Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

 ماهی پلاتینی جزء ماهی های زنده زا است که دارای انواع مختلفی است، این ماهی در رنگ های بسیار زیبایی وجود دارد که بسیار جذاب هستند. ماهی بسیار کم توقعی که است که در شرایط نگه داری از آن آسان است ودر محیط های عادی و معمولی نگه داری و حتی تکثیر می شوند. این ماهی ها صلح جو هستند و در کنار ماهی های دیگر می توانند زندگی کنند، بسیار دوست داشتنی هستند و از لحاظ زاد و ولد بسیار معروف و شناخته شده هستند. در این نشریه مقاله علمی جهان شیمی فیزیک شما را با منشا، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، تکثیر، شرایط نگه داری، بیماری، قیمت و خرید این ماهی خوش رنگ و زیبا بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات مختلف این سایت می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ،همستر، طوطی کاکادو و خرگوش بلژیکی مطالعه کنید.

منشا ماهی پلاتینی

در سال ۱۹۰۷ برای اولین بار برای سرگرمی در آکواریوم معرفی شدن که امروزه بسیار متداول هستند. زیستگاه اصلی آنها آب های آرام مکزیک و گواتمالا گزارش شده است. آنها از تیره  xiphophorus هستند و از خانواده poeciliidae به همراه مولی ها، گوپی و دم شمشیری هستند. نژادهای گوناگونی ازاین ماهی ها در اثرمخلوط کردن رنگ ها و شکل باله ها به وجود آمده است که امروزه تشخیص دادن آنها مشکل است. در سال ۱۹۰۷ platy southern که نوعی از این ماهی است برای سرگرمی آکواریوم معرفی شد . در سال ۱۹۳۲ نوع دیگری از این ماهی به ناplaty variable معرفی شد و بعدها انواع مختلفی از این ماهی به وجود آمدن که بسیار در بین ماهی های آکواریومی پر طرفدارشدن.

ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی رفتاری ماهی پلاتینی

این ماهی ها بسیار صلح آمیز هستند گرچه آنها جزء ماهی های دسته جمعی نیستند اما اگر در گروهای کوچک با هم نگه داری شوند بسیار خوشحال می شوند. پلاتی ها ماهی های پر جنب وجوش و فعالی هستند و علاقه زیادی به تولید مثل دارند، بیشتر دوست دارند در میانه های آب و در بین گیاهان شنا کنند و پنهان شوند و اکثرا ماهی های آرامی و بی آزاری هستند و بدون هیچ مشکلی در کنار بقیه ماهی ها به خوبی زندگی کنند، این ماهی که قدرت پرش دارند و می توانند بپرند.

ویژگی ظاهری ماهی پلاتینی

از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به ماهی دم شمشیری دارند، اندازه و طول این ماهی ها حداکثر بین ۸ تا ۱۲ متر می باشد دارای انواع رنگ های بسیار زیبا و جذابی هستند و بیشتر در رنگ های قرمز، سفید، زرد، آبی و سبز دیده می شوند که البته رنگ این ماهی ها تحت تاثیر زیستگاهای طبیعی آنها است. از لحاظ اندازه ماهی های نر همیشه کوچکتر از ماهی های ماده هستند. ماهی ماده در زیر شکم خود باله های پهنی دارد، اندام و جثه ای گردتر و پهن تر دارند. جنس نر این ماهی در زیر شکم خود آلت تناسلی دارد و جثه ای باریکی دارد. دم این ماهی دارای رنگ بندی بسیار زیبا و جذابی است که زیبایی این ماهی را دو چندان می کند.

طول عمر ماهی پلاتی

طول عمر این ماهی بین ۲ تا ۳ سال است.

ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع ماهی پلاتینی

بیش از ۳۲۵۰۰۰ گونه مختلف از این نوع ماهی وجود دارد که از لحاظ تنوع رنگی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و همچنین این ماهی ها در اندازه باله ها و دم نیز متفاوت هستند. در زیر به چند نمونه از این ماهی اشاره می کنیم.

ماهی پلاتی بالن

پلاتی تاکسیدو

ماهی پلاتی میکی موس

پلاتی خونی

پلاتی غروب افتاب

ماهی پلاتی بالن

یکی از گونه های کوچک است که صلح جو است و از روی جثه کوچکی که دارد می توان تشخیص داد که گیاه خوار هستند. بهتر است این ماهی ها را در آکواریوم جداگانه نگه داری کنید و اگر خواستید از گونه های دیگر در کنار آنها نگه داری کنید از گونه های آرام و صلح جو انتخاب کنید. این نژاد دارای رنگ بسیار زیبای قرمز است که زیبایی خاصی به آکواریوم می دهد.

ماهی پلاتینی میکی موس

این نوع نژاد داری لکه های سیاه بر روی دم و بدن خود هستند و دو رگه می باشند، تنوع رنگ این نژاد بسیار بالا است و در رنگ بندی آبی، قرمز، زرد ، نارنجی و سفید بیشتر دیده می شوند. برای نگه داری از این نوع ماهی فقط باید توجه ویژه ای به آب آکواریوم داشته باشید و حداقل آب آکواریوم دارای حجم ۵۶ لیترباشد.

پلاتی غروب آفتاب

اندازه این گونه در حدود ۸ سانتی متر است واز گونه های صلح طلب به حساب می آید و عمر آنها در حدود ۸ تا ۱۰ سال است که اگر در شرایط ایده آل نگه داری شود بیشتر از ۱۰ سال عمر می کند. رنگ بسیار ویژه ای دارند، تغذیه آنها با انواع مختلف غذا صورت می گیرد ولی بیشتر از غذاهای خشک استفاده می شود. دمای ۲۲ تا ۲۶ درجه سانتی گراد برای نگه داری از آنها مناسب است و PH آب برای آنها ۶ تا ۸ ایده آل است، در این نوع نژاد نیز گونه نر از لحاظ جثه کوچکتر از نوع ماده است.

ماهی  پلاتی تاکسیدو

این ماهی جزء ماهی های زینتی وتزئینی محسوب می شود. ماهی متعلق به آب های شیرین است، این کونه از ماهی ها در سن ۳ تا ۴ ماهگی به بلوغ می رسند و تولید مثل کنند. جنس نر این ماهی نسبت به ماده کوچکتر است و همچنین از لحاظ رنگ، روشن تر است، از جمله ماهی هایی است که عضو جفت گیریشان کاملا مشخص است. نوزادان این نژاد خیلی قوی هستند و به راحتی از بین نمی روند، این ماهی ها علاقمند به تغذیه با مواد خشک هستند از ماهی های سازگار با این ماهی می توان تتراها و ماهی رنگین کمانی را نام برد.

ماهی پلاتینی خونی

با نام فیش پلاتی قرمز نیز شناخته می شود که همانطور که از اسمش پیداست به رنگ قرمز می باشد. اینماهی بومی کشور سنگاپور است، ماهی بسیار صلح طلب است. اگر دوست داشتید در خانه از ماهی نگه داری کنید این ماهی گزینه مناسبی است چون زیبایی خاصی به آکواریوم شما می دهد. سن بلوغ آنها ۳ تا ۴ ماهگی است، اندام این ماهی نسبت به دیگر پلاتی ها نسبتا بزرگ است، رنگ دم و باله های آنها قرمز نیست و غالبا به رنگ سفید دیده می شود. نوعی از این ماهی وجود دارد که رنگ دم و باله های آنها سیاه است و بسیار زیبا و جذاب می باشد. نکته ای که وجود دارد همه این ماهی ها به نام پلاتی قرمز معروف هستند.

محبوب ترین گونه پلاتی ، پلاتی قرمز است که طرفداران زیادی دارد که از لحاظ ظاهری خیلی شبیه ماهی قرمز است ولی نباید هرگز آنها را با هم اشتباه گرفت.

ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی پلاتینی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه ماهی پلاتینی

پلاتی ها مانند همه ماهی های زنده زا همه چیز خوار هستند و می توانند همه غذای گوشتی و هم غذای خشک بخورند، توصیه می شود در زمان تکثیر برای تولید و مثل به آنها دل گاو چرخ کرده بدهید. تغذیه آنها در طبیعت حشرات، گیاهان کوچک و سخت پوستان هستند، در صورت نگه داری در آکواریوم غذاهای تجاری، غذاهای زنده و سبزیجات آب پزی مانند کدو سبز، اسفناج، خیار و مکمل های گیاهی مثل اسپیرولینا می توانید استفاده کنید. فقط یک نکته در مورد تغذیه برای ایجاد بهترین رنگ در این ماهی ها استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از ویتامین لازم است.

شرایط نگه داری از ماهی پلاتینی

این ماهی ها شرایط نگه داری آسانی دارند، دمای آب بالای ۲۶ درجه سانتی گراد نباشد تا ماهی درسلامت باشد. البته غذای مناسب و عالی برای سلامتی آنها بسیار خوب است و همچنین به آب آکواریوم آنها دقت کنید زیرا اگر آب آکواریوم نا مرغوب باشد بیمار می شوند. پلاتی ها بعد از ۳۰ تا ۴۰ روز زایمان می کنند پس از جفت گیری یک ماه بعد پلاتی ها تخم های خود را در آب آزاد می کنند.

ماهی های  سازگار با ماهی پلاتینی

پلاتی ها بسیار صلح طلب هستند و سازگار با ماهی های دیگر از جمله ماهی های سازگار با آنها را می توان مولی ها، گوپی ها، دم شمشیری ها نام برد. از ماهی های دیگر کوریدوراس، تتراها، ماهی های رنگین کمانی، گورامی و کف خوار های کوچک می توان اشاره کرد و از آبزیان دیگر به غیر از ماهی میگو و حلزون گزینه مناسبی برای آنها است.

بیماری ماهی پلاتینی

پلاتی ها ماهی های مقاومی هستند و کمتر مستعد بیماری هستند.

بیماری ایک

از بیماری های شایع در بین ماهی های آکواریومی است که براثر این بیماری لکه های سفید بر روی بدن، آبشش و پره ها به وجود می آید،  اگر به موقع درمان نشود باعث عفونت شدید و مشکلات تنفسی در ماهی می شود.

باله های خونی

یکی دیگر از بیماری های شایع در بین ماهی ها است که عامل این بیماری باکتری است که در اثر عفونت باکتریایی دم یا باله ایجاد می شود. برای درمان این بیماری از آنتی بیوتیک هایی مانند کلرومایسیتین یا تتراسایکلین استفاده می شود.

برای پیشگیری از بیماری در ماهی ها باید کیفیت آب عالی باشد و همچنین رژیم غذایی سالم داشته باشند. محیط زندگی ماهی باید عاری از استرس باشد تا بیمار نشود.

یک روش برای پیشگیری از ایجاد بیماری این است که هر چیزی که وارد آکواریوم می کنید تمییز باشد و قبل از استفاده حتما قرنطینه کنید.

قیمت خرید و فروش ماهی پلاتینی

برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا