Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از خواص درمانی روغن بوراگ چه می دانیم؟

روغن بوراگ Borage Oil از دانه های گیاه گل گاوزبان اروپایی که در زبان انگلیسی به بوراگ معروف است، به دست می آید. گل گاوزبان اروپایی یا گل ستاره ای منبعی غنی از اسید های چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان است و طبعی گرم و تر دارد.

اسید گاما لینولئیک مهم ترین اسید چرب موجود در روغن بوراگ است که پس از مصرف به اسید دی هومو گاما لینولئیک تبدیل می شود. این اسید نقش مهمی در کاهش التهاب دارد.

گل گاوزبان اروپایی یا بوراگ بومی شمال آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی است. روغن بوراگ در درمان آرتریت، افسردگی، سرفه، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، مشکلات پوست و مو، اگزما و … کاربرد فراوانی دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی روغن بوراگ، خواص درمانی، قیمت خرید و فروش و عوارض احتمالی آن می پردازیم.

مشخصات ظاهری گیاه بوراگ

گل گاوزبان اروپایی با نام علمی Echium Amoenum و نام انگلیسی  Borage، گیاهی از تیره ی گل گاوزبانیان و گروه مصرفی آرامبخش ها است. این گیاه دو یا چند ساله معمولا تا ارتفاع ۹۰ سانتی متر رشد می کند. ساقه های آن به حالت ایستاده و پوشیده از کرک های نرم و نازک است.

گیاه بوراگ دارای برگ های سرنیزه ای شکل، نوک تیز و دمبرگ است که طول آن به ۱۰ سانتی متر می رسد. گل های بوراگ به رنگ آبی ارغوانی، دارای گل آذین، گرزن ساده و بلند است.

گل های بوراگ دارای کاسه ی خشن با تقسیمات نیزه ای و پایا است. جام گلی بزرگ و سایزی سه برابر کاسه ی گل دارد. میوه ی این گیاه به شکل فندق، نوک تیز و جوش دار است.

ترکیبات موجود در روغن بوراگ

این روغن منبعی سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند اسید گاما – لینولنیک (GLA) است. این ترکیب به حفظ ساختار و عملکرد غشاهای سلول جانوری کمک می کند.

ترکیبات موجود در روغن بوراگ
ترکیبات موجود در روغن بوراگ

این روغن حاوی اسید چرب دیگری به نام استئاریدونیک اسید است. هم اسید استئاریدونیک و هم GLA به درمان لخته شدن خون، التهاب و سرطان کمک می کنند.

از دیگر ترکیبات موجود در این روغن می توان به پروتئین Intermedin، ساپونین، اسید چرب آلفا – لینولنیک، اسید رزمارینیک، فلاونوئیدها، پلی فنول ها، پتاسیم ، کلسیم و ویتامین C اشاره کرد.

قیمت خرید و فروش روغن بوراگ

این روغن را می توان به صورت کپسول و یا بطری تهیه کرد. شرکت های داخلی و خارجی متعددی این محصول را تولید و به بازار عرضه می کنند. قیمت خرید و فروش این روغن زرد رنگ نسبت به روغن های دیگر موجود در بازار متوسط است.

این روغن را می توان به صورت آنلاین از فروشگاه های معتبر اینترنتی نیز تهیه کرد. هنگام خرید باید توجه داشت روغن مورد نظر از مجوز های سازمان بهداشت برخوردار باشد.

خواص درمانی روغن بوراگ

به رشد نوزادان نارس کمک می کند

مطالعات نشان می دهد شیر غنی شده با روغن بوراگ به رشد و تکامل نوزادان نارس به ویژه پسران کمک می کند. بر اساس نتایج بررسی های انجام شده در مجله پزشکی کودکان، نوزادان نارس که با شیر حاوی روغن بوراگ و روغن ماهی تغذیه کردند بهبود و رشد بیشتری نسبت به نوزادانی که با فرمول شیر استاندارد تغذیه شده بودند، نشان دادند.

کمک به عملکرد ریه در بیماران  ARDS

مصرف این روغن می تواند تعداد روزهایی را که بیماران  ARDSدر مراقبت های ویژه می گذرانند کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان داد افرادی که از رژیم غذایی با این روغن تغذیه شدند، پیشرفت بیشتری نشان داند و نسبت به بیمارانی که رژیم غذایی استاندارد داشتند مدت زمان کوتاهتری در ICU بودند.

در درمان روماتیسم مفصلی مفید است

روغن بوراگ در درمان آرتریت روماتیسم مفصلی است. این بیماری یک بیماری خود ایمنی با التهاب در مفاصل است. چندین مطالعه کوچک نشان می دهد که مصرف این روغن حساسیت و تورم را در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی کاهش می دهد.

در درمان روماتیسم مفصلی مفید است
در درمان روماتیسم مفصلی مفید است

موجب بهبود عملکرد مغز می شود

بر اساس یک مطالعه انجام شده روی ۲۳۸ نوزاد نارس، به نوزادان به مدت ۹ ماه پس از تولد، روغن بوراگ و مکمل روغن ماهی داده شد. آن ها در رشد و پیشرفت مغز نقش قابل توجهی داشتند.

ترکیبات موجود در این روغن موجب کاهش استرس اکسیداتیو در مغز شده و برای درمان اختلال در حافظه و بیماری آلزایمر بسیار مفید است. علاوه بر این، فلاونوئیدهای موجود در این روغن، در درمان افسردگی نقش دارد.

 در جلوگیری از سرطان نقش دارد

خطر ابتلا به سرطان معده در افرادی که به طور مرتب این روغن را مصرف می کنند ۳ برابر کاهش می یابد. ترکیبات GLA موجود در روغن بوراگ باعث مرگ سلول های سرطانی كبد در موش های صحرایی شد.

آنتی اکسیدان های موجود در این روغن سلول های طبیعی را در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند. علاوه بر این، ترکیبات کوچک نقره حاصل از عصاره برگ های گل گاوزبان اروپایی باعث کاهش رشد سلول های سرطانی می شود.

در محافظت از قلب نقش دارد

مصرف این روغن با کاهش کلسترول بد یا LDL، سطح کلسترول خوب یا  HDLرا افزایش می دهد. این امر در کاهش فشار خون و ضربان قلب موثر بوده و شخص را در برابر نارسایی قلبی و حملات قلبی محافظت می کند.

برخلاف داروهای ضد التهاب، روغن بوراگ سبب ایجاد تغییر شکل یا اسکار در بافت قلب نمی شود. علاوه بر این، مقدار بالای اسیدهای چرب موجود در این روغن سبب تقویت غشای سلولی و خون شده و سلامت قلب را به همراه دارد.

سبب کاهش التهاب می شود

مصرف کپسول روغن بوراگ علائم آرتریت روماتوئید را کاهش می دهد. علاوه بر این، التهاب در آستر مفاصل (سینوویتیت) را کاهش می دهد. به همین دلیل به عنوان داروی ضد التهاب موثر شناخته می شود.

روغن بوراگ سلامت پوست را تضمین می کند

روغن بوراگ سلامت پوست را تضمین می کند
روغن بوراگ سلامت پوست را تضمین می کند

این روغن حاوی مقادیر بالایی از چربی های امگا ۶ است که برای ساختار و عملکرد مناسب سد پوست بسیار ضروری است. استفاده ۳ تا ۴ هفته ای از روغن موضعی بوراگ به صورت محلول موضعی، علائم پوستی درماتیت سبوروئیک نوزادان را برطرف می کند.

علاوه بر این، استفاده از این روغن توسط بیماران مبتلا به اگزما، علائم این بیماری مانند خارش را برطرف کرد. استفاده از روغن بوراگ موجب افزایش هیدراتاسیون پوست و کاهش زبری و پوسته پوسته شدن آن می شود.

در تسکین آسم موثر است

مصرف این روغن به عنوان یک تسکین دهنده در کاهش علائم آسم موثر است. مصرف ۵ میلی لیتر از این روغن ۳ بار در روز و به مدت ۱ ماه، علائمی نظیر سرفه، تنگی نفس، تولید مخاط و تنگی مجاری هوایی را برطرف می کند.

در کاهش وزن نقش دارد

مصرف روزانه ۵ گرم از این روغن در روز و به مدت ۳۳ ماه، به افراد چاق کمک می کند تا وزن خود را کاهش دهند. به این ترتیب، به عنوان روغنی مفید سبب لاغری می شود.

در حفظ سلامت استخوان نقش دارد

یکی از عوامل مهم در تضعیف استخوان و کاهش تراکم آن پوکی استخوان است. هرچه تراکم بافت استخوانی ککمتر شود فرد مستعد شکستگی استخوان و آسیب دیدگی می شود.
بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از یک رژیم غذایی ۱۰ ماهه روغن ماهی و بوراگ در موش ها، از کاهش سن استخوان با کاهش التهاب جلوگیری می کند.

عملکرد کبد را تقویت می کند

در تحقیقی، مصرف روغن بوراگ توسط موش هایی که به بیماری کبد ناشی از الکل مبتلا بودند به محافظت از کبد کمک فراوانی کرد. زیرا، این روغن خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و سبب بهبود عملکرد کبد، کاهش محتوای چربی، تنظیم آنزیم های کبدی و کاهش استرس اکسیداتیو می شود.

عملکرد کبد را تقویت می کند
عملکرد کبد را تقویت می کند

مصرف این روغن در موش های مبتلا به کبد چرب سبب تجزیه چربی و کاهش علائم این بیماری می شود. علاوه بر این، روغن بوراگ باعث کاهش صدمات کبدی ناشی از تابش گاما در موش ها می شود.

ویتامین E (توکوفرول ها) و GLA خاصیت آنتی اکسیدانی خود را حفظ کرده و از کبد در برابر تابش گاما محافظت می کنند. این امر از تولید رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و می تواند به بیماران تحت درمان با رادیوتراپی کمک کند.

سبب از بین رفتن پاتوژنزها می شود

روغن بوراگ عوامل بیماری زا مختلفی مانند E. coli و استافیلوکوکوس را از بین می برد. مصرف این روغن، رشد استافیلوکوکوس، ویروسی که سبب بروز عفونت استاف می شود را متوقف می کند.

این احتمال وجود دارد که پروتئین های مالاریا به همان روشی که پلاک ساخته می شوند ساخته شده باشند. به همین دلیل اشت که این روغن پتانسیل مهار مالاریا را دارد.

نحوه مصرف روغن بوراگ و مقدار آن

به طور کلی، مقدار مصرفی این روغن برای بزرگسالان از ۵۰۰ میلی گرم تا ۳ گرم به ازای هر بار مصرف در طول روز تعیین شده است.

به بیمارانی که مبتلا به انواع التهاب هستند توصیه می شود جهت کاهش التهاب و درد ناشی از بیماری هایی نظیر آرتریت روماتوئید، از دوز های بیشتر از ۳ گرم مصرف کنند.

نکته

بهتر است روغن بوراگ بیشتر به صورت ترکیب با مکمل روغن گل مغربی استفاده شود. گفته می شود این ترکیب دارای اثرات ضد التهابی و تسکین دهندگی بیشتری است.

عوارض جانبی مصرف روغن بوراگ

 

عوارض جانبی مصرف روغن بوراگ
عوارض جانبی مصرف روغن بوراگ
  • بخش های مختلف گیاه گل گاو زبان اوروپایی یا بوراگ مانند برگ، گل و دانه می تواند حاوی مواد شیمیایی مضر مانند آلکالوئیدهای پیرولیزیدین باشد. وجود این ترکیبات در بدن انسان می تواند به کبد آسیب رسانده و یا سرطان زا باشد. به خصوص اگر به طور مرتب و یا در دوز های زیاد استفاده شود.

نکته

با وجود این که برخی از محصولات ادعا می کنند که عاری از آلکالوئید های پیرولیزیدین هستند، اما باید به خاطر داشت که مکمل ها در بیشتر کشورها تحت بازرسی دقیقی قرار نمی گیرند.

  • مصرف این روغن در برخی افراد ممکن است سبب بروز یبوست شود.
  • در افرادی که اختلالات خونریزی دارند و افرادی که از داروهای کاهش لخته خون مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و وارفارین استفاده می کنند، ممکن است مدت زمان خونریزی را طولانی تر کرده و خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • به زنان باردار و شیرده توصیه می شود از مصرف این روغن جلوگیری کنند. نتایج یک بررسی نشان می دهد که با توجه به اثرات زایمان و اثرات تراتوژنیک آگونیست های پروستاگلاندین E ، باید از مصرف آن در دوران بارداری پرهیز شود.
  • از دیگر عوارض مصرف این روغن می تواند به اپیزودهای صرع، سردرد، خواب آلودگی، استفراغ، خشکی دهان، یبوست، تاری دید و … اشاره کرد.

آیا روغن بوراگ تداخلات دارویی دارد

  • مصرف این روغن همزمان با مصرف داروهای ضد تشنج، در بیماران مسن واکنش منفی ایجاد می کند.
  • در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی که تحت درمان با عوامل نورولپتیک قرار دارند، آستانه تشنج را پایین می آورد.
  • مصرف روغن بوراگ با داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین، آسپرین و NSAIDs تداخل ایجاد کرده و اثرگذاری آن ها را افزایش می دهد. بروز علائمی مانند خونریزی بینی، خون در ادرار و افزایش استعداد کبودی نشان دهنده ی این تداخل است.
آیا روغن بوراگ تداخلات دارویی دارد
آیا روغن بوراگ تداخلات دارویی دارد

سخن پایانی

روغن بوراگ Borage Oil یا گل گاوزبان اروپایی از دانه های این گیاه به دست می آید. گل گاو زبان اروپایی یا گل ستاره ای منبعی غنی از اسید های چرب و ترکیبات آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد.

گل گاو زبان اروپایی یا بوراگ گیاه بومی شمال آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی است. کاربرد روغن بوراگ در طب سنتی برای درمان آرتریت، افسردگی، سرفه، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، مشکلات پوست و مو، اگزما و … است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا