Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بهترین روش های طبیعی مراقبت از پوست و مو چیست؟

سلامت پوست و مو انعکاس دهنده ی سلامت بدن است. از این رو، مراقبت از این دو عنصر جهت حفظ زیبایی و سلامت، برای همه ی افراد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امروزه روش های مراقبتی فراوانی وجود دارد اما، همواره استفاده از روش های طبیعی و کم خطر به جای استفاده از روش های پیچیده و شیمیایی توصیه می شود. استفاده از مکمل های غذایی مانند ویتامین A و C، کلسیم، روغن ماهی، روغن کتان و ماسک های طبیعی و خانگی نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد.

روش های مراقبت پوست و مو برای هر فرد متفاوت است. زیرا، اثرگذاری هر یک از روش ها به جنس پوست و مو افراد بستگی دارد و می تواند به صورت طبیعی، چرب، خشک، حساس و یا مختلط باشد.

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک مقالاتی تحت عناوین پاکسازی پوست با ماسک خانگی خاک رس، ماسک نشاسته و ماست بهترین ماسک روشن کننده پوست و … مطرح شده است. در این مقاله به معرفی بهترین روش های طبیعی مراقبت از پوست و مو می پردازیم.

روش های روتین مراقبت از پوست و مو

برای مراقبت از پوست باید عادت های غلط و نامناسب را با عادت های درست جایگزین کرد تا به این وسیله پوستی زیبا و سالم داشته باشیم. در ادامه به بررسی مهم ترین روش های روتین مراقبتی اشاره می کنیم.

تمیز و مرطوب نگاه داشتن روزانه پوست و مو

برای این کار توصیه می شود روزی دو بار، یک بار صبح و یک بار شب، صورت خود را بشویید. پس از شستشو نیز به کمک یک تونر و یا مرطوب کننده، پوست را آبرسانی کنید.

تمیز و مرطوب نگاه داشتن روزانه پوست و مو
تمیز و مرطوب نگاه داشتن روزانه پوست و مو

انجام این کار سبب می شود خاک، چربی اضافی و مواد آرایشی روی پوست به خوبی پاک شود. مرطوب کردن پوست حتی برای افرادی که پوست های چرب دارند نیز ضروری است. این دسته از افراد هنگام خرید مرطوب کننده باید مرطوب کننده مخصوص پوست های چرب را خریداری کنند.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش (UV) ناشی از نور خورشید، تغییراتی مانند چین و چروک، تغییر رنگ، کک و مک و یا لکه های سن، رشد بافت خوش خیم (غیر سرطانی) و پیش سرطانی یا سرطانی هایی مانند سرطان سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم در پوست، ایجاد می شود.

از این رو، توصیه می شود برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید محدودیت زمانی تعیین کنید و در زمان هایی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر در برابر نور آفتاب قرار نگیرید.

همیشه پیش از ترک منزل از کرم ضد آفتاب با SPF ۳۰ استفاده کنید. علاوه بر این، استفاده از لباس های محافظ مانند پیراهن آستین بلند، شلوار و کلاه های لبه پهن می تواند بسیار مفید باشد.

نکته

میزان تابش آفتاب در نقاط مختلف کشور به گونه ای است که اگر دست ها و پاها به مدت ۳ تا ۸ دقیقه در معرض نور خورشید قرار بگیرند، ویتامین D بدن تامین می شود.

در صورت داشتن پوست‌ روشن‌، نیازی نیست به اندازه‌ی افرادی که پوست تیره ‌تری دارند در معرض آفتاب قرار بگیرید. به عنوان یک قانون کلی می توان گفت به اندازه ای زیر نور خورشید بمانید که پوست‌ صورتی و یا قرمز نشود.

توجه

اگر پوست کمی آفتاب سوخته شد، از ژل های آلوئه ورا استفاده کنید. این ژل برای بهبود التهابات پوستی و آفتاب سوختگی بسیار موثر بوده و ترمیم پوستی را سرعت می بخشد.

محافظت از پوست در برابر نور خورشید
محافظت از پوست در برابر نور خورشید

نکات طلایی مراقبت از پوست

  • صورت خود را مدام بشویید تا پوست خشک نشود.
  • اگر از ویژگی ­ها و محتوای محصولات آرایشی اطمینان ندارید، آن را به پوست صورت خود نزنید.
  • پودر برنزه را با کرم مرطوب کننده ترکیب کنید تا رنگ آن برنزه تر به نظر برسد.
  • افزودن یک قطره روغن زیتون یا کرم نرم کننده بدن به مرطوب کننده روزانه‌ موجب می شود پوست روشن تر و شفاف تر شود.
  • می­ توان از روغن نارگیل، روغن بچه و یا نرم­ کننده به جای کرم اصلاح استفاده کرد.
  • برای رفع آکنه می­ توان مقداری از یک آسپرین یا ادویل را اول پودر و سپس با آب مخلوط کرد. خمیر به دست آمده را شب ها روی آکنه بگذارید. استفاده از یک باند نازک روی آن موجب می شود تا در خواب جابجا نشود.
  • می ­توان از وازلین به عنوان کرم دست و پا استفاده کرد.
  • برای برطرف کردن پف چشم های خسته‌ توصیه می شود از تی بگ سرد شده چای سبز روی چشم ها استفاده کرد.
  • از پوره ی آووکادو، ماست، شکر و یا عسل به عنوان یک ماسک طبیعی پوست صورت استفاده کنید. مقدار کمی از این مواد را روی صورت خود قرار داده و پس از چند دقیقه آن را شستشو دهید.
  • با یک پیمانه روغن نارگیل و دو پیمانه شکر می توان اسکراب بدن ساخت.
  • از مایع کپسول های ویتامین E می توان به عنوان مرطوب ­کننده پوست و مو استفاده کرد.

نکات طلایی مراقبت از مو

  • برای رفع خشکی و چربی مو مدام آن را نشویید. شستشوی روزانه موجب از بین رفتن چربی­ های طبیعی شده و مو را کثیف خواهد کرد.
  • از تخم مرغ برای زیبایی مو استفاده کنید. زرده ی تخم مرغ مو را مرطوب و از خشکی و کاهش حجم آن جلوگیری می کند. سفیده ی تخم مرغ نیز از موی چرب محافظت می کند.
  • از ماست برای ماساژ مو به منظور مرطوب نمودن آن استفاده کنید. ماست را به مدت ۲۰ دقیقه روی مو قرار داده و سپس با آب شستشو دهید.
  • هفته ای یک بار از ماساژ آب لیمو مخلوط با روغن زیتون برای رفع چربی مو استفاده کنید. آب لیمو آلودگی موجود بر پوست را برطرف کرده و روغن زیتون نیز مو را تقویت می کند.
  • از آووکادوها برای مرمت موهای فرفری آسیب ­دیده و تقویت آن استفاده کنید. نصف آووکادو را پوره و آن را روی موها قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه ماساژ مو ها را با آب بشویید. آووکادو را می توان با تخم مرغ، سس مایونز و یا ماست مخلوط کرد.
  • ماساژ مو در تقویت جریان خون و برانگیختن رشد موی­ نقش دارد. از شانه کردن زیاد مو و خصوصا هنگامی که مرطوب است، پرهیز کنید. مو را به صورت طبیعی خشک و شانه بزنید. این روش از ریزش مو ها و شکسته شدن آن ها جلوگیری می کند.

انواع ماسک تقویت کننده پوست و مو

آب و هوا، آب های ناسالم، محصولات مراقبتی مو و ابزارهای حرارتی از جمله عواملی هستند که به مو آسیب می رسانند. از این رو، استفاده از ماسک های مناسب با جنس مو می تواند به رفع این مشکل کمک کند.

شیر سویا

برای داشتن پوست و موی زیبا و مراقبت از آن، می ­توان شیر سویا را در دستورات خانگی تهیه ماسک به کار برد. شیر سویا پروتئین زیادی داشته و به قو ­تر شدن مو و روشن تر شدن پوست­ کمک می کند.

آب چغندر

از آب چغندر به عنوان یک داروی طبیعی برای شد مو استفاده کرد. زیرا حاوی مقدار زیادی پروتئین، ویتامین، منیزیم، پتاسیم، فسفر و سیلیس است.

روغن نارگیل

برای داشتن یک خمیر نرم کننده روغن نارگیل را در ماکروفر قرار دهید. سپس خمیر نارگیل را به مدت ۲۰ دقیقه روی مو ها گذاشته و سپس با شامپو بشویید.

سرکه سیب

یک چهارم فنجان سرکه سیب ارگانیک را با یک فنجان آب مخلوط کرده و به عنوان شامپوی روشن­ کننده مورد استفاده قرار دهید. در آخر هم از یک نرم کننده مو استفاده کنید.

نکته

به عنوان نرم کننده طبیعی مو می توان از ترکیب سرکه سیب ارگانیک و عسل استفاده کرد.

بهترین روش های مراقبت از پوست و مو

بهترین روش های مراقبت از پوست و مو
بهترین روش های مراقبت از پوست و مو

بدن انسان ترکیبی از اندام های درونی و بیرونی است که به عنوان آینه تمام نمای سلامت بدن تعبیر می شود. پوست و مو بخشی از بدن است که با سلامت اندام های داخلی، ارتباطی مستقیم دارد. در این قسمت به ۱۰ روش برتر مراقبتی پوست و مو اشاره می کنیم.

پرهیز از فشارهای عصبی و روحی

مو دارای چرخه عمر منظم است که شامل مرحله رشد، استراحت و ریزش می شود. هنگامی که بدن تحت فشارهای عصبی و روحی قرار می گیرد چرخه عمر مو کوتاه تر شده و مو سریع تر در مرحله ریزش قرار می گیرد.

از این رو، یکی از بهترین روش های طبیعی برای جلوگیری از ریزش مو کاهش فشارهای عصبی و روحی است. ورزش هایی مانند یوگا کمک فراوانی به رفع این مشکل می کند.

مصرف مقدار کافی پروتئین

یکی از مهم ترین منابع برای رشد مو تامین پروتئین کافی است. اگر پروتئین بدن کافی نباشد، بدن با متوقف کردن مرحله رشد مو این کمبود را جبران می کند. در صورت کاهش رشد مو لازم است با مصرف منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت و حبوبات آن را جبران نمود.

درمان کم خونی و سلامت پوست و مو

کمبود آهن شایع ترین نوع کم خونی است که امروزه زنان بسیاری در سراسر دنیا با آن روبرو هستند. کم خونی تاثیر مستقیمی بر چرخه عمر منظم مو دارد. این مشکل علاوه بر ریزش و کاهش رشد مو علائم دیگری مثل خستگی، سردرد و رنگ پریدگی را نیز به همراه دارد.

حفظ رطوبت مو

ابزارهایی مانند سشوار و اتو مو با خشک کردن رطوبت مو در زمانی کوتاه به مو ها حالت می دهند. استفاده مداوم از این ابزار ها موجب می شود مو ها شفافیت و درخشش خود را از دست داده و به صورت خشک و وز دیده شود.

از این رو، توصیه می شود استفاده از آن را را به حداقل رسانده و مو ها را پس از هر استحمام با روغن هایی مانند روغن آرگان اصل و محصولات آبرسان ماساژ دهید.

 مصرف منظم ویتامین B

ویتامینB  نه تنها چرخه عمر مو را افزایش داده بلکه در سلامت و کیفیت نوع مو هم نقش مهمی دارد. مصرف ویتامین های گروه B موجب کاهش استرس های عصبی در بدن شده و در سلامت و رشد مو بسیار موثر است.

عدم استعمال دخانیات

استفاده مکرر از دخانیات سبب تغییر بافت ها و سلول های بدن می شود. در این میان مو ها نیز از عوارض این تغییرات در امان نیستند. به همین دلیل، قرار گرفتن در معرض هوا و محیط زیست آلوده سبب تغییر کیفیت سلامت مو می شود.

تاثیر کنترل تیروئید بر پوست و مو

هورمون های بدن تاثیر بسزایی در پدیده های فیزیولوژیک بدن دارند. اختلالات تیروئیدی یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی است که تاثیر مستقیمی بر سلامت مو دارد. از این رو، بررسی و کنترل این هورمون نقش مهمی در سلامت مو دارد.

پرهیز از رنگ موهای بدون آمونیاک

در اکثر رنگ موهای تجاری از آمونیاک در ترکیب اصلی استفاده می شود. این ماده با تغییر Ph موی طبیعی باعث ایجاد تغییر رنگ در مو می شود. این تغییر ساختار در دراز مدت باعث تغییر فیزیکی مو می شود. به طوری که پس از مدتی می توان  نازک شدن تار مو ، خشکی و وزی آن را مشاهده کرد. از این رو، استفاده از رنگ مو بدون آمونیاک تاثیر مخرب آن بر سلامت مو به کمترین میزان کاهش می دهد.

کوتاه کردن مو در فاصله زمانی ۶ ماهه

آلودگی های محیطی ناشی از  زندگی در شهرها، آلودگی های هوا نقش موثری در شکننده شدن ساقه مو دارد. بنابراین، کوتاه کردن و مرتب کردن مو موجب از بین رفتن موخره و یا ساقه های آسیب دیده و شکننده می شود. علاوه بر این، موجب می شود موها پرپشت تر و درخشان تر دیده شوند.

نقش مکمل ها در مراقبت از پوست و مو

 

نقش مکمل ها در مراقبت از پوست و مو
نقش مکمل ها در مراقبت از پوست و مو
  • مکمل های بسیار زیادی وجود دارند که به سلامت پوست و مو کمک می کنند. در این قسمت به نقش برخی از مکمل ها در حفظ سلامت پوست و مو می پردازیم.
  • مصرف ویتامین A به ترمیم و تقویت غشاهای مخاطی و بافت پوست کمک می کند. به همین دلیل، از پوست در برابر ویروس ها و باکتری های مضر محافظت کرده و از خشک شدن ، پوست پوست شدن و چین و چروک جلوگیری می کند.
  • تامین کلسیم مورد نیاز بدن در تامین سلامت پوست نقش دارد. سطح پایین کلسیم احتمال بروز پیری زودرس و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد.
  • مصرف ویتامین C نیز برای پوست و مو حیاتی است. زیرا، در کلاژن سازی، درمان زخم های زایمان و مبارزه با رادیکال های آزاد نقش دارد.
  • استفاده از روغن های ماهی و روغن دانه کتان به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ ، به هیدراته کردن و رطوبت رسانی به سلول های پوستی کمک می کند.
  • مصرف مکمل های اسید هیالورونیک نیز به طور شگفت آوری سبب جذب آب بیشتر به سلول های پوستی می شود.

سخن پایانی

سلامت پوست و مو نشان دهنده سلامت بدن است. از این رو، توجه به آن و استفاده از روش های مراقبتی استاندارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دوری کردن از استرس و فشار های عصبی، عدم استعمال دخانیات، کنترل تیروئید، درمان کم خونی، پرهیز از سشوار و اتو، استفاده از مکمل های غذایی مانند ویتامین A و C، کلسیم، روغن ماهی، روغن کتان و ماسک های طبیعی و خانگی نقش مهمی در سلامت پوست و مو دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا