Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

آیا از خواص آب آناناس و فواید آن برای سلامتی باخبرید؟

میوه آناناس گیاهی از خانواده بروملیادها (Bromeliaceae) است که حدود ۱۴۰۰ گونه در سراسر جهان دارد. بسیاری از اعضای این خانواده اپی فیت هستند، به این معنی که روی گیاهان دیگر در آب و هوای گرمسیری زندگی می کنند.

گياه آناناس گياهي چند ساله با برگهای رزتی نوک تيز به طول ۹۰ سانتی متر است. مرکز گل در ساقه ای شکل می گیرد که در انتهای آن گل هایی وجود دارد که باعث ایجاد نوعی میوه به نام آناناس می شود. آناناس از قاعده گیاه بیرون می آید هر گیاه یک میوه تولید می کند که در انتهای ساقه ای با ارتفاع بین یک متر یا یک متر و نیم قرار دارد. هر آناناس می تواند تا ۴ کیلوگرم وزن داشته باشد.

آناناس از منطقه گرمسیری برزیل، آرژانتین و پاراگوئه می آید. کشت آن برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در جزیره هاوایی با گونه Smooth Cayenne  آغاز شد که حتی امروزه نیز رایج ترین نوع موجود در بازار است. اکنون در بیشتر کشورهای گرمسیری جهان تا ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا یا در اکوادور در ارتفاعات بالاتر از ۸۰۰ متر کشت می شود. از جمله کشورهای تولید کننده آناناس برزیل، تایلند، فیلیپین، هند، هاوایی، مکزیک، اندونزی، ویتنام هستند و فیلیپین بزرگترین صادرکننده جهان هستند. در ادامه برای آگاهی از خواص آب آناناس با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

فهرست مطالب

انواع آناناس

کویین: عمدتا در استرالیا و آفریقای جنوبی می روید. نسبت به سایر انواع آناناس کوچک تر و گردتر است. اگرچه طعم خوبی دارد، اما آب کمی دارد.

آناناس اسپانیایی قرمز: عمدتاً در کوبا و پورتوریکو به ویژه برای تولید آناناس کنسرو شده کشت می شود.

آناناس پرنامبوکو: در برزیل رشد می کند و طعم و عطر بسیار زیادی دارد.

آناناس کوتوله (Dwarf): اینها انواع زیر مجموعه کویین هستند که حداکثر وزن آنها نیم کیلو است.

آناناس آمازون (Amazon): در آمریکای جنوبی رشد می کند و برخلاف قبلی، بسیار بزرگ، با گوشت سفید و بسیار خوشمزه است.

خواص آناناس برای سلامتی

آناناس علاوه بر طعم فوق‌ العاده و عطر بی‌ نظیر باید یکی از سالم‌ ترین میوه‌ها است. به دلیل محتوای بروملین برای گردش خون بسیار مناسب است، زیرا این ماده لخته های خون را حل کرده و خون را رقیق می کند.

مصرف آناناس این یک راه خوب برای جلوگیری از مشکلات گردش خون مانند ترومبوز، حملات قلبی، سکته است و در عین حال باعث کاهش فشار خون یا درمان فشار خون بالا می شود.

بروملین، یک آنزیم بسیار مفید است که علاوه بر خاصیت ضد انعقادی، قدرت «هضم» پروتئین‌ها را نیز دارد، بنابراین در فرآیند هضم مفید خواهد بود. مصرف یک تکه آناناس پس از اتمام غذا به ما این امکان را می دهد که غذا را بهتر هضم کنیم، به معده کمک می کند تا کار خود را انجام دهد.

در نهایت باعث برطرف شدن تعدادی از عوارض ناخوشایند مرتبط با هضم سنگین غذا، مانند نفخ، کندی هضم، سوزش سر دل و غیره خواهد شد. از این خاصیت در صنایع غذایی برای نرم کردن گوشت های آماده استفاده می شود.

خواص آناناس برای سلامتی
خواص آناناس برای سلامتی

کمک به رفع مشکلات گوارشی

این ترکیب آنزیمی با گرما از بین می رود، به همین دلیل اگر بخواهیم از خواص آن استفاده کنیم باید از میوه تازه استفاده کنیم. با این حال، می توان از این مزیت هنگام پختن گوشت استفاده کرد. اگر یک تکه آناناس را به خورش اضافه کنیم گوشت آن را نرم تر، لطیف‌ تر و آبدارتر می کند.

آنزیم های پروتئولیتیکی که توسط برخی میوه ها مانند بروملین از آناناس تهیه می شود، برای درمان پانکراتیت بسیار مفید هستند، زیرا به لوزالمعده کمک می کنند تا پروتئین های غذایی را به اسیدهای آمینه تبدیل کنند. افراد مبتلا به پانکراتیت قادر به تولید آنزیم های لازم برای هضم نیستند، بنابراین بروملین می تواند در این مورد بسیار مفید باشد.

از بین بردن انگل ها

ظرفیت این آنزیم برای هضم پروتئین ها همچنین می تواند به نفع ما برای حذف میکروارگانیسم ها و انگل ها از بدن ما استفاده شود. به همین دلیل آناناس به عنوان تصفیه کننده دستگاه گوارش عمل می کند و به از بین بردن باکتری هایی که باعث مشکلات روده ای می شوند و مسئول بروز درد روده یا اسهال هستند، کمک می کند. همچنین می توان از آن برای از بین بردن کرم های روده استفاده کرد (درمان شامل خوردن آناناس فقط برای دو یا سه روز است).

کمک به لاغری

بروملین موجود در آناناس نه تنها پروتئین را هضم می کند، بلکه قدرت آن در هضم چربی ها نیز ثابت شده است بنابراین می توان در درمان چاقی از آن استفاده کرد. آناناس سرشار از فیبر، پکتین و ویتامین C و با محتوای کالری پایین است که می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. این احتمال وجود دارد که رژیم غذایی حاوی آناناس به کاهش وزن راحت تر کمک کند.

افزایش دفع ادرار

آناناس ادرارآور خوبی است زیرا علاوه بر آسپاراژین و بروملین، حاوی پتاسیم است که سدیم، کافئیک اسید و آرژنین را خنثی می کند. همه این موارد به دفع آب از بدن کمک می کنند، به همین دلیل از ایجاد ادم یا احتباس مایعات در بدن جلوگیری می کنند.

این میوه علاوه بر کاهش وزن، برای بسیاری از بیماری‌های مرتبط با احتباس آب در بدن مانند: نقرس، اسید اوریک، آرتریت و غیره بسیار مفید است. از همین خاصیت برای درمان سلولیت نیز استفاده می‌شود زیرا تخلیه سلول های بافت چربی با استفاده از دیورتیک ها برای کاهش وزن تائید شده است.

باعث کاهش اشتها می شود

به دلیل خواص ضد اشتهایی، آناناس را می توان برای کاهش اشتها استفاده کرد زیرا به رفع گرسنگی بین وعده های غذایی کمک می کند و در عین حال می تواند اشتها را بعد از هر وعده غذایی کاهش دهد (غذاهایتان را با خوردن یک تکه آناناس تمام کنید).

دارای خواص ضد التهابی است

آناناس دارای خواص ضد التهابی است که برای کاهش درد مفید است. خوردن آناناس در بین همه ورزشکاران رایج است زیرا به جلوگیری از التهاب تاندون ها (تاندونیت) یا کیسه سینوویال (بورسیت) کمک می کند.

افزودن آناناس به سالادها به غلبه بر درد مفاصل کمک می کند که نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای همه افراد به طور کلی مفید است. مشکلات کمر، رگ به رگ شدن یا دررفتگی می تواند با یک رژیم غذایی خوب و غنی از آناناس کمتر دردناک باشد و سریعتر بهبود یابد.

مطالعات علمی نشان می دهد که این میوه ممکن است علائم التهاب را در افراد مبتلا به لوپوس بهبود ببخشد. همین مطالعات نشان داد که مصرف ترکیب آناناس با زردچوبه اثر ضد التهابی آن را بیشتر خواهد کرد.

خواص آناناس برای زخم
خواص آناناس برای زخم

خواص آناناس برای زخم

آناناس برای بهبود پوست و مراقبت از زخم ها کاربرد دارد و می توان آن را به صورت خارجی برای مراقبت از پوست استفاده کرد. بومیان آمریکا برای مدت طولانی از آن به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و التیام دهنده زخم ها استفاده می کردند. یک تکه آناناس وقتی روی جراحت قرار گیرد می‌تواند بهبودی را تسهیل کند.

از ظرفیت بروملین آناناس برای حل کردن پروتئین ها می توان به صورت خارجی برای از بین بردن زگیل استفاده کرد. برای انجام این کار، یک تکه پوست آناناس را روی زگیل بمالید، بدون اینکه پوست سالم را تحت تأثیر قرار دهد، در طول شب روی زگیل بماند. صبح آن را برداشته و با آب گرم می شوید. اگر زگیل ناپدید نشد، چند بار استفاده کنید.

از همین روش می توان برای از بین بردن میخچه استفاده کرد. ظرفیت بروملین برای تجزیه گوشت آنقدر قوی است که کارگران مزرعه یا کسانی که در شرکت های کنسرو کار می کنند باید با لباس مناسب محافظت شوند تا از تأثیر این ماده بر پوست جلوگیری شود.

آناناس از پوست شما مراقبت می کند

آناناس حاوی ماده‌ای به نام AHA است، مجموعه ‌ای از اسیدهای اسید سیتریک و اسید گلیکولیک که در جوان‌سازی پوست نقش دارند. این مزیت به دلیل توانایی آن در تحریک کلاژن و آبرسانی به پوست و هم قدرت آن در حذف سلول های مرده پوست صورت می گیرد. از یک طرف، عملکرد ماسک یا لایه برداری را اعمال می کند و از طرفی مواد لازم برای سفتی پوست و آبرسانی خوب را فراهم می کند.

یک ماسک لایه بردار ساخته شده با آناناس له شده که روی پوست مالیده می شود، به رفع چین و چروک و سفت نگه داشتن پوست کمک می کند (ناحیه را خوب تمیز کنید و بعد از یک ربع یا نیم ساعت آبکشی کنید).

آناناس میوه ای بسیار غنی از نظر ویتامین ها و مواد معدنی است. یک چهارم آناناس عملا نیاز روزانه به ویتامین C را پوشش می دهد. آناناس بسیار غنی از پتاسیم است و به نسبت کمتری حاوی مس، منیزیم و آهن است. کالری آن به کربوهیدرات هایش که به شکل قندهایی که به راحتی جذب می شوند، عمدتا ساکارز و فروکتوز نسبت داده می شود و حاوی چربی بسیار کمی است.

روش مصرف و نگهداری از آناناس

آناناس در حالت رسیده باید خورده شود زیرا زمانی که نارس است علاوه بر اینکه حاوی قند کمی است و کاملا غیر قابل هضم است و می تواند باعث واکنش های خاصی در برخی افراد شود که ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی داشته باشند.

آناناس صادراتی زمانی برداشت می شود که هنوز نرسیده است با این حال، آناناس زمانی که روی گیاه رسیده باشد طعم بهتری دارد. آناناس برای مصرف کننده ای که متعلق به کشوری که در آن آناناس به عمل نمی آید، گران تر هستند، زیرا باید با هواپیما به کشورهای که این میوه در آنها کشت نمی شود منتقل شوند.

برای اینکه بفهمیم چه زمانی یک آناناس رسیده است باید کمی آن را فشار دهید اگر کمی فرو رود نشان دهنده رسیدن بیش از حد آن است. اگر رنگ سبز داشته باشد هنوز آماده نیست. پوست آناناس موقع رسیدن باید زرد و بدون لکه های قهوه ای به نظر برسد.

یکی دیگر از ترفندها برای اینکه بدانیم چه آناناسی را باید بخریم این است که بوی آن را از پایه میوه بررسی کنیم. اگر بوی خیلی خوبی داشت یعنی آماده مصرف است.

در مورد نگهداری، میوه را پس از خرد شدن نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد. بنابراین بهتر است کمی بعد از بریدن صرف شود زیرا سیاه می شود و بسیاری از ترکیبات آن از بین می رود. این میوه تحمل سرما را ندارد و نباید در یخچال نگهداری شود.

تنها راه نگهداری آن تبدیل به آب آناناس یا شربت است که بسیار لذیذ است اما کالری بسیار بیشتری دارد و به خصوص در طی فرآیند تبدیل بروملین از بین می رود و به همین دلیل جزء دارویی اصلی خود را از دست می دهد و فقط نیمی از ویتامین C را دارد.

قبل از خرد کردن، باید آن را وارونه بگذارید طوری که برگ های آن ته قرار گیرد. به این ترتیب شیرینی در سراسر میوه پخش می شود و شیرینی یکنواخت تری را احساس خواهید کرد.

آیا آناناس برای زخم معده مفید است؟

گفته شده است که خوردن آناناس در صورت ابتلا به زخم معده عاقلانه نیست، زیرا اسیدیته آن باعث تشدید بیماری می شود. با این وجود، سایر متخصصان استفاده از آناناس را برای زخم معده را به دلیل داشتن گلوتامین (خاصیت ضد زخم و ضد افسردگی) و بروملین (هضم غذا را تسهیل می کند و همچنین دارای خاصیت ضد زخم معده است) توصیه می کنند.

ترکیبات موجود در آناناس

ترکیب آناناس در ۱۰۰ گرم
محتوای مواد مغذی تازه رسیده آب آناناس
آب ۸۶.۵  گرم ۷۸.۹۹ گرم
کالری ۴۹ کیلو کالری ۷۸ کیلو کالری
چربی ۰.۴۳ گرم ۰.۱۱  گرم
پروتئین ۰.۳۹ گرم ۰.۳۵  گرم
کربوهیدرات ها ۱۲.۳۹گرم ۲۰.۲۰ گرم
فیبر ۱.۲ گرم ۰.۸ گرم
پتاسیم ۱۱۳ میلی گرم ۱۰۴ میلی گرم
فسفر ۷  میلی گرم ۷ میلی گرم
آهن ۰.۳۷  میلی گرم ۰.۳۸  میلی گرم
سدیم ۱ میلی گرم ۱ میلی گرم
منیزیم ۱۴ میلی گرم ۱۶ میلی گرم
کلسیم ۷ میلی گرم ۱۴ میلی گرم
روی ۰.۰۸ میلی گرم ۰.۱۲ میلی گرم
سلنیوم ۰.۶ میکروگرم ۰.۴ میکروگرم
ویتامین C ۱۵.۴ میلی گرم ۷.۴ میلی گرم
ویتامین A ۲۳ UI ۱۴ UI
ویتامین B1 (تیامین) ۰.۰۹۲ میلی گرم ۰.۰۹۰ میلی گرم
ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ۰.۰۳۶ میلی گرم ۰.۰۲۵ میلی گرم
ویتامین E ۰.۱۰ میلی گرم ۰.۱۰  میلی گرم
نیاسین ۰.۴۲ میلی گرم ۰.۲۸  میلی گرم
اسید فولیک ۱۱ میکروگرم ۵ میکروگرم

خواص آب آناناس برای سلامتی

آب آناناس ممکن است فواید بسیار خوبی برای سلامتی داشته باشد، از جمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود رشد و نمو، از بین بردن التهاب و محافظت از سلامت قلب. همچنین ممکن است برای متعادل کردن خلق و خو، بهبود عملکرد عضلات، افزایش باروری و تسریع هضم مفید باشد. آب آناناس همچنین ممکن است پتانسیل کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد. آب آناناس شیرین و لذیذ و غنی از قند است.

حقایق تغذیه ای آب آناناس

آب آناناس به دلیل طعم شیرین و با طراوت آن مورد علاقه عمومی است، اما بسیاری از مردم نمی دانند که چقدر ممکن است سرشار از مواد مغذی سالم باشد. این آب میوه سرشار از بروملین است، طبق استاندارد USDA، آب آناناس منجمد شیرین نشده و رقیق نشده ممکن است حاوی ویتامین A، ویتامین های خانواده B، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، سدیم، آهن، کربوهیدرات ها، قندها و فیبرهای غذایی باشد.

بسیاری از انواع آبمیوه موجود در بازار نیز ممکن است ویتامین C اضافی (اسید اسکوربیک) برای بهبود رنگ و طعم آب میوه داشته باشند. همه این مواد مغذی و همچنین آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنولی مختلف، فواید زیادی به  این استوایی می دهند.

فواید آب آناناس برای سلامتی

نوشیدن منظم آب آناناس ممکن است برای افرادی که با فشار خون بالا، متابولیسم پایین، افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی، کمبود مواد مغذی، یبوست و سوء هاضمه دست و پنجه نرم می کنند، مفید باشد. فواید این آبمیوه در زیر به تفصیل ذکر شده است.

خواص اناناس برای قلب

مطالعه ای که در مجله تحقیقات بین المللی Biotechnology منتشر شده است نشان می دهد که آناناس حاوی بروملین است که در تنظیم سطح فشار خون مفید است. همچنین، سطح بالای پتاسیم موجود در آب آناناس ممکن است آن را به یک درمان عالی برای فشار خون بالا تبدیل کند. با عمل به عنوان یک گشاد کننده عروق، پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند و با کاهش خطر تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی از سلامت کلی قلب و عروق محافظت می کند.

ممکن است ایمنی را تقویت کند

مطالعات نشان می دهد که آب آناناس سرشار از ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است. علاوه بر این، انواع کنسرو شده آب آناناس ممکن است با ویتامین C  بیشتر غنی شود. این ممکن است سیستم ایمنی بدن شما را تشویق کند تا تولید گلبول های سفید که خط دفاعی اولیه بدن هستند را افزایش دهد.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مجله تغذیه و متابولیسم منتشر شد، محققان تأثیرات آب آناناس را بر روی ۹۸ کودک مدرسه ‌ای ارزیابی کردند. مشخص شد آن دسته از کودکانی که روزانه آناناس کنسرو شده مصرف می‌کنند، ممکن است در مقایسه با کودکانی که این میوه را مصرف نکرده‌اند، کمتر دچار عفونت‌ های ویروسی و باکتریایی شوند. علاوه بر این، مشخص شد افراد گروه شرکت ‌کنندگانی که آناناس مصرف می کردند در صورت ابتلا به عفونت بهبودی سریع تری نشان دادند.

حقایق تغذیه ای آب آناناس
حقایق تغذیه ای آب آناناس

ممکن است نوسانات خلقی را تنظیم کند

یک مطالعه تحقیقاتی جامع توسط گروه بیوشیمی بالینی، بیمارستان دانشگاه آرهوس دانمارک به این نتیجه رسید که ویتامین B6 ممکن است در بهبود علائم افسردگی مفید باشد.

ویتامین B6 ممکن است در مقادیر زیادی در آب آناناس یافت شود و این ویتامین (معروف به پیریدوکسین) ممکن است به تنظیم هورمون‌ها در بدن و بهبود خلق و خو کمک کند. این ویتامین ممکن است به مشکلات اضطرابی و همچنین افرادی که مستعد افسردگی یا نوسانات هورمونی هستند، کمک کند.

ممکن است به تسکین سرفه کمک کند

آب آناناس ممکن است برای افرادی که از سرماخوردگی و سرفه رنج می برند عالی باشد و از تحریک گلو جلوگیری کند. برای تسکین سرماخوردگی و سرفه، آب آناناس را پس از مخلوط کردن نمک، فلفل و عسل بنوشید.

ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد

دکتر هیل از مرکز پزشکی دانشگاه دورهام ایالات متحده در تحقیقات خود ادعا کرده است که آب آناناس تازه ممکن است در کاهش التهاب مفید باشد. این ممکن است به دلیل وجود بروملین باشد که یک آنزیم پروتئولیتیک است. خواص ضد التهابی آب آناناس همچنین ممکن است به درمان علائم آرتریت، تسکین درد و کاهش تورم کمک کند. مصرف آبمیوه تازه نیز ممکن است به کاهش احتقان سینوسی کمک کند.

ممکن است باروری را بهبود بخشد

آب آناناس ترکیبی غنی از مواد مغذی از جمله پتاسیم، ویتامین C و طیف وسیعی از ویتامین‌های B است. همه اینها با افزایش باروری در مردان و زنان و افزایش هورمون های تولید مثلی مرتبط است.

ممکن است به هضم کمک کند

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ منتشر شده درBiomedical Reports Journal، سطوح بالای فیبر غذایی موجود در آب آناناس ( با پالپ بالا)، علاوه بر وجود بروملین، ممکن است دارای یک آنزیم گوارشی قوی باشد که می تواند به بهینه سازی فرآیندهای گوارشی و جلوگیری از علائم نفخ و یبوست کمک کند.

این ترکیبات ممکن است حرکت پریستالتیک را برای تنظیم حرکات روده تحریک کند و جذب مناسب مواد مغذی را توسط سیستم گوارش افزایش دهد. این مواد مغذی برای بیماری های روده مانند کولیت اولسراتیو نیز بسیار مفید هستند.

ممکن است باعث بهبود رشد شود

آب آناناس با محتوای چشمگیر ویتامین C خود ممکن است تولید کلاژن را تقویت کند که برای ایجاد تمام بافت‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رگ‌های خونی بدن ضروری است. چه در حال نقاهت پس از یک بیماری یا جراحی هستید، یا در گذشته کمبود مواد مغذی داشته اید، این آبمیوه ممکن است بدن شما را از نظر ترمیم و رشد عمومی به مسیر خود بازگرداند.

ممکن است پتانسیل ضد سرطانی داشته باشد

بر اساس تحقیقات موسسه آموزش و تحقیقات زیست پزشکی، دانشگاه Mangalayatan هند، بروملین موجود در آب آناناس ممکن است با فواید ضد سرطانی، یعنی کند کردن تولید و گسترش سلول‌های سرطانی و القای آپوپتوز مرتبط باشد. این خواص آنتی اکسیدانی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش داده و از بیماری های مزمن جلوگیری کند، در حالی که به طور فعال جهش سلول های سالم را سرکوب می کند.

بسیاری از آزمایشات و همچنین مطالعات حیوانی که بر روی بروملین انجام شده آن را با پیشگیری از سرطان روده بزرگ، مجرای صفراوی، پوست و سینه مرتبط دانسته اند. بنابراین اگر به طور منظم آب آناناس می خورید، ممکن است از خود در برابر سرطان محافظت کنید.

فواید آب آناناس برای سلامتی
فواید آب آناناس برای سلامتی

ممکن است عملکرد عضلانی را بهبود ببخشد

تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی آمریکا نشان می دهد که پتاسیم تعادل مایعات را در بدن حفظ می کند، تکانه های عصبی را فعال می کند و انقباض عضلانی را تنظیم می کند. طبق اطلاعات مرکز داده های غذایی USDA، هر ۱۰۰ گرم آب آناناس ممکن است حاوی ۱۳۰ میلی گرم پتاسیم باشد. اگر ورزش می کنید یا فردی فعال هستید، سطوح بالایی از پتاسیم برای عملکرد بهینه عضلات مورد نیاز است و آب آناناس ممکن است آن را تامین کند!

ممکن است به مراقبت از چشم کمک کند

ویتامین C موجود در آب آناناس می تواند در پیشگیری از آب مروارید بسیار مفید باشد. نوشیدن منظم آبمیوه ممکن است با افزایش سن از بینایی عمومی شما محافظت کند و همچنین از بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی جلوگیری کند.

ممکن است از آسم جلوگیری کند

طبق گزارشی که توسط تیمی از محققان پرتغالی منتشر شده است، مصرف منظم آب آناناس غنی از بتاکاروتن ممکن است نتایجی را در تسکین علائم آسم نشان دهد. بتاکاروتن ممکن است در طول هضم به ویتامین A تبدیل شود که در کاهش خطر ابتلا به آسم موثر عمل کند.

ممکن است به مراقبت از پوست کمک کند

آب آناناس سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است که هر دوی آنها به داشتن پوستی سالم و درخشان کمک می کند. آنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و ممکن است چین و چروک و آسیب ناشی از اشعه های مضر UV و آلودگی را کاهش دهند.

متابولیسم را بهبود می بخشد و وزن را مدیریت می کند

ویتامین های B موجود در آب آناناس ممکن است عملکردهای متابولیک متعددی در بدن داشته باشند، از ایجاد آنزیم ها تا عملکردهای انتقال دهنده های عصبی و تولید گلبول های قرمز خون. بدون تامین مداوم ویتامین B، بسیاری از فرآیندهای حیاتی در بدن کارایی خود را از دست می دهند. آبمیوه ممکن است در مدیریت وزن مفید باشد و بخشی از رژیم های سم زدایی است. آناناس یک دیورتیک طبیعی است که ممکن است به دفع سموم از بدن کمک کند. بروملین موجود در آن ممکن است به متابولیسم پروتئین و سوزاندن چربی اضافی در ناحیه شکم کمک کند. به همین دلیل است که ممکن است از آب آناناس برای کاهش نفخ معده و مبارزه با چربی شکم استفاده شود.

دستور العمل مصرف آب آناناس

آب آناناس به طور گسترده ای در فروشگاه های مواد غذایی موجود است، اما بسیاری از مردم ترجیح می دهند آب تازه خود را بدون هیچ گونه پردازش یا افزودنی اضافی درست کنند. تنها چیزی که نیاز دارید یک مخلوط کن، یک آناناس و یک صافی است!

اقلام مورد نیاز:

  • آناناس ۱ عدد کامل
  • تکه های یخ
  • ۱\۲ فنجان آب

دستورالعمل:

  • آناناس را تکه تکه کنید و اطمینان حاصل کنید که تا حد امکان میوه های سالم خریداری می کنید.
  • تکه های آناناس، تکه های یخ و آب را به مخلوط کن اضافه کنید.
  • در صورت تمایل مخلوط را صاف کنید.
  • آن در لیوان سرو کنید، با برگ نعنا تزیین کنید و لذت ببرید!

آب آناناس را بدون صاف کردن میل کنید زیرا باقی ماندن تفاله آناناس در آب باعث افزایش دریافت فیبر غذایی شما می شود.

آناناس برای کرونا

آناناس سرشار از ترکیبات مغذی و خصوصا ویتامین C است که سیستم ایمنی را تقویت می کند. بنابراین برای مقابله با کرونا بسیار مفید است و می توان بدن را مصرف روزانه آن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا تقویت کرد.

فواید کمپوت آناناس

کمپوت آناناس نیز مانند میوه و آب آن حاوی بسیاری از ترکیبات مغذی است و خصوصا برای بیماران در دوران نقاهت بسیار مفید است. با مصرف متعادل آن حتی می توان به کوتاه کردن دوره بیماری کمک کرد.

فواید کمپوت آناناس
فواید کمپوت آناناس

با آناناس چی درست کنم

شما می توانید برای داشتن طعم و بافت خوب از آن در اسموتی های میوه استفاده کنید. همچنین قالب بستنی را با آب آناناس پر کنید و آن را به مدت ۲ ساعت در فریزر قرار دهید تا شیرینی یخی سالمی داشته باشید.

عوارض جانبی آب آناناس

هنگامی که در حد اعتدال استفاده شود، این آبمیوه می تواند طیف وسیعی از اثرات مثبت بر سلامت کلی داشته باشد. اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند برخی عوارض جانبی نیز داشته باشد که در ادامه شرح داده شده است:

واکنش‌های آلرژیک

مشکلات تنفسی، ناراحتی معده و بافت‌های ملتهب لثه، زبان و لب‌ها ممکن است نشانه‌ای از واکنش آلرژیک به آب آناناس باشد. این ممکن است در افراد مبتلا به آلرژی به آناناس و آلرژی به لاتکس رایج باشد اما ممکن است زمانی رخ دهد که مقدار زیادی آب میوه مصرف شود.

ناراحتی معده

مطالعات نشان داده اند که بروملین، آنزیم فعال موجود در آب آناناس، در صورت مصرف بیش از حد ممکن است باعث اسهال، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی شود.

اختلالات خونریزی

برخی از ترکیبات موجود در آب آناناس ممکن است خاصیت رقیق کنندگی خون داشته باشند، که برای افرادی که اختلالات خونریزی دارند یا در آینده نزدیک تحت عمل جراحی قرار می گیرند، خوب نیست. اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید، قبل از افزودن این آبمیوه به رژیم غذایی روزانه خود با پزشک خود صحبت کنید.

سلامت دهان و دندان

نوشیدن بیش از حد آب آناناس ممکن است به غشاهای مخاطی دهان آسیب برساند و تولید مخاط را کندتر کند. علاوه بر این، به دلیل سطح بالای قند، ممکن است باعث التهاب لثه شود. پس از نوشیدن آب میوه دهان خود را با آب دنبال کنید یا دندان های خود را مسواک بزنید تا از این عوارض جانبی احتمالی جلوگیری کنید.

دوران بارداری

آب آناناس ممکن است باعث انقباضات رحم  شود که می تواند باعث سقط جنین در زنان باردار، به ویژه در دو سه ماهه اول شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا