Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟

دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه انواع مختلفی دارد و برخی از دمنوش های گیاهی برای رفع این مشکل مفید می باشند و برخی دیگر باعث تشدید این مشکل در بدن خواهند شد. بنابراین درصورت داشتن سابقه سنگ کلیه در مصرف دمنوش های گیاهی باید بسیار دقت کنید و اطلاعات کافی را بدست آورید.

دمنوش های گیاهی دارای عوارض بسیار کمی هستند و فواید بسیار زیادی را برای سلامتی شما به همراه دارند . بنابراین ، نباید همه دمنوش های گیاهی خود را دور بریزید یا از مصرف این نوشیدنی ها دوری کنید. اما ، مانند هر چیزی که در طول زندگی خود مصرف می کنید ، باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کنید.

برخی از دمنوش های گیاهی حاوی اگزالات هستند و اگر شما مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید ، باید از غذاهای غنی از اگزالات دوری کنید. اما میزان اگزالات موجود در دمنوش به عوامل مختلفی بستگی دارد و شما باید قبل از مصرف هرگونه دمنوش گیاهی اطلاعات کافی را بدست آورید یا با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

اگزالات چیست

اگزالات ها یا اسید اگزالات در بسیاری از انواع مواد غذایی وجود دارند و برای اکثر مردم ، خوردن غذاهای غنی از اگزالات تأثیر جدی بر سلامتی آنها نخواهد داشت. اما ، برای برخی از افراد که مستعد تولید سنگ کلیه در بدن خود هستند اگزالات ممکن است برای سلامتی آنها بسیار مضر باشد.
این امر ، به این دلیل است که اگزالات میزان مواد معدنی را که بدن شما می تواند ، جذب کند را کاهش می دهد و هنگامی که توسط شما مصرف می شود ، می تواند با مواد معدنی اتصال ایجاد کرده و در بدن کامپوزیت تشکیل دهد. این فرآیند می تواند در کلیه ها و سایر قسمت های بدن از جمله روده بزرگ انجام شود.

اسید اگزالات در  سبزیجات برگ دار ، میوه ها ، آجیل و دانه ها یافت می شود . علاوه بر این ، اسید اگزالات در برخی از دمنوش های گیاهی نیز وجود دارد. علاوه بر این ، بدن شما نیز به طور طبیعی این اسید را به مقدار لازم تولید می کند. با این حال ، اکثر افرادی که از غذاهای حاوی اگزالات استفاده می کنند ، عوارض جدی برای سلامتی خود مشاهده نمی کنند .

بهتر است بدانید

با این حال ، افرادی که به اگزالات حساس هستند ممکن است مقدار اضافی را از طریق ادرار یا مدفوع دفع نکنند و اسید اگزالات اضافی در بدن آنها ، ممکن است باعث شود مواد معدنی به جای حل شدن طبیعی یا دفع به یکدیگر متصل شوند و وقتی این کامپوزیت ها ، کریستال و سنگ را در کلیه ها تشکیل می دهند مشکلات شما شروع می شوند.

برخی از ترکیبات رایج که ممکن است از اتصال “اگزالات معدنی” ایجاد شوند ، اگزالات آهن یا اگزالات کلسیم هستند و سنگ کلیه اگزالات کلسیم یکی از رایج ترین انواع این سنگ ها در بدن می باشد. در نتیجه ، پزشکان ممکن است غذاهای غنی از اگزالات را از رژیم غذایی شما برای جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه ، حذف کنند. اما از آنجا که بدن ، خود اگزالات را تولید می کند ، تصحیح رژیم غذایی بعید است که به طور کامل از تشکیل سنگ کلیه از اگزالات در کلیه های شما جلوگیری کند. با این حال ، ترکیب کاهش مصرف اگزالات و تشویق تولید ادرار با استفاده از دمنوش های گیاهی ، برای رفع این مشکلات بسیار مفید می باشد.

فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟
فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟

مقایسه انواع دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه

یکی از تصورات رایج این است که نوشیدن انواع دمنوش های گیاهی برای سلامتی مفید می باشد و این دمنوش های گیاهی یک جایگزین سالم برای سایر نوشیدنی هایی است که ممکن است به دنبال آن باشید. اما ، همه دمنوش های گیاهی از نظر ویژگی ها یکسان نیستند و ندانستن اینکه کدام دمنوش گیاهی ، می تواند باعث سنگ کلیه شود یا آن را درمان کند ، ممکن است وضعیت موجود شما را بدتر کند.

به طور کلی ، اگر شما به اگزالات حساس هستید ، باید از مصرف اگزالات خودداری کنید. از این نظر ، تمام دمنوش های گیاهی دارای سطح اگزالات هستند  که از غیر قابل تشخیص تا ۳.۰۰ میلی گرم در هر بخش متغیر است. این سطوح پایین اگزالات برای افرادی که به این اسید حساس هستند ، بسیار ایده آل می باشد.

انواع دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه

دمنوش گیاهی آزول

دمنوش گیاهی آزول یکی از بهترین دمنوش ها برای نوشیدن است ، به خصوص اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید. این دمنوش گیاهی یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های معمولی روزانه شما می باشد و یک ادرارآور طبیعی است ، بنابراین تولید ادرار را افزایش می دهد. افزایش ادرار ، ممکن است به دفع کلیه ها و حفظ سلامت آنها به شما بسیار کمک کند.

همچنین ، دمنوش گیاهی آزول ممکن است از تشکیل سنگ اگزالات کلسیم در بدن جلوگیری کند. این به دلیل ایزوفلاون هایی است که در گیاه آزول یافت می شود و این یک مزیت پیشگیرانه دیگر این دمنوش گیاهی می باشد ، حتی اگر سنگ کلیه ندارید.

علاوه بر این ، دمنوش گیاهی آزول به طور طبیعی سطح اسید ادرار را تعدیل می کند. بنابراین ، ممکن است به کاهش و بهبود  رسوبات مجاری ادراری و سایر مشکلات سنگ کلیه کمک کند. این دمنوش گیاهی می تواند ، باعث شود که اسید اگزالات به جای تشکیل رسوبات دردناک در ادرار حل شده و از بدن خارج شود.

در مقابل ، دمنوش گیاهی آزول فواید سلامتی دیگری ، مانند تقویت و حفظ سلامت مفاصل نیز برای بدن دارد. همچنین ممکن است قبل از آزمایش دارویی به سم زدایی از بدن شما کمک کند. طبیعی بودن خواص تقویت کننده و پاک کننده آن ، دمنوش گیاهی آزول را به یک دمنوش بسیار توصیه شده برای حفظ سلامتی شما تبدیل می کند.

دمنوش گیاهی چای سبز

دمنوش گیاهی چای سبز به طور کلی انتخاب خوبی برای دوستداران دمنوش های گیاهی می باشد. این دمنوش گیاهی علاوه بر محتوای کم اگزالات ، ممکن است به بدن برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. سنگ های حاوی اگزالات کلسیم یکی از رایج ترین انواع سنگ های کلیه می باشند و به دلیل مصرف غذاهای غنی از کلسیم در بدن ایجاد می شود.

به گفته محققان ، دمنوش گیاهی چای سبز با اتصال به اگزالات ، شکل بلورهای اگزالات کلسیم را تغییر می دهد و در نتیجه ، خطر تجمع این بلورها و تشکیل سنگ های بزرگ تر را کاهش می دهد. شکل جدید بلورهای اگزالات کلسیم همچنین دفع آنها را از طریق ادرار برای بدن آسان تر می کند. بنابراین ، دمنوش گیاهی چای سبز قبل از ایجاد مشکل ، باعث دفع اگزالات کلسیم مضر در بدن می شود.

فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟
فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟

دمنوش گیاهی علف طلایی (Goldenrod)

دمنوش گیاهی علف طلایی یکی دیگر از دمنوش های گیاهی حاوی اگزالات بسیار کم می باشد که ممکن است مزایای زیادی برای کلیه ها داشته باشد. بسیاری دوست دارند از این دمنوش گیاهی به همراه نوشیدن مقدار زیادی آب در تلاش برای دفع سنگ های کلیه و مجاری ادراری استفاده کنند. این درمان به وسیله مصرف آب زیاد قابل دستیابی است ، زیرا دمنوش گیاهی علف طلایی دارای مواد شیمیایی طبیعی است ، که جریان ادرار را افزایش می دهد.

به دلیل این خاصیت ادرارآور بودن ، دمنوش گیاهی علف طلایی برای افرادی که از سنگ کلیه یا عفونت های دستگاه ادراری تحتانی (UTI) رنج می برند ، گزینه بسیار مناسبی می باشد. علاوه بر این ، دمنوش گیاهی علف طلایی همچنین حاوی مواد شیمیایی است که دارای اثرات ضد التهابی می باشد و ممکن است به کاهش تورم اطراف کلیه ها و همچنین UTI کمک کند.

دمنوش مرکبات

اگر شما سابقه ابتلا به سنگ کلیه را دارید ممکن است مصرف دمنوش مرکبات شامل دمنوش لیمو یا پرتقال برای شما بسیار مفید باشد. مانند بسیاری از دمنوش های گیاهی دیگر ، دمنوش مرکبات نیز محتوای اگزالات بسیار کمی می باشند . همچنین ، محتوای سیترات این دمنوش ها ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در بدن کمک کند .

علاوه بر این ، سیترات موجود در این دمنوش ها ، ممکن است سنگ های کوچکی را که از قبل در کلیه های شما وجود دارد ، بشکند و از آنجا که سنگ ها شکسته شده اند ، ممکن است عبور آنها از طریق مجاری ادراری برای بدن شما بسیار راحت تر باشد.

دمنوش گیاهی قاصدک

مصرف یک فنجان دمنوش گیاهی قاصدک ممکن است برای دفع سنگ کلیه شما بسیار مفید باشد. این علف هرز زیبا ممکن است به افزایش دفعات ادرار نیز به شما کمک کند. این دمنوش ادرارآور به دفع سنگ های کلیوی شما کمک کرده و ممکن است دستگاه ادراری شما را نیز سالم نگه دارد. علاوه بر این ، مقدار اگزالات این دمنوش گیاهی بسیار کم می باشد.

دمنوش گیاهی اولانگ

دمنوش گیاهی اولانگ انتخاب مناسب دیگری برای شما می باشد اگر می خواهید دمنوش گیاهی با سطح اگزالات پایین بنوشید و از به وجود آمدن سنگ کلیه در بدن خود جلوگیری کنید. دمنوش گیاهی اولانگ جایگزین مناسبی برای افرادی است  که می خواهند با استفاده از نوشیدنی خود را تقویت کنند ، زیرا این دمنوش گیاهی حاوی مواد شیمیایی است  که مانند کافئین در بدن عمل می کنند و این باعث می شود ، مصرف این دمنوش گیاهی احساس هوشیاری و نشاط بیشتری برای فرد به همراه داشته باشند.

فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟
فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟

دمنوش گیاهی نعناع

اگر مبتلا به سنگ کلیه هستید و می خواهید این مشکل خود را درمان کنید  می توانید از این دمنوش گیاهی استفاده کنید. دمنوش نعناع اگزالات بسیار کمی دارد و این نوع دمنوش گیاهی  معمولاً برای درمان انواع بیماری های مختلف استفاده می شود. از مشکلات التهابات غشای مخاطی سینوس گرفته تا ناراحتی های معده  را دمنوش گیاهی نعناع ، می تواند تسکین و بهبود دهید و در صورت حساسیت به اگزالات هیچ دلیلی برای قطع مصرف این دمنوش گیاهی وجود ندارد.

دمنوش گیاهی بابونه

دمنوش گیاهی بابونه فواید مستقیمی برای سلامتی کلیه های شما ندارد ، اما شما می تواند از اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی این دمنوش گیاهی استفاده کنید و خواص ضد التهابی این دمنوش گیاهی ، ممکن است با ارتقاء سیستم ایمنی بدن شما به کاهش هرگونه التهابات کمک کند و برای دفع راحت تر سنگ های کلیه و سلامتی مجاری ادراری شما مفید باشد.

دمنوش های گیاهی مضر برای سنگ کلیه

 

دمنوش گیاهی گل سرخ

دمنوش گیاهی گل سرخ دارای خواص بسیار زیادی برای بدن از جمله خواص آنتی اکسیدانی گرفته تا تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. مصرف این دمنوش گیاهی برای سلامتی بسیار مفید می باشد. اما ، این دمنوش گیاهی حاوی مقدار متوسطی اگزالات می باشد. بنابراین ، اگر به اگزالات حساس هستید یا سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید باید هنگام نوشیدن این دمنوش گیاهی اعتدال را رعایت کنید.

دمنوش گیاهی توت سیاه

دمنوش گیاهی توت سیاه دارای مقدار متوسطی اگزالات است. بنابراین ، اگر از این دمنوش طعم دار لذت می برید در مورد میزان نوشیدن این دمنوش گیاهی مراقب باشید.

فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟
فواید و خواص مصرف دمنوش مناسب دفع سنگ کلیه چیست؟

دمنوش گیاهی سرد یا چای سیاه

دمنوش گیاهی سرد یا چای سیاه ، دارای سطح بسیار بالای از اگزالات  می باشد . همانطور که تحقیقات نشان می دهد محتوای بالای اگزالات این دمنوش گیاهی ، ممکن است باعث ایجاد سنگ کلیه شود. در واقع ، دمنوش گیاهی سرد بیشتر از برگ های چای سیاه که حاوی مقدار زیادی اگزالات می باشند ، تهیه می شود . بنابراین ، برگ های چای سیاه ممکن است به شدت در تشکیل سنگ کلیه در بدن نقش داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که میزان اگزالات موجود در دمنوش های گیاهی ممکن است به زمان دم کردن دمنوش ها نیز بستگی داشته باشد و اینکه دمنوش در چه مقدار مایع رقیق شده است. افزایش زمان دم کشیدن میزان اسید اگزالات موجود در دمنوش را افزایش می دهد و برعکس ، افزایش مقدار مایعی که دمنوش در آن پخش می شود ، ممکن است اسید اگزالات را کاهش دهد.

سخن آخر

برخی از دمنوش های گیاهی اخیراً شهرت بدی یافته اند زیرا یافته ها نشان داده است که مصرف دمنوش گیاهی به صورت سرد ، احتمال ابتلا به سنگ کلیه را در فرد افزایش می دهد. اما ، این  همه داستان نیست و نوشیدن یک یا دو لیوان دمنوش سرد در روز به طور خودکار با تشکیل سنگ کلیه ارتباطی ندارد و مشکل در میزان مصرف دمنوش های گیاهی در روز می باشد.

اگر شما به دنبال مصرف یک دمنوش گیاهی مناسب برای خود هستید ، به عنوان مثال ، می توانید از دمنوش چای سبز که دارای مزایای بسیار زیادی برای سلامتی می باشد ، استفاده کنید و یا اگر می خواهید دمنوش گیاهی را مصرف کنید تا به سلامت کلیه های خود کمک کنید ، دمنوش گیاهی آزول یکی از مفیدترین دمنوش های گیاهی می باشد. در نهایت رعایت اعتدال در نوشیدن دمنوش های گیاهی باعث کسب منافع شده و از عوارض احتمالی آنها می کاهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا