Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

طوطی کاسکو یا طوطی خاکستری آفریقایی یکی از باهوش ترین طوطی ها از خانواده طوطی سانان است که مهارت فوق العاده ایی در تقلید صدا دارد.

این طوطی به دلیل فهم فوق العاده اش بهترین رفیق و همدم برای صاحبش است و لقب این طوطی < انیشتن پرنده ها> است به دلیل هوش بسیار بالایش. این طوطی جزء نخستین پرنده هاست که انسان ها از آنها نگه داری می کنند و محبوبیت خاصی بین آن ها دارد. از ویژگی های مهم این طوطی این است که علاوه بر اینک ه کلمات را تقلید می کند بعد از مدتی معنی کلمات را نیز متوجه می شود و یک نکته بسیار حیرت انگیز در مورد کاسکو توانایی درک و فهمش از لحاظ ذهنی و عاطفی در زمان بلوغ است که مانند یک کودک ۵ ساله است.

در این مقاله نشریه علمی شیمی فیزیک شما را با انواع کاسکو، خصوصیات ظاهری، خصوصیات رفتاری، شرایط نگه داری، بیماری ها و قیمت خرید و فروش این طوطی بیشتر آشنا می کنیم. در مقالات دیگر این نشریه می توانید درباره فنچ ها، عروس هلندی، طوطی کاکادو، همستر، نژاد های مختلف گربه و نژاد های مشهور سگ از جمله پودل، پامرانین، آلابای، بیچون فرایز و آلاسکن مالاموت مطالعه کنید.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

انواع گونه های طوطی کاسکو

این طوطی دوگونه دارد. البته بعضی معتقد هستند دارای گونه دیگری نیز هستند.

طوطی خاکستری آفریقایی دم قرمز

یکی از گونه های اصلی این طوطی، دم قرمز یا کاسکو کنگو است، دارای بدنی پوشیده از پرهای خاکستری رنگ و دمی به رنگ قرمز، رنگ منقارآنها سیاه است. جوجه های این طوطی وقتی به دنیا می آیند پرهایی به رنگ قرمز با کناره های سیاه دارند ولی با شروع زمان پر ریزی، پرهای سیاه ریخته می شود و فقط رنگ قرمز آن باقی می ماند. شخصیت طوطی کنگو نسبت به بقیه نژاد ها آرام تر است و سر و صدای کمتری دارد، وزن این گونه در حدود ۵۰۰ گرم است وطول عمری در حدود ۴۰ تا ۶۰ سال دارد. به قدری با هوش است که دانشمندان معتقد هستند که مثل یک کودک ۴ ساله است.

طوطی خاکستری آفریقایی تیمنه

طوطی آفریقایی تیمنه که با نام دم خرمایی یا دم شکلاتی نیز شناخته می شود در سال ۱۸۴۴ برای اولین بار توسط فریزر شناسایی شد، هیکل و جثه کوچکتری در مقایسه با نوع کنگو دارد و دارای دمی به رنگ خرمایی یا رنگ هایی از قرمز است، نوک بالایی به رنگ روشن است و به رنگ سیاه نمی باشد و رنگ پر های بدنش تیره تر از نوع کنگو می باشد. در کل کاسکو های کنگو و تیمه از لحاظ ظاهر با هم تفاوت دارند ولی از لحاظ هوش و رفتاری تفاوتی با یکدیگر ندارند.

طوطی خاکستری غنا

نژاد سومی از این طوطی ها وجود دارند که طوطی غنا نامیده می شود، اندازه کاسکوها با همدیگر متفاوت هستند به طور مثال آنهاییکه در شرق آفریقا زندگی می کنند نسبت به طوطی هایی که در غرب آفریقا هستند هیکل بزرگتر و وزن بیشتری دارند.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات ظاهری کاسکو

رنگ پر های این طوطی خاکستری رنگ است، خیلی شبیه کبوتربه نظر می رسه ولی رنگ پرهایش که دارای طیف خاکستری است زیبایی خاصی به این پرنده داده است، دارای منقاربسیار قوی است که شباهتی به قلاب دارد و معمولا به رنگ تیره یا مشکی است. بال و پر به رنگ خاکستری است پایین بال ها و دم سفید است و پاها به رنگ خاکستری تیره است ورنگ چشم آنها در زمان بلوغ خاکستری تیره یا مشکی است ولی رنگ چشم های آنها قبل از بلوغ زرد یا نارنجی است، جنس نر و ماده آنها خیلی شبیه هم هستند و تفاوت چندانی از نظر ظاهر با همدیگر ندارند.

قد و وزن کاسکو

کاسکوها طوطی هایی با جثه متوسط هستند و قد آنها به طور میانگین ۳۳ سانتی مترو وزن آنها در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم است وطول بال های این طوطی بین ۴۶ تا ۵۲ سانتی متر است.

طول عمر کاسکو

پرنده سالمی است واگر در اسارت شرایط نگهداری مناسب داشته باشد در حدود ۴۰ تا ۶۰ سال زندگی می کنند و طول عمر آنها در طبیعت در حدود ۲۳ سال می باشد، این طوطی پس از رسیدن به بلوغ در تمام عمر خود تولید و مثل می کند.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

خصوصیات رفتاری کاسکو

همانطور که گفته شد پرنده بسیار با هوشی است که مهارت فوق العاده ای در تقلید صدا دارد و همچنین بسیار اجتماعی که با بودن در کنار انسان ها احساس لذت می کند ولی در طبیعت آنها بسیار خجالتی هستند، یکی دیگر از ویژگی های آنها حساس بودنشان است که قسمتی از جذابیت آنها است به طوری که حتی کوچکترین تغییر در برنامه روزانه یا محیط زندگیشان را متوجه می شوند و ممکن است شروع به پر کنی بکند ویا رفتار دم دمی مزاجی را نشان بدهند. کاسکو پرنده آرامی است و کم سر و صدا و مناسب برای نگهداری در آپارتمان است کلا صدایی که از خودش در می آورد گوش نواز است.

تشخیص نر و ماده طوطی کاسکو

تشخیص نر و ماده این پرنده بسیار سخت است زیرا دراکثر پرندگان جنس نر هیکل بزرگتری دارد نسبت به جنس ماده ولی در این نوع طوطی ممکن است برعکس این قضیه اتفاق بیفتد و یک نشانه دیگری وجود دارد حالت چشم های جنس نر بیضی تر از جنس ماده است، همچنین جنس نر دارای رنگ صورت مشکی تری نسبت به جنس ماده دارد.

سن این نوع طوطی را از روی چشم هایشان و همچنین از روی رنگ پرهای ته دمشان می توان تشخیص داد، رنگ چشم های جوجه این طوطی ها سیاه است تا زمان شش ماهگی و رفته رفته طوسی می شود و بعد از آن یک هاله به رنگ سفید دور مردمک چشم به وجود می آید با بزرگ شدن جوجه رنگ زرد روشن جایگزین رنگ طوسی چشم ها یش می شود و طوطی های مسن رنگ پلک روشن تری نسبت به طوطی های جوان دارند. کامل شدن پرهای بدن آنها در زمان ۳ الی ۴ ماهگی انجا می شود.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

تغذیه طوطی کاسکو

از خوردنی های مورد علاقه این طوطی گردو تازه و خشک، پسته، بادام زمینی، مغز دانه ها، تخمه آفتاب گردان بدون بو و نمک، بلال تازه و انواع میوه ها مانند سیب و گیلاس است. ازغذاهای تشویقی برای یاد گیری آنها استفاده کنید بعضی از این طوطی ها عاشق خوردن فلفل هستند، فقط قبل ازدادن میوه ها حتما آنها را خوب با آب بشورید. برای تامین پروتئین مورد نیاز استخوان ران مرغ آب پز شده بدون نمک و روغن را در ماه یک بار می توانید به طوطی بدهید. خوراک پروتئینی در طبیعت را بیشتر حشرات یا کرم های کوچک تشکیل داده اند.

ولی وقتی در قفس زندگی می کند با تخم مرغ، استخوان مرغ یا گوشت پخته تغذیه می شود و همچنین با سیب زمینی پخته شده ولوبیا سبزنیز تغذیه می شود، برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن طوطی استفاده از یک منبع حاوی کلسیم لازم است. یک نکته در مورد تغذیه این طوطی هرگز از غذای سفره خود به طوطی ندهید، اگر در آپارتمان خود گیاه نگه داری می کنید مواظب طوطی خود باشید که بعضی از این گیاهان برای طوطی سمی است. برای اینکه طوطی شادابی داشته باشید همیشه آب و غذای تازه در دسترس آن باشد.

شرایط نگه داری طوطی کاسکو

برای نگهداری این طوطی باید شرایط لازم  را فراهم کنید، اول از همه عوامل حساسیت زا و استرس آور را ازش دور نگه دارید، کاسکوها به رطوبت هوا حساسیت دارند اگر رطوبت هوا مناسب نباشد دچار بیماری پوستی یا پر ریزی می شود، رطوبت مناسب برای نگهداری از این پرنده ۳۰ تا ۵۰ درصد می باشد. چون آنها خجالتی هستند اگر به شما عادت نداشته باشند پیش شما لب به غذا نمی زنند برای جلوگیری از ضعیف شدن طوطی قفس را در جای خلوت قرار دهید واز گذاشتن در جاهای شلوغ خوداری کنید.

قفس این طوطی باید حداقل از یک سمت به دیوار تکیه داده شود ودر ارتفاع ۱.۵ متری از سطح زمین باشد و جایی از خانه باشد که شما و فضای خانه در تیر رس دید او باشد. یک نکته در مورد نگه داری از این طوطی چون  خیلی حساس هستند و وابستگی شدیدی به صاحب خود دارند به طوری که اگر از صاحبش دور باشد ممکن است دچار مرگ شود اگر شیوه زندگی شما طوری است که نمی توانید با طوطی خود زیاد وقت بگذارید این طوطی برای شما مناسب نیست.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

بیماری طوطی کاسکو

بیماری هایی که این طوطی مستعد ابتلا به آنهاست.

کمی ویتامین A یا بتا کارتن

کمبود کلسیم و ویتامین D

بیماری مربوط به منقار

کمبود تغذیه ای

عفونت تنفسی

کندن پر

عفونت قارچی یا باکتریایی

حمام کردن طوطی کاسکو

در طبیعت این طوطی ها هر روز در آب رودخانه یا چشمه خودشان را می شویند این کار همه باعث تمییز شدن بدن آنها می شود هم از این کار لذت می برند اما طوطی هایی که در قفس زندگی می کنند حمام کردن یک یا دوبار در هفته کافی است و نیاز به حمام روزانه ندارند چون زیاد کثیف نمی شوند. برای خشک کردن بعد از حمام خودش شروع به پر آرایی می کند و نیاز به استفاده از حوله نیست مگر هوا سرد باشد و می ترسید مریض شود می توانید خیلی آرام با حوله خشک کنید و برای خشک کردن به هیچ عنوان از سشوار استفاده نکنید.

الکس، کاسکوی مشهور

الکس، مشهورترین کاسکو از نوع نژاد کنگواست که توسط دکتر ایرنه پیربرگ در دانشگاه برانداس به مدت ۳۰ سال  تحت آموزش قرار گرفت، طوطی بسیار با هوشی بود که رنگ ها، اسم اشیا و شکل ها را می تونست تشخیص بدهد و همچنین می تونست اعداد را بشمارد ومعنی کلمات و تا حدودی خواندن را هم بلد بود ولی به دلیل مرگ دکتر آموزشش کامل نشد.

طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش
طوطی کاسکو چه ویژگی هایی دارد؟ قیمت خرید و فروش

قیمت خرید و فروش طوطی کاسکو

برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید و قبل از خرید حتما طوطی مورد نظر را به دام پزشک نشان دهید تا از سلامت آن مطمئن شوید. قیمت خرید و فروش این طوطی به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله تعداد کلماتی که می تواند ادا کند.

عمر کاسکو در قفس

طوطی های خاکستری آفریقایی وحشی می توانند به سنین چشمگیری برسند. همانطور که انتظار می رود، درصد زیادی از آنها حتی به بزرگسالی هم نمی رسند. زندگی یک کاسکوی آفریقایی در زیستگاه طبیعی خود می تواند با تهدید بیماری و همچنین شکارچیان همراه باشد. میانگین طول عمر یک طوطی خاکستری آفریقایی در طبیعت در مطالعه ای در سال ۲۰۰۲ به ۲۲.۷ سال عنوان شد که با توجه به خطراتی که روزانه با آنها مواجه می شوند، اصلا بد نیست.

این طوطی ها زیستگاه های جنگلی را در طبیعت ترجیح می دهند که به سرعت در حال ناپدید شدن هستند. علاوه بر این، تجارت حیوانات خانگی تعداد آنها را کاهش داده است. همانطور که انتظار می رود، طوطی های خاکستری آفریقایی این پتانسیل را دارند که در خانه های ما بیشتر از طبیعت زندگی کنند. میانگین طول عمر آنها در اسارت هنوز حدود ۴۵ سال است.

مهم است که در نظر داشته باشید که ۴۵ سال میانگین طول عمر  این گونه به عنوان حیوان خانگی است، نه طول عمر مطلق. آنها می توانند برای مدت طولانی تری زندگی کنند، با گزارش هایی که از طوطی های خاکستری آفریقایی به همراه اسنادی برای اثبات ارائه شده است ممکن است این پرنده بیش از ۸۰ سال عمر کند.

اینکه طوطی خاکستری آفریقایی شما واقعاً به هشت دهه سنی شگفت ‌انگیز می ‌رسد یا نه، احتمالاً ارتباط زیادی با شانس و ژنتیک دارد، زیرا پرندگانی با این سن واقعاً کمیاب هستند. اما این که آیا پرنده شما به چیزی واقعی تر مانند ۴۵ تا ۶۰ سالگی می رسد یا نه، تقریباً کاملاً به شما بستگی دارد. با مراقبت خوب، طوطی های خاکستری آفریقایی کاملاً ممکن است به چنین سنی برسند. رژیم غذایی احتمالاً تأثیرگذار شماره یک در طول عمر طوطی های خانگی است و متأسفانه برای اکثر آنها اشتباه پیش می رود. طوطی های خاکستری آفریقایی وحشی در واقع هر زمان که دانه ها را پیدا کنند می خورند. با این حال، آنها عمدتا میوه خوار هستند، به این معنی که ترجیح آنها میوه ها است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا