Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ماهی قرمز که با نام هایی مانند ماهی سرخ، ماهی طلایی، زرماهی، طلا ماهی، ماهی حوض و گلد فیش شناخته می شود، ماهی بسیار دوست داشتی که برای ما ایرانی ها یاد آورد روزهای شاد عید و سفره هفت سین است این ماهی کوچک قدمت چند هزار ساله دارن و یکی از کهن ترین حیوان خانگی محسوب می شود. آنها متعلق به گروهی از ماهیان هستند که در آب های سرد زندگی می کنند و cool water fish نیز نامیده می شوند و دارای انواع گونه های مختلف در اندازه و در وزن های متفاوت که به فراوانی یافت می شود.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با منشا پیدایش، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، انواع آنها، شرایط نگه داری، بیماری، قیمت و خرید و فروش این ماهی های بازیگوش بیشتر آشنا می کنیم. شما می توانید در این مقاله با موضوعات مختلفی درباره فنچ، همستر، خرگوش بلژیکی، طوطی کاکادو و طوطی کاسکو آشنا شوید.

ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

منشا پیدایش ماهی قرمز

گلد فیش گونه ای از سرده کپورچه ها است که قدمت آنها به ۱۰۰۰ سال قبل بر می گردد، این آبزی بومی کشور چین است در آن زمان این ماهی را در ظرف های با بدنه مات نگه داری می کردند زیرا چینی ها معتقد بودند آنها از بالا زیباتر به نظر می رسند. بعد ها ژاپنی ها به این ماهی علاقه مند شدن و شروع به تکثیر، پرورش و ایجاد رنگ های زیبای مختلفی از آنها کردند. ورود این ماهی به اروپا در قرن ۱۷ می باشد که به عنوان ماهی تزئینی بوده است و پس از آن در کشورهایی مانند ایتالیا، پرتغال و جنوب فرانسه پرورش آنها رایج شد و همچنین در رود خانه های جنوب اروپا به طور وحشی پخش و انتشار پیدا کردند. در ایرن نیزدر حوضچه های دریاچه هامون، رود خانه کارون، دریاچه ارومیه و دریای کاسپین پیدا می شود.

"<yoastmark

زیستگاه ماهی قرمز

محل زندگی گلد فیش در طبیعت آب های شیرین آرام و تا حدودی ساکن با جریانی بسیار آرام که دارای بستر نرم و مملو از گیاهان آبزی است می باشد. آسیای جنوب شرقی و سیبری زیستگاه اصلی آن ها محسوب می شود این ماهی توسط انسان ها به رود خانه های اروپایی راه پیدا کردند و دربسیاری از مناطق جهان انتشار پیدا کردند و آنها بسیار مقاوم در برابر شرایط نا مساعد محیطی هستند.

ویژگی ظاهری ماهی قرمز

وزن ماهی قرمز در حدود ۱۹۷ تا ۲۰۰ گرم است ولی برخی از آنها وزنی در حدود ۲.۵ کیلوگرم نیزداشته اند، طول این ماهی در حدود ۱۸ تا ۳۵ سانتی متر است. دندان های آنها به صورت حلقی یک ردیفی است، از لحاظ شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه است و رنگ شکم و پهلوها نقره ای است و هیچ گونه خال های سیاه بر روی باله دمی وجود ندارد، دارای دهانی نیمه تحتانی است و بدنش از پولک های بزرگ و کلفت و دندانه دار پوشیده شده است.

طول عمر گلدفیش

طول عمر این ماهی بیشتر از ۱۰ سال است و حتی تا ۵۰ سال نیز گزارش داده شده است.

رنگ بندی گلدفیش

بر طبق تحقیقات نوع رنگدانه در سلول ها، تعداد مولکول های رنگدانه در سلول ها و همچنین طریقه آرایش رنگدانه ها در درون سلول از جمله عواملی هستند که بر روی رنگ بدن گلدفیش تاثیر گذار است در بدن گلد فیش سلول هایی به نام کروماتوفور وجود دارد که مسئول ساخت رنگدانه است  و این رنگدانه ها با انعکاس کردن نور به ماهی رنگ می بخشد. یک نکته در مورد رنگ این ماهی اگر گلد فیش برای مدت طولانی در تاریکی بماند کم کم تغییر رنگ می دهد و به رنگ خاکستری درمی آید و همچنین می توانند رنگدانه نیز تولید کنند.

ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

ویژگی رفتاری ماهی قرمز

چون این ماهی ها در انواع محیط ها  مختلف زندگی می کنند پس رفتارهای متغیری ممکن است از آنها سر بزند به طوری که می تواند شرطی رفتار کند تحت آموزش صاحبشان. گلد فیش ها مهارت یاد گیری بالایی دارند و همچنین بسیار ماهی اجتماعی هستند و یک ویژگی که دارند این ماهی ها قدرت بینایی فوق العادی دارند به طوری که این مهارت را دارند که بتوانند افراد را از هم تشخیص بدهند به عنوان مثال وقتی صاحب خود راببیند به او واکنش نشان می دهد و به روی آب می آید و دهانش را باز می کند تا برایش غذا بریزد در حالی که اگر افراد دیگر را ببینند سعی می کنند خودشان را پنهان کنند.

تغذیه ماهی قرمز

همه موجودات زنده برای اینکه بتوانند زنده بمانند نیاز به غذای کافی، مناسب دارند کمبود غذا باعث مرگ موجودات زنده می شود.در طبیعت گلد فیش از طریق حشرات، سخت پوستان و مواد گیاهی تغذیه می کنند. برای ماهی هایی که در آکواریوم نگه داری می شوند می توان از غذاهای آماده و متنوعی که قیمت پایینی هم دارند استفاده کرد. غذای ماهی باید تنوع داشته باشد تا تمام  مواد مورد نیاز بدن گلد فیش تامین شود و فقط از یک نوع غذا برای آنها استفاده نشود، در روز دو وعده غذا برای آنها کافی است و به اندازه ای ریخته شود که در حدود ۵ دقیقه خورده شود اگر بیش از اندازه به این ماهیها غذا داده شود باعث مسدود شدن روده های این حیوان می شود و مشکلاتی را برای آن ها به وجود می آورد.

علاوه بر غذا های آماده می توانید برای تنوع غذایی به آنها دل، جیگر خام و تازه گوسفند به مقدار خیلی اندک بدهید و برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن آنها از سفیده تخم مرغ به صورت خیلی ریز و تکه تکه استفاده کنید و همچنین اضافه کردن میگوی آب شور به غذای آنها برای ماهی های جوان عالی است. در کل این نکته را به یاد داشته باشید که ذائقه و مقدار اشتهای این حیوانات ممکن است با همدیگر متفاوت باشند.

ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

شرایط نگه داری ماهی قرمز

بهتر است ماهی قرمز در ظروف شیشه ای بزرگ مانند آکواریوم یا تنگ های شیشه ای مناسب و بزرگ نگه داری شوند که هم ماهی ها در آن آزادانه و راحت حرکت کنند و هم اکسیژن بیشتری دریافت کنند از نگه داری آنها در تنگ ها ی کوچک خوداری کنید این ظروف اصلا مناسب نیستند. دمای ایده آل برای نگه داری گلد فیش بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است ولی چون این ماهی ها بسیار مقاوم هستند در دمای ۱۰ تا ۲۵ درجه ساتی گراد نیز می توانند دوام بیاورند. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید دما را هیچ وقت به طور ناگهانی تغییر ندهید ، نگه داری این ماهیها در یخچال و محیط های خیلی سرد کار اشتباهی است.

این حیوان باید تغییرات روز و شب را متوجه شود نباید آن را به طور ناگهانی از نور به تاریکی یا بلعکس وارد کنید چون ماهی در این حالت دچار شک می شود. بدن گلد فیش به آفتاب حساسیت دارند اگر در معرض آفتاب قرار بگیرد آسیب می بیند، اگر گلدفیش علائم  بیماری داشته باشد از دیگر ماهیها حتما جدا کنید تا ماهی های دیگر مریض نشوند اگر ماهی بیمار به مدت ۲۰ دقیقه در آبی که یک قاشق نمک به آن اضافه شده است قرار دهید برخی از بیماری ها درمان می شود. مکان نگه داری از این ماهی باید آرام باشد و پر سرو صدا نباشد در اثر سر و صدای زیاد و تکان های ناگهانی ماهی دچار استرس می شود و ممکن از تلف بشوند.

ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
ماهی قرمز محبوب چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

بیماری های ماهی قرمز

گلدفیش ها به دلیل نگه داری در ظرف های نا مناسب، تغذیه نادرست و دقت نکردن به دمای آب، میزان اکسیژن آب، اسیدیته آب، وجود نیترات ها و همچنین نگه داری در آب کم تلف می شوند و از بین می روند. در زیر به شایع ترین بیماری ها می پردازیم.

خفگی

عامل این بیماری کمبود اکسیژن است، در این بیماری گلدفیش به سطح آب می آید و تنفس سریع دارد. برای درمان این بیماری میزان هوادهی را افزایش دهید و تعداد ماهیها را کم کنید و دمای آب را کاهش دهید.

بیماری تغذیه ای

عامل این بیماری نبود غذا یا خوراکی های نا متعادل است. علائم این بیماری عبارت اند از فرو رفتگی شکم، ساییدگی باله ها، بی اشتهایی و رشد کم همراه با بی حالی، برای درمان این بیماری از جیره متعادل و کافی استفاده شود، از غذای زنده در تغذیه آنها به کار گرفته شود و همچنین به آنها مولتی ویتامین و مواد کمکی بدهید.

اسیدی شدن آب

عامل آن کاهش میزان اسیدیته آب به زیر ۶.۵ است. علائم این بیماری عبارت هستند از شنای غیر طبیعی آن ها، طوری که وقتی در مسیر کوتاه شنا می کنند و سپس متوقف می شود به سطح آب می آید و هوا را می بلعد و موکوس عمده در آبشش ترشح می شود، سستی و بی حالی، به وجود آمدن نقاط سفید و خاکستری در سر، تنفس سریع و خونریزی های نقطه ای زیر پوست است برای درمان این بیماری ph آب کنترل شود و برای افزایش ph به آب محلول اهک اضافه شود.

قلیایی شدن آب

افزایش اسیدیته آب به بیش از ۸.۴ است. ازعلائم این می توان به تغییر رنگ قهوه ای در آبشش ها، نداشتن تعادل، خوردگی باله ها، بروز نقاط سفید – خاکستری در اطراف سر، خونریزی زیر پوستی و موکوس عمده پوستی اشاره کرد. برای درمان این بیماری آب گلدفیش را تعویض کنید و ph آب کنترل شود.

مسمومیت با دی اکسید کربن

عامل این بیماری کاهش اکسیژن از ۶ میلی گرم در لیتر است و دی اکسید کربن بیشتر از ۶۰ میلی گرم در لیتر است. از علائم این بیماری می توان به پهلو افتادن گلد فیش، بی حالی و بی اشتهایی و کندی تنفس اشاره کرد، برای رفع این بیماری از مواد بافری استفاده شود.

مسمومیت با کلر

عامل این بیماری افزایش میزان کلر به بیش از ۰.۵ میلی گرم در لیتر است. علائم این بیماری نداشتن تعادل، رنگ پریدگی آبشش ها ، تنفس آهسته در سطح آب و گود آفتادگی چشم ها است برای درمان این بیماری و رفع مشکل از مواد خنثی کننده کلر مثل تیوسولفات سدیم استفاده کنید.

قیمت خرید و فروش ماهی قرمز

برای خرید این ماهیها از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید. قیمت خرید و فروش ماهی قرمز به عوامل مختلفی بستگی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا