Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص آووکادو و هر آنچه باید در مورد این میوه شگفت انگیز بدانید

آووکادو میوه درختی از خانواده Lauraceae است که در آن می ‌توان گونه‌ های شناخته ‌شده‌ ای مانند برگ بو و درخت کافور را پیدا کرد. آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است. در واقع اصلی ‌ترین ویژگی غذایی این میوه میزان چربی آن است که در برخی گونه‌ ها به ۳۰ درصد می ‌رسد اما معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ درصد متغیر است. مزیت این چربی ها این است که از اسیدهای چرب غیر اشباع (عمدتا اسیدهای لینولئیک و لینولنیک) تشکیل می شوند.

آووکادو از آمریکای مرکزی (مکزیک و گواتمالا) می آید، جایی که قبل از ورود اسپانیایی ها در آنجا کشت می شد و در بین قوم مایا و آزتک بسیار محبوب بود. هنوز در بسیاری از کشورهای آمریکا، در ایالات متحده، مکزیک، برزیل، کنیا، آفریقای جنوبی، اسرائیل و اسپانیا کشت می شود.

آووکادو گیاهی است که به آب و هوای بسیار گرم نیاز دارد بنابراین در مکان های خاصی باید پرورش داده شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص آووکادو ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

ویژگی درخت آووکادو

ارتفاع درخت آووکادو به حدود ۲۰ متر می رسد اما در صورت کشت، اجازه رشد بیش از ۵ متر را ندارد. این درخت دارای گلهای سبز بسیار کوچک و تنه قهوه ای خشن است. آنچه که خودنمایی می کند میوه آن است که گلابی شکل به رنگ سبز زیتونی و سطح ناصاف با گوشت سبز مایل به زرد و هسته مرکزی بزرگ (ارقامی وجود دارند که هسته ندارند) است. تقریباً ۴۰۰ نوع آووکادو وجود دارد و ما می توانیم میوه هایی با وزن های مختلف پیدا کنیم که می تواند تا ۲ کیلوگرم برسد.

انواع و اقسام آووکادو

از انواع مختلف آووکادو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Edranol and Ryan (آفریقای جنوبی).
  • Bacon (اسپانیا).
  •  Fuerte and Mexicola(مکزیک).
  • Lula and Jim (ایالات متحده آمریکا).
  •  Queen and Naval(گواتمالا).
  • Pinkerton (اسرائیل).
ویژگی درخت آووکادو
ویژگی درخت آووکادو

ویتامین های آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین D است که برای کنترل جذب کلسیم و فسفر در بدن و جلوگیری از شکنندگی استخوان ها و دندان ها لازم است. خوردن این میوه در طول دوره رشد برای اطمینان از سلامت استخوان ها، رشد مطلوب بدن و جلوگیری از راشیتیسم بسیار مفید است. به طور مشابه زمانی که به یک مقدار اضافی از مواد معدنی نیاز دارید، ممکن است در مراحل دیگر زندگی مفید باشد. بنابراین در دوران بارداری و به ویژه در سنین بالا برای جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

در این میوه به غیر از ویتامین D، باید به محتوای بالای ویتامین E و گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان قوی که برای عملکرد صحیح قلب بسیار ضروری است، اشاره کرد. این ویژگی ها آن را به یک غذای ضروری در رژیم غذایی برای فشار خون بالا و در دوزهای متوسط برای دیابت تبدیل می کند.

آووکادو غنی از پتاسیم است و می تواند مصرف سایر غذاهای غنی از سدیم را متعادل کند و به وضعیت خوب سیستم عصبی کمک کند. همچنین دارای مقادیر قابل توجهی منیزیم، کلسیم و آهن است.

خواص آووکادو برای سلامتی

آووکادو یک میوه چرب است که مانند روغن زیتون، ماهی های چرب، سیر یا سیب می تواند به مقابله با اثرات مضر چربی های اشباع موجود در چربی های حیوانی کمک کنند. آووکادو برای جلوگیری از تشکیل کلسترول، کاهش خطر بیماری های عروقی مانند سکته مغزی یا خونریزی مغزی بسیار مفید هستند.

محتوای بالای لسیتین آن نیز به همان اندازه مفید است زیرا برای متابولیسم چربی ها ضروری است و در مبارزه با کلسترول و پیشگیری از تصلب شرایین بسیار مفید است. ما باید بر اهمیت این نوع چربی در پیشگیری یا درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، افسردگی یا مولتیپل اسکلروزیس تاکید کنیم.

مصرف منظم این میوه بسیار مفید است و تا حدودی می توان آن را جایگزین چربی حیوانی دانست. گیاه خواران همچنین می توانند آووکادو را به عنوان منبع اصلی چربی مورد مصرف قرار دهند.

خواص آووکادو برای پوست

استفاده خارجی از آووکادو به دلیل غنی بودن از ویتامین های D و E، می تواند کلاژن سازی را تحریک کند که آن را به یک ماسک خوب برای پوست جهت درمان بسیاری از اختلالات پوستی تبدیل می کند. به ویژه در موارد اگزما و درماتیت می‌توان با استفاده از کرم تهیه شده از آووکادو یا استفاده خارجی از روغن آووکادو این مشکلات را درمان کرد. همچنین می‌توان برای درمان خارجی سایر بیماری‌های پوستی مانند جوش‌ ها، لکه‌ ها یا دلمه‌ های ناشی از پسوریازیس از آن استفاده کرد.

از خواص تسکین دهنده روغن آووکادو که از دانه های آن استخراج می شود، در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان یک ماده رایج در بسیاری از کرم های مراقبت از پوست و مو استفاده می شود. روغن آووکادو یک درمان خوب و ارزان برای حفظ جوانی صورت است. برای رفع چین و چروک پوست می توانید ماسکی با تفاله آووکادو درست کنید و قبل از خواب نیم ساعت روی صورت خود بگذارید.

ارزش غذایی آووکادو
ارزش غذایی آووکادو

خواص ضد التهابی آووکادو

جدا از خاصیت نرم کنندگی روغن آووکادو باید به خواص التهابی آن نیز اشاره کرد که می توان از آن برای مقابله با درد مفاصل در شرایط دردناکی مانند آرتریت روماتوئید یا حملات شبانه نقرس استفاده کرد.

ارزش غذایی آووکادو

ترکیبات آووکادوی خام در ۱۰۰ گرم
آب ۷۴.۲۷ گرم
انرژی ۱۶۱ کیلو کالری
چربی ها ۱۵.۳۲ گرم
پروتئین  ۱.۹۸گرم
کربوهیدرات ۷.۳۹ گرم
فیبر ۵ گرم
پتاسیم ۶۰۰ میلی گرم
سدیم ۱۰ میلی گرم
فسفر ۴۱ میلی گرم
کلسیم ۱۱ میلی گرم
منیزیم ۳۹ میلی گرم
مس ۰.۲۶ میلی گرم
آهن ۴۰ ۰.میلی گرم
روی ۱ میلی گرم
ویتامین C ۷.۹ میلی گرم
ویتامین B1 ۰.۱۰۸ میلی گرم
ویتامین B2 ۰.۱۲۲ میلی گرم
ویتامین B6 ۰.۲۸۰ میلی گرم
ویتامین A ۶۱ IU
ویتامین E ۱۳۴۰ میلی گرم
فولاسین ۶۲ میکروگرم
نیاسین ۱.۹۲۱ میلی گرم

 

آیا آووکادو برای کاهش کلسترول مفید است

آووکادو یکی از بهترین غذاها برای کاهش کلسترول بد (LDL) یا لیپوپروتئین کم چگالی است. در عین حال، می تواند کلسترول خوب (HDL) یا لیپوپروتئین با چگالی بالا را افزایش دهد که برای حفظ سلامتی بسیار مفید است.

آووکادو را می توان غذایی در نظر گرفت که از ما در برابر «کلسترول بد» و بیماری های احتمالی سیستم گردش خون مانند سکته مغزی، خونریزی مغزی، آنژین صدری، ترومبوز و غیره محافظت می کند.

آووکادو کلسترول را کاهش می دهد زیرا سرشار از چربی های اشباع نشده و چربی های اشباع کم است. فراوان ترین چربی موجود در این میوه استوایی اسید اولئیک است که نوعی اسید چرب است که در روغن زیتون یافت می شود. اسید اولئیک یک اسید چرب تک غیر اشباع با خواص مفید شناخته شده برای سیستم گردش خون است. از جمله توانایی هایی آن افزایش کلسترول خوب است.

علاوه بر این، آووکادو حاوی سایر اسیدهای چرب اصلی در کنترل کلسترول به نام اسیدهای چرب ضروری (EFAs) است. برخلاف اسید اولئیک که می تواند توسط ارگانیسم ها تولید شود، اسیدهای چرب ضروری ممکن است توسط بدن تامین نشوند و باید از طریق غذا به دست آیند. از آنجایی که اینها برای عملکرد صحیح بدن ضروری هستند، شناخت غذاهای حاوی آنها بسیار مهم است.

در میان EFA ها، آووکادو حاوی دو اسید چرب غیراشباع مهم است که عبارتند از لینولنیک اسید (۱۲.۵%) که معمولا به عنوان امگا ۳ شناخته می شود و اسید لینولئیک که عموما به عنوان امگا ۶ شناخته می شود. مقدار دومی در مقادیر بسیار کمتر (۰.۹%) است.

مصرف غذاهای غنی از امگا ۳ و امگا ۶ باعث کاهش تری گلیسیرید و کلسترول خون می شود. به طور کلی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ خون را رقیق کرده و از حملات قلبی، سکته مغزی، آنژین صدری، بیماری رینود و غیره جلوگیری می کنند.

جدول زیر ترکیب چربی های آووکادو را نشان می دهد که در آن درصد چربی اشباع نشده بسیار بالاتر از چربی اشباع شده است.

 

ترکیب چربی آووکادو در ۱۰۰ گرم
چربی های اشباع شده ۲.۴۳۷ گرم
اسید چرب تک غیر اشباع ۹.۶۰۸ گرم
چربی غیر اشباع چندگانه ۱.۹۵۵ گرم

 

چه اجزای دیگری از آووکادو باعث کاهش کلسترول می شود

علاوه بر این اسیدهای چرب ضروری، آووکادو حاوی ترکیبات ضد کلسترول دیگر است. بسیاری از این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و از تخریب «کلسترول خوب» و متعاقبا تبدیل آن به «کلسترول بد» جلوگیری می کنند. برخی دیگر مانند فیبر یا فیتواسترول ها، کلسترول را در روده مسدود کرده و از جذب آن توسط بدن جلوگیری می کنند. مهمترین ترکیبات آووکادو برای کاهش کلسترول عبارتند از:

  • لسیتین: باعث می شود اسیدهای چرب مایع تر شوند.
  • ویتامین C: از اکسید شدن کلسترول خوب و تبدیل آن به کلسترول بد جلوگیری می کند.
  • منیزیم: به رقیق شدن خون کمک می کند.
  • کلسیم: به رقیق شدن خون کمک می کند.
  • مس: کمبود آن می تواند سطح کلسترول را افزایش دهد.
  • فیبر: کلسترول را در روده جذب می کند و انتقال آن به خون را دشوارتر می کند.
  • کارنیتین: مشخص شده است که کارنیتین می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.
  • نیاسین: برای متابولیسم خوب چربی ها ضروری است.

آیا آووکادو چاق کننده است

آووکادو یک سبزی غذایی سرشار از چربی است. در واقع حاوی ۱۵.۲ درصد چربی است که کالری فراوانی برای آووکادو فراهم می کند. آووکادو به ازای هر ۱۰۰ گرم وزن، ۱۶۱ کالری به ما می دهد. بنابراین، با وجود خواص شناخته شده آووکادو، بسیاری از مردم هنگام خوردن آووکادو سوالاتی دارند زیرا فکر می کنند با خوردن آووکادو چاق می شوند.

همه غذاها بسته به مقدار غذایی که می خوریم چاق کننده هستند. به عنوان مثال، هندوانه میوه ای به اندازه کافی سبک است (در هر ۱۰۰ گرم کمی بیش از ۳۰ کالری). اما اگر روزی یک کیلو هندوانه بخوریم بیش از ۳۰۰ کالری مصرف کرده ایم. یک کیلو هندوانه مقدار زیادی به نظر می رسد، اما این مقدار ممکن است در یک روز گرم تابستانی خیلی زیاد نباشد.

در مورد آووکادو بسیاری از افراد اشتباه می کنند. آووکادو اگرچه میوه درخت آووکادو است اما از نظر غذایی نباید آن را یک میوه بلکه یک چربی گیاهی دانست.

خوردن یک آووکادو کامل به عنوان دسر منطقی نیست، زیرا ما فقط با این میوه بیش از ۳۰۰ کالری دریافت خواهیم کرد. با این حال، افزودن مقداری آووکادوی خرد شده به سالاد باعث دریافت کالری بیش از حد نمی شود. آووکادو مانند سایر غذاها چاق کننده است ولی این به مقدار مصرف شما بستگی دارد.

مزیت آووکادو نسبت به سایر چربی ها چیست

چربی های آووکادو بهتر از چربی های حیوانی و بسیار سالم تر است. برخلاف چربی های حیوانی، آنها کلسترول ندارند و حتی اگر حاوی کلسترول باشند به حذف یا مقابله با کلسترول سایر غذاها کمک می کنند.

۱۰۰ گرم گوشت گاو بدون چربی با ۱۹۲ کالری، فقط ۳۰ کالری بیشتر از ۱۰۰ گرم آووکادو را تامین می کند. بسیاری از افرادی که می خواهند برای کاهش وزن رژیم بگیرند، این مقدار را بدون توجه به اینکه آیا گوشت گاو آنها را چاق می کند، می خورند. برای دریافت کالری بالاتر نیازی به توسل به مواد غذایی با منشاء حیوانی نیست. در غذاهای گیاهی نیز ما بسیاری از میوه ها با کالری بسیار بالاتر از آووکادو را داریم که غلات، حبوبات و به خصوص آجیل برخی از آنها هستند.

خوردن آووکادو به روش منطقی یک راه سالم خوب برای تامین انرژی بدن است. آووکادو علاوه بر چربی های طبیعی، مواد مغذی مهم دیگری را نیز فراهم می کند که شامل فیبر، پتاسیم و آهن و همچنین ویتامین E فراوان، اسید فولیک و نیاسین است.

آیا آووکادو به لاغری کمک می کند

آووکادو حاوی نوعی قند به نام مانوهپتولوز است. مانوهپتولوز به کاهش سطح قند خون کمک می کند بنابراین برای افراد مبتلا به دیابت ایده آل است. علاوه بر این، مشخص شده است که این نوع قند قادر به کاهش انسولین خون است. از آنجایی که افراد چاق سطح بالایی از انسولین دارند، خوردن آووکادو به آنها کمک می کند حتی انسولین را کاهش دهند و احساس گرسنگی کمتری داشته باشند. بنابراین حتی آووکادو به کاهش وزن کمک می کند.

استفاده زیاد از آووکادو با مقدار زیادی کالری که دارد خیلی راحت نیست، به خصوص در مورد افراد چاق یا تحت رژیم غذایی (اگرچه در واقعیت، وقتی جایگزین چربی حیوانی شود و در حد متعادل مصرف شود، به کاهش وزن کمک می کند). هرگز توصیه نمی شود آن را با سایر غذاهای چرب ترکیب کنید، به خصوص اگر منشا حیوانی داشته باشند. نباید با سس های چرب مانند سس مایونز مخلوط شود.

خواص درمانی آووکادو
خواص درمانی آووکادو

خواص درمانی آووکادو

درمان انگل‌ های روده‌ ای

دانه‌ ها را له کرده و بجوشایند و برای از بین بردن انگل‌های روده استفاده کنید. این فرآورده به دلیل دارا بودن ترکیب سیانوژنیک آمیگدالین ممکن است خطرناک باشد و برای درمان های طولانی مضر است. در طب خانگی مصرف آن توصیه نمی شود.

رفع مشکلات قاعدگی

برای تقویت و تنظیم قاعدگی از دم کرده ریشه خشک شده آووکادو استفاده می شود. این فرآورده به دلیل دارا بودن ساپونین ممکن است خطرناک باشد و نباید در درمان های طولانی استفاده شود. در طب خانگی مصرف آن توصیه نمی شود.

مشکلات گوارشی

از دم کرده برگ آن به میزان ۱۰ درصد برای درمان ورم معده و درد معده استفاده می شود ولی دقت داشته باشید به دلیل داشتن ساپونین ممکن است خطرناک باشد و نباید برای طولانی مدت از آن استفاده کنید.

استفاده از خواص آووکادو در محصولات آرایشی

به خاطر داشته باشید که آووکادو به طور گسترده در لوازم آرایشی برای مراقبت از پوست، به ویژه برای چین و چروک استفاده می شود. روغن یا عصاره آووکادو به دلیل غنی بودن از چربی، اغلب در ساخت کرم های پوست خشک یا ماسک های چین و چروک استفاده می شود.

آووکادو چون سرشار از اسیدهای چرب ضروری است، برای کمک به بهبود زخم های پوستی مانند جوش، آفتاب سوختگی، ترک خوردگی پوست و غیره مفید است.

برای رفع خشکی پوست تهیه ماسک با آووکادو و استفاده از آن به مدت نیم ساعت روی صورت توصیه می شود. این درمان در دوران یائسگی، زمانی که مشکلات خشکی پوست ممکن است رخ دهد، بسیار مفید است. آووکادو برای درمان پوست های معمولی یا خشک ایده آل است، اما نباید روی پوست های چرب استفاده شود.

خواص آووکادو برای مو

روغن آووکادو یا پرسیا گراتیسیما (Persea gratissima) سرشار از ویتامین ها، ترکیبات آنتی اکسیدان و چربی های اشباع نشده است که برای رشد موها بسیار مفید هستند. آووکادو خواص نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد بنابراین از شوره سر و شکستگی و وز شدن موها جلوگیری کرده و شادابی و نشاط را به موهای شما بازمی گرداند.

خواص آووکادو برای مردان

آووکادو سرشار از ریزمغذی های ضروری است که می تواند سطح سلامتی آقایان را بهبود ببخشد. ترکیبات موجود در این میوه به افزایش باروری در مردان کمک می کند. ویتامین E و ویتامین C موجود در این میوه به تقویت اسپرم ‏ها کمک کرده و قدرت تحرک آنها را افزایش می ‏دهند که نقش بسیار مهمی در قدرت باروری دارد.

خواص آووکادو برای زنان

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این میوه برای خانم ها از جنبه های مختلف مفید است مثلا برای حفظ جوانی پوست بسیار مفید است. آووکادو به کاهش وزن کمک کرده و در دوران بارداری با تامین اسید فولیک احتمال ناهنجاری ستون فقرات را در نوزاد کاهش می دهد.

طرز خوردن آووکادو
طرز خوردن آووکادو

طرز خوردن آووکادو

آووکادو معمولا به صورت خام در ترکیب با سبزیجات دیگر، سالادها یا صرفا به عنوان خامه برای پخش بر روی یک تکه نان به عنوان پیش غذا یا به عنوان یک میان وعده سالم و پرانرژی برای جوانان مصرف می شود. همچنین می ‌تواند جایگزین روغن مورد استفاده برای تهیه سبزیجات خاصی مانند سیب ‌زمینی یا لوبیا پخته باشد.

اگرچه آووکادو یک میوه است، اما به دلیل قند پایین ممکن است به عنوان یک سبزی در نظر گرفته شود. بنابراین می توانید از آن به صورت پخته استفاده کنید و همچنین به عنوان بخشی از بسیاری از سوپ هایی که با آب داغ (نه جوش) درست می شوند، کاربرد دارد.

بهترین زمان خوردن آووکادو

از آنجاییکه آووکادو وقتی سبز است برداشت می شود باید صبر کرد تا به نقطه مناسب برای خوردن برسد. در حالت ایده آل، باید زمانی خورده شود که پالپ آن نرم شود و به راحتی با قاشق از هسته جدا شود.

باید بلافاصله پس از برش از آن استفاده کنید زیرا به راحتی اکسید و سیاه می شود. برای جلوگیری از این اتفاق می توانید چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید یا آووکادو را در پلاستیک بپیچید و آن را در گرمترین قسمت یخچال نگهداری کنید.

انتخاب بهترین آووکادو

بهترین آووکادو آنهایی هستند که پوست صاف و بدون لک دارند. برای خوردن این میوه باید رسیده باشند. یک راه خوب برای بررسی رسیده بودن آووکادو این است که کمی آن را حرکت دهید تا متوجه شوید که آیا هسته آن داخل آن حرکت می کند یا خیر.

فشردن آووکادو برای بررسی خام بودن آنها مناسب نیست زیرا در نهایت باعث از بین رفتن پالپ آنها می شود. آووکادو میوه ای است که پس از رسیدن، ماندگاری زیادی ندارد. به همین دلیل معمولاً به رنگ سبز فروخته می شود. اگر آووکادویی بخرید که نرسیده باشد می توان آن را در خانه نگهداری کرد تا برسد، برای این کار آن را در کیسه ای با چند عدد موز قرار می دهیم یا آن را با روزنامه بپیچید.

آیا آووکادو را می توان منجمد کرد؟

آووکادو را نباید منجمد کرد زیرا سرما آنها را خراب می کند. همچنین نباید آن را به مدت طولانی در یخچال نگهداری کرد (به خصوص در سردترین قسمت). اگر آووکادو از قبل بدون پوست باشد و مخصوصا وقتی پخته شده باشد، می توان آن را منجمد کرد. برای فریز کردن آووکادوهای آماده شده بهتر است قبل از قرار دادن آنها در فریزر آنها را در یک جعبه پلاستیکی دربسته قرار دهید.

چگونه از خواص آووکادو در دستور غذاها استفاده کنیم

برای پختن یا خوردن آووکادو، باید پوست آن جدا شود. برای انجام آن، این مراحل را دنبال کند:

با کمک یک چاقو، آووکادو را در امتداد طول برش دهید و یک برش عمیق در اطراف هسته میوه ایجاد کنید. سپس آن را به دو قسمت تقسیم کنید.

با یک قاشق هسته را جدا کرده و پالپ را از پوست جدا کنید در یک کاسه بگذارید. چون آووکادو به سرعت اکسید می شود، می‌ توانید به آن آبلیمو اضافه کنید.

چه غذاهایی را می توان با آووکادو درست کرد؟

آووکادوی خام

آووکادو را می توان به صورت تازه در سالاد مصرف کرد. همچنین می توان از آن روی برش نان یا نان تست در صبحانه یا به عنوان میان وعده در صبح یا عصرانه استفاده کرد.

مقداری آووکادوی خرد شده را در سالاد میوه بریزید و طعم عجیب آووکادو را به این غذا اضافه کنید. سیب زمینی پخته را وقتی با آووکادوی سرد بخورید خوشمزه است.

آووکادوی پخته شده

آووکادو را نیز می توان پخت، با آن می توان سوپ های مختلف درست کرد. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی نمی کنند می توانند آن را به عنوان یک سس برای غذاهای دریایی استفاده کنند.

چگونه از خواص آووکادو در دستور غذاها استفاده کنیم
چگونه از خواص آووکادو در دستور غذاها استفاده کنیم

آووکادو در ایران

آووکادو یک میوه استوایی است که در هر آب و هوایی رشد نمی کند. این میوه اکنون در شهرهای شمالی ایران کشت می شود. این گیاه در دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی گراد رشد می کند و گرمای زیاد باعث کاهش فتوسنتز می شود بنابراین بهتر است در سایه نسبی رشد کند. آووکادو در مناطق بدون یخبندان و بدون وزش باد شدید رشد می کند و اکنون در مازندران کشت می شود.

مضرات آووکادو

مصرف زیاد آووکادو برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود. اگرچه آووکادو به عنوان میوه شگفت انگیز نامیده می شود، اما برای هر موقعیتی خوب نیست. آووکادو باعث کاهش تولید شیر می شود و ممکن است باعث اختلال در غدد پستانی شود. همچنین، سیستم گوارشی نوزاد برای پردازش آووکادو یا فرآورده های جانبی آن از طریق شیر مادر کاملا بالغ نیست.

تداخلات دارویی

مصرف بیش از حد آووکادو می تواند باعث تداخل با فارماکوکینتیک برخی داروهای ضد التهابی شود.

آسیب کبدی

این میوه حاوی دو ترکیب به نام های استراگول و آنتول است که به طور بالقوه می تواند به کبد آسیب برساند. این مواد برای فعالیت سرطان زایی در حال آزمایش هستند. از این رو، آووکادو باید در مقادیر متوسط مصرف شود. همچنین، انواع خاصی مانند آووکادوی مکزیکی بیشتر از انواع دیگر باعث آسیب کبدی می شوند.

احتمال افزایش وزن

آووکادو در مقایسه با میوه های دیگر مانند پرتقال یا لیمو شیرین، کالری متراکم است. از آنجایی که ۷۵ درصد کالری آنها از چربی تامین می شود، خوردن بیش از حد آووکادو می تواند منجر به افزایش وزن شود.

کلسترول خوب را کاهش می دهد

آووکادو حاوی چربی های خوبی است که گفته می شود طبیعت محافظت کننده از قلب دارند. اما مصرف زیاد آووکادو همچنین می ‌تواند کلسترول HDL را که همان کلسترول خوب است، کاهش دهد. زیرا آووکادو سرشار از بتاسیتوسترول است، ترکیبی که کلسترول خوب بدن را جذب می ‌کند. هنگامی که بیش از حد باشد، شروع به جذب کلسترول خوب از بدن می کند.

آلرژی

بخش کوچکی از جمعیت ممکن است واکنش آلرژیک را در مصرف آووکادو تجربه کنند. ممکن است علائمی مانند قرمزی، تورم روی پوست و خارش را تجربه کنند.

میگرن

آووکادو حاوی مقادیر کمی از این ماده به نام تیرامین است که محصول جانبی اسید آمینه ای به نام تیروزین است که با سردردهایی مانند میگرن مرتبط است.

افزایش پتاسیم

آووکادو یکی از غنی ترین منابع پتاسیم در میوه ها است. پتاسیم مفید است و عملکردهای زیادی دارد، اما نه بیشتر از آنچه برای بدن لازم است. عاقلانه است که مقدار معقولی از این میوه را مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

مضرات آووکادو
مضرات آووکادو

رقیق شدن خون

آووکادو دارای خاصیت رقیق کنندگی خون است که اگر دارو مصرف کنید می تواند مشکل ساز باشد، زیرا می تواند با آن تداخل منفی داشته باشد. وارفارین دارویی است که برای به تاخیر انداختن لخته شدن خون استفاده می شود. گفته می شود آووکادو کارایی و عملکرد وارفارین را کاهش می دهد زیرا حاوی مقادیر زیادی ویتامین K است که به لخته شدن خون کمک می کند. با انجام این کار، می تواند خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

افزایش حساسیت

فردی که دچار حساسیت مفرط است نباید در مصرف آووکادو زیاده روی کند زیرا می تواند اثرات و شدت واکنش های حساسیت مفرط را افزایش دهد.

ناراحتی معده

برخی از افراد با هرگونه مشکلات روده از قبل موجود ممکن است گاهی اوقات ناراحتی معده را به عنوان نفخ بیش از حد تجربه کنند. در موارد نادر آووکادو می تواند باعث تهوع، استفراغ، میگرن، تب و خواب آلودگی شود.

عدم تحمل لاتکس

افراد مبتلا به عدم تحمل لاتکس نباید آووکادو بخورند زیرا می تواند سطح آنتی بادی های IgE را افزایش دهد. این آنتی بادی ها ایمونوگلوبولین هایی هستند که در طی واکنش های آلرژیک آزاد می شود، بنابراین حساسیت به آووکادو را افزایش می دهد.

پروتئین ‌های موجود در آووکادو می ‌توانند واکنش ‌های سیستم ایمنی مشابه واکنش‌های ناشی از پروتئین‌های موجود در لاتکس را تحریک کنند. و برعکس اگر هنگام خوردن آووکادو دهان شما تحریک شود، به احتمال زیاد به لاتکس حساسیت دارید. علاوه بر آووکادو، واکنش مشابهی می تواند توسط موز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، انبه، کیوی و شاه بلوط ایجاد شود.

برای حیوانات خانگی ناامن است

این میوه حاوی ماده ای به نام پرسین است که یک سم قارچ کش نسبتا بی خطر برای مصرف انسان است. اما برای برخی از حیوانات اهلی مانند گاو، اسب، سگ و بز سمی است. سگ ها در مقایسه با سایر حیوانات نسبت به این ماده بیشترین مقاومت را دارند. پرسین زمانی مضرتر است که منبع آن بذر باشد. در صورت مصرف سگ ها می تواند باعث علائم گوارشی مانند استفراغ یا اسهال شود.

سخن پایانی

به طور کلی، اطلاعات زیادی در مورد خواص آووکادو برای سلامتی وجود دارد. اما مانند همه چیزهای خوب، نباید در آن افراط کرد. آووکادو میوه‌ ای است که باید روزانه مصرف شود، زیرا فواید آن بیشتر از مضرات آن است. خوردن آن یک راه طبیعی برای کاهش کلسترول بالا است. علاوه بر این مصرف مواد معدنی و ویتامین ها را افزایش می دهد و در عین حال خطر ابتلا به بیماری های مختلف را کاهش می دهد.

با خوردن آووکادو، مقادیر زیادی فیبر نیز وارد بدن می شود و باعث می شود برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید. این میوه خوشمزه سرشار از کاروتنوئیدها است که از بسیاری از انواع مشکلات چشم پیشگیری می کند. این میوه در صورت مصرف متعادل فشار خون را تنظیم می کند، جریان خون به مغز را بهبود می بخشد، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. خواص آووکادو برای یبوست

    آووکادو منبع سرشار ویتامین A و E بالا، پتاسیم، چربی‌های سالم، منیزیم و غنی از فیبر هستن. اونا با جذب مواد مغذی به مبارزه با یبوست کمک می‌کنن. سعی کنین آووکادو رو بیشتر مصرف کنین یا حتی اون رو به سالاد خودتون اضافه کنین

  2. سلام. من سه روز و روزی یک دانه آووکادو مصرف کردم. حالا یکم حالت تهوع دارم و البته قبلا هم داشتم و پریشب در حالت خواب یکم از دهانم آب آمد. سوالم اینه که آیا مزاجم بلغمی شده یا صفرایی؟

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا