Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چسب هرس و پیوند درختان چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟

چسب هرس و پیوند درختان از نمک های مس، صمغ و شیره گیاهی تهیه شده و پس از هرس و پیوند درختان از آن برای محافظت قسمت های بریده شده در برابر عوامل بیماری زا مانند باکتری، میکروب، قارچ، ویروس و … استفاده می شود.

این چسب یکی از ابزار های پرکاربرد باغبانی است. به همین دلیل به چسب باغبانی نیز معروف است. آسیب ها و صدماتی که به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی به درختان وارد می شود راه را برای ورود عوامل بیماری زا و آلودگی ها به درختان باز می کند.

به همین دلیل، از چسب هرس و پیوند درختان در محل آسیب دیده استفاده می شود تا از آسیب به درختان جلوگیری کند. در این گونه موارد توصیه می شود هم زمان از سموم قارچ کش و باکتری کش نیز استفاده شود تا احتمال آسیب دیدگی به کمترین میزان خود برسد.

علاوه بر این، چسب هرس و پیوند درختان به دلیل داشتن لایه ی محافظ از قسمت های هرس شده در برابر سرمازدگی محافظت می کند. از این رو، در مناطق سردسیر جهت جلوگیری از یخ زدگی کاربرد فراوانی دارد.

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی چسب باغبانی پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی چسب هرس و پیوند درختان، نحوه استفاده، قیمت خرید و فروش و … می پردازیم.

چه زمانی برای هرس کردن درختان مناسب است

این عمل به خود گیاه بستگی دارد. معمولا هرس کردن را می توان در ۲ زمان از سال انجام داد. یکی هنگام خواب زمستانی گیاه که به هرس سیاه و یا هرس زمستانه معروف است. دیگری در زمان فعالیت گیاه است. به این معنی که گیاه دارای برگ و میوه است و به این نوع هرس ، هرس سبز و یا تابستانه گفته می شود.

چه زمانی برای هرس کردن درختان مناسب است
چه زمانی برای هرس کردن درختان مناسب است

دانستن این نکته که پس از هر گونه هرس نمودن، گیاه زخمی می شود از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا، در این حالت گیاه در معرض انواع آفت ها قرار می گیرد. به همین دلیل، قسمت های آسیب دیده را باید با چسب هرس و پیوند درختان پوشاند تا در برابر عوامل بیماری زا محافظت شود.

طرز تهیه چسب هرس و پیوند درختان

این چسب ها برای استفاده از قبل آماده است. تنها لازم است هنگام استفاده آن را با تکه ای چوب و یا قلمو هم بزنید. به این ترتیب به صورت خمیری یکنواخت در آمده و آماده ی مصرف خواهد بود. در صورتی که چسب غلیظ بود و نیاز به رقیق کردن این محصول داشتید، از مقدار کمی الکل و آب استفاده کنید.

با اضافه کردن آب و الکل به چسب، کمی رقیق می شود. باید توجه داشت که افزودن مقدار کمی از این مواد، غلظت چسب را تغییر داده و نیازی به اضافه کردن مقادیر زیادی آب یا الکل نخواهید داشت. از آن جایی که، این چسب در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان می دهد می توان در مناطق سردسیر به عنوان محافظ  سرما از آن استفاده کرد.

روش استفاده از چسب هرس و پیوند درختان

هنگام استفاده از این چسب باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد.

  • چسب هرس و پیوند درختان را می توان بدون هرگونه مواد افزودنی، با قلم مو روی محل هرس، قسمت های پیوند زده، بالای قلمه و اندام آسیب دیده درختان مانند ریشه و تنه مالید. در صورت غلظت بالا می توان آن را با کمی آب مخلوط کرد.
  • باید توجه شود که زمان مناسب هرس و جابجایی درختان، هنگام خواب درخت و در فصل پاییز و زمستان است. بهترین زمان هرس درختان در مناطق سردسیری نیز اسفند ماه است.
روش استفاده از چسب هرس و پیوند درختان
روش استفاده از چسب هرس و پیوند درختان

جالب است بدانیم که

ترکیبات موجود در چسب هرس و پیوند درختان، پس از خشک شدن روی قسمت آسیب دیده گیاه لایه ای با خاصیت ارتجاعی ایجاد می کنند که در برابر برف و باران مقاوم است.

ترکیبات ضد ویروس، ضد قارچ و ضد باکتری موجود در این چسب برای کشت های ارگانیک نیز مجاز بوده و مانع ورود حشرات و عوامل بیماری زا به داخل بافت گیاه می شود. از این رو، مصرف آن در بهبود بافت های آسیب دیده گیاه و درختان نقش موثری دارد.

کاربرد چسب هرس و پیوند درختان

هنگامی که گیاهان و درختان رشد می کنند، شاخه های بزرگ تر مزاحم رشد شاخه های کوچکتر می شوند. علاوه بر این، پربرگی گیاه موجب می شود از ورود نور به درون شاخساره گیاه جلوگیری شود. این عوامل موجب خشک شدن تدریجی برگ ها و شاخه های وسط شاخسار شده و به دنبال آن میزان بارآوری گیاه را کاهش می دهد.

برای رفع این مشکل است که باید گیاهان را هرس کرد. هرس کردن، قطع کامل یا جزئی ریشه، پوست، برگ، گل یا میوه گیاه است. این کار با هدف تحت تأثیر قرار دادن و هدایت نحوه رشد و باروری گیاه انجام می گیرد.

پس از هرس درختان، گیاه در معرض آفات و امراض مختلف قرار می گیرد. به منظور جلوگیری از این موضوع است که باید سطح گیاه را با چسب هرس و پیوند درختان پوشاند. زیرا، از ورود آلودگی و بیماری به درون گیاه جلوگیری می کند.

از این چسب علاوه بر هرس در پیوند نیز استفاده می شود. توصیه می شود پس از انجام پیوند و بستن نوار روی آن، از این چسب روی قسمت مورد نظر استفاده شود. پوشاندن تمامی قسمت های پیوند با این ماده موجب می شود از بروز آلودگی به درون گیاه جلوگیری شود.

به این ترتیب، مهم ترین کاربرد چسب هرس و پیوند درختان در موارد زیر است که به آن اشاره می کنیم.

در پیوند زدن

بعد از انجام  پیوند و بستن نوار روی قسمت پیوند شده گیاه، توصیه می شود برای محافظت از قسمت های آسیب دیده و زخمی گیاه تمام قسمت ها را با چسب پوشاند.

برای قلمه زدن

بعد از تهیه قلمه از گیاهان، یک قسمت آسیب دیده و باز باقی می ماند که می تواند مسیری برای ورود میکروب ها و عوامل بیماری زا به درون گیاه فراهم کند. برای جلوگیری از ورود هرگونه میکروب ، ویروس یا آفات گیاهی، بهتر است قسمت بالای قلمه که از خاک بیرون است به خوبی با این چسب پوشانده شود.

در هرس کردن

قبل و بعد از یخبندان می توان از این چسب برای هرس درختان میوه استفاده کرد. به این صورت که، چسب هرس و پیوند درختان را به عنوان محافظ پس از هرس و برای بالا بردن بازدهی درختان و همچنین هرس درختان پیر جهت جوانسازی به کار برد.

دیگر کاربرد های چسب هرس و پیوند درختان

بهبود زخم تنه درختان و درختچه ها

در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی و زخم که در تنه درختان ایجاد می شود می توان این چسب را آماده و در قسمت های آسیب دیده مورد استفاده قرار داد. این چسب به دلیل داشتن مواد نگهدارنده، بدون هیچ آسیبی به بافت های گیاهی، می تواند از آن ها محافظت کند.

رفع پوسیدگی تنه و ریشه

در صورت ایجاد پوسیدگی در تنه یا ریشه درخت و درختچه ها (بیماری گوموز) توصیه می شود ابتدا محل پوسیدگی را کاملا جدا کرده و چسب هرس و پیوند درخان را روی قسمت های مذکور مورد استفاده قرار داد.

قیمت خرید و فروش چسب هرس و پیوند درختان

شرکت های مختلفی اقدام به تولید و عرضه این چسب به بازار می کنند. قیمت خرید و فروش چسب هرس و پیوند درختان متناسب با نوع بسته بندی، وزن و شرکت تولید کننده آن متفاوت است.

به طور کلی این محصول از قیمت مناسبی برخوردار است و به راحتی می توان آن را از فروشگاه های باغبانی و اینترنتی معتبر خریداری کرد. هنگام خرید اینترنتی باید توجه کرد فروشگاه از نشان اعتماد الکترونیک و همچنین نشان کلی ثبت برخوردار باشد.

فواید چسب هرس و پیوند درختان

استفادخ از این نوع چسب با فواید و مزایایی همراه است که از جمله ی آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سازگار با محیط زیست است و در ترکیب آن از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نشده است .
  • دارای لایه ای محافظت کننده جهت جلوگیری از سرمازدگی است.
  • مانع از پوسیدگی ریشه و تنه گیاهان می شود.
  • حاوی ترکیبات قارچ کش طبیعی است.
  • این چسب را می توان با انواع حشره کش ها و قارچ کش ها ترکیب کرد.
  • پس از قلمه زدن، پیوند و هرس می توان از آن استفاده کرد.
  • محصولی صد در صد تضمینی و با کیفیت است.
  • از سلول ها و بافت های گیاه در برابر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

نحوه ی نگهداری چسب پیوند و هرس درختان

برای نگهداری این محصول توصیه می شود در محیط خشک و خنک، دور از تابش مستقیم آفتاب و یخ زدگی، در دمای معمولی انبار قرار داده شود. این چسب را باید دور از دسترس اطفال نگهداری کرد.

توصیه های بهداشتی در رابطه با چسب هرس و پیوند درختان

هنگام استفاده از این چسب ممکن است مشکلاتی برای افراد ایجاد شود. این قسمت به توصیه های بهداشتی در ارتباط با این محصول می پردازیم.

  • در صورت بلعیده شدن این چسب، شخص را وادار به تهوع کرده و به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • در صورت تماس با چشم توصیه می شود با آب فراوان شسته شود.

سخن پایانی

چسب هرس و پیوند درختان، از ابزار های پرکاربرد باغبانی است. در صورت ایجاد آسیب ها و صدمات طبیعی و یا غیر طبیعی به درختان، راه برای ورود انواع میکروب ها، ویروس ها، قارچ ها و سایر آلودگی ها به درختان میسر می شود.

از این رو، به کار بردن چسب هرس و پیوند درختان در محل آسیب دیده موجب می شود تا از آسیب به درختان جلوگیری شود. در این گونه موارد بهتر است به طور هم زمان از سموم قارچ کش و باکتری کش نیز استفاده شود تا احتمال آسیب دیدگی به کمترین میزان خود برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا