Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی

روغن ماهی در واقع همان چربی یا روغنی می باشد که از بافت های بدن ماهی استخراج شده و پس از فرآوری مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ماهی از روغن هایی بوده که برای بدن انسان و تامین سلامت و زیبایی بسیار توصیه می شود. تهیه روغن ماهی از انواع ماهی هایی مانند : ماهی تن، شاه ماهی، ماهی خال خالی و… صورت می پذیرد. از کاربرد و خواص روغن ماهی می توان به فواید فراوان آن برای پوست و زیبایی و همچنین لاغری اشاره نمود. قیمت روغن ماهی می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مقادیر گوناگونی را در بر گیرد. خرید و فروش روغن ماهی به دلیل فواید و خواص مختلفی که دارد، در بسیاری از کشورها صورت می پذیرد. در ادامه این مقاله به تهیه و نحوه مصرف روغن ماهی و خواص آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک قبلاً هم به بررسی انواع روغن های مفید برای سلامتی پرداخته است. مانند : روغن مار، روغن حلزون، روغن ماهی و… . با ما همراه باشید.

روغن ماهی چیست ؟

استفاده از فواید و خواص روغن ماهی به عنوان یک ماده غذایی پرمصرف در بعضی از رژیم‌های غذایی بسیار توصیه می شود. این روغن از اسیدهای چرب امگا ۳ که برای سلامت بدن انسان بسیار مهم است، سرشار می باشد. این ماده جهت تقویت حافظه و مراقبت از پوست افراد مسن بسیار مفید خواهد بود. اگر به دلایلی امکان مصرف ماهی ‌های روغنی را ندارید حتماً در برنامه‌ی غذایی خود مکمل‌های این ماده را قرار دهید تا بتوانید اسیدهای چرب امگا ۳ را به بدن خود برسانید.

فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی
فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی

سازمان بهداشت جهانی خوردن هفته‌ای یک تا دو بار ماهی را توصیه می‌کند، زیرا اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در ماهی، فواید زیادی برای سلامتی بدن داشته و از بیماری‌های بسیاری پیشگیری به عمل می آورد. درصورتی که در رژیم غذایی هفتگی یک تا دو وعده ماهی استفاده نشود، با مصرف مکمل‌ های روغن ماهی می توان امگا ۳ مورد نیاز برای بدن‌ را تأمین نمود.

فواید و خواص روغن ماهی به چه ترکیباتی وابسته است ؟

امگا ۳ حدود ۳۰ درصد از روغن ماهی را تشکیل داده و ۷۰ درصد مابقی آن شامل انواع چربی ‌های دیگری است. روغن های فراوری ‌نشده هم ویتامین هایی مانند : A و D دارا هستند. لازم به ذکر است که فواید امگا ۳ موجود در این ماده، فواید بیشتری نسبت به امگا ۳ موجود در منابع گیاهی دارد.

درواقع اصلی‌ترین اسید چرب امگا ۳ که در روغن ماهی وجود دارد، از نوع ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) می باشد، درحالی‌که امگا ۳ موجود در منابع گیاهی از نوع آلفا لينولينيك اسید (ALA) است. البته اسید چرب آلفا لينولينيك اسید از اسیدهای چرب ضروری می باشد اما EPA و DHA فواید بیشتری برای سلامتی دارند. اهمیت مصرف کافی امگا ۳ در سلامتی انسان جایگاه ویژه‌ای داشته و رژیم های غذایی که مقدار زیادی از امگا ۳ مصرفی را با دیگر چربی‌ ها مانند : امگا ۶ جای گزین نموده اند (رژیم های غذایی غربی) در ایجاد سلامتی دچار مشکلاتی شده اند. درواقع نسبت نامناسب مصرف اسید های چرب، سبب بروز بیماری‌‌ های مرتبط با سبک زندگی غربی شده است.

خواص و کاربرد روغن ماهی برای سلامتی چیست ؟

کاربرد در سلامت قلب

امروزه بیماری های قلبی از دلایل مرگ مهم‌ در سراسر جهان بشمار می آیند. با توجه به پژوهش های انجام شده، افرادی که مقدار بیشتری ماهی مصرف می‌کنند، به بیماری ‌های قلبی نیز کمتر دچار می‌شوند. درواقع می توان این طور بیان نمود که بیماری‌ های قلبی ‌فاکتور های متعددی داشته و بسیاری از آن ها با مصرف ماهی یا روغن ماهی کاهش می‌یابند.

فواید و خواص روغن ماهی برای سلامت قلب :

افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) : این ماده می‌تواند سطح کلسترول خوب یا HDL را افزایش دهد، اما در کاهش کلسترول بد یا LDL تأثیری دیده نشده است.

کاهش سطح تری‌گلیسرید : این ماده میزان تری‌گلیسرید را بین ۱۵ تا ۳۰ درصد می تواند کاهش دهد.

کاهش فشار خون : در دوزهای پایین، می‌تواند منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود.

از ایجاد پلاک‌ها جلوگیری می کند : این ماده از تشکیل پلاک‌های شکل‌گرفته در رگ‌ها پیشگیری نموده و باعث سخت ‌‌شدن آن ها می گردد.

کاهش آریتمی‌های مرگبار: این ماده می‌تواند آریتمی ‌های قلبی را کاهش دهد. ضربان غیرطبیعی قلب که در بعضی از موارد ممکن است حملات قلبی ایجاد کند را آریتمی قلبی می نامند.

لاغری و از بین بردن چربی های شکم با روغن ماهی !

چاقی در جهان به عنوان یک معضل درآمده و دامن‌گیر بسیاری از افراد جامعه شده است. در سراسر دنیا، در حدود ۳۹ درصد از بزرگ‌سالان اضافه ‌وزن داشته و ۱۳ درصد هم چاق هستند. این آمار در کشورهایی نظیر آمریکا، از این مقدارها نیز بیشتر است. خطر ابتلا به بیماری ‌هایی مانند : بیماری‌‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان با چاقی می‌تواند افزایش پیدا کند. مصرف مکمل‌های حاوی این ماده می‌تواند سلامت بدن را بهبود بخشیده و ریسک‌ بیماری‌های قلبی را در افرادی که چاق هستند، کاهش دهد. همچنین مصرف مکمل‌های حاوی این ماده ‌همراه با رژیم های غذایی مناسب و ورزش، به کاهش وزن می تواند کمک نماید.

بررسی ها در ۲۱ تحقیق دیگر نشان داده است که کاربرد روغن ماهی، تأثیر زیادی بر کاهش وزن افراد چاق نداشته، اما اندازه دور کمر و نسبت دور کمر به باسن یا WHR را کاهش داده است.

خواص و فواید روغن ماهی برای سلامت و زیبایی پوست، مو و ناخن چیست ؟

درواقع بزرگ‌ترین ارگان بدن انسان، پوست است و در این ارگان، مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ وجود دارد. وضعیت سلامت پوست در طول زندگی و با افزایش سن تغییر کرده و کم کم رو به ‌زوال می‌رود. آسیب های پوستی به‌خصوص در سن پیری یا قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض آفتاب بیشتر هم می شوند. فواید روغن ماهی برای تعدادی از اختلالات پوستی مفید بوده و موجب بهبود آن ها خواهد شد. ازجمله پسوریازیس (psoriasis) و درماتیت که می توانند با مصرف روغن ماهی بهبود یابند.

این ماده به دلیل اینکه حاوي اسيد چرب EPA است و اين اسيد روي ترشحات غدد چربي در پياز مو تأثیر مي‌گذارد، می تواند براي كاهش آكنه نيز مفيد باشد.

با مصرف این ماده متوجه اعجاز آن بر روی موی خود خواهید شد، زیرا این روغن با داشتن اسید چرب امگا ۳ به سرعت روی بافت ‌های مو تأثیر مطلوب گذاشته و از ریزش و نازک شدن مو جلوگیری و ریشه آن را نیز تقویت می‌کند.

مصرف مداوم روغن ماهي به بهبود بافت و سلامت ناخن‌ها نيز كمك نموده و از اين رو مي‌توان از این ماده در توليد تركيبات تقويت كننده ناخن‌ها نیز استفاده نمود.

فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی
فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی

خواص این ماده در سلامت چشم چیست ؟

مصرف اسيد چرب امگا ۳ موجود در این روغن از چشم ‌ها در برابر عارضه تحليل نقطه ماكولار چشم پیشگیری کرده و همچنين خطر سندرم خشكي را نیز کاهش می دهد.

فواید روغن ماهی برای سلامت کبد چیست ؟

وظیفه‌ی پالایش چربی ‌های موجود در بدن برعهده کبد می باشد. بیماری های کبدی و شیوع آن به ‌سرعت درحال افزایش است؛ به ویژه بیماری کبد چرب غیرالکلی که درنتیجه تجمع چربی در کبد است. کاربرد روغن ماهی می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشیده و التهابات را کاهش دهد و بنابراین باعث کاهش علائم کبد چرب غیرالکلی و کاهش مقدار چربی در کبد گردد.

فواید این ماده در سلامت استخوان چیست ؟

استخوان ‌های بدن با افزایش سن، کم کم مواد اصلی خود را از دست داده و احتمال شکستگی در آن ها افزایش می یابد. در این صورت بدن می‌تواند به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز دچار شود. از مهم‌ترین مواد ضروری برای سلامت استخوان ها کلسیم و ویتامین D می باشد. اما تحقیقاتی هم نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌توانند برای استخوان ‌ها مفید عمل کنند.

تراکم معدنی استخوان (BMD) در کسانی که مقدار امگا ۳ بیشتری مصرف می‌کنند، بیشتر است. البته دقیقا مشخص نیست که مکمل‌های حاوی این ماده، تراکم معدنی استخوان را بهبود می‌بخشد اما تعدادی از تحقیقات محدود، نشان داده است که خواص روغن ماهی، شکستگی استخوان را کاهش داده و موجب جلوگیری از بیماری ‌های استخوانی می‌شود.

پیشگیری از زوال عقل با کاربرد و فواید روغن ماهی !

عملکرد مغز با افزایش سن کندتر شده و ریسک ابتلا به آلزایمر نیز افزایش می‌یابد. قابل توجه است که افرادی که ماهی بیشتری می‌خورند، در سنین پیری، به زوال عقل و عملکردهای مغزی کمتر مبتلا می‌شوند. برخی از تحقیقات کوچک و محدود نشان داده است که روغن ماهی می‌تواند عملکرد حافظه را تا حدودی در افراد سال‌خورده و سالم بهبود بخشد.

فواید و خواص روغن ماهی در بارداری و سلامت جنین !

درواقع یکی از مواد ضروری برای رشد اولیه‌ انسان امگا ۳ می باشد. بنابراین ضرورت استفاده از آن در مادران باردار و دوران شیردهی امری ضروری بشمار می آید. کاربرد روغن ماهی در دوران بارداری و شیردهی به بهبود هماهنگی دست و چشم در فرزندان کمک می نماید. مصرف مکمل‌های این ماده در دوران بارداری و شیردهی مادران و در کودکی، رشد اندام‌ های بینایی را بهبود بخشیده و موجب کاهش ریسک ابتلا به انواع آلرژی خواهد شد.

طرز و نحوه مصرف روغن ماهی چگونه است ؟

اگر هفته ای یک تا دو بار از ماهی های روغنی میل نمی کنید، بنابراین لازم است تا از مکمل‌های این ماده در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید. WHO برای هر فرد بین ۰٫۲ تا ۰٫۵ گرم ترکیب EPA و DHA را توصیه می کند. این مقادیر می تواند برای زنان باردار، شیرده و یا کسانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، با توجه به نظر پزشک، تغییر پیدا کند.

لازم به ذکر است که اسیدهای چرب امگا ۳ مستعد اکسید شدن بوده و این اتفاق منجر به فاسد شدن آن ها می‌شود. مکمل‌های حاوی این ماده را دور از نور و در دمای مناسبی نگهداری نمایید. درواقع بهترین مکان برای نگهداری و حفظ خواص و فواید روغن ماهی، یخچال است.

در نحوه مصرف روغن ماهی بهتر است آن را با سایر چربی ‌های غذایی مصرف نمایید تا بهتر جذب شوند. درواقع بهترین زمان و نحوه مصرف روغن ماهی همراه با وعده غذایی می باشد.

برای تهیه روغن ماهی می توان به بیشتر داروخانه ها مراجعه نموده و مکمل های حاوی این ماده با ارزش را تهیه نمود.

قیمت روغن ماهی چگونه است ؟

قیمت روغن ماهی می تواند به عوامل مختلفی وابسته باشد. کیفیت مهم ترین تأثیر را بر قیمت این ماده ارزشمند داراست. درواقع هرچه کیفیت این ماده بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. این روغن مفید و شگفت انگیز برای سلامت و زیبایی را می توان از مراکز متعددی تهیه نمود. داروخانه ها و مراکز فروش مجاز اینترنتی، اقدام به فروش مکمل های حاوی این روغن با ارزش می نمایند و به آسانی می توان آن را تهیه و مصرف نمود. این ماده در انواع خارجی و ایرانی وجود داشته و هرکدام قیمتی متفاوتی داراست. برند های تولید کننده و وارد کننده نیز قیمت های مختلفی بر محصولات خود می نهند و قیمت محصولات را به کیفیت آن ها نسبت می دهند.

خرید و فروش روغن ماهی چگونه است ؟

خرید و فروش روغن ماهی به صورت های گوناگونی انجام می شود. این ماده را می توان به صورت کپسول و سافت ژل از مراکز مختلف خرید و فروش تهیه نمود. برای خرید روغن ماهی و یا مکمل های حاوی آن می توان به داروخانه های سراسر کشور و یا مراکز فروش مجاز اینترنتی مراجعه نمود. خرید و فروش این ماده به دلیل فواید و خواص بسیارش در سلامتی، که در بالا نیز به آن ها اشاره شد، بسیار صورت می پذیرد.

فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی
فواید و خواص روغن ماهی چیست ؟ کاربرد آن در سلامت و زیبایی

کلام آخر

  • در مقدار مصرف این ماده باید دقت لازم به عمل آید.
  • به تاریخ انقضای آن توجه نموده و در صورت منقضی شدن به هیچ وجه استفاده نگردد.
  • مکمل های حاوی این روغن باید به دور از نور خورشید و در مکانی سرد نگهداری شوند.
  • از مصرف مکمل هایی که بوی ناخوشایندی دارند جدا خودداری شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا