Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ماهی های مولی جزو خانواده زنده زا هستند، مولی ها ظاهر جذاب و فریبنده ای در بین ماهی های زنده زا دارند و ارام هستند. جزو پر محبوب ترین ماهی ها برای پرورش و نگهداری هستند. این ماهی ها سه گونه اصلی موجود هستند. مولی ها تولید مثل اسانی دارند.  اگر در یک اکواریوم که با گیاه پوشیده شده است، چهار یا پنج مولی نر و ماده وارد کنید, حدودا پس از شش ماه, تعداد زیادی مولی در اکواریوم به وجود می اید. به همین دلیل، این ماهی ها مناسب افرادی است که تازگی کار پرورش ماهی و اکواریوم را شروع کرده اند. این ماهی ها جز ابزیان بومی امریکا مرکزی هستند. میانگین عمر مولی ها یک سال و نیم است. اگر به خوبی از این ماهی ها نگهداری کنید و شرایط مساعدی را برایشان فراهم کنید، قادر هستند تا پنج سال نیز عمر کنند. طول این ماهی ها از پنج سانتی متر تا ده سانتی متر است و مولی ماده بزرگتر از مولی نر است.

این مقاله نشریه جهان علمی شیمی فیزیک اطلاعات کاملی درباره انواع مختلف ماهی مولی,تشخیص جنسیت ماهی، پرورش, تولید مثل و تکثیر، تغذیه و مراقبت و نگهداری از ماهی مولی به ما می دهد. در سایر مقالات این نشریه می توانید درباره سایر حیوانات خانگی از جمله فنچ، همستر، خرگوش بلژیکی و خرگوش لوپ و مینی لوپ مطالعه کنید.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه ماهی مولی

این ماهی ها همه چیز خوار هستند. به طور کلی جلبک ها بخش عمده ای از تغذیه مولی هارا تامین می کنند. مولی ها با استفاده از لب هایشان سطح رویی جلبک ها را می تراشند و تغذیه می کنند. غذای ان ها در طبیعت، جلبک ها و گیاهان هستند. اگر این ماهی را در اکواریوم نگه می دارید، باید برای تغذیه ان ها از انواه سبزیجات مانند کاهو، اسفناج، کدو سبز و غذاهای مصنوعی مانند گرانول و پولکی استفاده کنید. برای تامین پروتئین مورد نیاز این ماهی ها می توانید از غذاهای زنده و منجمد استفاده کنید. غذاهای زنده مانند کرم خانگی و میگوی اب نمکی نیز مورد علاقه این ماهی ها هستند. از دافنی هم می توانید به عنوان غذا برای ان ها استفاده کنید. حتما در نظر داشته باشید که مقدار ماده تغذیه ای ان ها در هر وعده، باید به قدری باشد که در عرض حداکثر پنج دقیقه خورده شود. اگر می خواهید سرعت رشد ماهی های کوچک بیشتر شود و ماهی ها تقویت شوند, ارتمینا گزینه مناسبی است.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تشخیص جنسیت ماهی مولی

ماهی مولی نر

به طور کلی مولی های نر کوچک تر از مولی های ماده هستند.

بدن ماهی مولی های نر، باریک تر و دراز تر از مولی ماده است. ولی بدن مولی های ماده, گرد تر و پرتر است آلت تناسلی در مولی نر, مانند سوزن است.

در مولی نر, باله بالایی دارای اندازه بزرگتری نسبت به مولی ماده است و حالت بادبانی دارند. ولی در مولی های ماده, باله بالایی اندازه کمتری دارد و ساده است. باله زیر شکم در ماهی های نر دراز است ولی در ماهی های ماده، دارای دو باله پهن و بزرگ تر است.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع مختلف ماهی مولی

مولی ها در سه گونه اصلی موجود هستند. اکثر گونه های ان مقاوم است. گونه ها ی مختلف مولی در رنک متفاوت هستند ولی اندازه و شکل ان ها مشابه است. دارای چهل نوع هستند, که مهم ترین ان ها (البینو دم بلند، بالن مشکی، دک عقربی، مشکی باله بادبانی، بالن برنزی، بالن کالیکو، بالن خال خالی، دالماسی، دم بربطی، پلنگی باله بادبانی، بالن مرمری، پاندا) است.  در این قسمت چند مدل مولی محبوب را بررسی می کنیم.

مولی سیاه

همان مولی سیاه است. سر تا سر بدن ان ها به رنگ سیاه است. این مدل از مولی ها بسیار کم یاب هستند.

مولی باله بلند طلایی

در زمان امیزش جنسی, باله های بادبانی خود را گسترده می کنند.

مولی بالنی

سطح بدن ان ها می تواند سیاه, سفید و یا زرد باشد. دارای شکم بزرگ و پشت برامده و دایره مانند هستند.

مولی دالماسی

سطح بدن ان ها سیاه و سفید است.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

مراقبت و نگهداری از ماهی مولی

مولی ها از ماهی های اب شور هستند ولی توانایی زیستن در اب شیرین را نیز دارند. در طبیعت بیشتر در قسمت های کم عمق رود خانه یافت می شوند.

دما مناسب مولی ها ۲۶ درجه سانتی گراد و ph  مناسب ان ها بین ۵.۵ تا ۷ است. برای نگهداری در اکواریوم  می توانند کنار ماهیان گیاه خوار و ارام یا ماهیانی مانند سوردتیل, پلاتی و دم شمشیری قرار بگیرند. در صورت امکان این ماهی ها را در اکواریمومی که گوپی یا ماهی های باله دارد وجود دارد, قرار ندهید. به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که مولی ها به باله این ماهی ها خدشه وارد کنند. مولی ها نسبت به دیگر ماهی های اکواریومی جثه بزرگ تری دارند. حداقل حجم مورد نیاز برای اکواریوم ان ها ۴۰ لیتر است.

ایده ال ترین اندازه برای اکواریوم ۱۲۰ لیتر است. فیلتر اب برای مولی ها ضروری نیست. ولی در صورت وجود فیلتراسیون مناسب و اب با کیفیت,می توانیم شاهد رشد بهتر و سریع تر مولی ها باشیم. مناسب ترین گزینه برای این کار, تاپ فیلتر ها هستند. باتوجه به اینکه در طبیعت در اب کمی شور هستند, می توانیم مقدار خیلی کم از نمک فاقد ید را در اکواریوم این ماهی ها اضافه کنیم. مولی ها نسبت به سایر ماهی های اکواریومی دارای روحیه حساس تر هستند و مقاومت کمتری نسبت به بیماری های مختلف دارند. اگر بیمار شوند, زود تر از بقیه ماهی ها می میرند. اگر در شرایط استرس زا قرار بگیرند و دچار اضطراب شوند، می لرزند و توانایی کنترل اعصاب و عضلات خود را از دست می دهند و احتمال خطر مرگ در ان ها افزایش می یابد.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

پرورش, تکثیر و تولید مثل ماهی مولی

تکثیر این ماهی ها بسیار ساده است. هر ماهی نر نیاز به دو تا سه ماهی ماده دارد. به دلیل اینکه ماهی های نر اقدام زیاد و با سرعتی برای جفت گیری می کنند و در صورت وجود تنها یک مولی ماده, ممکن است مولی ماده خسته شود یا اضطراب زیادی را متحمل شود و دچار مرگ شود. اگر تعداد مولی ماده بیشتری وارد اکواریوم کنید, بازدهی تولید مثل افزایش می یابد. این ماهی ها زنده زا هستند و تخم در بدن مولی ماده می ماند, تا زمانی که لارو ها امادگی خروج را داشته باشند و سپس بچه مولی ها از بدن مولی ماده خارج می شوند.

اگر قصد دارید بچه مولی ها  را پس از خارج شدن از بدن مولی ماده در همان اکواریوم نگه دارید, باید از گیاهان طبیعی با مصنوعی در اکواریوم استفاده کنید تا گوپی ها بچه مولی ها را نخورند. ولی بهتر است که بچه مولی ها را در اکواریوم جدایی نگهداری کنید.

در طی امیزش, مولی نر باله زیر شکمی خود را به باله زیر شکمی مولی ماده می رساند.  طی ۲۰ تا ۳۰ روز حدود ۲۰ تا ۳۰۰ بچه مولی می تواند تکثیر شود که این تعداد با توجه جثه مولی ماده و تغذیه ان می تواند متغیر باشد. مولی ماده در طی بارداری بدنش گنده تر و گرد تر می شود و سر انجام بچه مولی ازاد می شود. با زیرنظر داشتن تغییرات بدن و حجم شکم, می توانید متوجه روز ازاد سازی بشوید. جعبه ای از جنس تور را در اکواریوم اویزان کنید تا ماهی ماده بچه مولی را در ان ازاد کند. سپس می توانید بچه مولی ها را به اکواریوم دیگری ببرید.

ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی مولی چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خرید و فروش و قیمت ماهی مولی

مولی ها با توجه به گونه، مدل، سن، جنسیت و رنگ دارای قیمت های مختلفی هستند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا