Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پلاستیکی و پلیمریصنایع شیمیایی

پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن

اگر تا به حال به سمت محصولی گرایش پیدا کرده اید که قول می دهد پوست شما را درخشان کند، به احتمال زیاد پودر میکا در آن وجود دارد. در واقع، حتی اگر تا به حال زیاد اهل آرایش نبوده‌اید، احتمالاً هنوز از طریق شامپو یا کرم اصلاح با این ماده در تماس بوده‌اید. احتمالاً در فونداسیون شما و همچنین توستر و رنگ ماشین شما وجود دارد.در ادامه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با این ماده بیشتر آشنا شوید.

کانی های خانواده میکا از سیلیکات ها صفحه ای هستند که شامل موسکویت ، بیوتیت ،فلوگوپیت ،لپیدولیت وناترولیت می گردند. موسکویت مهم ترین وفراوان ترین کانی صفحه ای این گروه به شمار می رود. دارای سختی ۲تا۳ موس و وزن مخصوص ۲.۷ تا ۳.۱ می باشد.

بلورهای این گروه تخت بوده وسیستم تبلور منوکلینیک دارند ولی معمولاً ارتورومبیک یا هگزاگونال به نظر میرسند .کانی ها دارای رخ مشخص می باشند و چنانچه با نوک پهن وسیله ای ضربه ای به روی صفحه رخ تمام ،کانی های گروه میکا وارد گردد یک شکل شش شعاعی به وجود می آید.همه آنها حاوی بنیان هیدرو کسیل و اکثر آنها محتوی عناصری چون آهن ،منیزیم ،لیتیموفلورین هستند وعلاوه بر آن تعدادی کانی های دیگر را نیز شامل می شوند .

پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن
پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن

صنعت میکا را می توان به دو صنعت متمایز اما وابسته به یکدیگر تقسیم کرد: صنایعی که میکای ورقه ای تولید می کنند و صنایعی که میکای پولکی تولید می کنند. هر صنعت، اگرچه تا حدودی به دیگری وابسته است، محصولات نهایی متفاوتی تولید می کند.

تقسیم بندی میکاها از نظر اندازه(درجه درشتی)  به شرح زیر میباشد:

میکای ورقه ای

میکای کتابی

میکای بلوکی

فیلم میکا

پانچ میکا

میکای خردشده

انواع میکا بر اساس ماده معدنی:

مسکوویت : برپایه پتاسیم، معمولا بدون رنگ تاسبز کمرنگ

فلوگوپیت : برپایه منیزیم که به رنگ زرد تا قهوه ای تیره

ورمیکولیت : بیوتیت آبدار که به صورت فلس های برنزه و زرد

لپیدویت : برپایه لیتیم با ته رنگ بنفش

میکاهای دیگر، باارزش تجاری کمتر

شامل زینوالدیت (برپایه لیتیم – آهن)  خاکستری تاقهوه ای. بیوتیت ( برپایه سیوم – آهن)

ورسکوئلیت (میکای وانادیم – پتاسیم- منیزیم ) که میتواند سبز تا قهوه ای باشد.

 

پودر میکا

میکا نام گروهی از مواد معدنی است که از ورقه سیلیکات به دست می آید ۳۷ نوع وجود دارد و در گرانیت، تخته سنگ، فیلیت و شیل یافت می شود. میکا یک جامد بی رنگ و بی بو است که به راحتی تبدیل به پودر می شود. معمولاً در محیط های صنعتی به عنوان عایق الکتریکی و در تولید زونا سقفی، کاغذ دیواری، رنگ و پلاستیک استفاده می شود. به عنوان پودر، مرواریدی که آن را به یکی از اجزای رایج در لوازم آرایشی معدنی تبدیل می‌کند که جلوه‌ای براق دارد. اگرچه میکا به عنوان یک جامد بی ضرر است، پودر یا گرد و غبار آن می تواند مشکلات سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت ایجاد کند.

پودر میکا سبک و انعطاف پذیر است. میکا به دلیل ترکیب منحصر به فرد خواص فیزیکی، شیمیایی و حرارتی، ضریب تلفات توان کم، ثابت دی الکتریک و استحکام دی الکتریک، در صنعت برق بسیار ارزشمند است. این پودر می تواند تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد حرارت را تحمل کند.

درخشش مرواریدی دانه های آن است که آن را در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست محبوب کرده است. در درجه اول به عنوان رنگ استفاده می شود اما همچنین یک ساینده ملایم و همچنین یک عامل ضخیم کننده و صاف کننده است. میکا به طور طبیعی منعکس کننده است و دلیل اینکه هایلایتر استخوان های ابرو را روشن می کند و سایه چشم برق می زند. شیمیدان های زیبایی آن را با سایر مواد ترکیب می کنند تا جلوه های متفاوتی ایجاد کنند. تکه های کوچکتری را می توان به پودرها اضافه کرد تا سطحی صاف تر اما روشن تر ایجاد شود.

 

پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن
پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن

 

کاربردهای میکا

با توجه به خصوصیاتی نظیر نرم و انعطاف پذیربودن،رنگ با طیف گسترده وتنوع بالا،عایق قوی،ضداشتعال بودن و همچنین بی اثر بودن آن در برابر عمل مولکولی آب، اسید، قلیایی‌ها، روغن و سایر حلال‌ها،میکا تبدیل به ماده ای شده که مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته است :

صنایع داروسازی،آرایشی، مصارف بهداشتی،کشاورزی(تهویه کننده خاک)،لاستیک سازی(افزایش مقاومت مکانیکی و حرارتی ، افزایش ضریب شکل پذیری ،  افزایش مقاومت حرارتی ، کششی ، سختی و خاصیت دی الکتریک)، به عنوان جانشيني براي آزبست در ساخت ترمز ماشين،پلاستیک سازی،کاغذ(مواد پر کننده صفجه ای میکا موسکوویت باعث براق شدن کاغذ و مواد پرکننده رنگی ، سبب مات شدن رنگ کاغذ می گردد . همچنین پخش جوهر به شکل و اندازه ذرات میکا بستگی دارد . این ذرات میزان جذب جوهر را کاهش می دهند)آجرسازی،رنگ(یکی از مهمترین مواد پرکننده معدنی در صنعت رنگ میکا می باشد. کیفیت ، خصوصیات نوری و مکانیکی رنگ به مواد پرکننده بستگی دارد . میکا میزان نور انعکاسی را افزایش می دهد در نتیجه رنگ براق میشود . پوشش یکنواخت جسم رنگ شده و سهولت استفاده از آن بستگی به غلظت رنگ دارد و میکا باعث افزایش غلظت رنگ می شود . رطوبت ، سایش ، نور و مواد آلی موجب فرسوده شدن رنگ می‌شوند. میکا سبب افزایش مقاومت رنگ در مقابل رطوبت می‌شوند. نور فرا بنفش موجب اکسید شدن رنگ و دیگر مواد می‌شود. میکا باعث جذب نور فرابنفش و محدود شدن تخلخل می‌شود در نتیجه مقاومت فرسایشی را افزایش می‌دهد)،فولادسازی(کفپوش کوره)،وسایل برقی،سرپیچ لامپ ها،الکترودهای جوشکاری ،لنت سازی،مصارف ساختمانی(دیوارها،کفپوش ها) ، ساختن پرده هاي پنکه هاي هوايي، شمع سازی ، گل سازی ، مجسمه سازی

پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن
پودر میکا چیست؟ قیمت خرید و فروش میکا و کاربردهای آن

 

میکای مصنوعی در مقابل میکای طبیعی

در حالی که پودر میکای طبیعی از سنگ ها به دست می آید، میکای مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می شود. همچنین به عنوان فلورفلوگوپیت مصنوعی شناخته می شود و از ورقه های سیلیکات آلومینیوم منیزیم ایجاد می شود. این فرآیند شامل ذوب منگنز، فلز و آلومینیوم و سپس خنک کردن برای تولید کریستال است. از آنجا می توان آن را به پودر تبدیل کرد. یکی از مزایای استفاده از میکای مصنوعی، به گفته شرکت هایی مانند Lush، خالص بودن آن است و به دلیل اندازه ذراتش می تواند رنگ های روشن تری به دست آورد. میکای ارگانیک آنقدر تصفیه شده نیست.

ورق های میکا مصنوعی برای کاربرد های مختلفی از جمله بستر های فیلم نازک، ویندوز و تک رنگ برای اشعه ایکس، پراش نوترون، مایکروویو و اپتیک، فاصله دهنده دستگاه های خلاء برقی، حامیان در دمای بالا و فشار سنج های فشارخون مناسب است دیگ های بخار و غیره که در صنعت مدرن و پیشرفته ترین شاخه های علوم دارای اهمیت هستند، ازصفحات میکا فلورفلوگوپیت در ساختار آن ها استفاده شده است. از دیگر کاربرد های آن استفاده در فناوری رادار، میکروسکوپ الکترونی و تجهیزات پزشکی، هوافضا و قطعات الکترونیکی است.

 

آیا پودر میکا بی خطر است؟

صرفاً به دلیل طبیعی بودن یک کالا به این معنی نیست که استفاده از آن برای همه بی خطر است. هنگام استفاده از هر ماده طبیعی حتی توت های وحشی به عنوان رنگ طبیعی ممکن است واکنش آلرژیک رخ دهد. اما، هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای استفاده از پودر میکا بر روی پوست وجود ندارد. میکا به دلیل ماهیت غیر تحریک کننده و نرمی که دارد برای پوست شما مضر نیست – مگر اینکه پوست شما قبلاً جوش یا سوزش مشابهی داشته باشد. قرار گرفتن در معرض مکرر و طولانی مدت گرد و غبار پودر میکا می تواند باعث سیلیکوزیس – بیماری ریه – سرطان ریه شود، اما انتظار نمی رود که در طول استفاده معمولی خطری ایجاد کند.

قیمت خرید و فروش میکا

انواع میکا در بازار موجود است شامل رول میکا، ورق میکا، نوار میکا، صفحه میکا وپودر میکا.

ورق میکا  به دو صورت میکای نرم یا میکای خشک در بازار به فروش می‌رسد، میکا به دلیل کاربردهای شاخص و فراوان در بخش‌های مختلف صنعت و در زمینه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.قیمت سنگ میکا در بازار متغیر و متفاوت است. نوع  فرآوری( دانه‌بندی) میکا در ارزش آن تأثیرگذار است.

همچنین در قیمت گذاری، رنگ میکا مؤثر است به همین علت قیمت میکا معدنی طلایی طبیعی (بدون تغییر رنگ شیمیایی) در بالاترین رده سنگ مسکویت قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا