، می تواند هیپرگلیسمی مزمن که در بین افراد مبتلا به دیابت بسیار رایج است را کاهش دهد. در تحقیقات انجام شده مشخص شده است آلوئه ورا سطح گلوکز خون و تری گلیسیرید را به طور قابل توجهی کاهش می دهد.

نحوه استخراج ژل آلوئه ورا
نحوه استخراج ژل آلوئه ورا

رشد سریع مو با آلوئه ورا

آلوئه ورا سرشار از ترکیبات و ویتامین هایی است که با تغذیه فولیکول های مو می توانند سرعت رشد موها را افزایش دهند. شما می توانید از محصولات حاوی آلوئه ورا مانند لوسیون و شامپو نیز به این منظور استفاده کنید.

نحوه استخراج ژل آلوئه ورا

پیدا کردن محصولات آلوئه ورا از جمله ژل آلوئه ورا، لاتکس، آب میوه و عصاره امروزه بسیار راحت است. اما باید توجه داشته باشید این محصولات را از شرکت های معتبر خریداری کنید. زیرا روش فرآوری این محصولات بسیار مهم است.

روش فرآوری بیشترین تأثیر را بر روی تعداد و مقدار مواد فعال در یک محصول دارد. فرآیند تولید تجاری محصولات آلوئه ورا، معمولا شامل خرد کردن، آسیاب کردن یا فشار دادن کل برگ برای تولید عصاره است.

به دنبال آن مراحل مختلف فیلتراسیون و تثبیت برای رسیدن به عصاره مورد نظر انجام می شود. به نظر می رسد پس از استخراج ژل آلوئه ورا حرارت دادن و استفاده از پرکننده ها برای تولید محصولات آلوئه ورا، مزایای سلامتی این گیاه را به حداقل می رساند.

نگهداری از آلوئه ورا در منزل

علاوه بر خرید محصولات آلوئه ورا، شما می توانید گیاه آلوئه ورا را در خانه خود به راحتی پرورش دهید. اگر آلوئه ورا گلدانی می‌ خرید آن را در پنجره ‌ای نگهداری کنید که نور آفتاب زیاد باشد، زیرا آلوئه عاشق خورشید است. حتی می توان گلدان را در ماه های تابستان به فضای باز نیز منتقل کرد.

آلوئه ورایک ساکولنت است و به همین دلیل آب زیادی در برگ های خود ذخیره می کند. اما باید حداقل دو یا سه بار در ماه به خوبی آبیاری شود. در زمستان آلوئه ورا تا حدودی به خواب زمستانی می رود. بنابراین در این مدت باید گیاه را خیلی کم آبیاری کنید. داشتن گیاه آلوئه ورا، یک راه آسان و ارزان برای تجربه همه این فواید شگفت انگیز آلوئه ورا در روز است.

فواید درمانی آلوئه ورا

این دوزهای توصیه شده آلوئه ورا بر اساس تحقیقات و آزمایشات علمی است. قبل از استفاده حتما بر چسب روی هر محصول را به دقت مطالعه کنید و در صورت بروز عوارض جانبی به پزشک خود اطلاع دهید. دوزهای مناسب آلوئه ورا برای درمان مشکلات مختلف عبارتند از:

  • برای درمان بیماری یبوست، روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم آلوئه ورا مصرف کنید.
  • برای بهبود و التیام زخم ها، پسوریازیس و سایر عفونت های پوستی سه بار در روز از کرم عصاره آلوئه ۰.۵ درصد استفاده کنید.
  • برای درمان بیماری لثه و پلاک دندان، می توانید از آلوئه ورا به مدت ۲۴ هفته استفاده کنید. همچنین می توانید ژل آلوئه ورا را به خمیر دندان خود اضافه کنید.
  • برای بهبود سطح کلسترول خون، ۳۰۰ میلی گرم از این گیاه را دو بار در روز به مدت دو ماه مصرف کنید.
  • برای بهبود بیماری های التهابی روده، ۱۰۰ میلی لیتر نوشیدنی یا آب آلوئه ورا دو بار در روز به مدت چهار هفته مصرف کنید.
  • برای درمان سوختگی پوست از ژل ۹۷.۵ درصدی آلوئه ورا روی محل سوختگی تا بهبودی کامل استفاده کنید.
  • برای درمان پوست سر خشک یا شوره سر، یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا به این شامپو خود اضافه کنید.

طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست

یکی از خواص آلوئه ورا محافظت از پوست در مقابله با اشعه های مخرب است. تحقیقات زیادی در مورد توانایی آلوئه ورا در درمان سوختگی های حرارتی و تشعشعی انجام شده است. هنگامی که از ژل آلوئه ورا برای سوختگی استفاده می شود، از برخورد اشعه ماوراء بنفش با پوست جلوگیری می کند تا ناحیه با سرعت بیشتری بهبود یابد. در سال ۱۹۵۹، FDA استفاده از پمادهای ساخته شده با آلوئه ورا را به عنوان یک داروی بدون نسخه برای التیام سوختگی روی پوست تایید کرده است.

طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست
طریقه مصرف آلوئه ورا برای پوست

طرز تهیه لوسیون آلوئه ورا

برای تهیه لوسیون آلوئه ورا ۴  قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین را با ۱ قاشق غذا خوری موم عسل ذوب کنید. ۱ قاشق غذاخوری چای بابونه و ۲ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را در یک ظرف دیگر مخلوط کنید.

هر دو ظرف را از روی حرارت بگذارید و پس از ذوب شدن بهم بزنید تا صاف شود. سپس باهم مخلوط کنید و به آن اسانس دلخواه خود را اضافه کنید.

با یک همزن سیمی آنقدر مواد را بزنید تا صاف و غلیظ شود. ۵ تا ۱۰ قطره ازاسانسی که خودتان دوست دارید را هم به مخلوط اضافه کنید و مجدداً با همزن سیمی هم بزنید. می توانید تا ۳۰ روز از این لوسیون استفاده کنید.

مضرات آلوئه ورا

توصیه می شود از این گیاه در مقدار زیاد استفاده نکنید. زیرا لاتکس موجود در آلوئه ورا می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. برخی از عوارض جانبی این گیاه شامل درد معده و گرفتگی عضلات است. استفاده طولانی مدت از مقادیر زیاد این گیاه، همچنین ممکن است باعث اسهال، مشکلات کلیوی، خون در ادرار، کمبود پتاسیم، ضعف عضلانی، کاهش وزن و مشکلات قلبی شود.

در دوران بارداری و شیردهی نیز توصیه می شود از آلوئه ورا استفاده نکنید. زیرا برخی گزارش ها وجود دارد که نشان داده است، آلوئه ورا باعث سقط جنین و نقایص مادرزادی می شود. کودکان کمتر از ۱۲ سال ممکن است درد شکم، گرفتگی عضلات و اسهال را در صورت مصرف این گیاه تجربه کنند. بنابراین مصرف آلوئه ورا برای کودکان نیز توصیه نمی شود.

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف این گیاه ممکن است قند خون را کاهش دهد. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید، در هنگام استفاده از آلوئه ورا سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنید.

اگر بیماری‌های روده ‌ای مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو یا انسدادی دارید از مصرف لاتکس آلوئه خودداری کنید. زیرا این ماده تحریک‌ کننده روده است. اگر بواسیر دارید از این گیاه استفاده نکنید زیرا ممکن است وضعیت شما را بدتر کند.

دوزهای بالای لاتکس آلوئه ورا با نارسایی کلیه و سایر بیماری های جدی مرتبط است بنابراین اگر مشکلات کلیوی دارید از مصرف این گیاه خودداری کنید. این گیاه ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد و در کنترل قند خون در حین و بعد از جراحی اختلال ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف این گیاه را متوقف کنید.

تداخلات دارویی آلوئه ورا

قبل از مصرف آلوئه ورا، در صورت مصرف داروهای زیر با پزشک خود مشورت کنید:

  • داروهای دیابت
  • سووفلوران (اولتان)
  • ملین های محرک
  • وارفارین (کومادین)
  • داروهای ادرارآور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا