Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

عرق گیاهی آلوئه ورا سرشار از مواد مغذی و خواص درمانی برای درمان بسیاری از بیماری ها است. آلوئه ورا گیاهی است که به عنوان “گیاه جاودانگی” یا “گیاه ملکه” نیز شهرت دارد. این گیاه به صورت علفی و چندین ساله می باشد، برگ های این گیاه ضخیم، گوشتی و کشیده می باشد و همچنین کناره برگ های این گیاه تیغ دارد.

گیاه آلوئه ورا سرشار از خواص مفید برای بدن می باشد و می توان گفت که بسیاری از خواص این گیاه هنوز کشف نشده است. این گیاه ساقه کوچکی دارد و ارتفاع این گیاه به ۶۰ تا ۱۰۰ سانتی متر می رسد و می توان از طریق پاجوش آن را تکثیر و گسترده کرد. گیاه آلوئه ورا و عرق آن در طب سنتی و پزشکی استفاده های زیادی دارد و امروزه در تولید لوازم های آرایشی نیز بسیار کاربرد دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

 چگونگی تهیه عرق گیاهی آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا و عرق آن را خیلی از تمدن ها همچون اسپانیا، ایران، یونان، ایتالیا و چندین کشور دیگر به خاطر خواص و فواید بی نظیرش به خوبی می شناسند. این گیاه پرکاربرد در کشورهایی مانند هند، آفریقا و کشورهایی که دارای آب و هوای گرم و خشک هستند، پرورش داده می شود.

زمانی که برگ های آلوئه ورا را به همراه مقداری آب در دستگاه های عرق گیری قرار می دهید . به صورت سنتی و صنعتی از آن عصاره یا آب غلیظی دریافت می کنید . عصاره به دست آمده از این گیاه را عرق گیاهی آلوئه ورا نامیده می شود. در طب سنتی قدیم، طبع این عرق گیاهی گرم و خشک تعیین شده است.

طبق تحقیقات بدست آمده از خواص این عرق گیاهی مشخص شده که برای درمان بسیاری از بیماری ها همچون بیماری های عفونی، آسیب های سوختگی، عوارض پوستی ( درمان مشکلات پوستی و نرم شدن و شادابی )، رفع تبخال، رفع یبوست و اسید معده و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. برای اینکه نتیجه بهتری از عرق گیاهی آلوئه ورا بدست آورید، بهتر است قبل از هر وعده غذایی صبح به صورت ناشتا و قبل از شام یک استکان از این عرق گیاهی مصرف کنید.

ترکیبات موجود در گیاه و عرق گیاهی آلوئه ورا

عرق گیاهی آلوئه ورا، سرشار از ویتامین های مفید برای بدن همچون ویتامین های A ،B1 ،B2 ،B6 ،B12 ،C ،E و نیاسین و فولیک اسید است. این عرق گیاهی حاوی مواد معدنی مختلف از جمله سدیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، منگنز، روی، کروم و مس می باشد که تمام موارد ذکر شده برای سلامتی بدن لازم و ضروری هستند.

عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

مزایا و فواید عرق گیاهی آلوئه ورا

عرق گیاهی آلوئه ورا خواص بسیاری زیادی برای سلامتی بدن دارد و این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها، همچون مشکلات گوارشی و التهابات داخلی (روده)، سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو، شفافیت و سلامت پوست، بهبود و تنظیم قند و فشار خون، بهبود التهابات و ورم مفاصل و ….. استفاده می شود و کاربرد فراوانی در طب سنتی دارند. برخی از این کابردها عبارتند از :

 آبرسانی به بدن را افزایش می دهد

گیاه آلوئه ورا و عرق آن منبع غنی و سرشار از آب می باشد، به همین دلیل مصرف تمام فراوده های بدست آمده از این گیاه، از کم آبی یا بی آبی در بدن جلوگیری می کند. هیدراته کردن (یا آبرسانی) بدن به عنوان روشی برای پاکسازی و از بین بردن آلودگی ها در بدن به حساب می آید و می توان گفت مصرف عرق گیاهی آلوئه ورا به دلیل مواد موجود در آن رطوبت و آبرسانی بدن را فراهم می کند و از همه مهمتر اینکه باعث بهینه سازی و عملکرد بهتر اعضای بدن می گردد.

در نتیجه اگر زمانی آبرسانی به صورت عالی برای بدن صورت گیرد، ارگان هایی مانند کلیه ها و کبد نیز سموم زائد در بدن را دفع می کنند و این عمل باعث می گردد که اندام های اصلی بدن بهتر کار کنند و سالم تر بمانند.

ممکن است یبوست را درمان کند

زمانی که از عرق گیاهی آلوئه ورا استفاده می کنید، میزان آب موجود در روده ها افزایش می یابد و این عمل باعث می گردد، که فعالیت روده ها نیز بالاتر رود و فرد در دفع مشکلی نداشته باشد. برای افرادی که دچار یبوست های مکرر هستند پیشنهاد می شود، که حتما در برنامه غذایی خود مصرف عرق این گیاه را قرار دهند.

باعث بهتر شدن هضم غذا می شود

گیاه و عرق آلوئه ورا سرشار از چندین آنزیم هستند که به تجزیه قندها و چربی ها در بدن کمک می کند و این عمل باعث هضم راحت تر برای فرد می گردد. اگر فردی در سیستم گوارشی خود مشکل داشته باشد، ممکن است به این دلیل باشد که بدن مواد مغذی لازم را جذب نمی کند. درنتیجه مصرف عرق گیاهی الوئه ورا، بهترین روش برای این است که بدن بتواند مواد غذایی را بهتر جذب کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

گیاه و فراورده های بدست آمده از گیاه الوئه ورا دارای خواص سم زدایی از بدن می باشد، این عرق گیاهی می تواند سموم موجود در سیستم گوارشی و گردش خون را پاکسازی و از بین ببرد. این عرق گیاهی جذب مواد مغذی در بدن را بهتر کرده و گردش خون را نیز بهبود می بخشد.

زمانی که اکسیژن کافی در خون وجود داشته باشد، مواد مغذی به طور خودکار جذب سلول ها می شود. داشتن سلول های سالم باعث می گردد که بدن از عفونت ها جلوگیری کند و سیستم ایمنی بدن تقویت شود. مصرف این گیاه و عرق آن امکان خنثی کردن باکتری های مضر را فراهم کرده و خاصیت جوانسازی آن باعث می شود همیشه احساس شادابی داشته باشید.

عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

ممکن است باعث بهبود پوست شود

از گذشته تا به امروز، از ژل داخل برگ های گیاه آلوئه ورا برای درمان بیماری های پوستی استفاده می گردد. پزشکان طب سنتی و نوین ژل آلوئه ورا را بهترین لایه بردار طبیعی برای پوست می دانند و همچنین برای درمان بیماری های پوستی مفید می دانند. امروزه از گیاه آلوئه ورا برای تولید محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی بسیار استفاده می شود.

اگر به سلامت پوست خود اهمیت می دهید، می توانید قسمتی از ژله موجود در این گیاه را به صورت خود بمالید و شاهد تاثیرات بی نظیر این گیاه بر روی پوست خود باشید. استفاده از این گیاه به مراتب بهتر و مفیدتر از خیلی از کرم های مراقبت از پوست می باشد. تحقیقات نشان می دهد که این گیاه شگفت انگیز می تواند زخم ها، آکنه و حتی پسوریازیس را نیز درمان کند.

عوارض جانبی رادیوتراپی را التیام می بخشد

افرادی دچار بیماری سرطان هستند و پرتو درمانی می کنند ممکن است دچار حساسیت و سوختگی پوست شوند به این افراد استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا و عرق آن پیشنهاد می شود. در صورت استفاده از ژل داخل گیاه بر روی پوست آسیب دیده، بلافاصله خواص تسکین دهندگی را احساس خواهند کرد و همچنین فرایند درمان سریع تر صورت می گیرد. نوشیدن عرق یا شربت های این گیاه، در درمان سوختگی های درون بدن که به وسیله اشعه پرتو درمانی حاصل می شود نیز بسیار موثر است.

ممکن است درد آرتروز را کاهش دهد

خاصیت دیگر این عرق گیاهی، ضد التهابی بودن آن است که بعد از مصرف این عرق گیاهی سریعا درد و تورم ناشی از آرتریت را کاهش می دهد. در واقع می توان گفت، مصرف تمام فراورده های گیاه آلوئه ورا و حتی استفاده موضعی از این گیاه در درمان درد آرتریت، می تواند بسیار مفید و موثر باشد.

عوارض جانبی مصرف عرق گیاهی آلوئه ورا

تمام گیاهان فواید بسیاری در درمان برخی از بیماری ها دارند، اما در کنار این فواید در صورت استفاده بیش از حد مضراتی نیز برای سلامتی به همراه خواهند داشت. این مضرات ناشی از مصرف نادرست و بیش از حد این محصولات می باشد. اگر از گیاه آلوئه ورا و عرق آن به اندازه مناسب مصرف کنید، هیچ خطر و مشکلی برای سلامتی شما پیش نخواهد آمد. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل موارد زیر است:

اسهال خونی

اگر در مصرف عرق یا حتی خود گیاه آلوئه ورا دقت لازم صورت نگیرد و بیش از حد مصرف شود، فرد ممکن است دچار اسهال خونی شود که عارضه ای بسیار خطرناک می باشد . حتی گفته می شود که زنان شیرده، نباید از این عرق گیاهی در طول دوران شیردهی خود استفاده کنند، زیرا مواد موجود در عصاره این گیاه ممکن است برای مادر و کودک مشکلاتی همچون اسهال را بوجود بیاورد.

عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
عرق گیاهی آلوئه ورا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

حساسیت

همانطور که این گیاه می تواند برای درمان بیماری های پوستی مفید واقع شود، ممکن است در صورت مصرف بیش از حد نیز باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و حساسیت در بدن شود.

نارسایی کلیه

همانطور که گفته شد مصرف بیش از حد این گیاه عوارضی به همراه دارد و یکی دیگر از این عوارض نارسایی کلیه و بیماری‌های از این قبیل می باشد، بنابراین افرادی که مشکلات کلیوی دارند بهتر است از عرق آلوئه ورا استفاده نکنند.

کاهش قند خون

طبق تحقیقات به عمل آمده از این گیاه، نشان داده شده است که مصرف عرق آلوئه ورا برای افراد دیابتی مناسب نمی باشد و قند خون آنها را بسیار کاهش می دهد.

مصرف عرق گیاهی آلوئه ورا در دوران بارداری و شیردهی

زنان باردار به هیچ عنوان از عرق آلوئه ورا در طول بارداری خود استفاده نکنند، زیرا مصرف این گیاه در این دوران باعث انقباضات رحمی شده  و احتمال سقط جنین را بالا می برد.

از دادن عرق گیاهی آلوئه ورا به کودکان زیر ۱۲ سال پرهیز کنید. مصرف عرق گیاهی آلوئه ورا برای افراد مبتلا به خونریزی مقعدی، ‌دردهای شکمی و ضعف شدید ممنوع است.

قیمت عرق آلوئه ورا

قیمت عرق گیاهی آلوئه ورا در بازار حدود ۳۰ هزار تومان است. این قیمت براساس کیفیت و حجم عرق آلوئه ورا ممکن است متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت این عرق گیاهی به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های معتبر مراجعه کنید.

عرق آلوئه ورا برای چی خوبه

عرق آلوئه ورا فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی حاوی ترکیبات و مواد معدنی مفیدی برای سلامتی است. در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان و بهبود مشکلات پوستی بسیار توصیه می شود. شما از این عرق گیاهی می توانید برای درمان بسیاری از مشکلات خود مانند مشکلات گوارشی، کاهش فشار خون، بهبود بیماری دیابت، درمان مشکلات زنانه، بهبود عملکرد کبد و درمان ریفلاکس اسید معده استفاده کنید. توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، اجتناب کنید.

طریقه مصرف عرق آلوئه ورا

شما می توانید عرق گیاهی آلوئه ورا را به میزان نصف استکان بعد از صرف وعده های غذایی استفاده کنید. همچنین می توانید این عرق گیاهی را صبح ها به صورت ناشتا مصرف کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوید. یکی دیگر از روش های مصرف عرق آلوئه ورا، مصرف آن به صورت موضعی است. این روش برای بهبود مشکلات پوستی توصیه می شود.

خواص عرق آلوئه ورا برای پوست صورت

از آنجایی که عرق آلوئه ورا حاوی ترکیبات مغذی و آنتی اکسیدان های قوی است بنابراین برای تقویت سلامت پوست بسیار مفید است. این عرق گیاهی از پیری پوست، خشکی و چین چروک جلوگیری می کند. همچنین با مصرف منظم آن، انعطاف پذیری و لطافت را به پوست شما باز می گرداند. عرق آلوئه ورا خاصیت بازسازی پوست نیز دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان سریع تر زخم ها نیز استفاده کنید.

مضرات عرق آلوئه ورا

عرق گیاهی آلوئه ورا به دلیل ترکیبات مفید، برای درمان بسیاری از مشکلات بسیار توصیه می شود. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، ممکن است مضراتی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. برخی از مضرات عرق آلوئه ورا شامل بروز مشکلات گوارشی مانند دل درد، اسهال خونی و واکنش های آلرژیک است.

توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده، از مصرف عرق آلوئه ورا در دوران بارداری و شیردهی خودداری کنند. زیرا عرق آلوئه ورا در دوران بارداری، ممکن است احتمال سقط جنین را بسیار افزایش دهد.

طرز تهیه عرق آلوئه ورا

روش تهیه عرق آلوئه ورا بسیار آسان است. شما برای این کار نیاز به مقدار گیاه آلوئه ورا، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیر خانگی نیاز دارید. برای تهیه این عرق گیاهی، مقداری آلوئه ورا را درون مخزن دستگاه عرق گیری ریخته و به میزان نیاز آب اضافه کنید. سپس درب مخزن دستگاه را به خوبی بسته و تحت حرارت قرار می دهیم. در انتها بخارات حاصله را سرد کرده و مایع به دست آمده را درون یک شیشه جمع آوری می کنیم. شما می توانید عرق آلوئه ورا را به صورت روزانه استفاده کنید.

عرق آلوئه ورا برای لاغری

تحقیقات نشان داده است عرق آلوئه ورا به کاهش وزن بسیار کمک می کند. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، متابولیسم بدن را افزایش می دهد و چربی های ذخیره شده در بدن را می سوزاند. همچنین به دلیل داشتن فیبر گیاهی بسیار زیاد، باعث کاهش اشتها می شود.

برای کاهش وزن توصیه می شود عرق گیاهی آلوئه ورا را همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم مصرف کنید، تا نتیجه بهتری را برای کاهش وزن و لاغری بدست آورید. اما باید توجه داشته باشید در مصرف این عرق گیاهی، زیاده روی نکنید. زیرا ممکن است برای سلامتی شما عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

عرق آلوئه ورا برای معده

یکی از خواص عرق آلوئه ورا تقویت سیستم گوارشی است. تحقیقات نشان داده است این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، به بهبود هضم غذا و درمان مشکلات گوارشی بسیار کمک می کند. ترکیبات موجود در عرق آلوئه ورا، میزان ترشح اسید معده را کنترل می کند و از بروز بیماری ریفلاکس اسید معده جلوگیری می کند. همچنین در طب سنتی این عرق گیاهی برای درمان زخم معده نیز استفاده می شود. شما با مصرف منظم عرق آلوئه ورا، می توانید از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و سوء هاضمه جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا