Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟

قدومه شیرازی  گیاهی علفی و از خانواده گیاهان شب بوییان است. نام علمی این گیاه Alyssum است و به نام های دیگری همچون چشم بلبل ، گیاه آوازخوان و … شناخته می شود. قدومه شیرازی بیشتر در کشورهایی همچون مصر، فلسطین، ایران و عربستان رشد می کند.

در طب سنتی این گیاه به نام قدومه شیرازی یا قدومه شهری دسته بندی می شود. از نظر درمانی تمام گونه های این گیاه خواص یکسان و مشابهی دارند. تفاوت قدومه شهری و شیرازی از نظر ظاهری این است که قدومه شهری کوچکتر از قدومه شیرازی است.

طبع این گیاه گرم و خشک است و برای افرادی که سرد مزاج هستند، بسیار مفید خواهد بود. بیشترین قسمت های مورد استفاده از این گیاه در زمینه دارویی، برگ های آن است. باید به یاد داشته باشید، زمانی که قصد دارید دانه های این گیاه را مصرف کنید حتما این دانه ها را باید به همراه آب زیاد میل کنید. در ادامه مقاله توضیحات بیشتری در رابطه با این گیاه دارویی ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

ویژگی های گیاه قدومه شیرازی

این گیاه به صورت یکساله و چندساله رشد می کند و ارتفاع آن به ۶۰ سانتی متر نیز می رسد. گل های این گیاه کوچک و به رنگ زرد هستند و بیشتر در کنار جاده ها رشد می کنند.

برگ های این گیاه به صورت کشیده، نوک تیز و قاشقی شکل هستند و در نیمه بالایی برگ های این گیاه،  دندانه های کوچکی وجود دارد. دمبرگ های این گیاه دارای پرز و کرک هستند. گیاه قدومه شیرازی میوه ای به نام خورجینک دارد و زمانی که این میوه می رسد، به رنگ قرمز در می آید.

دانه های این گیاه گرد و پهن است و دارای خواص دارویی هستند. زمانی که میوه رسیده است، دانه های آن جمع آوری می شود. ترکیباتی مانند گلوکز اینولاتی و گوگرد درون دانه های این گیاه وجود دارد که خواص منحصر به فردی به آن می دهند.

فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟
فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟

فواید و مزایایی مصرف قدومه شیرازی

این گیاه دارویی فواید درمانی بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برخی از این فواید درمانی عبارتند از :

 باعث نرم شدن سینه و رفع التهابات گلو می شود

یکی از خواص اصلی این گیاه، خاصیت خلط آوری آن است. همچنین سینه را نرم می کند و باعث برطرف شدن سرفه می شود. قدومه شیرازی ضد التهاب است و می تواند سرفه های خشک و خونی را درمان کند. برای اینکه شاهد تاثیر درمانی این گیاه باشید، بهتر است مقداری از این گیاه را به همراه نبات درون آب جوش بریزید و با یکدیگر ترکیب کنید و سپس آن را مصرف کنید.

برای رفع خلط ریه و سینه باید مقداری از گیاه قدومه را در آب خیس کنید و بعد آن را بجوشانید. درنهایت گیاه جوشانده شده را درون خمیر از قبل تهیه شده قرار داده و آن را بپزید. روش دیگر این است که مقداری از قدومه را با عسل ترکیب کرده و هرروز یک قاشق مرباخوری از این ترکیب را به همراه آب گرم میل می کنیم.

ممکن است باعث بهبود ورم شود

در طب سنتی از این گیاه برای بهبود ورم استفاده می شود. گیاه قدومه می تواند ورم بیضه و پستان را درمان کند. برای درمان این مشکلات باید مقداری از این گیاه را در آب خیس کرده و از آن ضمادی تهیه کنید و بر روی محل مورد نظر قرار دهید. سپس شاهد تاثیرات بی نظیر این گیاه در کاهش تورم ناحیه مورد نظر باشید.

به دفع سنگ کلیه کمک می کند

گیاه قدومه برای افرادی که دارای سنگ کلیه هستند، بسیار مفید خواهد بود. این گیاه می تواند به دفع راحت تر سنگ کلیه به شما بسیار کمک کند . برای رفع این مشکل، این گیاه را درون گلاب خیس کرده و از ترکیب بدست آمده صبح به صورت ناشتا به همراه مقداری آب و شربت سکنجبین میل کنید.

 باعث درمان کولیت کبدی و کلیوی می شود

این گیاه پر خاصیت قادر است کولیت کبدی و کلیوی را درمان کند. برای اینکار باید مقداری از قدومه شیرازی را در آب خیس کرده و بجوشانید. بعد از جوشاندن، بگذارید کاملا سرد شود. درنهایت پس از سرد شدن، می توانید روزانه از این نوشیدنی برای درمان مشکل خود استفاده کنید.

ممکن است باعث افزایش اشتها و اضافه وزن شود

در طب سنتی برای افزایش اشتها، گیاه قدومه شیرازی بسیار توصیه شده است. برای اینکه تاثیرات بی نظیر این گیاه را برای اضافه وزن ببینید، باید مقداری از این گیاه را درون قوری ریخته و حدود نیم ساعت اجازه دهید تا دمنوش گیاهی شما به خوبی دم بکشد و حاضر شود. زمانی که دمنوش گیاهی شما حاضر شد آن را درون یک لیوان صاف کرده و میل کنید.

فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟
فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟

 سم ناشی از گزیدگی جانوران را خنثی می کند

گیاه قدومه شیرازی فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. یکی از فواید این گیاه دارویی، این است که می تواند سم ناشی از گزیدگی برخی از حیوانات را خنثی کند. برای خنثی کردن سموم  باید مقداری از این گیاه را با آب انگور ترکیب کرده و آن را میل کنید.

باعث روشن شدن رنگ پوست می شود

افرادی که قصد دارند با استفاده از مواد شیمیایی رنگ پوست خود را روشن کنند، می توانند با محصولات و گیاهان طبیعی این کار را نیز انجام دهند. برای روشن شدن رنگ پوست خود، می توانید قدومه شیرازی را دم کرده و به صورت روزانه مصرف کنند. این گیاه دارای ترکیبات مفیدی است که به روشن شدن پوست کمک می کند.

ممکن است باعث بهبود بیماری نقرس شود

این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات فعال، قادر است بیماری های بسیار زیادی را بهبود دهد که یکی از این بیماری ها نقرس است. در طب سنتی برای درمان بیماری نقرس می توانید از این گیاه ضماد تهیه کنید و بر روی محل مورد نظر قرار دهید.

باعث درمان مشکلات قلبی می شود

گیاه قدومه شیرازی دارای گلیکوزیدهای قلبی است که به صورت طبیعی در این گیاه وجود دارند. این ترکیبات برای بدن بسیار مفید هستند  و  باعث رفع گرفتگی های قلب می شوند. اگر قصد دارید از این گیاه به صورت مکرر استفاده کنید، بهتر است قبل از مصرف با پزشک معالج خود مشورت کنید تا دوز مصرفی مناسب را برای شما مشخص کند.

فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟
فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟

سایر خواص قدومه شیرازی

  • در اسپانیا از این گیاه به عنوان قابض برای درمان سوزاک استفاده می شود.
  • قدومه شیرازی برای کبد نیز مفید است
  • برای درمان سرماخوردگی ، درد شکم و سرفه استفاده می شود.
  • برای درمان هاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  برای رفع ادم و آسیت مفید است.
  • این به کاهش تجمع غیر طبیعی مایعات در بافت ها ، سلول ها و حفره های بدن کمک می کند.
  • همچنین برای درمان بیماری اسکوربوت استفاده می شود.
  • این گیاه باعث تسکین درد و همچنین خونریزی لثه می شود.
  • از آن برای مدیریت اختلالات مرتبط با احتباس مایعات استفاده می شود.
  • ترشح ادرار را افزایش داده و آب اضافی بدن را از بین می برد.
  • این ماده با حمایت از عملکرد کلیه، حذف آب اضافی از کلیه ها را تسهیل می کند.

عوارض قدومه شیرازی

تمام گیاهان دارویی علاوه بر داشتن فواید، عوارضی هم دارند، اما این عوارض جانبی در مقابل فواید آنها بسیار اندک است. در بیشتر موارد، عوارض جانبی داروهای گیاهی در صورت استفاده بیش از حد از آنها ایجاد می شوند. انسداد روده یکی از شایع ترین عوارضی است که با مصرف بیش از حد گیاه قدومه شیرازی رخ می دهد . بعلاوه مصرف بیش از حد آن، ممکن است باعث بروز نفخ و بزرگی موقتی شکم نیز شود.

کودکان و افراد مسنی که مشکل قلبی دارند، بهتر است از این گیاه به هیچ عنوان استفاده نکنند . همچنین افرادی که مشکل گواتر دارند، بهتر است از مصرف این گیاه اجتناب کنند.

با مصرف بیش از حد این گیاه، در بعضی افراد اختلالات تیروئیدی بوجود می آید. افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند، بهتر است که از این گیاه استفاده نکنند.

فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟
فواید و عوارض گیاه قدومه شیرازی چیست؟

خواص قدومه شیرازی برای لاغری

قدومه شیرازی یک گیاه بسیار مفید برای بسیاری از مشکلات است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش این گیاه با کاهش اشتها می تواند منجر به لاغری شود. البته باید بدانید که کاهش وزن با پیروی از یک اصول خاص امکان پذیر است و تنها نمی توانید با مصرف یک دمنوش به وزن دلخواه برسید.

یک برنامه کاهش وزن منحصر به فرد بر استراتژی غذا خوردن بدون گرسنگی، تشویق به تحرک و ارائه حمایت قوی تمرکز دارد. شما می توانید هر چقدر که دوست دارید از این غذاها بخورید که شامل گوشت بدون چربی، میوه ها، سبزیجات و لبنیات بدون چربی است. آنها طوری طراحی شده اند که شما را سیر کنند بدون اینکه کالری غیر ضروری اضافه کنند.

مواد اضافی سالم مصرف کنید که شامل غذاهایی هستند که مواد مغذی ضروری، به ویژه فیبر و کلسیم را فراهم می کنند. آنها بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی روزانه هستند. به عنوان مثال می توان به غلات کامل، محصولات لبنی و آجیل اشاره کرد.

علاوه بر این نباید از شیرینی ها و نوشیدنی های الکلی استفاده کنید. فعالیت ‌های مفید می ‌توانند از پیاده‌ روی و باغبانی گرفته تا تمرینات ساختار یافته ‌تر، متناسب با ترجیحات و سبک زندگی فردی متغیر باشند. دنیای لاغری بر اهمیت حمایت در سفر کاهش وزن تاکید دارد. گروه های حضوری و آنلاین که در آن اعضا می توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، برای افزایش انگیزه و ادامه سفر کاهش وزن مفید باشند.

در کنار این موارد استفاده از گیاهان دارویی مفید مثل قدومه شیرازی می توانند به شما کنند راحت تر وزن کم کنید و یا اشتهای کاذب شما را کاهش دهند. این گیاه بر اصلی ترین مکانیسم کاهش وزن تاثیر دارد که اشتهای شما است. با کاهش اشتها مصرف کالری روزانه شما کاهش یافته و می توانید به هدف خودتان که کاهش وزن و لاغری است برسید.

طریقه مصرف قدومه شیرازی

از این گیاه می توانید به صورت دمنوش گیاهی، ضماد و خیسانده استفاده کنید. برای اینکه نتیجه بهتری از مصرف این گیاه دارویی بدست آورید، بهتر است آن را به اندازه مصرف کنید. همچنین باید قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

در طب سنتی نیز پیشنهاد می شود این گیاه را به همراه بارهنگ، به دانه و سه پستان مصرف کنید. حتی چهار تخمه را نیز می توانید به این ترکیبات اضافه کنید.

شرایط نگهداری از قدومه شیرازی

برای نگهداری از این گیاه، بهتر است آن را درون ظرفی در بسته و دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید.

قیمت قدومه شیرازی

این گیاه دارویی را می توانید در بسته بندی های مختلف با قیمت های مختلف به صورت اینترنتی یا حضوری از عطاری ها تهیه نمایید. قیمت عمده قدومه شیرازی با بسته بندی شده متفاوت است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا