Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ماسک آبرسان مو خانگی تضمین کننده سلامت و زیبایی مو

ماسک آبرسان مو خانگی انواع مختلفی داشته و در تقویت مو و تضمین سلامت آن نقش مهمی دارد. داشتن مو های سالم، زیبایی چهره را دو چندان کرده و سبب افزایش اعتماد به نفس افراد می شود. رژیم غذایی نامناسب، آلودگی هوا، استرس و فشار های روحی و روانی، بیماری های مختلف، مصرف دارو های گوناگون و … از جمله عواملی هستند که سلامت مو را تهدید می کنند.

امروزه روش های مختلفی برای آبرسانی، احیا و رفع آسیب های مو وجود دارد. روش های شیمیایی علاوه بر هزینه های بسیار ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

ماسک های آبرسان خانگی نسبت به روش های شیمیایی از هزینه بسیار کمتری برخوردار هستند. علاوه بر این، تهیه ی آن ها در منزل بسیار آسان بوده و عوارض جانبی به دنبال ندارد. به همین دلیل، امروزه افراد زیادی استفاده از ماسک های آبرسان خانگی را جایگزینی مناسب برای روش های پیچیده شیمیایی می دانند.

جالب است بدانیم که

پیش از استفاده از انواع ماسک های آبرسان، جنس مو باید به خوبی بررسی و شناسایی شود. شناخته شده و از ماسک متناسب با جنس و آسیب آن مو استفاده کرد.

ماسک مو باید شامل ترکیباتی باشد که بتواند ویتامین های مورد نیاز مو مانند ویتامین E، ویتامین A، ویتامین B۱۲ و بیوتین، پروتئین، اسید چرب، اسید لاکتیک و املاح معدنی مانند آهن، زینک، پتاسیم و … را تامین کند.

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی ماسک های مناسب پوست مانند ماسک خاک رس و ماسک نشاسته و ماست پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی انواع ماسک آبرسان مو خانگی و روش تهیه آن ها می پردازیم.

فهرست مطالب

ماسک آبرسان مو خانگی روغن نارگیل مخصوص موهای خشک

روغن نرگیل منبعی غنی ز اسید های چرب و ویتامین E محسوب می شود. اسید های چرب موجود در این روغن به راحتی جذب مو شده و خشکی مو را کاهش می دهد.

ماسک آبرسان مو خانگی روغن نارگیل مخصوص موهای خشک
ماسک آبرسان مو خانگی روغن نارگیل مخصوص موهای خشک

ویتامین E نیز فولیکول های مو را تغذیه کرده و سبب افزایش رشد مو می شود. علاوه بر این، روغن نارگیل می تواند به عنوان یک فیلتر UV قوی در برابر نور خورشید عمل کند. به همین دلیل، روغن نارگیل با آبرسانی موهای خشک، نقش موثری در ترمیم و تقویت طبیعی آن دارد.

روش تهیه ماسک آبرسان روغن نارگیل

برای تهیه ی این ماسک به یک عدد نارگیل، مقداری آب، صافی و قابلمه فلزی نیاز داریم. ابتدا قسمت سخت نارگیل را جدا می کنیم. سپس قسمت سفید آن را رنده می کنیم. به‌ازای هر نارگیل، ۱ تا ۳ لیوان آب اضافه کرده و اجازه می دهیم یک ساعت بماند. پس از آن، ترکیب را از صافی عبور می دهیم.

تفاله نارگیل را داخل یک تور ریخته و فشار می دهیم تا شیر باقی‌مانده در آن خارج شود. شیر نارگیل  را درون قابلمه ریخته و حرارت می دهیم تا کمی گرم شود.

پس از سرد شدن مایع، لایه‌ای از چربی روی آن را قرار می گیرد. لایه چربی را با قاشق یا کف ‌گیر از روی شیر نارگیل جدا می کنیم.

شیر نارگیل را دوباره روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. بهتر است شیر نارگیل به مدت ۴۵ دقیقه درحالت جوش باقی بماند. با گذشت زمان گلوله‌های روغنی نارگیل در داخل مایع دیده می شوند.

اگر شیر نارگیل زودتر از زمان توصیه شده به شکل گلوله‌های چربی در آمد و آب آن کاملا بخار شد، زیر گاز را خاموش می کنیم تا از سوختن ترکیب جلوگیری شود. ترکیب حاصل را از صافی رد کرده و اجازه می دهیم تا کاملا سرد شود.

روش استفاده از ماسک آبرسان روغن نارگیل

این ماسک آبرسان مو را می توان به دو صورت قبل یا بعد از حمام مورد استفاده قرار داد. برای استفاده این ماسک قبل از حمام بهتر است نیم ساعت تا یک ساعت قبل از حمام، ساقه موها و کف سر را با روغن نارگیل ماساژ داده و با کلاه رنگ بپوشانیم این کار نقش مهمی در تقویت مو دارد.

روش استفاده از ماسک آبرسان روغن نارگیل
روش استفاده از ماسک آبرسان روغن نارگیل

در صورت استفاده این ماسک بعد از حمام توصیه می شود قسمت انتهایی ساقه مو را به آن آغشته کرده و بعد از شانه زدن مو، رهایش کنیم. روغن نارگیل نرم‌کننده و حالت‌دهنده خوبی برای موها است و در کاهش موخوره بسیار موثر است.

توجه

در صورت داشتن مو های نازک به ازای هر ۱۰ سانتیمتر مو، یک قاشق چای خوری و در صورت داشتن مو های ضخیم به ازای هر ۱۰ سانتیمتر مو، یک قاشق غذا خوری از ماسک آبرسان روغن نارگیل را مورد استفاده قرار می دهیم.

ماسک آبرسان مو خانگی شیر و عسل برای تقویت موهای نازک

عسل منبعی غنی از کراتین است و خاصیت ضد التهابی دارد. از این رو، علاوه بر تقویت مو های آسیب دیده و نازک، سلول های پوست سر را ترمیم کرده و موجب کاهش خارش پوست سر می شود.

شیر سرشار از انواع پروتئین، ویتامین B12، زینک و آهن است. به این ترتیب، رشد مو را افزایش داده و به استحکام ریشه مو کمک می کند. ترکیب شیر و عسل، مو ها را صاف کرده و در احیا، تقویت ریشه و ساقه مو بسیار موثر است.

روش تهیه ماسک آبرسان شیر و عسل

برای تهیه این نوع ماسک به یک فنجان شیر با درصد چربی مناسب، یک قاشق چای‌خوری عسل و اسپری نیاز داریم. در مرحله ی اول شیر را گرم می کنیم در حدی که به مرحله جوشیدن نرسد. سپس عسل را اضافه کرده و هم می زنیم تا کاملا در شیر حل شود. پس از سرد شدن مایع آن را داخل اسپری می ریزیم.

روش استفاده از ماسک آبرسان شیر و عسل

پس از شستشوی کامل مو با شامپو و آبکشی، ماسک شیر و عسل را به موها اسپری کرده و اجازه می دهیم ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روی موها بماند. سپس با آب ولرم آبکشی می کنیم.

نکته

هنگام آبکشی مو باید توجه شود آب خیلی داغ نباشد. زیرا، موها درخشش خود را از دست می‌دهند.

نکته

هر چه ضخامت مو بیشتر باشد، درصد چربی شیر باید بیشتر باشد.

ماسک آبرسان مو خانگی موز و روغن زیتون برای احیای مو

 

ماسک آبرسان مو خانگی موز و روغن زیتون برای احیای مو
ماسک آبرسان مو خانگی موز و روغن زیتون برای احیای مو

موز به دلیل داشتن انواع ویتامین ها و مواد معدنی، به عنوان یک آبرسان قوی برای مو های خشک شناخته می شود. روغن زیتون نیز منبعی غنی از اسید های چرب و ویتامین E، در ترمیم و احیای مو های آسیب دیده بسیار موثر است.

ماسک آبرسان مو خانگی موز و روغن زیتون به دلیل ترکیباتی که دارند به رشد و استحکام مو ها کمک کرده و با آبرسانی قوی در درخشش و درمان موخوره نقش دارد.

روش تهیه ماسک آبرسان موز و روغن زیتون

برای تهیه ی این نوع ماسک به یک عدد موز پوست ‌کنده شده و به‌ ازای هر ۱۰ سانتیمتر مو، یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون نیاز داریم.

پوست موز را به گونه ای جدا می کنیم که تمام آوند‌ها و مواد اضافی از روی آن جدا شود. سپس موز را میکس می کنیم تا بافتی لطیف و یک دست حاصل شود. در مرحله آخر روغن زیتون را اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

روش استفاده از ماسک آبرسان موز و روغن زیتون

برای استفاده از این ماسک، در حمام مو ها را به خوبی شسته و آبکشی می کنیم. سپس با فرچه رنگ موها را به ماسک آغشته می کنیم.

برای اینکه ماسک روی موها و پوست سر بهتر پخش شود، مو و کف سر را با نوک انگشتان به آرامی ماساژ می دهیم. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه مو ها را با آب ولرم آب ‌کشی می کنیم.

ماسک آبرسان مو خانگی آووکادو و روغن زیتون برای مقابله با موخوره

حرارتی که در اثر استفاده از سشوار، اتو مو و روش های دیگر به مو وارد می شود، ساختار کوتیکول مو را شکننده می ‌کند. ضعیف شدن ساختار کوتیکول عامل اصلی ایجاد مو خوره است.

این ماسک به دلیل داشتن انواع مواد معدنی، پروتئین و اسید های چرب، کمک فراوانی به ترمیم کوتیکول، درخشش و صافی مو کرده و موخوره را برطرف می کند.

ماسک آبرسان مو خانگی آووکادو و روغن زیتون برای مقابله با موخوره
ماسک آبرسان مو خانگی آووکادو و روغن زیتون برای مقابله با موخوره

روش تهیه ماسک آبرسان آووکادو و روغن زیتون

برای تهیه ی این نوع ماسک به نصف یک آووکادوی متوسط و نصف فنجان روغن زیتون نیاز داریم. ابتدا آووکادو را نصف کرده و با قاشق، داخل آن را بیرون می آوریم. مواد داخل آووکادو را در ظرفی ریخته و له می کنیم. در مرحله آخر روغن زیتون را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا مخلوط یک دستی حاصل شود.

روش استفاده از ماسک آبرسان آووکادو و روغن زیتون

برای استفاده از این نوع ماسک در حمام، پس از آبکشی، با فرچه رنگ مو ها را به ماسک آغشته می کنیم. سپس مو و کف سر را با نوک انگشتان به آرامی ماساژ می دهیم. پس از۶۰ دقیقه مو ها را با آب ولرم آب‌کشی می کنیم.

ماسک آبرسان مو خانگی ماست پرچرب و روغن زیتون برای موهای وز

ماست منبعی غنی از اسید لاکتیک است. این ترکیب به عنوان یک آبرسان قوی، مو ها را مرطوب نگاه داشته و مانع از آسیب و وزی مو می شود. علاوه بر این، ترکیبات موجود در ماست سلول های مرده پوست سر را از بین برده و موجب ترمیم آن می شود.

ترکیب ماست و روغن زیتون به دلیل داشتن سید لاکتیک، ویتامین E، اسید های چرب و انواع پروتئین نقش مهمی در ترمیم و احیای مو های آسیب دیده داشته و با آبرسانی به ریشه و ساقه مو از وزی آن جلوگیری می کند.

روش تهیه ماسک آبرسان ماست پرچرب و روغن زیتون

برای تهیه ی این ماسک به یک فنجان ماست پرچرب و یک قاشق مرباخوری روغن زیتون نیاز داریم. ماست پرچرب و روغن زیتون را درون یک ظرف ریخته و هم می زنیم تا ترکیبی یک دست حاصل شود.

روش تهیه ماسک آبرسان ماست پرچرب و روغن زیتون
روش تهیه ماسک آبرسان ماست پرچرب و روغن زیتون

روش استفاده از ماسک آبرسان ماست پرچرب و روغن زیتون

برای استفاده این ماسک در حمام، پس از شستشو مو ها با شامپو و آبکشی، ساقه مو و کف سر را به ماسک آغشته می کنیم. برای اینکه ماسک به طور یکنواخت پخش شود، کف سر و مو ها را به آرامی با نوک انگشتان ماساژ می دهیم. پس از ۱۰ دقیقه مو ها را با آب ولرم آبکشی می کنیم.

توجه

برای شستشوی این ماسک از مو ها به هیچ وجه از آب داغ استفاده نکنید، زیرا موجب می‌شود موها بوی بدی بگیرد.

نکته

برای جلوگیری از ریزش مو، می توان ماست را با روغن نارگیل مخلوط کرد. ترکیب ماست با عسل، برای مرطوب کردن مو بسیار مفید است. مخلوط ماست و آووکادو در ایجاد درخشش و مقاومت مو موثر است. ترکیب ماست با لیمو در تنظیمpH  پوست سر نقش دارد.

ماسک آبرسان مو خانگی عسل، تخم مرغ و سرکه سیب

این ماسک سرشار از انواع مواد معدنی، پروتئین، ویتامین و اسید های چرب ضروری است. به همین دلیل، با تغذیه و تقویت فولیکول های مو، در آبرسانی و درخشندگی مو نقش داشته و مانع از ریزش مو می شود.

 روش تهیه ماسک آبرسان عسل، تخم مرغ و سرکه سیب

برای تهیه ی این ماسک به یک قاشق چای خوری عسل، یک عدد تخم مرغ و یک قاشق چای خوری سرکه سیب نیاز داریم. مواد لازم را در یک کاسه کوچک ریخته و هم می زنیم تا ترکیب یک دستی حاصل شود.  

روش استفاده از ماسک آبرسان عسل، تخم مرغ و سرکه سیب

مو ها را به ماسک آغشته کرده و پس از ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به خوبی شستشو می دهیم. متناسب با بلندی و حجم مو می توان مواد مورد نیاز برای تهیه ماسک را نصف و یا دو برابر کرد.

روش استفاده از ماسک آبرسان عسل، تخم مرغ و سرکه سیب
روش استفاده از ماسک آبرسان عسل، تخم مرغ و سرکه سیب

ماسک آبرسان مو خانگی آلوئه ورا و روغن زیتون

آلوئه ورا حاوی آنزیمی به نام پروتئولیتیک است و سلول های مرده روی پوست سر را از بین برده و سلول های جدید را جایگزین می کند. این ماسک خاصیت نرم کنندگی داشته و باعث براق و نرم شدن موها می شود. مصرف این ماسک در کاهش شوره و خارش پوست سر نیز نقش دارد.

 روش تهیه ماسک آبرسان آلوئه ورا و روغن زیتون

برای تهیه ی این نوع ماسک به پنج قاشق غذا خوری ژل گیاه آلوئه ورا، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک زرده تخم مرغ نیاز داریم.

 روش استفاده از ماسک آبرسان آلوئه ورا و روغن زیتون

برای استفاده از این ماسک، ساقه و ریشه مو ها را به خوبی به ماسک آغشته می کنیم. پس از گذشت نیم ساعت مو ها را با آب سرد شستشو می دهیم.

سخن پایانی

رژیم غذایی نامناسب، آلودگی هوا، استرس و فشار های روحی و روانی، بیماری های مختلف، مصرف دارو های گوناگون از جمله عواملی هستند که به مو ها آسیب می رسانند. خشکی مو، مو خوره، شکنندگی ساقه مو و کدر شدن، مشکلاتی هستند که سلامت و زیبایی مو را تهدید می کنند.

امروزه با استفاده از روش های مختلف شیمیایی و طبیعی می توان میزان این آسیب ها را کاهش داده و سلامت مو را تضمین کرد.

روش های شیمیایی علاوه بر داشتن هزینه های گزاف می تواند با عوارض جانبی همراه باشد. در صورتی که روش های طبیعی از قیمت مناسب تری برخوردار بوده و عوارضی به دنبال ندارد. علاوه بر این، تهیه و استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی بسیار ساده است.

ماسک های خانگی مختلفی وجود دارد که با آبرسانی به ساقه مو و تقویت ریشه مو، میزان آسیب را کاهش می دهند. هر ماسک را باید با توجه به جنس مو و آسیبی که دارد مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا