Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با بهترین آبرسان پوست و مو

پوست و مو مانند سایر اعضای بدن نیازمند تامین آب کافی است تا بتواند سلامت و زیبایی خود را حفظ کند. استفاده مداوم از محصولات شیمیایی مانند انواع لوازم آرایش، رنگ کردن مو، استفاده از شامپو های نامناسب، کراتین و … از جمله عواملی هستند که به پوست و مو آسیب رسانده و سبب کم آبی، خشکی و مشکلات دیگر می شود. از این رو، استفاده از کرم های آبرسان پوست و مو این آسیب ها را به حداقل می رسانند.

مراقبت های روزانه مانند استفاده از انواع ماسک، ژل، کرم های آبرسان و مرطوب کننده موجب تغذیه و آبرسانی به پوست و مو شده و به حفظ سلامت، زیبایی و شادابی آن کمک فراوانی می کند.

البته توجه به این نکته ضروری است که پیش از استفاده از انواع ماسک ها و کرم ها باید نوع پوست و مو (چرب، خشک، حساس، معمولی و مختلط) را به خوبی شناسایی و سپس اقدام به تهیه محصولات مورد نیاز کرد.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مقالاتی با عناوین زیر مطرح شده است.

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

روغن سبوس برنج و خواص و فوایدش در سلامت پوست و مو

قرص پرفکتیل پلاتینیوم غذای پوست و مو چیست؟

در این مقاله به معرفی انواع کرم ها و ماسک های آبرسان پوست و مو می پردازیم.

اهمیت آبرسانی به پوست و مو

با گذشت زمان و افزایش سن، پوست در برابر شرایط محیطی آسیب پذیر شده و به تدریج چین و چروک ظاهر می شود. به همین دلیل، رسیدگی و مراقبت از پوست و آبرسانی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مراقبت ها پوست را از مشکلاتی مانند چین و چروک، خستگی، تیرگی، پیری زودرس و … محافظت می کند.

روش های مختلفی برای آبرسانی به پوست وجود دارند که عبارتند از: روش آبرسانی از طریق هیدرودرمی، روش آبرسانی از طریق محصولات مراقبتی، آبرسانی با تغذیه مناسب و آبرسانی با روش های خانگی.

استفاده مداوم از محصولات شیمیایی نامناسب مانند انواع شامپو ها، کراتین مو، روش های نامناسب خشک کردن مو و … سبب آسیب و کم آبی مو شده و مشکلاتی مانند موخوره و شکنندگی را به دنبال دارد. از این رو، استفاده از کرم آبرسان مو ضروری است.

ویژگی ماسک های آبرسان پوست و مو

 

ویژگی ماسک های آبرسان پوست و مو
ویژگی ماسک های آبرسان پوست و مو

به طور کلی می توان گفت، ماسک ها اثر ماندگاری کمتری روی پوست برای آبرسانی یا نگه داشتن رطوبت آن دارند. به همین دلیل است که پس از هر بار استفاده باید از روی پوست شسته شوند.

ماسک های آبرسان پوست و مو به عنوان یک مکمل می توانند در کنار لوسیون ها، کرم ها و دیگر محصولات مراقبتی پوست، به تغذیه و سلامتی هر چه بیشتر آن کمک کرده و در ایجاد شادابی، طراوت و جوانی پوست و مو موثر باشند.

نکته

توصیه می شود از ماسک های آبرسان به طور روزانه و یا هفته ای دو الی سه روز، متناسب با نیاز و نوع پوستی استفاده شود.

طرز تهیه ماسک آبرسان پوست چرب

به سادگی و با ترکیب چند ماده طبیعی می توان انواع ماسک آبرسان صورت چرب تهیه کرد. در این قسمت به طرز تهیه ۲ ماسک آبرسان پوست چرب اشاره می کنیم.

ماسک میوه و عسل

در این روش یک عدد موز رسیده، یک عدد لیمو یا میوه پرتقال و یک قاشق چای خوری عسل را با هم ترکیب می کنیم تا خمیری یک دست و نرم حاصل شود. سپس آن را روی پوست قرار داده و پس از پانزده دقیقه با آب ولرم شستشو می دهیم.

عسل موجود در ماسک به سختی از روی پوست پاک می شود. بنابراین، برای شستن و تمیز کردن صورت می توان از یک لیف نرم استفاده کرد.

ماسک بلغور، آووکادو و تخم مرغ

برای تهیه ی این ماسک، مقداری بلغور جو دوسر و نصف پیمانه آووکادو ی رسیده را به همراه نصف سفیده تخم مرغ ترکیب کرده و خمیر به دست آمده را روی صورت قرار می دهیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه می توان صورت را شست. علاوه بر موارد گفته شده می توان به این ترکیب یک قاشق چای خوری آب لیموی ترش تازه نیز اضافه کرد.

طرز تهیه ماسک آبرسان پوست خشک

طرز تهیه ماسک آبرسان پوست خشک
طرز تهیه ماسک آبرسان پوست خشک

روش های مختلفی برای تهیه انواع ماسک های آبرسان پوست خشک وجود دارد که برخی به راحتی در خانه قابل تهیه است. از جمله این روش ها می توان به ترکیب نصف قاشق غذاخوری سس مایونز، یک قاشق غذاخوری ماست پر چرب، زرده تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عسل و نیز ترکیب پوست خیار با گلاب اشاره کرد.

علاوه بر این، ترکیب گلیسیرین و خیار رنده شده با هم می تواند در بهبود و رفع خشکی موثر باشد. مدت زمان توصیه شده برای نگهداری این ماسک ها روی پوست خشک بین بیست الی سی دقیقه است.

طرز تهیه ماسک آبرسان پوست مختلط

برای تهیه این نوع ماسک توصیه می شود از ترکیب هلو با کمی روغن زیتون خالص، ترکیب ژل آلوئه ورا با نصف خیار رنده شده و نیز ترکیب یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل با کره شیا و ژل آلوئه ورا به عنوان ماسک های خانگی برای آبرسانی پوست های مختلط استفاده کرد.

نکته

مدت زمان لازم برای ماندن این ماسک ها روی پوست بیست دقیقه است. توصیه می شود پس از هر بار استفاده ماسک، از یک مرطوب کننده مناسب برای پوست استفاده شود.

طرز تهیه ماسک آبرسان پوست معمولی

یکی از روش های ین نوع ماسک این است که سیب زمینی رنده شده را به همراه دم کرده بابونه مخلوط کرده و آن قدر هم بزنید تا به حالت چسبناک در آید. سپس آن را روی پوست قرار داده و پس از ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید.

علاوه بر این، جوشانده گل کلم به حالت له شده یکی دیگر از ماسک های آبرسان برای پوست های معمولی است که تاثیر فوق العاده ای روی پوست معمولی دارد.

راهنمای انتخاب بهترین آبرسان پوست

محصولات بهداشتی مختلفی مانند بالم‌، روغن،‌ کرم،‌ ژل،‌ اسانس‌ و آبرسان های مختلف وجود دارد که اغلب کار یکسانی انجام می دهند. تفاوت در اثرگذاری این محصولات ناشی از ترکیبات سازنده آن است.

راهنمای انتخاب بهترین آبرسان پوست
راهنمای انتخاب بهترین آبرسان پوست

بهترین آبرسان برای پوست‌های چرب

به افراد با پوست چرب توصیه می شود از آبرسان های بر پایه ‌ی آب استفاده کنند. آبرسان های ضد آکنه (noncomedogenic)  بهترین انتخاب برای پوست های مستعد جوش و آکنه است.

بهترین آبرسان برای پوست خشک

اگر پوست به گونه ای است که‌ در تمام طول سال خشک و پوسته پوسته است، احتمالا ناشی از کم آبی مربوط به کاهش رطوبت نیست بلکه پوست در حفظ رطوبت دچار مشکل شده است. از این رو، بهترین انتخاب استفاده از یک مرطوب کننده قوی و غلیظ است.

مرطوب کننده غلیظ با ایجاد یک لایه محافظتی ضخیم روی پوست‌، از تبخیر آب پوست جلوگیری می کند. اگر محصول فرمول خوبی داشته باشد، مواد مغذی و مفید دیگر پوست‌ را نیز تامین می کند.

بهترین آبرسان برای پوست‌های کم آب

اولین اقدام برای رفع کم آبی پوست، نوشیدن آب است. اما، به تنهایی نمی تواند کم آبی کنونی و آسیب‌های وارد شدخ به پوست را جبران کند.

بهترین آبرسان های پوست کم آب حاوی هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) است. این پروتئین به شکل طبیعی در لایه های مختلف پوست وجود داشته و وظایفه آن حفظ آب پوست است.

عوامل تاثیرگذار در خشکی مو

مو به دلایل مختلفی دچار خشکی و آسیب شود. از آن جمله می توان به ستفاده از سشوار، شستشوی زیاد مو، تغذیه نامناسب و کم آبی اشاره کرد.

سشوار عامل خشکی مو

استفاده بیش از حد سشوار همراه با درجه بالایی از حرارت موجب می شود تا مو شادابی و طراوت خود را از دست بدهد. اگر فاصله استاندارد بین سشوار تا مو رعایت نشود، تارهای مو دچار آسیب هایی همچون موخوره می شوند. بنابراین بهتر است هفته ای یک بار از سشوار با حرارت ملایم استفاده شود.

شستشوی زیاد مو

زیاد شستن موها نیز در کاهش طراوت و زیبایی مو موثر است. به همین دلیل توصیه می شود برای شستشوی مو از چنگ زدن پرهیز کرده و مو ها را در حمام دوبار آبکشی کنیم. برای خشک کردن هم بهتر است بدون مچاله کردن مو را داخل حوله پیچیده و اجازه دهیم تا خشک شوند.

شستشوی زیاد مو
شستشوی زیاد مو

نقش تغذیه نامناسب در خشکی مو

هنگامی که بدن دچار کمبود ویتامین و عناصر معدنی شود، برای رفع کمبود، این مواد را از قسمت های مختلف بدن از جمله موها تامین می کند. این عامل سبب حساسیت و شکنندگی مو می شود.

از این رو، لازم است تا از مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم، کراتین و … که برای رشد و سلامت موها مفید هستند به وسیله ی وعده های غذایی تامین شود.

کم آبی موثر در خشکی مو

عدم نوشیدن آب کافی سبب از بین رفتن کوتیکول های مو و آسیب به آن می شود. به همین دلیل توصیه می شود هر فرد به صورت روزانه دست کم و به طور میانگین هشت لیوان آب مصرف کند. این مقدار با توجه به سن و قد هر شخص متفاوت است.

دیگر عوامل موثر در خشکی مو

از عوامل دیگری که سبب خشکی مو می شود می توان به استرس، ضررهای ناشی از اشعه های ماورا بنفش، آلودگی های محیطی و … اشاره کرد.

طرز تهیه ۳ ماسک آبرسان مو بسیار تاثیرگذار

استفاده مداوم از مواد شیمیایی، رنگ مو و شامپو نامناسب می تواند کراتین و چربی های طبیعی مو که از مواد اصلی تشکیل دهنده آن هستند را از بین برده و موجب شکستگی و آسیب به مو شود.

آسیب به مو سبب ریزش و نازک شدن مو و بروز مشکلاتی مانند موخوره شود. بنابراین، آبرسانی به مو کمک فراوانی به رفع خشکی و آسیب مو ها می کند.

ماسک آبرسان مو آلوئه ورا

اغلب آلوئه ورا را به عنوان یک آبرسان فوق العاده برای پوست و مو می شناسند که می توان به طور روزانه و یا هفته ای دو الی سه بار مورد استفاده قرار داد.

ماسک آبرسان مو آلوئه ورا
ماسک آبرسان مو آلوئه ورا

در این روش، قسمت ژله ای گیاه را جدا کرده و به خوبی هم زده تا به حالت مایع درآمده و حالت کش دار نداشته باشد. توصیه می شود ژل آماده شده در یخچال و در یک ظرف شیشه ای نگهداری شود. هر زمان که لازم بود می توان آن را استفاده کرد.

ماسک آبرسان مو آلوئه ورا، روغن زیتون و تخم مرغ

برای تهیه این ماسک، پنج قاشق غذاخوری از ژل آلوئه ورا را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک عدد زرده تخم مرغ ترکیب کرده و روی موهای خود ماساژ دهید. پس از گذشت نیم ساعت، موهای خود را با آب سرد آبکشی کنید. این ماسک به از بین بردن سلول های مرده پوست سر کمک کرده، خارش و شوره سر را از بین می برد.

ماسک آبرسان مو مایونز

به دلیل وجود ترکیباتی مانند سرکه، آبلیمو و سویا در سس مایونز، این ماسک سبب حجیم، نرم و براق تر شدن مو شده و موها را به خوبی آبرسانی می کند.

برای تهیه این ماسک به مایونز چند قطره روغن مانند روغن نارگیل، کاج، گردو، زیتون و … اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. پس از گذشت نیم ساعت می توان موها را با آب ولرم شسته و خشک کرد.

ماسک آبرسان مو روغن نارگیل و شیر بادام

روغن نارگیل حاوی ویتامین و چربی های مفید است که به رشد موها کمک کرده و موجب ضخیم تر شدن تارهای مو می شود. برای تهیه این ماسک مقداری روغن نارگیل را به همراه نصف پیمانه شیر بادام مخلوط کرده و روی موهای خود قرار دهید. پس از گذشت نیم الی یک ساعت می توان موهای خود را با آب ولرم و یا سرد آبکشی کرد.

نکته

این ماسک به آبرسانی هر چه بهتر مو کمک کرده و مواد ترشح شده فولیکول مو که سبب نازکی و ریزش مو می شود را از بین می برد.

ترکیبات موجود در کرم آبرسان مو

از مهم ترین ترکیبات موجود در آبرسان های مو می توان به روغن آرگان، بیوتین، ویتامین E و C و سایر مواد مغذی اشاره کرد. این ترکیبات در ترمیم و بازسازی موهای خشک و آسیب دیده موثر بوده و به سلامتی و آبرسانی مو کمک فراوانی می کند.

روش استفاده از کرم آبرسان مو

ابتدا موها را شسته و خشک کنید. سپس مقداری از کرم آبرسان را روی دست ریخته و کمی با دو دست به هم بمالید. پس از آن، مو ها را با دست های کرمی به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. این کار را می توان دو الی سه بار در طول روز تکرار کرد.

نکته

بعضی از کرم های آبرسان حالت روغنی نیز دارند. از این کرم ها اغلب برای ثابت نگه داشتن رنگ های مو استفاده می شود. از این رو، بهتر است یک ساعت قبل از رفتن به حمام مو ها را به آن آغشته کرده و پس از شستن موها نیز دوباره آن را با همان کرم ماساژ دهید.

بهترین کرم های آبرسان مو

مدل سلکی دلی و برند فولیکا هر دو از آبرسان های قوی هستند که در ترمیم و بازسازی مو های خشک و شکننده تاثیر دارند. علاوه بر این، برند گانیه، ایووروشه، جیورجی و سینره برای رطوبت رسانی و جذب سریع آب از بهترین کرم ها هستند. مدل های پریم پنتن، سریتا، لورآل، نلی و یانسی نیز از پر فروش ترین محصولات آبرسان و تقویت کننده مو هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا