Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها چیست؟

اسید سیتریک ماده ای است که امروزه استفاده از آن در صنایع مختلف افزایش یافته است. استفاده از اسید سیتریک در مواد غذایی مختلف موجب می شود تا کیفیت و طعم ماده غذایی حفظ شده و بهبود یابد. کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها بسیار صورت پذیرفته و موجب می شود تا طعم شیرین آن ها پوشانده یا خنثی شده و طعم دلپذیری پیدا کنند. همچنین با افزودن اسید سیتریک در نوشیدنی ها می توان طعم دلپذیری در آن ها ایجاد نمود. اسید سیتریک دارای خواص مطلوبی بوده و به عنوان یک افزودنی غذایی محبوب در صنایع غذایی شناخته می شود. این ماده در گرید های مختلف و به صورت آبدار و خشک در بازار خرید و فروش مواد شیمیایی عرضه می شود، بنابراین می تواند قیمت های مختلفی را داشته باشد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بسیار یاز مفاهیم در رابطه با اسید سیتریک پرداخته است. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی، اسید سیتریک در غذاهای رستورانی و… از جمله مفاهیم بررسی شده در نشریه جهان شیمی فیزیک هستند. در ادامه این مقاله با بررسی اسید سیتریک در نوشیدنی ها همراه ما باشید.

در مورد اسید سیتریک چه می دانید

اسید سیتریک به عنوان یک اسید آلی ضعیف نقش موثری در افزایش طعم مواد غذایی دارد. این اسید ضعیف طعم ترشی داشته و موجب طراوت بخشی به محصولات می گردد. امروزه کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها در انواع مختلف صورت می گیرد. البته استفاده از اسید سیتریک در نوشیدنی ها مورد تایید سازمان بهداشت جهانی نیز قرار گرفته است. این ماده یک اسید ضعیف با فرمول C6H8O7 است. اسید سیتریک بی رنگ و بی بو بوده و طعم آن به دلیل اسیدی بودنش ترش است. این ماده در سال ۱۷۸۴ کشف شده و در سال ۱۸۹۰ تولید تجاری آن آغاز گردید. اسید سیتریک در متابولیسم موجودات هوازی نقش موثری را ایفا می کند.

خواص اسید سیتریک در نوشیدنی ها

کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها چیست؟
کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها چیست؟

طعم دهندگی اسید سیتریک در نوشیدنی ها

اسید سیتریک در افزایش طعم به ویژه در صنعت تولید نوشیدنی‌ها نقش بسیار موثری دارد. این ماده طعم ترش و طراوت بخشی را در نوشیدنی فراهم کرده  و شیرینی نامطبوع نوشیدنی‌ها را خنثی می کند. استفاده از اسید سیتریک در نوشیدنی ها موجب می شود تا شیرینی نوشیدنی به خوبی تنظیم شده و هر نوع شیرینی ناخواسته طبیعی متعادل شود.

اسید سیتریک در نوشیدنی ها به عنوان یک ماده نگهدارنده

اسید سیتریک یک اسید ضعیف است. پی اچ اسید سیتریک در حدی است که اجازه نمی دهد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها در محیط اسیدی آن رشد کنند. بنابراین افزودن آن به مواد غذایی به عنوان یک نگهدارنده عمل کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. بسیاری از محصولات غذایی با ماندگاری طولانی حاوی مقادیری از این ماده هستند. بنابراین از خواص اسید سیتریک در نوشیدنی ها می توان به طعم دهندگی بی نظیر آن اشاره نمود.

استفاده از خواص تثبیت کنندگی اسید سیتریک در نوشیدنی ها

اسید سیتریک محیطی مناسب برای تثبیت امولسیون ها ایجاد می کند. این ماده از جدا شدن چربی ها جلوگیری می کند. از خواص تثبیت کنندگی و اسیدی بودن این ماده برای تنظیم pH محلول های آبجو و شراب نیز استفاده می شود.

کاربرد خواص آنتی اکسیدان اسید سیتریک

سیتریک اسید به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان فواید بسیاری دارد، بنابراین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های حاوی آن خالی از لطف نخواهد بود. کاربرد این ماده در برخی از چربی ها و روغن ها، عملکرد آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد. با افزایش خواص آنتی اکسیدان در محصولات غذایی، فساد این محصولات به کندی پیش می رود. بنابراین خواص آنتی اکسیدانی باعث تازه نگه داشتن مواد غذایی و انواع نوشیدنی برای دراز مدت خواهد شد.

خواص تثبیت رنگ اسید سیتریک در نوشیدنی ها

برای ایجاد یک نوشیدنی بر پایه آب که ماندگاری بالایی هم داشته باشد، کاربرد اسید سیتریک بسیار ضروری است. استفاده از این اسید برای جلوگیری از رشد Alicyclobacillus، که قادر است از پاستوریزاسیون و محیط های اسیدی زنده بماند، ماده ای ضروری بشمار می آید. علاوه بر کنترل رشد باکتری گفته شده، این ماده در برابر رشد مخمر و کپک نیز ممانعت ایجاد می کند. بعلاوه استفاده از اسید سیتریک در نوشیدنی ها با از بین بردن آنتوسیانین ها قادر است رنگدانه های طبیعی بنفش قرمز موجود در منابع میوه و سبزیجات را از بین برده و رنگ زیبایی به نوشیدنی ببخشد.

اسید سیتریک در نوشیدنی ها با ایجاد طعم ترش و ملایم علاوه بر اینکه ماندگاری آن ها را افزایش می دهد، رنگ زیبایی نیز به آن ها می بخشد. این ماده شدت میوه های قرمز، میوه های باغ و طعم های لبنی را بهبود بخشیده و آثار ماندگار و مخفی کننده ای در نوشیدنی های بسیار شیرین دارد.

چه نوشیدنی هایی اسید سیتریک دارند

آب لیمو در بین نوشیدنی ها دارای  بالاترین غلظت این ماده است. درواقع بالاترین مقدار اسید سیتریک طبیعی در بین مرکبات مربوط به لیمو است.

نوشیدنی های حاوی آب پرتقال یا آبمیوه های مرکباتی دیگر بسیار لذت بخشند. آب پرتقال تازه یا کنسانتره آن حاوی حدود ۰٫۲۵ گرم اسید سیتریک در هر اونس است. آب گریپ فروت نیز ۰٫۰۰۶۸ گرم در هر اونس اسید سیتریک دارد.

انواع چای سبز های خالص و طبیعی اسید سیتریک ندارند. اما انواع خاصی از چای سبز هم عرضه می شوند که با لیمو طعم دار شده و شامل اسید سیتریک هستند.

آب خالص هیچ ماده ای در خود ندارد. اما از اسید سیتریک در آب های طعم دار استفاده می شود تا طعم آن‌ها حفظ گردد.

انواع خاصی از نوشابه های کولا ممکن است (کوکا کولا) اسید سیتریک نداشته باشند. اما نوشابه های پپسی حاوی مقادیر کمی اسید سیتریک هستند.

کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها چیست؟
کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی ها چیست؟

اسید سیتریک در چه نوشیدنی هایی یافته می شود

اسید سیتریک یا سیترات اسیدی آلی است که در بیشتر میوه ها به ویژه مرکبات یافته می شود. میزان اسید سیتریک آب میوه بسته به نوع میوه و استفاده از افزودنی های اسید سیتریک متفاوت خواهد بود. کاربرد اسید سیتریک در نوشیدنی‌ها به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده توسط سازمان بداشت جهانی تایید شده است. البته افرادی که به اسید سیتریک آلرژی دارند باید از محصولات حاوی آن مصرف نکنند. جالب است بدانید بیشتر نوشیدنی‌های موجود در بازار دارای مقادیری از اسید سیتریک هستند.

اسید سیتریک در نوشابه یک افزودنی هم است که برای بهبود طعم و مزه نوشیدنی به کار می رود.  کاربرد اسید سیتریک برای عدم خراب شدن نوشیدنی در دراز مدت صورت می گیرد. از این ماده به عنوان یک تنظیم کننده اسید در نوشیدنی ها استفاده می شود، زیرا علاوه بر مزایای فوق فعالیت آنتی اکسیدانی داشته و عطر مطبوعی دارد.

اسید سیتریک در انواع  نوشیدنی های طبیعی و مصنوعی

طعم ترش اسید سیتریک طعم میوه هایی مانند لیمو، لیموترش، پرتقال و گریپ فروت دارد. میوه های اشاره شده دارای بالاترین غلظت اسید سیتریک در میوه ها هستند. آب میوه های تهیه شده از این میوه ها نیز طعم ترش و تندی دارند. اسید سیتریک اضافه شده به نوشیدنی ‌های آب میوه‌ ای که به صورت تجاری تهیه می‌ شوند با سایر اشکال اسید سیتریک قدری متفاوتند. این نوع اسید سیتریک، طعم تند و ترش را افزایش داده و باعث حفظ رنگ آب میوه می گردد.

قیمت خرید و فروش اسید سیتریک

برای کاربرد این ماده در نوشیدنی ها نیاز به انواع صنعتی آن است. اسید سیتریک در بازار خرید و فروش در گرید ها و خلوص های متفاوتی عرضه می گردد. همچنین میزان تقاضا برای این محصول از سوی صنایع گسترش یافته و واردات آن را به امری ضروری مبدل ساخته است. همه این عوامل که به آن ها شاره شد می توانند بر قیمت این محصول موثر باشند. برای دریافت قیمت اسید سیتریک می توانید به فروشگاه های آنلاین مراجعه نمایید. خرید و فروش اسید سیتریک در بازار جهانی رو به افزایش بوده و به دلیل خواص بی نظیر این ماده، رو به افزایش است.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی خواص و استفاده اسید سیتریک در نوشیدنی های مختلف پرداختیم. اسید سیتریک در نوشابه ها فواید مختلفی داشته و از افزودنی های مهم صنعتی بشمار می آید. اما مصرف بیش از حد آن نیز می تواند موجب بروز عوارضی گردد. در مقاله عوارض و فواید اسید سیتریک می توانید به مطالعه آن ها بپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا