Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و قیمت آن

ال کارنیتین ( L-Carnitine) یکی از مشتقات آمینو اسیدی است که به طور طبیعی در بدن پستانداران تولید می شود. در واقع ال کارنیتین پروتئین طبیعی بدن است. این پروتئین در گوشت قرمز، ماهی کاد، سینه مرغ پخته، نان حاصل از غلات کامل و لبنیاتی مثل شیر و پنیر وجود دارد. ال کارنیتین در افزایش سوخت و ساز بدن نقش دارد. آمپول ال کارنیتین (لووکارنیتین) در درمان کمبود این پروتئین مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک، به شما خواهیم گفت که آمپول ال کارنیتین (لووکارنیتین) چیست و چه فواید و عوارضی دارد. هم چنین در بخش های دیگر می توانید مطالبی با عناوین کاربرد قرص ال کارنیتین، قرص ال کارنیتین، آمپول تستوسترون، آمپول نوروبیون، آمپول سایمتیدین، آمپول تمزیوا و … مورد مطالعه قرار دهید.

 

ال کارنیتین (لووکارنیتین) برای چیست؟

کارنیتین سبب سهولت در دفع مقادیر اضافی اسید های آلی یا اسید های چرب می شود. این مورد در بیمارانی که دچار نقص در متابولیسم اسید چرب ویا اختلالات متابولیک اسید آلی هستند حائز اهمیت است. این مشکل باعث تجمع استرهای آسیل کوآنزیم آ می گردد و کارنیتین با تشکیل آسیل کارنیتین باعث دفع فوری آن می شود.

کارنیتین همچنین ورود اسید های چرب با زنجیره بلند را به میتوکندری سلول، راحت تر می کند. فقط ایزومر لوو از کارنیتین متابولیسم چربی ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

ال کارنیتین در نقش یک مولکول حامل کار می کند. این ماده باعث سهولت ورود اسید های چرب زنجیره بلند به داخل میتوکندری می گردد. این عمل باعث تبدیل چربی ها به انرژی و حذف آنها می شود. همچنین می تواند از تجمع استر های آسیل کو آنزیم آ جلوگیری می کند.

آمپول ال کارنیتین چیست؟

با وجود تولید ال کارنیتین در بدن، شرکت ‌های دارویی و تولید کننده مکمل ‌های قرص، کپسول، پودر، شربت و آمپول ال کارنیتین را نیز به عنوان مکمل این ماده تولید می‌ کنند. آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین) خاصیت تبدیل چربی به انرژی دارد. پس مصرف قرص ال کارنیتین با هدف چربی سوزی صورت خواهد پذیرفت.

ال کارنیتین اتصال پروتئینی به آلبومین یا سایر پروتئین های پلاسما ندارد. این ماده بیشتر در دستگاه گوارش توسط باکتری ها به تری متیل آمین-ان-اکساید و گاما-بوتیروبتائین متابولیزه می شود.

بعد از تزریق وریدی آمپول ال کارنیتین حدود ۴/۳ ال کارنيتين آزاد و متابولیزه شده، از راه ادرار در طول یک شبانه روز دفع مي شود. نيمه عمر پخش آن حدود ۳۶ دقیقه و نيمه عمر حذف آن حدود ۱۷.۴ ساعت خواهد بود. پاک سازی کلی دارو از بدن ۴ ساعت بر لیتر است.

 

کاربرد آمپول ال کارنیتین (لووکارنیتین)

 فقر سيستميک اولیه کارنيتين

فقر ثانويه ناشي از یک اختلال متابوليکي مادرزادي

پيش گيري و درمان فقر ثانویه کارنيتين در بيماران دياليزي

سوخت و ساز و تولید انرژی

تقویت عضلات اسکلتی و ماهیچه قلب

بهبود وضعیت تری گلیسیرید خون

بهبود استقامت و عملکرد ورزشی

باروری در مردان

خستگی مرتبط با سن

آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟
آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟

 

آیا مصرف آمپول ال کارنیتین در سلامت قلب است؟

مصرف این ماده می تواند باعث کاهش فشار خون بالا شود و التهابات قلبی را درمان ‌کند. اشخاصی که از نارسایی ‌های شدید قلبی رنج می‌برند، با مصرف قرص الکارنتین می توانند بهبود یابند.

در بیماران قلبی که دچار آنژین صدری یا مشکلات و نارسایی قلبی هستند، وجود ال کارنیتین به بازسازی بافت ماهیچه‌های قلب و مقاومت آن در برابر بیماری کمک می‌کند.

 

بررسی اثر ال کارنیتین در بدن

ال کارنیتین اثر خوبی در بازسازی و ترمیم عضلات دارد و کسانی که ورز‌ش‌های سنگین می‌کنند و بیمارانی که دچار آسیب عضلانی هستند و حتی افراد مسنی که دچار تحلیل عضلانی هستند، می‌توانند ال کارنیتین را به صورت مکمل دریافت کنند. ال کارنیتین برای افزایش استقامت ورزشکاران استقامتی یعنی در ماراتن، شنا، دوچرخه سواری و کوهنوردی می تواند کاملا مفید باشد. همچنین ال کارنیتین با عبور از دیواره سلول‌های مغزی به آن‌ها کمک می‌کند تا اسیدهای چرب را هم علاوه‌بر گلوکز بسوزانند. این موضوع باعث تغییرات مثبت خلق، کاهش استرس و بهبود عملکرد مغز می‌شود.

 

مقدار و نحوه مصرف ال کارنیتین (لووکارنیتین)

آمپول ال کارنیتین تزریقی

تزریق آن وریدی است. مقدار ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک بار در روز مصرف گردد. تجویز پزشک به صورت تزریق آهسته وریدی طی ۲ تا ۳ دقیقه یا انفوزیون وریدی است.

آمپول خوراکی ال کارنیتین ۱۰۰۰

محلول خوراکی را ۱ گرم روزانه به صورت تقسیم شده هر ۳ تا ۴ ساعت مصرف کنید.

کپسول و قرص ال کارنیتین

قرص خوراکی را به مقدار ۹۹۰ میلی گرم، ۱ تا ۳ بار در روز میل نمایید. (تعداد دوز های مصرفی به پاسخ بالینی بیمار به کپسول و قرص ال کارنیتین بستگی دارد).

آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و قیمت آن
آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و قیمت آن

نحوه مصرف صحیح ال کارنیتین

ال کارنیتین بایستی در فاصله های ۳ تا ۴ ساعته و به صورت منظم مصرف گردد. برای اثر بخشی بهتر همراه با غذا یا نیم ساعت پس از غذا میل شود. 

توجه:

در بحران شدید متابولیک ممکن است نیاز به یک دوز بارگیری (حداکثر ۳۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) باشد.

شربت ال کارنیتین خارجی

مصرف شربت ال کارنیتین جهت پوشش کمک به سوخت و ساز اسید های چرب و کاهش تری گلیسیرید توصیه می شود. این محصول معمولا به صورت یک بار در روز به میزان ۵ میلی لیتر ترجیحا به همراه غذا مورد استفاده قرار می گیرد. اما ممکن است دستور مصرف پزشک یا داروساز متفاوت باشد که برای شما مناسب تر است. هر ۵ میلی لیتر شربت ال-کارنیتین حاوی ۵۰۰ میلی گرم ال-کارنیتین است. این شربت برای کودکان و بزرگسالان مناسب خواهد بود. شایسته است به صورت مرتب و مداوم از این مکمل استفاده کنید تا اثرات مفید آن باقی بماند.

شربت ال کارنیتین برای کودکان

ابتدا ۵۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی روزانه به صورت تقسیم شده با فواصل منظم ( هر ۳ تا ۴ ساعت) میل شود. دوز نگهدارنده ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خوراکی روزانه است. (حداکثر دوز روزانه ۳ گرم).

فواید آمپول ال کارنیتین

به‌طور کلی ال کارنیتین نتایج مثبتی را در بیماران قلبی، عملکرد مغز بیماران دچار مشکلات نوروپاتی مثل آلزایمر، افسردگی و حتی دیابت و بیماران کلیه ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ال کارنیتین در کاهش احساس خستگی بیماران سرطانی، بهبودی حساسیت به انسولین و دردهای عصبی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، افزایش قدرت باروری در مردان، کاهش خطر مرگ در افراد مبتلا به حملات قلبی نقش دارد. همچنین در بهبود اختلال شناختی خفیف در افراد با سن بالا، بسیار تاثیر گذار است.

 

فواید و عوارض ال کارنیتین برای لاغری

اگر ال کارنیتین همراه با رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی همراه باشد، در کاهش وزن موثر است.

هرچند ممکن است آمپول ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن تجویز شود، اما اگر همراه با تحرک کافی، ورزش و رژیم غذایی مناسب همراه نباشد، تاثیر کمی خواهد داشت. فرد مصرف کننده ممکن است پس از قطع مصرف بازگشت داشته باشد.

عوارض جانبی ال کارنیتین ( لووکارنیتین)

تب

عفونت

اسهال

سردرد

سرفه

بی حسی

تهوع

درد سینه

استفراغ

سرگیجه

افزایش وزن

سستی و رخوت

کاهش فشار خون

درد شکمی

آنمی

التهاب محل تزریق

گاستریت (ورم معده)

رینیت

فارنژیت

علائم آنفولانزا

کرامپ شکمی

بوی بد بدن

افزایش سطح کلسیم خون

افزایش حجم مایعات بدن

نکته:

مواردی از تشنج یا افزایش توالی آن در بیماران با یا بدون سابقه تشنج و در مصرف خوراکی یا وریدی دیده شده است. در افراد مبتلا به تشنج افزایش شدت و تواتر حملات گزارش شده است.

عوارض ال کارنیتین بر کلیه

مصرف مقادیر بالای ال کارنیتین خوراکی در بیماران کلیوی یا در بیماران تحت دیالیز ممکن است سبب تجمع متابولیت های بالقوه سمی شود. این متابولیت ها در حالت عادی در ادرار ترشح می شوند.

عوارض ال کارنیتین برای زنان

در مورد ترشح ال کارنیتین به شیر و ضرر احتمالی آن برای شیرخوار اطلاعات زیادی در دسترس نیست. بنابراین بهتر است در زمان مصرف این دارو از شیر دادن به نوزاد اجتناب گردد.

تداخلات دارویی آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین)

حتما مصرف هرگونه دارو های گیاهی، بدون نسخه و با نسخه خود را به پزشک خود اطلاع دهید. بسیاری از این دارو ها می توانند با ال کارنیتین تداخل ایجاد کنند.

ال کارنیتین میتواند اثربخشی آسنوکومارول را افزایش دهد و روند لخته شدن خون بیش از حد کند شود. ممکن است نیاز به تغییر دوز آسنوکومارول وجود داشته باشد.

ال کارنیتین میتواند اثربخشی هورمون تیروئیدی را کاهش دهد.

ال کارنیتین میتواند اثربخشی وارفارین را افزایش دهد و خطر بروز خونریزی و کبودی بیشتر شود. وارفارین دارویی است که برای کند کردن روند لخته شدن خون بکار میرود.

پایش سطح INR در شروع و طی مصرف آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین) توصیه می شود. استفاده از ال کارنیتین در بیماران مصرف کننده وارفارین سبب افزایش INR می شود.

درطول مصرف این دو محصول همراه باهم، آزمایش وضعیت خون ممکن است لازم باشد. همچنین ممکن است نیاز به تغییر میزان دوز مصرفی وارفارین وجود داشته باشد.

تداخل دارویی ال کارنیتین (لوو کارنیتین) با لووتیروکسین

در صورت تجویز لوو تیروکسین برای کم کاری تیروئید، از مصرف ال کارنیتین خودداری کنید.

شواهدی وجود دارد که ال کارنیتین بر عملکرد لووتیروکسین مداخله می کند. ال کارنیتین به طور طبیعی توانایی بدن در جذب هورمون تیروئید را کاهش می دهد. در نتیجه باعث اختلال در ترشح هورمون از غدد بدن خواهد شد.

هشدار ها و توصیه های آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین)

افرادی که سابقه تشنج دارند و بیماری های کلیوی یا همودیالیز در مصرف آمپول ال کارنیتین احتیاط کنند.

دارو برای جنین مضر نیست با این وجود در صورت بارداری یا قصد باردار شدن با پزشک مشورت شود.

محلول ال کارنیتین می تواند به تنهایی یا همراه با یک نوشیدنی مصرف شود. نوشیدن محلول باید به آرامی صورت گیرد. مصرف سریع دارو منجر به عوارض گوارشی می شود.

در صورت مصرف مداوم ال کارنیتین ممکن است نیاز به بررسی های دوره ای خونی باشد.

در صورت فراموش کردن یک دوز دارو باید بلافاصله استفاده شود. اگر تا دوز بعدی زمان زیادی باقی نیست از دوز فراموش شده صرف نظر شده و برنامه عادی مصرف دارو ادامه یابد. در صورت فراموشی دوز دارو دو برابر نشود.

آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و قیمت آن
آمپول ال کارنیتین لووکارنیتین چیست؟ فواید، عوارض و قیمت آن

مصرف ال کارنیتین در بارداری

آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین) در داروهای گروه B قرار دارد. در واقع خطری جنین را تهدید نمی کند. اما مطالعات کافی روی زنان باردار برای سنجش میزان خطر روی جنین در سه ماهه اول بارداری انجام نشده است.

 

قیمت آمپول ال کارنیتین (لوو کارنیتین)

قیمت آمپول ال کارنیتین به نوع خارجی و ایرانی آن بستگی دارد. همان طور که می دانید قیمت قرص ال کارنیتین از نوع خارجی، معمولاً به دلیل وارداتی بودن قیمت بالاتری را نسبت به مکمل های ایرانی داراست. البته شرکت های داروسازی ایرانی همواره در تلاش‌ بوده اند تا با تولید مکمل های ایرانی با کیفیت و قابل رقابت با انواع خارجی، بتوانند به مصرف کنندگان کمک کرده و از هزینه های اضافی بکاهند. بنابراین قیمت قرص ال کارنیتین ایرانی پایین تر از نمونه های خارجی است. از طرفی قیمت ‌این دارو تا حدود زیادی متاثر از نوع شرکت تولید کننده ایرانی یا شرکت وارد کننده است.

شرایط نگهداری آمپول ال کارنیتین

این محصول باید در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد (دمای اتاق) نگهداری شود. این محصول را دور از دسترس کودکان، گرمای زیاد، تابش مستقیم آفتاب و  رطوبت نگهداری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا