Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

سگ نژاد آلاسکن مالاموت بسیار باهوش، مستقل و وفادار است و یکی از محبوب ترین و خاص ترین نژاد ها، در بین سگ های خانگی است. این سگ را در ایران بیشتر با نام هاسکی مالاموتی می شناسند و صورت گرگی و بزرگ و چشمان گیرایش، زیبایی خاصی به او داده است. هاسکی مالاموتی وزن زیادی دارد و پوشش بدنش ضخیم و دولایه است. سگ نژاد آلاسکن مالاموت فعالیت زیادی دارد، پر انرژی است و دوست دارد با صاحبش وقت بگذراند و تنهایی را دوست ندارد. این سگ ها همدم خیلی خوبی برای برای انسان ها هستند و وفاداری این سگ ها بی نظیر است. این نژاد کاری و با اعتماد به نفس، وفادار و بازیگوش است و دم بلند، پشمالو و خزداری دارد. آلاسکن مالاموت استخوان بندی درشتی دارد و آرام و با وقار است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک، می خواهیم درباره ویژگی های اخلاقی و ظاهری، تغذیه، نحوه نگهداری، بهداشت، قیمت و خرید سگ نژاد آلاسکن ماموت صحبت کنیم. شما می توانید در سایر مقالات این نشریه، درباره نژاد های محبوب سگ ها از جمله نژاد سنت برنارد، کانگل، داگو آرژانتینو، باکسر، گریت دین، فرنچ بولداگ، کن کورسو، داشهوند، ماستیف تبتی، لابرادور رتریور، ولش کورگی و بردر کولی و نژاد های محبوب گربه ها مطالعه کنید.

تاریخچه سگ نژاد آلاسکن مالاموت

این نژاد قدیمی، در قطب شمال زندگی می کرده و جزو سگ هایی بوده است که سورتمه را می کشند. بر اساس یک باور قدیمی، این سگ ها از نژاد سگ های گرگی هستند که حدود ۴۰۰۰ سال پیش همراه سرخپوستان شکارچی از پل های زمینی تنگه برینگ به آمریکای شمالی مهاجرت کردند.نام مالاموت از قبیله اینویت که در شمال غربی آلاسکا زندگی می کردند، آمده است.

این قبیله سگی را پرورش داده بودند که یک سگ سورتمه ای بود و در دسته ها، بار های سنگین را حمل می کرد و با سرعت کم مسافت های طولانی را طی می کرد. البته این سگ کار های دیگری مثل حمل بسته ها در تابستان و فراری دادن خرس ها انجام داده و محل تنفس فک ها در یخ ها را مشخص می کرد. سیبرین هاسکی ها بار های سبک تر را با سرعت بالا جا به جا می کنند ولی آلاسکن مالاموت، یک سگ بارکش است و بار های سنگین را حمل می کند. با این که سگ های این نژاد از نظر ظاهری خیلی شبیه به گرگ ها است، رفتار بسیار متفاوتی با گرگ ها دارند و با انسان ها خو گرفته اند.

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

انواع گونه های آلاسکن مالاموت

از سواحل آلاسکا تا گرینلند، تابع فرهنگ اینویت هستند که به همین دلیل، گونه های زیادی از این سگ آلاسکایی وجود دارد. مثلا برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ AKC گونه کوتزبو را به رسمیت شناخت. تعداد این سویه از سگ آلاسکن ماموت، بعد از جنگ جهانی دوم کاهش چشمگیری داشت و تعداد بسیار کمی از آن باقی ماند. AKC در اواخر دهه ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ دو گونه Hinman و Mlloot را نیز به رسمیت شناخت.

ویژگی های ظاهری سگ نژاد آلاسکن مالاموت

این نژاد از خانواده سگ اشپیتز است و علاوه بر این که درشت هیکل است، قدرت بدنی بالایی هم دارد. این سگ زیبا، چشمان سیاه و کوچک هشیاری دارد، سر هاسکی مالاموتی بزرگ و سنگین است و گوش های مثلی شکلی دارد که هنگام هشدار و خطر راست و ایستاده می شوند. پوزه این سگ حجیم است و سینه برجسته و قدرتمندی دارد. آلاسکن مالاموت ها ظاهر با اقتدار، فعال و غرور انگیزی دارند.

رنگ و پوشش

پوشش و کت بدن این سگ بسیار ضخیم و پشمی است و با پوشش اضافه ای محافظت می شود که طول مناسب برای حفظ از سرما دارد. آلاسکن مالاموت ها در رنگ های مختلفی از جمله سفید، سفید و مشکی، سفید و خاکستری، سفید و قهوه ای روشن یا سفید و سرخ وجود دارند. علائم و نشانه های خاصی روی صورت این سگ ها وجود دارد که آن ها را از دیگر نژاد ها متمایز می کند که یا به صورت یک بخش کلاه مانند روی سر است و یا رنگ صورتشان به کلی سفید است و به شکل یک ماسک یا نوار در آمده است. دم خزدار این سگ، پر های موج داری داشته و روی پشت حیوان قرار دارد.

طول عمر، قد و وزن

گونه های نر این نژاد حدود ۶۱ تا ۶۶ سانتی متر و گونه های ماده آن حدود ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر هستند. وزن آلاسکن مالاموت های نر و ماده نیز با یکدیگر فرق دارد، وزن مالاموت نر بین ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم و وزن مالاموت ماده بین ۳۳ تا ۳۹ کیلوگرم است. اگر این سگ، زندگی با کیفیتی داشته باشد، بین ۱۲ تا ۱۵ سال عمر می کند.

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

خلق و خوی سگ نژاد آلاسکن مالاموت

این سگ ها صدایی شبیه زوزه گرگ دارند، بسیار بازیگوش و پر جنب و جوش هستند و اگر آن ها را مدتی در خانه تنها بگذارید، خسارت زیادی به بار می آورند. هاسکی مالاموتی عشق زیادی نثار خانواده سرپرستش می کند، او دوست دارد مدام با آن ها بازی کند و اصلا نمی خواهد تنها باشد. این سگ قدرتمند، می تواند بار هایی  به وزن ۱۳۰۰ کیلوگرم را حمل کند، بنابراین باید فعالیت و ورزش زیادی داشته باشد و کار هایی مثل کار هایی مثل کشیدن شما روی دوچرخه و اسکیت برای بدنش مفید است و بهتر است آن ها را یاد بگیرد. سگ های این نژاد انتظار دارند محبت زیادی از سمت صاحبشان ببینند و بسیار مهربان و با وفا هستند. حفاری یکی از کار های مورد علاقه این نژاد است و شما باید آن ها را بیرون ببرید تا بتوانند این کار را بکنند.

محل زندگی

از آن جایی که خاستگاه این نژاد قطب شمال و آلاسکا است، بهتر است در خارج از خانه و منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی کند. اگر چه در آب و هوای گرم هم اگر آب خنک و یک سرپناه مناسب داشته باشند می توانند زندگی کنند. این سگ قطبی بی سر و صدا و آرام است و می تواند به راحتی در خانه زندگی کند. البته بهتر است در خانه های آپارتمانی و کوچک زندگی نکنند و محل زندگیشان حداقل یک حیاط داشته باشد تا بتوانند فعالیت کنند و انرژی شان تخلیه شود.

آموزش

آموزش این سگ های باهوش ممکن است در ابتدا کمی کند پیش برود ولی اگر توسط افراد با تجربه و متخصص آموزش ببینند، در زمان بلوغ رفتار کاملا خوب و اجتماعی خواهند داشت. از آنجایی که هاسکی مالاموتی حس رهبری غریزی دارد، باید خوب آموزش ببیند تا در آینده خرابکاری نکند.

سازگاری با کودکان، غریبه ها و سایر حیوانات

این سگ خوش اخلاق و اجتماعی، در مواجهه با کودکان بسیار صبور و مهربان است و با آن ها بازی می کند. به طور غریزی این سگ دوس دارد حیوانات کوچکتر از خودش مثل گربه، سگ، پرنده ها یا سنجاب ها را شکار کند ولی اگر خوب به او آموزش بدهیم و اجتماعی شده باشد، حتی می تواند با یک گربه یا سگ دیگر در خانه زندگی کند. رفتار این سگ با غریبه ها نیز خوب است.

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

نحوه مراقبت و نگهداری از سگ نژاد آلاسکن مالاموت

آراستگی

بهتر است حداقل هفته ای دو بار موهای سگتان را شانه کند. ریزش موی سگ آلاسکن مالاموت دو بار در سال خیلی زیاد می شود که بهتر است در این زمان هر روز موهایش را شانه بزنید. شامپوی خشک برای تمیزی سگ های این نژاد، مناسب است.

نظافت گوش، ناخن، چشم ها و دهان

برای این که این سگ ها به بیماری های دهان و دندان مبتلا نشوند و دهانشان بوی بدی ندهد، بهتر است هر روز دندان هایشان را مسواک بزنید. اگر گوشه داخلی چشم این نژاد را هر روز با یک دستمال تمیز کنید، چشمان او عفونت نخواهد کرد. مدام گوش های سگتان را بررسی کنید و در صورتی که بوی بدی حس کردید یا قرمزی دیدید، بهتر است به سرعت به دامپزشک مراجعه کنید زیرا این علائم نشانه عفونت است. اگر دیدید ناخن های هاسکی مالاموتی خیلی بلند شده است، آن ها را کوتاه کنید تا ناخواسته به شما یا وسایل خانه آسیب نرسانند و بتوانند به راحتی راه بروند، البته بهتر است در انجام این کار زیاده روی نکنید.

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

بیماری ها و بهداشت سگ نژاد آلاسکن مالاموت

سگ های این نژاد، سلامت خوبی دارند ولی مانند سایر نژاد ها مستعد ابتلا به بعضی از بیماری ها هستند که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

آب مروارید

بیماری آب مروارید یک مشکل چشمی است که هاسکی های مالاموتی نادر است. این بیماری را می توانیم با جراحی درمان کنیم و در صورتی که درمان نشود، می تواند سگ را کور کند.

روز کوری Hemeralopia

سگ مبتلا به این بیماری چشمی، دوست ندارد روز ها و در هوای روشن بیرون برود. روز کوری معمولا بعد از دو ماهگی سگ بروز می کند، عدم تعادل از جمله علائم آن است.

کم کاری غده تیروئید

اگر غده تیروئید کم تر از حد طبیعی هورمون های تیروئیدی را تولید کند، بیماری کم کاری تیروئید را ایجاد می کند. این بیماری بنا بر به شدتش علائم مختلفی دارد و با مصرف یک قرص روزانه، می توانیم آن را کنترل و درمان کنیم و سگ می تواند به راحتی به زندگی اش ادامه دهد.

Chondrodysplasis

در این بیماری اندازه اعضای بدن حیوان غیر عادی است و در نهایت کوتوله می شود. از طریق انجام آزمون غربالگری ژنتیکی، می توانید بفهمید که آیا این سگ ژن این بیماری را دارد یا نه.

دیسپلازی مفصل ران

سگ هایی که این بیماری را دارند، می لنگند و مفصل رانشان در سنین بالاتر ورم می کند. این بیماری در بیشتر موارد ارثی است و به علت این که مفصل ران به درستی به استخوان وصل نشده، ایجاد می شود. امکان دارد که این عارضه ارثی نباشد و در اثر تغذیه نامناسب یا آسیب دیدگی ایجاد شود. سگ های هاسکی مالاموتی که به این بیماری مبتلا هستند، پاهای عقبیشان در محل اتصال مفصل به لگن مشکل دارد.

بیماری پلی نوروپاتی ارثی

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

تغذیه سگ نژاد آلاسکن مالاموت

مقدار و نوع غذای سگ های آلاسکن مالاموت به وزن، سن و سوخت و ساز و میزان فعالیت آن ها بستگی دارد ولی بهتر است در دو وعده و به اندازه ۴ تا ۵ پیمانه غذا بخورند. اگر به سگ هایتان غذای خانگی می دهید، بهتر است برنامه غذایی مناسب را از دامپزشک بگیرید و دقت کنید که این غذا مقدار مناسب، پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی داشته باشد و نیاز های بدن سگ را تامین کند. بعضی از غذا ها مثل گوشت و ماهی خام، آلو، شکلات و هلو برای همه سگ ها از جمله سگ های این نژاد سمی هستند و حتی ممکن است باعث مرگ آن ها بشوند.

 معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)
معرفی سگ نژاد آلاسکن مالاموت (هاسکی یا آلاسکایی یا قطبی یا سورتمه)

قیمت و خرید سگ نژاد آلاسکن مالاموت

قیمت این سگ ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و در ایران چیزی بین ۵ تا ۶ میلیون تومان است. شما باید دقت کنید و سگ مورد نظرتان را از آنلاین شاپ ها و سایت های آنلاین معتبر تهیه کنید. قبل از این که سگی را بخرید، بهتر است او را پیش یک دامپزشک ببرید تا از وضعیت سلامتی اش آگاه شوید.

سخن آخر

اگر می خواهید سگ آلاسکن مالاموت را به سرپرستی بگیرید، باید بدانید که او بسیار فعال، پرانرژی، باهوش و زیبا است. این سگ بهتر است در خانه های بزرگی که حیاط دارند زندگی کنند و آب و هوای سرد برایشان مناسب تر است. از آنجایی که این سگ ها قبلا سرتمه های سنگین را می کشیدند، بدنشان بسیار قوی و عضلانی است.

 

 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: آشنایی با طوطی کاسکو و نحوه زندگی آنها
  2. بازتاب: آشنایی کامل با طوطی کاکادو تاج زرد
  3. بازتاب: طوطی ماکاعو

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا