Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دلیل بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک چیست؟

قیمت محصولات ارگانیک (organic food price) بطور معمول به دلیل روش پر زحمت کاشت و تولید مقداری بالاتر از سایرمحصولات است و اکثر افراد آنرا منطقی می دانند. قیمت محصولات ارگانیک یکی از دلایلی اصلی است که باعث می شود همه افراد از این غذاهای سالم استفاده نکنند.

در صورتی که این مواد غذایی قیمت متعادل تری داشته باشند احتمالا مصرف کنندگان مقدار بیشتری از آنها را خریداری می کنند. تحقیقات نشان می دهد قیمت یک سبد کالای ارگانیک – میوه و سبزیجات ، گوشت و مرغ ، شیر و سایر خوراکی ها – نسبت به همتایان معمولی خود برای خانواده ها هزینه بیشتری دارد و شرایط اقتصادی کنونی جهان به همه افراد اجازه خرید غذاهای ارگانیک را نمی دهد. اما چرا قیمت محصولات ارگانیک بالاتر است برای رسیدن به پاسخ این سوال در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

علت گرانتر بودن قیمت محصولات ارگانیک چیست؟

ممکن است شما با خودتان فکر کنید که مواد غذایی ارگانیک هزینه کمتری از مواد غذایی معمولی دارند زیرا در تولید این محصولات در هزینه مواد شیمیایی ، سموم دفع آفات و آنتی بیوتیک ها صرفه جویی می شود. با این حال پرورش محصولات ارگانیک معمولاً ۲۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از همتایان تولید شده معمولی آنها هزینه دارند.

در وضعیت اقتصادی ناامن کنونی بسیاری از افراد توانایی پرداخت این قیمت ها را ندارند اگرچه اکثر آنها ترجیح می دهند محصولات ارگانیک بخرند. اگر شما بخشی از آن اکثریت هستید ، احتمالاً تعجب خواهید کرد که بدانید پشت این هزینه بالاتر چیست. در اینجا ۱۰ عامل اصلی که باعث بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک می شود، شرح داده می شود.

عدم استفاده از مواد شیمیایی = نیروی کار بیشتر

کشاورزان معمولی از مواد شیمیایی و سموم دفع آفات بسیاری استفاده می کنند  زیرا آنها ترجیح می دهند کار را سریعتر و کارآمدتر به اتمام رسانده و هزینه تولید را کاهش دهند. بدون وجود این موارد کشاورزان ارگانیک برای کارهایی نظیر از بین بردن علف های هرز ، تمیز کردن آب آلوده و اصلاح آلودگی به سموم دفع آفات ، مجبور به استخدام کارگران بیشتری هستند.

بنیاد تحقیقات کشاورزی ارگانیک به خوبی توضیح داده است که برچسب قیمت محصولات ارگانیک با دقت بیشتری هزینه واقعی رشد مواد غذایی را منعکس می کند. جایگزین کردن نیروی کار و مدیریت فشرده با مواد شیمیایی ، هزینه های بهداشتی و زیست محیطی که بر عهده آن جامعه است را افزایش خواهد داد.

افزایش تقاضا

براساس گزارش های اعلام شده خرده فروشی مواد غذایی ارگانیک از ۳.۶ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۷ به ۲۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است و ۵۸ درصد آمریکایی ها ادعا می کنند که ترجیح می دهند غذای ارگانیک را بیشتر از غذاهای غیر ارگانیک بخورند.

با این حال ، زمین های کشاورزی ارگانیک تنها ۰.۹ درصد از کل زمین های کشاورزی جهان را تشکیل می دهد  و مزارع ارگانیک تمایل به تولید کمتری نسبت به مزارع معمولی دارند. مزارع معمولی و زمین های کشاورزی هزینه های خود را کاهش می دهند زیرا تولید کنندگان قادر به کاهش هزینه ها هنگام تولید محصول در مقادیر بیشتر هستند.

هزینه بالاتر کود برای محصولات ارگانیک

شما ممکن است دوست نداشته باشید از لجن فاضلاب و کودهای شیمیایی در غذاهای شما استفاده شود اما کشاورزان معمولی از آنها استفاده می کنند زیرا هزینه زیادی ندارند و حمل و نقل آنها ارزان است.

کشاورزان ارگانیک از این راه حل های ارزان قیمت به منظور طبیعی نگه داشتن محصولات زراعی خود استفاده نمی کنند و در عوض از کمپوست و کود حیوانی استفاده می کنند که هزینه حمل و نقل آنها گرانتر است.

کشت متناوب

کشاورزان ارگانیک به جای استفاده از قاتلین های شیمیایی علف های هرز از گردش محصول برای حفظ خاک و جلوگیری از رشد علف های هرز استفاده می کنند. پس از برداشت محصول ، ممکن است یک کشاورز ارگانیک از آن منطقه برای رشد محصولات دیگری  استفاده کند که از طریق آن نیتروژن به خاک اضافه می شود تا در کشت بعدی استفاده شود.

ولی کشاورزان معمولی از هر جریب برای رشد سودآورترین محصولات زراعی استفاده می کنند. از آنجا که چرخش محصول باعث کاهش پرورش محصولات سودآور می شود این وضعیت در تولید مقادیر بزرگتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

هزینه حمل و نقل پس از برداشت

برای جلوگیری از آلودگی متقاطع محصولات ارگانیک باید پس از برداشت از محصولات معمولی جدا شوند. از آنجا که مزارع معمولی قادر به تولید محصول بیشتری هستند پس در مقادیر بیشتری حمل  و نقل می شوند که هزینه ها را پایین می آورد.

از آنجا که مزارع ارگانیک تمایل به تولید کمتری دارند در مقادیر کمتر حمل و نقل می شوند و این منجر به هزینه های بالاتر می شود. علاوه بر این ، مزارع ارگانیک معمولاً دورتر از شهرهای بزرگ قرار دارند و این مسئله هزینه حمل و نقل را افزایش می دهند.

دلیل بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک چیست؟
دلیل بالا بودن قیمت محصولات ارگانیک چیست؟

گواهینامه ارگانیک

کسب گواهینامه ارگانیک (USDA) کار ساده ای یا ارزانی نیست. علاوه بر استفاده از عملیات کشاورزی معمولی ، تسهیلات مزرعه و روشهای تولید باید مطابق با معیارهای خاصی باشد که ممکن است نیاز به اصلاح تسهیلات داشته باشد.

کارمندانی باید برای نگهداری دقیق سوابق روزانه که باید در هر زمان برای بازرسی در دسترس باشند استخدام شوند. مزارع ارگانیک باید بسته به اندازه کاشت ، هزینه بازرسی / صدور گواهینامه سالانه را بپردازند که از ۴۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار در سال شروع می شود.

هزینه پوشش خسارت بیشتر

کشاورزان معمولی از مواد شیمیایی خاصی برای کاهش اتلاف محصولات خود استفاده می کنند. به عنوان مثال ، سموم دفع آفات شیمیایی حشرات را دفع می کنند و آنتی بیوتیک ها سلامت دام ها را حفظ می کنند.

از آنجا که کشاورزان ارگانیک از این موارد استفاده نمی کنند  ضرر و زیان آنها بیشتر است بنابراین هزینه بیشتری برای کشاورز دارد و هزینه را برای مصرف کننده افزایش می دهد. علاوه بر این ، بدون اضافه شدن مواد نگهدارنده شیمیایی غذاهای ارگانیک با مدت زمان و ماندگاری کمتری مواجه هستند.

شرایط بهتر زندگی دام ها

استانداردهای بالاتر برای رفاه حیوانات همچنین به معنای هزینه بیشتر برای مزارع ارگانیک است. طبق اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد ، خوراک ارگانیک برای گاو و سایر دام ها می توانند دو برابر بیشتر از خوراک معمولی هزینه داشته باشند.

مواد غذایی ارگانیک آهسته تر رشد می کنند

نه تنها مزارع ارگانیک بطور معمول کوچکتر از مزارع معمولی هستند بلکه به طور متوسط آنها زمان بیشتری برای تولید محصولات زراعی نیاز دارند. زیرا از مواد شیمیایی و هورمون های تسریع کننده رشد استفاده شده توسط کشاورزان معمولی خودداری می کنند.

یارانه های دولتی

یارانه های دولتی تولید محور هزینه کلی محصولات را کاهش می دهد. در سال ۲۰۰۸ ، هزینه های اجباری یارانه های مزرعه های عادی  ۷.۵ میلیارد دلار بود در حالی که برنامه های مربوط به غذاهای ارگانیک و محلی فقط ۱۵ میلیون دلار دریافت می کردند.

خلاصه اینکه ، قیمتی که در فروشگاه ارگانیک مشاهده می کنید ، کل ماجرا را بیان نمی کند. معادله ای که تولیدکنندگان مواد غذایی برای رسیدن به قیمت خرده فروشی از آن استفاده می کنند ، غالباً توسط یارانه ها (مستقیم یا غیرمستقیم) جبران می شود و هزینه های گسترده تری را نادیده می گیرد که در نهایت توسط مصرف کننده یا تولید کننده جداگانه و درنهایت توسط همه ما به صورت جمعی پرداخت می شود.

اگر گرایش به سمت شیوه های کشاورزی سازگار با محیط زیست ادامه یابد ، ممکن است تولید کنندگان بزرگ بیشتری به سمت روش های تولید ارگانیک بروند. احساسات عمومی نیز ممکن است نقش مهمی در اولویت بخشی گزینه های ارگانیک در بازار داشته باشند.

اگر تقاضا برای محصولات ارگانیک در آینده افزایش یابد قیمت محصولات ارگانیک نیز شروع به کاهش می کند  و این امر باعث می شود مواد غذایی ارگانیک برای مصرف کنندگان آگاه از قیمت و همچنین مصرف کنندگان آگاه از ارزش حفظ سلامتی با پرداخت هزینه بالاتر جذاب تر شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا