Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیکشاورزی و دامپروری

نقش گوارگام در غذای دام ها و پرندگان چیست؟

گیاه گوارگام (Cyamopsistetragonoloba) حاوی دانه های گوار است که برای استخراج صمغ از دانه ها از روش های خاصی استفاده می شود. علاوه بر این، کنجاله گوار محصول ثانویه دانه های گوار است. کنجاله گوار که طی فرآیند جداسازی تفاله صمغ گوار به دست می آید حاوی مواد مغذی با پروتئین بالاست که به عنوان خوراک گاو استفاده می شود. برای خلاص شدن از شر مهار کننده تریپسین، آن را در دمای بسیار بالا نگهداری می کنند که همچنین ارزش غذایی آن را بهتر می کند.

از پوسته و جوانه دانه های صمغ گوار به عنوان خوراک دام استفاده می شود که به پودر گوار نیز معروف است. دانه های صمغ گوار حاوی مقدار زیادی پروتئین و کربوهیدرات است که می توان آن را به طور جداگانه به عنوان غذا به حیوانات داد و یا حتی به عنوان پودر مغذی با مواد غذایی دیگر مخلوط کرد.

با توجه به طیف گسترده ای از کاربردها و فواید، صمغ گوار و محصولات جانبی آن در سراسر دنیا بسیار مورد تقاضا هستند و به عنوان غذا و همچنین برای کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. برای سلامتی دام ها بهتر است خوراک های طبیعی را با خوراک های فرآوری شده جایگزین کنید. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک شما خوانندگان عزیز را با کاربرد گوارگام در غذاهای دام و طیور آشنا می کنیم لطفا در ادامه همراه ما باشید.

کاربرد گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

صاحبان دام ها امروزه بسیار نگران کیفیت غذاهای تجاری موجود در بازار هستند و زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد مواد و ارزش غذایی آنها می کنند. پیشرفت در صنعت غذای حیوانات خانگی است که راه را برای معرفی صمغ گوار به عنوان یک جزء حیاتی از غذای مرطوب دام ها و حیوانات خانگی هموار کرده است.

تولید خوراک دام شامل مجموعه ای از فرآیندها می شود که با هدف مخلوط کردن مقادیر صحیحی مواد خام برای ایجاد یک خوراک خوب انجام می شود. مواد خام به قیف ها یا سطل های مرتفع وارد خواهد شد. مخلوط های توصیه شده بر اساس فرمول های خاص، وزن می شوند. سپس آسیاب شده یا اختلاط با استفاده از میکسرهای مکانیکی بدون نیاز به حرارت انجام خواهد شد.

 

 

در اینجا آب برای تنظیم رطوبت مخلوط اضافه می شود که شامل تزریق بخار گرم شده برای انعطاف پذیری مخلوط قبل از فشره سازی است. پس از آن می توان این ماده را به صورت پلت درآورد و سپس در دمای پایین نگهداری کرد.

اهمیت گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

مواد افزودنی موجود در خوراک دام شامل پوست بادام، کاه برنج،  خرما، غلاف لوبیا و حتی پوست آووکادو است. اینها عناصر کمیاب را برای حیوانات فراهم می کنند که برای متابولیسم آنها نیز مهم است.

منبع انرژی برای حیوانات شیرده فعال حیاتی است و به طور مستقیم با رشد کل بدن حیوان مرتبط است. منبع پروتئین برای رشد حیوانات بسیار مهم است. حیوانات تولید کننده گوشت مانند گاو و خوک نیز به مقادیر زیادی پروتئین برای دستیابی به حداکثر بازده نیاز دارند.

در حیوانات نیز مانند انسان برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها، ایجاد بافت های خاص (مانند متابولیسم تخم مرغ در مرغ)، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار اهمیت دارند.

یک خوراک دام خوب و مغذی باید حاوی مواد اصلی حیاتی برای بدن حیوان باشد. کنسانتره های خوراک برای تامین مقادیر بالای این مواد مغذی ضروری تولید می شوند.

کاربرد گوارگام در غذای دام ها و پرندگان
کاربرد گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

مواد اولیه برای تولید خوراک دام

مواد خام مورد استفاده در تولید خوراک دام بسته به حیوانات مورد نظر بسیار متفاوت است. مثلا خوراک خوک ها ممکن است به طور قابل توجهی با خوراک بز یا گوسفند یا حتی اسب متفاوت باشد. با این حال، محصولات جانبی پرس دانه های روغنی رایج ترین منابع پروتئین مورد استفاده برای حیوانات هستند.

آنها تفاله های باقی مانده از استخراج روغن از دانه هایی مانند سویا، پنبه دانه، تخمه آفتابگردان، دانه کتان، هسته خرما و بادام زمینی هستند. محصولات جانبی غلات مانند گلوتن، غلات تقطیر، جوانه های مالت، خوراک آسیاب گندم، کنجاله کلزا و محصولات جانبی میوه نیز استفاده می شود.

مواد موجود در خوراک دام و پرندگان

هر حیوانی نیازهای غذایی متفاوتی خواهد داشت. مثلا اسب‌ها، خوک‌ها و پرندگان را می‌توان با دانه‌های غلات به عنوان خوراک اصلی تغذیه کرد. علاوه بر این، انواع مختلفی از خوراک حیوانات مناسب برای پرورش حیوانات مختلف وجود دارد. مواد تشکیل دهنده خوراک دام نیز نقش برجسته ای در تعیین کیفیت و فاکتور سلامتی دارند. مهمتر از همه، هنگام خرید باید به مواد تشکیل دهنده خوراک دام توجه کنید تاغذای بهتری را برای حیوانات مصرف کنیم. بعضی از آنها عبارتند از:

گوارگام

گوارگام یکی از ترکیبات مقرون به صرفه و قابل اعتماد مورد استفاده در صنایع غذایی است. تا آنجا که به تهیه خوراک دام مربوط می شود، صمغ گوار در حضور رطوبت قابلیت تبدیل به ماده ژل مانند را دارد. علاوه بر این، پودر گوار به دلیل ظرفیت غلیظ کننده و تثبیت کننده آن نیز استفاده می شود که عمدتا به عنوان یک عامل تغلیظ کننده برای تهیه خوراک دام ترجیح داده می شود.

پودر صمغ کاسیا

گوارگام در غذای دام ها و پرندگان عمدتا به دلیل خاصیت ژل کنندگی آن استفاده می شود. غذاهای تهیه شده از آن برای گربه ها و سگ ها مانند کنسرو گوشت با کمک این ماده ژل کننده به نام صمغ کاسیا حفظ می شود.

پودر صمغ تمرهندی

برای طیف وسیعی از کاربردها در تولید خوراک دام ها به ویژه در خوراک گاو، اسب، گوسفند و غیره استفاده می شود. علاوه بر این، عملکرد ضد باکتریایی خوبی دارد که مقاومت خوبی برای حیوانات ایجاد می کند

پودر صمغ Sesbania

عمدتا به عنوان یک عامل تثبیت کننده در خوراک دام استفاده می شود و نسبت به سایر صمغ های طبیعی موجود نسبتا ۵ تا ۱۰ برابر ویسکوزیته بالاتری دارد. از این رو، به عنوان یک عامل غلیظ کننده در خوراک دام استفاده می شود.

پودر صمغ شنبلیله

پودر صمغ شنبلیله یکی از مواد بسیار توصیه شده و مقرون به صرفه در خوراک دام است که به دلیل ارزش دارویی، ظرفیت تثبیت کننده و ویسکوزیته آن استفاده می شود.

همیشه بهتر است عوامل مغذی موجود در محصولات خوراک دام در نظر گرفته شود. وجود پالت سبوس برنج، باقیمانده استخراج روغن از تخمه آفتابگردان، دانه گوار، دانه پنبه و غیره از جمله محصولات توصیه شده برای خوراک دام و پرندگان هستند. هنگام خرید خوراک دام می توانید لیست مواد تشکیل دهنده و روش پردازش غذا و همچنین نوع غذای مناسب حیوان خانگی خود را بررسی کنید.

مزایای سلامتی گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

محصولات خوراک دام و پرندگان از بسیاری جهات مفید هستند. برخی از مهمترین دلایل انتخاب محصولات خوراک دام عبارتند از:

  1. کیفیت غذا قابل اعتماد می ماند.
  2. احتمال مواد سمی موجود در محصولات خوراک دام بسیار کم است.
  3. خرید محصولات خوراک دام مارک دار از نظر بهداشتی و ایمنی مزیت بیشتری خواهد داشت.
  4. برای سلامت حیوانات مفید است.
  5. آنها فوراً در دسترس هستند و از این رو، آنها بهترین راه حل های تغذیه برای حیوانات خانگی هستند.

نیازهای تغذیه ای دام و پرندگان

بخش عمده ای از خوراک دام شامل علوفه ها است. اینها برای اجازه دادن به حیوانات برای تولید کافی محصولاتی مانند شیر برای استفاده اقتصادی کافی نیستند. بنابراین استفاده از مکمل های دیگر برای این اهداف خاص مهم است.

حیوانات نیز مانند انسان، برای رشد خوب به غذاهای سالم نیاز دارند. تنها تفاوت در فرآیندهای متابولیک حیوانات است. آنها همچنین به پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و عناصر کمیاب به اشکال مختلف نیاز دارند، زیرا مانند انسان در برابر بسیاری از بیماری ها آسیب پذیر هستند.

به خصوص حیوانات اهلی نسبت به حیواناتی که در طبیعت زندگی می کنند به خوراک ویژه نیاز دارند. عامل اصلی تغذیه حیوانات با محصولات غذایی خاص زمانی حائز اهمیت است که حیوانات برای مصارف انسانی پرورش داده می شوند. زیرا اگر گوشت حیوانات سالم را مصرف کنیم، می توانیم سلامتی و ایمنی را تجربه کنیم.

از سوی دیگر، خوردن گوشت حیوانات بیمار ممکن است منجر به بیماری انسان و آسیب های مختلف شود. حیواناتی که برای مصارف انسان پرورش می یابند، نیاز به مراقبت منظم از نظر تغذیه با خوراک سالم و نگهداری در شرایط بهداشتی دارند. علاوه بر این، حیوانات نیز مانند انسان ها مستلزم سطح بالایی از مقاومت هستند تا از ابتلا به عفونت های همه گیر مانند آنفولانزا، جنون گاوی، بیماری های پوستی و سایر عفونت ها در امان بمانند.

با توجه به لزوم رعایت فاکتورهای بهداشتی در محصولات غذایی بسیاری از کشورها قوانین سختگیرانه ای را برای حفظ استانداردهای کیفی در افزودن مواد مناسب به خوراک دام مانند پودر صمغ و تولید انواع فرآورده های غذایی متناسب با خوراک دام وضع کرده اند.

به همین دلیل خوراک دام های تجاری توصیه می شود. کنجاله گوار یکی از ترکیباتی است که اخیرا برای تامین پروتئین برای حیوانات ساخته شده است. پوسته گوار مورد استفاده در خوراک دام حاوی ۵۰ درصد پروتئین قابل هضم توسط گاو است و باعث افزایش تولید شیر گاو می شود.

صمغ گوار رایج ترین ضخیم کننده مورد استفاده در صنایع غذایی حیوانات است. پودر صمغ گوار جدا از خاصیت غلیظ کننده، دارای خواص تغذیه ای بسیار خوبی از جمله فیبرهای محلول در آب است که به فرآیند هضم مواد غذایی در حیوانات کمک می کند. همچنین باعث افزایش ماندگاری محصولات می شود.

مزایای استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان
مزایای استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

مزایای استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

صاحبان حیوانات خانگی تعهدی ناگفته برای تهیه بهترین غذا و مراقبت های بهداشتی از حیوانات خود دارند. لازمه تامین غذای ایمن این است که تا زمانی که برای حیوانات سرو می شود باید تازه بماند. به لطف پیشرفت در فناوری، صنعت غذای حیوانات خانگی اکنون می تواند این را بدون تردید به مصرف کنندگان وعده دهد.

این صنعت پیشرفت های بزرگی تجربه کرده است که باعث استفاده همه کاره و بسیار مؤثر از پودر صمغ گوار شده است که تقریبا در هر برندی از غذای مرطوب حیوانات خانگی وجود دارد.

پودر صمغ گوار به دلیل داشتن خواص غلیظ کنندگی شگفت انگیز برای فرآیند کنسرو کردن ضروری است. همچنین یک صمغ محلول در آب می تواند جذب چربی در غذای حیوانات خانگی را کاهش داده و به هضم اسیدهای آمینه کمک کند.

صمغ گوار نیز به دلیل ترکیبات شیمیایی آن برای استفاده در غذاهای حیوانات خانگی ایده آل است. این به عنوان یک پلی ساکارید مشتق شده از دانه های گیاه تعریف می شود که به دلیل ماهیت خود انرژی را برای جوانه زنی در اندوسپرم ذخیره می کند. این انرژی به شکل قندهایی با زنجیره‌ جانبی است که در طول فرآیند پیوند ایجاد می ‌شوند و به صمغ گوار توانایی حفظ مولکول‌های دیگر را می‌دهد.

پودر صمغ گوار در این بخش از فرآیند بسیار مؤثر است زیرا مواد سنگین ‌تر را تثبیت می ‌کند و تضمین می ‌کند که تمام محتویات موجود در هر قوطی می ‌توانند دست نخورده باقی بماند. این کار باعث می‌ شود که مراقبان حیوانات خانگی نیازی به هم زدن محتویات قوطی پس از باز کردن آن نداشته باشند، اگرچه احتمالا هرگز به این موضوع فکر نکرده‌اند.

برای سال‌ های متمادی، صمغ گوار بخشی جدایی ‌ناپذیری از خوراک گاو بوده است، زیرا شاخ و برگ سبز گیاهان گوار عنوان تغذیه حیوانات استفاده می‌شدند. از لوبیاها نیز استفاده می شد بدین ترتیب که آنها را می جوشاندند و به عنوان منبع پروتئین به دام می دادند. در واقع، پودر صمغ گوار به طور قابل توجهی به غذای حیوانات با کیفیت بالا کمک می کند و به طور جدایی ناپذیری با ثبات اقتصادی مزرعه مرتبط است.

پودر صمغ گوار در مجموع حاوی تقریبا ۵۵ درصد پروتئین است و اغلب به دام هایی مانند گاو، گوسفند، بز، گاومیش، آهو، گوزن، زرافه، شتر داده می شود. و به عنوان جایگزین طبیعی برای مکمل های پروتئینی طیور استفاده می شود.

علاوه بر این، پروتئین حاصل از پودر صمغ گوار در خوراک دام، کود و باغبانی استفاده می شود و با توجه به اینکه میزان پروتئین آن بین ۵ تا ۶ درصد است، اغلب برای شیردهی حیوانات توصیه می شود. همچنین یک منبع غذایی، تثبیت کننده و غلیظ کننده در خوراک ماهی است.

اهمیت کنجاله گوار در سلامتی خوراک دام

کنجاله گوار به دلیل غلظت بالای پروتئین، یک عنصر مهم در خوراک دام است. بیش از ۵۵ درصد پروتئین دارد که از سایر منابع پروتئینی پیشی می گیرد. پس از استخراج از منبع، تحت پردازش بیشتری قرار می گیرد و مهارکننده های تریپسین حذف می شوند و ارزش غذایی آن افزایش می یابد. همچنین دارای درصد بالایی از فیبر تا ۱۰ درصد برای فرآیندهای گوارشی است.

در حین استفاده از مکمل های مغذی، برآورد هزینه یک ملاحظه بسیار مهم برای تولید و متقابلا افزایش سودآوری کلی است. صمغ گوار به دلیل مقرون به صرفه بودن و همچنین سهم مواد مغذی و پروتئین بالای آن در خوراک دام اهمیت دارد.

افزایش تولید خوراک دام و پرندگان با محصولات گوار

پوشش دانه موجود در غشای خارجی دانه گوار پردازش شده و به عنوان کنجاله گوار اعمال می شود. این محصول حاوی مقدار زیادی پروتئین بوده و به عنوان یک ماده در تولید خوراک دام استفاده می شود. کنجاله گوار نیز جایگزین مناسبی برای پلت های پوسته بادام زمینی است. علاوه بر این، گرانول صمغ گوار برای اثرات مختلفی مانند عامل ژل ساز، عامل ویسکوزیته، غلیظ کننده، ماده اتصال دهنده، عامل ابری و تثبیت کننده و غیره استفاده می شود.

نقش گوارگام در غذای دام و طیور

صمغ گوار یکی از مهم ترین مواد تشکیل دهنده غذاهای حیوانات خانگی است. این یک پلی ساکارید طبیعی مشتق شده است که تقریبا در انواع غذای حیوانات یافت می شود. به دلیل خواص ارزشمند صمغ گوار، این صمغ به طور گسترده در غذاهای انسانی و همچنین حیوانات استفاده می شود.

بهترین خاصیت صمغ گوار که آن را به یک افزودنی مناسب برای غذای حیوانات تبدیل می کند، قابلیت غلیظ شدن مایعات است. صمغ گوار به عنوان غلیظ کننده در غذای حیوانات برای ایجاد ویسکوزیته و خاصیت تعلیق مورد نیاز در طول فرآیند پر کردن قوطی به منظور اطمینان از پر شدن کارآمد و بسته بندی غذای حیوانات خانگی بدون ریختن و هدر رفتن استفاده می شود.

گوارگام به عنوان یک افزودنی غذایی حیوانات دارای محدوده عملکردی در طیف گسترده ای از pH است و بنابراین می تواند به خوبی اثر غلیظ کننده و تثبیت کننده کارآمدی را حتی در غلظت های پایین به اندازه ۱٪ داشته باشد.

نقش گوارگام در غذای دام ها و پرندگان چیست؟
نقش گوارگام در غذای دام ها و پرندگان چیست؟

اهمیت استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

دانه گوار اساسا شامل سه جزء آندوسپرم، پوسته و جوانه است. تقریبا ۴۰ درصد آندوسپرم، ۱۵ درصد پوسته و ۴۵ درصد جوانه دارد. آندوسپرم جزء حیاتی است که برای کاربردهای غذایی عمدتا برای نیازهای انسان و حیوان مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از روش پردازش صمغ گوار از پوسته و جوانه جدا می شود سپس هیدراته و پوست کن می شوند، آسیاب شده و خشک می شوند. پوسته استخراج شده از فرآوری صمغ گوار نیز منبع غنی پروتئین است و بنابراین در بسیاری از موارد برای تغذیه گاو جهت بهبود سلامتی استفاده می شود.

استفاده از صمغ گوار در غذاهای حیوانات خانگی اصلا چیز جدیدی نیست. از زمان‌های قدیم صمغ گوار جزء لاینفک خوراک گاو یا غذاهای حیوانی بوده است. قبلا گیاهان گوار بریده می شدند و به عنوان علوفه سبز برای تغذیه حیوانات استفاده می شدند. لوبیاهای گیاه گوار را می‌ جوشاندند و به عنوان منبع غنی از پروتئین به دام می‌ دادند.

محصول جانبی صمغ گوار به نام کنجاله گوار که در طی تولید یا فرآوری پودر صمغ گوار در صنایع تولید می ‌شود، محصولی پرطرفدار است که به عنوان منبع پروتئین برای تغذیه دام و طیوراستفاده می ‌شود. کنجاله گوار با داشتن پروتئین بسیار غنی می تواند به عنوان جایگزینی برای مکمل های پروتئینی دیگر در نشخوارکنندگان استفاده شود.

از نظر فنی صمغ گوار یک پلی ساکارید گالاکتومانان حاوی زنجیره های قند مانان است که با واحدهای جانبی گالاکتوز مرتبط است. زنجیره های جانبی تشکیل شده در طول اتصال به صمغ گوار توانایی بیشتری برای چسبیدن به مولکول های دیگر می دهد و در نتیجه خاصیت ضخیم کنندگی خوبی برای افزودن به محصول به آن می دهد.

صمغ گوار موثرترین و مقرون به صرفه ترین صمغ تجاری است که برای ضخیم کردن استفاده می شود. از بین تمام صمغ‌های طبیعی که به عنوان ضخیم‌ کننده تجاری استفاده می ‌شوند، پودر صمغ گوار می‌ تواند بالاترین ویسکوزیته مورد نیاز برای غلیظ کردن محصولات را ایجاد کند.

در غذاهای حیوانات صمغ گوار به عنوان یک فیبر محلول عمل می کند. بنابراین می تواند به بهبود هضم اسید آمینه در حیوانات کمک کند. با افزایش مدت هضم و متعاقب آن جذب مواد مغذی در حیوانات، انسولین و کلسترول پلاسما پس از صرف غذا را کاهش می دهد.

مثلا هنگامی که طیور برای عرضه گوشت پرورش داده می شود، کنجاله گوار غذای اصلی جوجه های گوشتی است. جوجه ها همه چیزخوار هستند و بنابراین تغذیه خودکار برای آنها فراهم می شود. همچنین غذایی که در اختیار آنها قرار می گیرد همیشه سرشار از پروتئین است. به همین دلیل است که کنجاله گوار مهمترین جیره جوجه های گوشتی محسوب می شود زیرا دارای مقدار زیادی پروتئین است.

کنجاله گوار چیست؟

دو نوع کنجاله گوار  در بازار وجود دازد: ۱) کنجاله گوار چوری که به صورت پودر است و ۲) کنجاله گوار کورما که به صورت گرانول موجود است. آنها افزودنی ها یا مواد شیمیایی مضر ندارند به علاوه پروتئین و کربوهیدرات بالایی دارند که آنها را به یک محصول کشاورزی طبیعی کامل تبدیل می کند. اگرچه تمام مواد مغذی لازم برای گاو را دارد اما به طور کلی با سایر خوراک دام ترکیب می شود.

جدای از آن، کنجاله گوار نیز بهترین غلیظ کننده محسوب می شود و فاقد بو است. به علاوه، طعم ملایمی دارد و خاصیت هضم بالایی دارد. کنجاله گوار حاوی بیش از ۵۰ درصد پروتئین و همچنین دارای فیبر بالایی است.

کاربردهای کنجاله گوار در جیره جوجه های گوشتی بسیار زیاد است زیرا حاوی مواد مغذی فراوانی است که برای جوجه های گوشتی و نژادهای آنها مفید است.

نقش کنجاله گوار پودری در دامپروری

گوارگام وقتی برای تولید صمغ گوار فرآوری می ‌شود، یک محصول جانبی به جا می‌ گذارد که می ‌توان از آن برای تغذیه حیوانات استفاده کرد، این خوراک بدون مواد شیمیایی و غنی از پروتئین به نام گوار چوری شناخته می‌شود. این ماده به صورت پودر موجود است که می توان آن را مستقیما یا پس از ترکیب با سایر مواد غذایی تغذیه ای به حیوانات داد. این محصول به دلیل ارزش غذایی بالا و بی خطر بودن برای مصرف حیوانات نگرانی تولیدکنندگان دام و طیور را کاهش داده است و پس از پردازش، عاری از E-coli، سالمونلا و سایر عفونت ها است.

گوار چوری یک منبع اثبات شده پروتئین و کربوهیدرات است که حاوی هیچ گونه مواد نگهدارنده یا مواد شیمیایی نیست. این یک جایگزین ارزان برای دانه‌های سویا با قیمت بالا است وغیر تراریخته است که آن را برای مصرف حیوانات بدون خطر می‌سازد. همچنین به متعادل کردن سطح قند و سطح کلسترول در خون گاو کمک می کند.

ترکیب گوار چوری

به طور طبیعی، گوار چوری حاوی ۳۸ تا ۴۲ درصد پروتئین که آن را برای استفاده به عنوان یک ماده اتصال دهنده برای پلت کردن مواد خام مختلف خوراک دام مناسب می کند. استفاده از حدود ۵ تا ۱۲ درصد آن در خوراک دام، ۴ تا ۷ درصد در طیور و ۵ تا ۷ درصد برای خوراک خوک بی خطر است. این ترکیب به شکل پولک یا پودر تولید شده و فاقد هرگونه مواد شیمیایی موجود است. محتوای بالای فیبر باعث افزایش لذیذ بودن آن می شود و به هضم غذا در گاو کمک می کند.

گوار چوری که محصول جانبی دانه های گوار است به بهبود بازده اقتصادی برای تولیدکنندگان مواد غذایی حیوانی کمک می کند. کنجاله گوار فرآوری شده بسیار مغذی است و سلامت گاو را ارتقا می دهد. ذخیره سازی خوراک بسیار آسان است و کاملا غیر قابل اشتعال است.

اهمیت استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان
اهمیت استفاده از گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

نقش کنجاله گوار برشته در دامپروری

کنجاله گوار برشته (گوار کورما) منبعی ایده آل از پروتئین برای خوراک دام و طیور است که حاوی آمینو اسیدهای ضروری و همچنین انرژی بالا است. این یک منبع جایگزین برای حیوانات به جای سایر منابع گران قیمت مانند بادام زمینی، سویا و غیره است. این کنجاله حاوی درصد بیشتری از جوانه دانه های گوار است.

کنجاله گوار برشته شده با کمک گرما و بخار فرآوری می شود که پروتئین و همچنین قابلیت هضم اسید آمینه را افزایش می دهد و بهره وری دام و طیور را افزایش می دهد. این ترکیب عمدتا برای تغذیه حیوانات شیرده برای دریافت شیر بیشتر و درصد چربی بیشتر در شیر استفاده می شود. کنجاله گوار برشته یک محصول ۱۰۰٪ طبیعی است که حاوی مواد شیمیایی اضافی نیست و همچنین سرشار از کربوهیدرات است. برای خوراک دام، کنجاله گوار را می ‌توان همراه با سایر مکمل های خوراکی ‌ استفاده کرد.

کنجاله گوار بو داده چگونه پردازش می شود؟

پوسته و جوانه در طی فرآیند تولید پودر گوارگام به دست می آید. کنجاله گواری که در خوراک دام استفاده می شود و محصول جانبی دانه گوار است. کنجاله گوار استخراج شده با برشته کردن در دمای بالا پردازش می شود و همچنین بازدارنده تریپسین آن را حذف می کند که ارزش غذایی و قابلیت هضم کل را بهبود می بخشد. این کنجاله قبل از عمل آوری دارای بویی است که چندان خوشایند نیست و پس از تصفیه و برشته شدن بی بو شده و راحت تر توسط حیوانات مصرف می شود.

مزایای کنجاله گوار برشته برای خوراک دام

  • کنجاله گوار برشته حاوی مقدار بیشتری پروتئین خام است.
  • به دلیل حذف عوامل ضد تغذیه ای درصد هضم بیشتری دارد.
  • این ماده همچنین به دلیل خاصیت متعادل کردن پروفایل اسیدهای آمینه به خوبی شناخته شده است.
  • انرژی بیشتر و فیبر قابل هضم کمتری دارد.
  • طعم بهتری دارد یعنی بوی مشخصه لوبیا را از بین می برد.
  • از ذرات ریز با اندازه یکنواخت تشکیل شده است که توانایی اتصال آب را به خوبی می دهد.
  • به سرعت با آب سرد برهمکنش می ‌کند و باعث می ‌شود محلول کاملا چسبناکی داشته باشد.
  • ظرفیت شیر دهی را در حیواناتی مانند گاو، گوسفند و غیره افزایش می دهد.

مطالعات نشان داد که کنجاله گوار بوداده که به عنوان یک ماده تشکیل دهنده به غذا در حیوانات اضافه می شود، عملکرد رشد و قابلیت هضم مواد مغذی را در حیوانات بهبود می بخشد. از این رو می توان از آن به عنوان یک ماده غذایی معمولی در حیوانات نیز استفاده کرد که به بهبود ارزش غذایی حیوانات کمک می کند.

بازار خرید کنجاله گوارگام در غذای دام ها و پرندگان

گوارگام در طول سال ها محبوبیت پیدا کرده است. کنجاله گوار برشته شده به دلیل مقرون به صرفه بودن، تقاضای زیادی در کشورهای مختلف دارد. کشورهای تقاضا کننده اصلی شامل ایالات متحده، چین، کانادا و بسیاری از کشورهای اروپایی است. هند صادرکننده اصلی محصولات گوار است که تقریبا ۸۰ درصد از کل تقاضا در جهان را به خود اختصاص می دهد. آخرین مطالعات و توسعه در صنایع گوار نشان از افزایش چشمگیر تقاضای آن می دهد.

درک روزافزون از فواید صمغ گوار به عنوان یک منبع طبیعی و تجدیدپذیر که مقرون به صرفه است آن را به ماده ای پرمصرف در تولید کنندگان مدرن غذای حیوانات خانگی تبدیل کرده است. در نتیجه، جای تعجب نیست که تحلیل ‌های اخیر بازار پیش ‌بینی می‌کند که بازار گوارگام در سال‌ های آینده به شدت افزایش یابد، زیرا استفاده از صمغ گوار در محصولات غذایی حیوانات خانگی و حیوانات به شدت در حال رشد است.

صادرات هند تقریباً ۴۶۷.۷ میلیون دلار برای نزدیک به ۴۲۳۲۸۹ تن صمغ گوار در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ بوده است. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۶ بازار جهانی به ۱۲۸۰ میلیون دلار برسد.

سخن آخر

غذای تجاری دام و طیور برای سلامت حیوانات بسیار مهم است. حیوانات همچنین نیازهای غذایی خاصی دارند که توسط کنسانتره تامین می شود. افزودنی هایی مانند گوارگام در غذای دام ها و پرندگان به دلیل محتوای مغذی آنها بسیار مهم است.

هنگامی که حیوانات با علوفه پرورش می یابند، ممکن است برخی از مواد مغذی مهم برای حیوان در دسترس نباشد. بنابراین مهم است که خوراک های مخصوصی به حیوانات داده شود تا پروتئین های اضافی، انرژی و حتی مواد معدنی مغذی را برای فرآیندهای خاص مانند تخم گذاری و تولید شیر فراهم کند. برخی از بهترین منابع این مواد مغذی پودر صمغ گوار است. خوراک های حاوی این مکمل اجزای مهمی برای جیره غذایی حیوان هستند. بنابراین صمغ گوار یک افزودنی ارزشمند برای غذاهای دام و طیور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا