Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

موهای سالم مقدار مشخصی سبوم یا روغن تولید می کنند تا پوست سر را آبرسانی کرده و از موهای شما محافظت کند. مقدار روغنی که تولید می کنید بسته به نوع مو، عادات بهداشتی و سایر عوامل سبک زندگی متفاوت است. اما چربی مو و پوست سر آزار دهنده است.

در نشریه جهان شیمی فیزیک در مورد ماسک آبرسان مو، شامپو سلنیوم سولفاید، شامپو سیستئین b6، ماسک نشاسته و ماست و ماسک خاک رس مقالات خوبی منتشر شده است. اگر احساس می‌کنید موهایتان چرب‌تر از آن چیزی است که باید باشد، به خواندن ادامه دهید. در این مقاله دلایل چرب شدن موها، محصولاتی که می‌توانند تولید چربی را کنترل کنند. برخی از درمان‌های خانگی برای زمانی که موهای شما خیلی چرب به نظر می‌رسند، توضیح می‌ دهیم.

علل چربی مو و پوست سر

سبوم عامل چربی مو و پوست شماست. توسط غدد چربی تولید می شود. برای افرادی که مو و/یا پوست چرب دارند. غدد چربی اضافه بیشتر فعالیت می کنند. یا تعدادشان بیشتر است و سبوم اضافی تولید می کنند.

روغن موجود در موهای شما بخشی از سیستم دفاعی بدن شما برای موهای حساس پوست سر شماست. این روغن با عرق و خاک مخلوط می شود و پوست سر و گاهی بالای سر شما را می پوشاند. این طبیعی است و در اکثر موارد غیر قابل اجتناب است.

رعایت بهداشت خوب مو با شستن مرتب و خوب پوست سر با شامپو، پوست یر را تمیز می کند و به موهای شما شادابی می دهد.

برخی از انواع مو مستعد تجمع چربی است. چربی مو می تواند در یک بازه زمانی کمتر از ۲۴ ساعت به سطح قابل مشاهده برسد. گاهی اوقات ورزش شدید، استفاده بیش از حد از محصولات مو، یا حتی بیرون رفتن در رطوبت یا گرمای بیش از حد ممکن است باعث ایجاد موهای چرب شود.

اگر تعجب می کنید که چه چیزی باعث می شود غدد شما اضافه کار کنند، چند دلیل وجود دارد:

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟
شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

شستشوی بیش از حد

یکی از دلایل غیرمنتظره موهای چرب، شستن بیش از حد مو است. درست است، شستن موهای خود به دفعات زیاد امکان پذیر است.

هر بار که موهای خود را با شامپو می شویید، سیگنال تولید سبوم بیشتری را به پوست سر ارسال می کند. اگر بیش از حد موهای خود را می شویید، پوست سر شما این پیام را دریافت می کند که باید در تولید بیش از حد روغن باشد. این می تواند منجر به تجمع چربی در پوست سر شما شود.

نوع مو

مو صاف مستعد چرب شدن هستند. به این دلیل است که ساقه مو هیچ گونه بافت یا موجی برای آن ندارد. بنابراین روغن مستقیما روی ساقه مو می لغزد و در سراسر سر شما جمع می شود. همچنین زمانی که موها صاف به سمت پایین آویزان می شوند، چربی در موهای شما بیشتر نمایان می شود.

محصولات آرایشی

یکی دیگر از دلایل چرب شدن موها، نوع محصولاتی است که استفاده می کنید. سبوم نوعی روغن است. به این معنی که شستن آن با آب باعث تجزیه آن نمی شود. شستن موها فقط با آب یا نادیده گرفتن مرحله شامپو و استفاده از نرم کننده می تواند باعث تجمع چربی شود.

در حالی که تشخیص روغن زمانی که موهای شما در حال خشک شدن است کار آسانی نیست، اما تنها چند ساعت بعد به سرعت دوباره چرب به نظر می رسد. این به این دلیل است که فقط مواد خاصی که در اکثر شامپوها یافت می شوند، می توانند روغنی را که روی موهای شما جمع می شود تجزیه کنند.

مشکل هورمونی

چربي مو و پوست به عوامل متعددي بستگي دارد. ماده روغنی به نام سبوم یک علت اصلی است. سبوم توسط غدد چربی واقع در پایه هر ساقه مو در پوست، از جمله پوست سر، تولید می شود. هورمون‌های مردانه به نام آندروژن، تولید سبوم را مدیریت می‌کنند. برای افرادی که مو و/یا پوست چرب دارند، غدد چربی اضافه کار می کنند و/یا تعدادشان بیشتر است و سبوم اضافی تولید می کنند.

هورمون های مردانه به نام آندروژن که در زنان و مردان وجود دارد، تولید سبوم را مدیریت می کنند. هر چه میزان آندروژن های موجود بیشتر باشد، مانند زمانی که افراد به بلوغ می رسند، سبوم بیشتری تولید شده و از طریق منافذ ما ترشح می شود.

عوامل بیرونی

اگر دوران بلوغ خود را به خوبی پشت سر گذاشته اید و به این فکر می کنید که غدد چربی شما چه زمانی از بین می روند، تنها نیستید. فعالیت بیش از حد غدد چربی نیز می تواند در نتیجه ژنتیک باشد. اما عوامل بیرونی مانند گرما، رطوبت، عادات غذایی ناسالم، استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب یا مصرف برخی داروها نیز می توانند در ایجاد چربی اضافی موثر باشند.

استرس باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که به غدد چربی سیگنال می دهد تا سبوم بیشتری روی پوست سر و پوست تولید کنند. رژیم فعلی مراقبت از مو و پوست شما نه تنها برای شما بی تاثیر است.

ژنتیک، بلوغ، گرما و رطوبت

ژنتیک، بلوغ، گرما و رطوبت نیز بر تولید روچربی مو و پوست تاثیر می گذارد. افرادی که دارای بافت موهای صاف و صاف و/یا موهای فراوان هستند، نسبت به افرادی که دارای موهای فرفری تر و/یا موهای کمتری هستند، موهای چرب تری دارند.

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟
شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

شامپوهای مخصوص موهای چرب

شامپوهای مخصوصی وجود دارند که برای پاکسازی موهای شما از چربی بسیار خوب عمل می کنند.

هنگامی که سبوم اضافی حل شد، متوجه خواهید شد که موهای شما برای مدت طولانی تری شاداب، تمیز و بدون چربی می ماند. برخی از شامپوها برای موهای چرب عبارتند از:

شامپو درمانی به دلیل داشتن اسید سالیسیلیک به عنوان یک ماده فعال مورد علاقه متخصصان است. اسید سالیسیلیک بهتر از شامپوهای معمولی روغن روی سر و پوست سر را تجزیه می کند.

شامپو متعادل کننده پوست سر هدف اش پاکسازی پوست سر با موادی مانند اکیناسه و مریم گلی است. هدف از این مواد این است که پوست سر شما را شاداب کنند، سلول های مرده پوست را پاک کنند و منافذ و غدد عرق زیر موهای شما را از انسداد پاک کنند.

شامپو روغن درخت چای از کوتیکول موهای شما محافظت و تقویت می کنند، حتی زمانی که موهای شما در اثر حرارت آسیب دیده است. این شامپو روغن درمانی تفاوتی ندارد. روغن درخت چای تجزیه می شود و روغن و مواد زائد روی پوست سر شما را از بین می برد.

شامپو سم زدایی با روغن اکالیپتوس و پوست مرکبات برای موهای چرب به دنبال تمیز کردن عمیق پوست سر شماست. روغن اکالیپتوس و پوست مرکبات بخشی از چیزی است که باعث می شود این شامپو برای حل مشکلات شوره سر و درمان پوست سر چرب عمل کند.

درمانهای خانگی موهای چرب

شما همچنین می توانید از درمان های خانگی ساده روی درمان موهای چرب استفاده کنید. مواد مختلفی وجود دارند که می توانند چربی موها را کم کنند.

روغن ضروری

نگه داشتن برخی از روغن های سالم برای مو می تواند معجزه کند تا تجمع چربی در پوست سر شما را به حداقل برساند.

اگرچه ممکن است استفاده از روغن‌ها در تلاش برای کاهش چربی موها غیرعادی به نظر برسد. برخی از روغن‌های ضروری برای شکستن سبوم و شفاف کردن منافذ روی پوست سر کار می‌کنند.

روغن نعناع فلفلی و روغن درخت چای هر دو برای تمیز کردن عمیق موهای شما مشخص شده است.

بین دو شستشو، یک یا دو قطره روی موهای خود بمالید، مراقب باشید روغن‌های ضروری رقیق‌نشده را مستقیما روی پوست خود نمالید. همچنین می‌توانید روغن‌های ضروری را با مواد دیگر ترکیب کنید تا یک ماسک موی آرام بخش داشته باشید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به عنوان آبکشی گهگاهی برای موهای چرب به طور حکایتی موفقیت آمیز بوده است. زیرا pH مو و پوست سر شما را تغییر می دهد، روغن را تجزیه می کند و در وهله اول کمتر مستعد تجمع چربی می شود.

اگر می خواهید این راه حل را امتحان کنید:

  • حداکثر ۱۰ قاشق چایخوری سرکه سیب را با حدود یک گالن آب گرم ترکیب کنید.
  • پس از شستن با شامپو و نرم کننده، موهای خود را چند دقیقه در این مخلوط خیس کنید.
  • پس از اتمام کار، تمام سرکه سیب را از موهای خود بشویید.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا سبوم اضافی را از بین می برد و همچنین ممکن است گردش خون را در اطراف پوست سر شما تقویت کند. می توانید از چند قطره آلوئه ورا خالص به عنوان یک درمان حالت دهنده استفاده کنید یا موهای خود را با آلوئه به عنوان بخشی از روتین خود تمیز کنید.

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟
شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

شامپوی خشک

شامپوی خشک می تواند با جذب روغن ریشه های شما را مات و خشک کند. به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از شامپوی خشک بین شستشوها می تواند منجر به تحریک پوست سر شما شود.

نشاسته ذرت یا پودر بچه

نشاسته ذرت و پودر بچه همان مفهوم شامپو خشک هستند، یک ماده طبیعی است.

استفاده از مقدار مناسب نشاسته ذرت یا پودر بچه به موهایتان می تواند کمی مشکل باشد. هر دوی این مواد می توانند پوست سر شما را به سرعت خشک کنند، بنابراین فقط از یک تکه کوچک در تاج سر خود استفاده کنید تا ریشه های روغنی کمتر مشخص شود.

ورق های جاذب روغن

ورقه های جاذب روغن معمولا برای جذب چربی اضافی از پوست صورت شما استفاده می شود. روی ریشه مو و پوست سر خود قرار دهید تا مقداری از چربی از بین برود.

رعایت سبک زندگی در کاهش چربی مو

گاهی اوقات تغییر عادات آرایشی می تواند میزان چربی موهای شما را کاهش دهد. در اینجا چند نکته برای سبک زندگی وجود دارد که ممکن است به سطح چربی در موهای شما کمک کند.

استفاده از شامپو بچه

اگر نمی‌خواهید روی شامپوی تخصصی برای کاهش چربی سرمایه‌گذاری کنید، از شامپوی ملایمی استفاده کنید که برای پوست سر حساس نوزادان و کودکان نوپا ساخته شده است.

ترکیبات موجود در این محصولات باید بدون تحریک پوست سر برای تولید سبوم اضافی، روغن را روی سر شما حل کند.

اگر عادت به شستن هر روز دارید، سعی کنید یک یا دو روز بین شستشوها بروید و ببینید آیا این تفاوتی ایجاد می کند.

اگر موهای خود را فقط دو یا سه بار در هفته می شویید، یا بعد از یک تمرین عرق کرده یا یک روز مرطوب منتظر می مانید تا موهای خود را بشویید، سعی کنید آنها را بیشتر بشویید.

از برس زدن بین شستشو اجتناب کنید

هر بار که موهایتان را برس می‌زنید، سبوم و عرق پوست سرتان را به داخل کوتیکول مو می‌کشید. وقتی روغن را در سرتاسر موهایتان پخش می کنید، پوست سرتان بیشتر تولید می کند. کمتر برس بزنید تا وضعیت چربی مو را به حداقل برسانید.

صاف کننده مو را کنار بگذارید

مانند برس زدن مو، صاف کردن موها باعث حرکت روغن در سراسر کوتیکول مو می شود. اتو مو و سایر ابزارهای داغ برای مو نیز گرما را نزدیک ریشه مو اعمال می کند که می تواند غدد عرق شما را تحریک کند.

روبالشی های خود را عوض کنید

روبالشی های خود را بشویید. یک بار در هفته یک قانون سرانگشتی خوب است. در غیر این صورت، هر بار که به رختخواب می روید، در چربی و عرق موهایتان در گذشته دراز کشیده اید.

می‌توانید با اطمینان از تمیز بودن روبالشی‌هایتان تا آنجا که می‌توانید با یک تخته تمیز از خواب بیدار شوید.

شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟
شامپو مناسب برای کنترل چربی پوست و مو چیست؟

راهکار مراقبت از موهای چرب

روزانه با یک شوینده مخصوص موهای چرب شامپو بزنید. یافتن موردی که برای شما مناسب باشد، با رویکرد آزمون و خطا زمان بر است.

در حین شامپو زدن به آرامی پوست سر را ماساژ دهید و اجازه دهید کف سر حداقل پنج دقیقه قبل از آبکشی بماند. اگر موها به خصوص چرب هستند، بلافاصله این کار را تکرار کنید و در صورت لزوم دوباره در روز بعد.

از نرم کننده صرف نظر کنید. با یک محصول بدون روغن؛ فقط روی نوک موها به مقدار کم استفاده کنید. فقط در صورت نیاز آن را اعمال کنید.

موها را به طور مختصر و به ندرت برس و شانه بزنید. هنگام کار با برس یا شانه کردن روی موها، از تماس با پوست سر خودداری کنید. این به جلوگیری یا محدود کردن انتقال چربی از پوست سر به مو کمک می کند.

اگر پوست سرتان چرب است، از شامپویی استفاده کنید که حاوی مواد شوینده مانند آمونیوم یا سدیم لوریل سولفات است. (مواد شوینده کاملا پوست و مو را خشک می کند.)

یک قابض ملایم را مستقیما روی پوست سر بمالید تا قدرت بیشتری در مبارزه با چربی داشته باشید.

نحوه درمان موهای چرب

در حالی که راه حل های زیادی برای درمان تولید روغن وجود دارد، در حالی که در نظر گرفتن موادی که برای مبارزه با پوست و موی چرب استفاده می‌شوند، مهم است، به همان اندازه اقداماتی برای کنترل تولید چربی و همچنین کاهش آن انجام دهیم، مهم است.

برخی از این اقدامات ساده و قابل انتظار هستند، مانند خودداری از دست زدن مداوم به موها و صورت خود، و پرهیز از غذاهای شیرین و چرب. باید به سراغ غذاهایی بروید که در عوض حاوی اسیدهای چرب امگا و ویتامین B6 هستند، مانند ماهی و آجیل. اگر مستعد ابتلا به پوست چرب هستید، مطمئن شوید که صورت خود را صبح هنگام بیدار شدن از خواب، شب قبل از خواب و بلافاصله بعد از ورزش بشویید.

هنگامی که موهای خود را می شویید

لازم است، اما زیاده روی نکنید. اگر فردی که موهای چرب دارد، هر روز موهای خود را می‌شوید و همچنان ممکن است بیش از حد موهایش را بشویید. شستشوی بیش از حد می تواند روغن طبیعی پوست سر را از بین ببرد و باعث تولید بیش از حد روغن به منظور آبرسانی به پوست سر شود.» در عوض، یک روز در میان بشویید.

 چگونه موهای خود را بشویید

شامپو را روی پوست سر بریزید و نرم کننده را در انتهای ساقه مو اسافاده کنید.

برس مو را تمیز کنید

چیزی که اکثر مردم به آن فکر نمی کنند تمیز کردن برس مو است. مقدار زیادی باقیمانده محصول و پوست مرده را در خود جای دهد.

سشوار کردن

می توانید سشوار کردن موهای خود را امتحان کنید. گرما، کوتیکول مو را حجیم می کند و به آن اجازه می دهد روغن پوست سر را بهتر جذب کند.

سرکه سیب و آلوئه

اگر به دنبال یک راه حل طبیعی در خانه هستید. سرکه سیب را روی پوست سر بمالید و بگذارید چند دقیقه قبل از شستشو بماند. تا از تجمع محصول خلاص شوید و PH پوست سر را متعادل کنید. یک قاشق غذاخوری از آن را به همراه سه قاشق غذاخوری آب لیمو در یک فنجان شامپو مخلوط کنید. از محلول برای شستشوهای بعدی خود استفاده کنید.

شامپو را با دقت انتخاب کنید

به دنبال شامپوهایی باشید که حاوی مواد شوینده مانند آمونیوم یا سولفات هستند، زیرا این شامپوها می توانند پوست سر را خشک کنند. همچنین می توانید محصولاتی را پیدا کنید که از قبل حاوی سرکه سیب هستند.

اگر نگران پیدا کردن شامپویی هستید که منافذ شما را مسدود نکند، روغن نعناع، ​​روغن نعناع و روغن درخت چای مناسب است. آنها موادی کاملا طبیعی هستند که برای پوست سر آرام می کنند و به از بین بردن و حل شدن چربی کمک می کنند.

مرطوب کننده

اگرچه ممکن است اضافه کردن رطوبت بیشتر به موهای چرب غیر منطقی به نظر برسد، اما در واقع مهم است. این به این دلیل که موهای چرب احتمالا به دلیل از بین بردن بسیاری از روغن‌های طبیعی از پوست سر ایجاد می‌شوند. سپس باعث تولید بیش از حد چربی در بدن می‌شود. برای مبارزه با خشکی، روغن جوجوبا را پیشنهاد می‌کند که بسیار ملایم است.

خط پایین

برخی از انواع مو بیش از بقیه مستعد تجمع چربی هستند. اما بسیاری از درمان‌های خانگی، محصولات مراقبت از مو و تعویض‌های معمول زیبایی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش چربی موهایتان انجام دهید.

به احتمال زیاد، حتی اگر احساس می کنید همه چیز را امتحان کرده اید، یک یا دو ترفند وجود دارد که شما در مورد آن نمی دانید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا