Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن

دمنوش گیاهی قدومه شیرازی خواص بسیاری برای رفع التهابات گلو و مشکلات تنفسی دارد. قدومه از قدیمی ترین داروهای گیاهی است که به عنوان خلط‌آور و ضدالتهاب، نرم‌کننده سینه، برطرف‌کننده سرفه و ملین استفاده می‌شود. در طب سنتی قدومه را همراه با به دانه، بارهنگ و سه پستان به عنوان چهار تخمه استفاده می کردند. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و خواص دارویی آن بیش‌تر آشنا شوید.

معرفی گیاهی قدومه شیرازی

 

آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن
آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن

قدومه یک گیاه علفی یک ساله است که از تیره شب بوییان می باشد. ارتفاع این گیاه به ۵ الی ۱۰ سانتی متر می رسد. قدومه دارای گل های زرد رنگ کوچکی است و معمولاً در کنار جاده ها می روید.

شاخه های آن از قسمت پایین گیاه منشعب است و این انشعاب به شکل برافراشته و شکننده است . برگ قدومه کشیده، نوک تیز است و در قسمت بالایی برگ به شکل دندانه ای است. دمبرگ آن از پرزهای ستاره ای پوشیده شده است. نام میوه این گیاه خورجینک است که در حالت رسیده به رنگ قرمز در می آید.

دانه ها قسمت دارویی گیاه را تشکیل می دهند. دانه ها ی قدومه گرد، پهن و به رنگ خاکستری هستند. دانه های آن خواص دارویی دارد و درآن ترکیباتی مانند گوگرد و گلوکز اینولاتی وجود دارد. در بازار دارویی ایران این گیا ه با نام های قدومه شیرازی و نوع دیگر که قدومه شهری است، ارائه می شود

نام ها ی دیگر گیاه قدومه

آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن
آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن

این گیاه با نام علمی Alyssum  با اسم های مرسو چشم بلبل، تودری، گیاه آواز خوان ها،قصیصه، قدومه شیرازی شناخته می شود.

طبع گیاه قدومه

طبیعت قدومه گرم و تر است.

خاستگاه گیاه قدومه

گیاه قدومه به صورت فراوان در کشورهای ایران، پاکستان، عراق، فلسطین، مصر، عربستان وجود دارد . این گیاه در ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد در ارتفاعات بالای ۲۵۰۰ متر وجود دارد.

رفع التهابات گلو و درمان مشکلات تنفسی

آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن
آشنایی با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی و طریقه مصرف آن

از مهمترین خواص قدومه درمان سرفه، التهاب گلو و نرم کردن سینه است . در گذشته از این گیاه به عنوان خلط آور، ضد التهاب، برای بهبود گلو درد و سرفه بسیار استفاده می شد. امروزه نیزاز خواص گیاهی قدومه برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شد.این گیاه سینه را نرم می کند و خلط آور است. از دانه قدومه، به دانه، تخم مرو و بارهنگ در تهیه چهار تخمه استفاده می شود.

خواص قدومه و بارهنگ

از ترکیب چهارتخمه برای درمان سرفه استفاده می شود. تخم بارهنگ، تخم قدومه، تخم به و تخم مرو را باهم مخلوط می کنیم و به آن مقداری آب جوش و عسل اضافه می کنیم. این دانه ها وقتی خیس می شوند بزرگ و حجیم می شوند و لعاب می کنند. پس از مدتی می توانید آن را به آرامی بنوشید. از این داروی گیاهی در روز دو مرتبه میل کنید و هربار یک لیوان بنوشید.

حتما بخوانید: فواید و خواص دمنوش گیاهی بارهنگ چیست و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی قدومه شیرازی

برای درمان سرفه می توان از دمنوش گیاهی قدومه شیرازی استفاده کرد. ابتدا مقداری از آن را در آب جوش بریزید و صبر کنید تا دم بکشد. دمنوش قدومه اخلاط را از دستگاه تنفسی خارج می کند و آن را پاکسازی می کند.

درمان التهابات بدن با دمنوش گیاهی قدومه شیرازی

دمنوش گیاهی قدومه شیرازی خواص ضد التهابی دارد . از این قدومه برای رفع التهابات گوش، بیضه، پستان استفاده می شود. از خواص قدومه برای درمان درد و ورم ناشی از بیماری نقرس استفاده می شود. برای استفاد هاز خواص ضد التهاب قدومه می توان آن رابا آب سرد ترکیب کرد و پس از آن که لعاب داد و غلیظ شد، به صورت موضعی آن را روی پوست قرار داد.

خواص قدومه برای تقویت رحم

خواص قدوم برای رحم مفید است . قدوم ضدعفونی کننده است. دمنوش گیاهی قدومه شیرازی دارای ترکیبات مفیدی است که رحم را تقویت می کند.

خواص دمنوش گیاهی قدومه برای کبد

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن کبد است چون این عضو بدن چندین عملکرد بدن را به عهده دارد و نمی توان عضو دیگری را جایگزین آن کرد. ازاین رو یکی از حیاتی ترین اندام های بدن محسوب می شود. بیماری های کبدی را باید جدی بگیریم . کولیت کبدی از بیماری های کبدی است که می توان آن را دمنوش گیاهی قدومه درمان کرد.

دفع سنگ کلیه

این گیاه باعث دفع سنگ کلیه می شود.، گیاه قدومه را در گلاب خیس کرده و این گیاه را می توانید صبح ناشتا به همراه کمی آب و سکنجبین بنوشید.

خواص دمنوش گیاهی قدومه شیرازی برای درمان لاغری

مصرف این دمنوش باعث تحریک اشتها می شود و به مرور زمان می تواند لاغری را درمان کند.

طرز تهيه دمنوش قدومه

برای تهیه این دمنوش  مقدار ۶ الی ۹ گرم بذر قدومه را در یک لیوان آب جوش بریزید و چند قیقه صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را برای سرفه های خونی و خشک سه مرتبه در روز بخورید.

مقدار مصرف دمنوش گیاهی قدومه شیرازی

دمنوش گیاهی قدومه شیرازی را سه مرتبه در روز نوش جان کنید و در هر وعده یک فنجان یا یک لیوان بیاشامید. برای مصرف کودکان نصف مقدار ذکر شده است. (نصف فنجان سه وعده در روز)

طول دورۀ درمان قدومه

مدت زمان درمان با این گیاه به نوع و شدت بیماری بستگی دارد و باید تا زمان کامل درمان بیماری از آن استفاده کرد.

احتياط در مصرف قدومه

افراد ی که سنگین وزن و چاق هستند از مصرف دمنوش و ساير تركيبات دارويى قدومه دوری کنند.

شرایط نگهداری قدومه

در ظروف در بسته و در محلی خشک و به دور از رطوبت باید نگهداری شود.

عوارض مصرف قدومه

اگر در مصرف این گیاه زیاده روی کنید . به طور موقت باعث نفخ و بزرگی شکم می شود . در مصرف زیاد این گیاه حتی خطر انسداد روده هم وجود دارد.

اشخاص تیروئیدی از مصرف آن باید خودداری کنند چون مصرف آن سبب بروز اختلالات تیروئیدی می‌شود .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا