Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن

دیفن هیدرامین (Diphenhydramine) یک آنتی هیستامین است که در جهت کاهش اثرات هیستامین طبیعی بدن عمل می کند. قرص و شربت دیفن هیدرامین مانند سایر آنتی هیستامین ها (Antihistamine) برای درمان علائم سرما خوردگی و آنفلوآنزا مانند آبریزش بینی، خارش، عطسه و آبریزش چشم و سایر علائم مشابه کاربرد دارد. این دارو هم چنین با اثر در یاخته های عصبی می تواند ایجاد آرامبخشی کند.

شربت دیفن هیدرامین و دیفن هیدرامین کامپاند از دارو های پر مصرف در بین بیماران هستند. با توجه به این موضوع، در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک، سعی می کنیم مطالب جامعی از دیفن هیدرامین را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟

همان طور که پیش تر خواندید، دیفن هیدارمین نوعی آنتی هیستامین است. از جمله آنتی هیستامین های پر کاربرد می توان به دیفن دیفن هیدارمین و سیتریزین اشاره کرد. داروی دیفن هیدارمین در درمان علائم سرما خوردگی، آلرژی (حساسیت) و حتی تب یونجه تاثیر دارد. علائمی از قبیل آبریزش بینی، خارش بینی و گلو، اشک، راش و کهیر، خارش چشم و سرفه.

پزشک می تواند قرص و شربت دیفن هیدرامین را در رفع واکنش های اکستراپیرامیدال و درمان علامتی بیماری پارکینسون نیز تجویز کند.

قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن

قرص دیفن هیدرامین

علاوه بر کاربرد هایی که در بالا اشاره شد، داروی دیفن هیدرامین در افزایش آرامش بدن و درمان کم خوابی کاربرد دارد. هم چنین از دیفن هیدرامین در درمان بیماری ماشین (تهوع و گیجی هنگام حرکت و مسافرت) استفاده می کنند.

شربت دیفن هیدرامین برای سرفه

نوع دیگری از دیفن هیدرامین به نام دیفن هیدرامین کامپاند وجود دارد که ترکیب معینی از دیفن هیدرامین و آمونیوم کلراید است. در واقع هر ۵ میلی لیتر شربت دیفن هیدرامین کامپاند، حاوی ۱۲.۵ میلی گرم دیفن هیدرامین هیدرو کلراید و ۱۲۵ میلی گرم آمونیوم کلراید است. پزشک گوش، حلق و بینی این دارو را برای کاهش علائم سرماخوردگی، درمان سرفه های خشک و سرفه های خلط دار تجویز می کند.

قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن

شربت دیفن هیدرامین برای ریه

گاهی سرما خوردگی و آنفلوآنزا به نحوی بروز می کند که ریه بیمار در گیر می شود. در این موارد که بیمار دچار سرفه های خلط دار است، دیفن هیدرماین کامپاند می تواند مناسب باشد. این دارو گیرنده های هیستامین را مسدود و اثر هیستامین در بدن را کم می کند.

شربت دیفن هیدرامین برای کرونا

شربت و قرص دیفن هیدرامین برای تسکین سرفه های حاصل از بیماری کرونا کاربرد دارد. کرونا با درگیر کردن سیستم تنفسی فوقانی سبب ایجاد مشکلات بسیاری از جمله خواهد شد. دیفن هیدرامین (اعم از ساده و کامپاند) برای درمان سرفه های بیماری کرونا موثر است. آبریزش بینی یکی از علائم کرونا سویه امیکرون است. برای بهبود آبریزش بینی این دارو می تواند مفید باشد.

نا گفته نماند در صورت بروز علایم اولیه کرونا مانند سرفه، حتما به پزشک عفونی یا اورژانس مراجعه کنید. از مصرف خود سرانه هر دارویی بدون انجام تست کرونا اجتناب نمایید.

شربت دیفن هیدرامین برای کودکان برای چیست

علاوه برا فوایدی که یک دارو برای بدن دارد، می تواند عوارضی نیز داشته باشد. کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو حساس تر باشند. در صورتی که می‌ خواهید برای کودکان زیر ۱۲ سال استفاده کنید، پزشک کودک را در جریان بگذارید. همچنین قرص و شربت دیفن هیدرامین در نوجوانان ممکن است به جای نا هوشیاری، باعث هیجان شود.

قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن

مقدار مصرف قرص و شربت دیفن هیدرامین

مقدار صحیح مصرف هر دارو را پزشک معالج تعیین می کند. با این وجود الگوی مصرف زیر برای آن مورد استفاده قرار می گیرد:

در بیماری رینیت آلرژیک، کهیر و سرما خوردگی بزرگسالان در صورت نیاز ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت استفاده کنند.

در حالت تهوع ناشی از حرکت ماشین و مسافرت، دوز اول ۳۰ دقیقه قبل حرکت، سپس ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم سه تا چهار بار روزانه میل شود.

در درمان بی خوابی، به میزان ۵۰ میلی گرم در روز قبل خواب استفاده گردد.

در درمان واکنش های اکستراپیرامیدال، مقدار ۲۵ تا ۵۰ میلی گرم سه تا چهار بار در روز مصرف شود.

نحوه مصرف دیفن هیدرامین

برای اطلاع از نحوه مصرف و مقدار استفاده از دارو مطابق دستور پزشک عمل کنید. هم چنین می توانید راهنمای موجود روی ظرف دارو را مورد مظالعه قرار دهید.

به طور کلی دارو های مورد استفاده در درمان علائم سرماخوردگی یا حساسیت برای کوتاه مدت تجویز می شوند. این دارو ها تا زمانی که علائم شما بهبود یابد، مصرف می شوند. پس برای طولانی مدت یا در مقادیر بیشتر استفاده نفرمائید.

دارو طبق دستور با قاشق یا سری مخصوص شربت اندازه گیری و مصرف کنید. هم چنین می توانید از دستگاه اندازه گیری دوز که در دارو خانه ها موجود است استفاده کنید.

در کودکان کمتر از دو سال از مصرف قرص و شربت دیفن هیدرامین خودداری نمائید. در کودکان بالاتر از دو سال نیز از پزشک مشورت بگیرید.

احتیاط در مصرف دیفن هیدرامین

قرص و شربت دیفن هیدرا مین ممکن است باعث تاری دید شود. همچنین احتمال اختلال در قدرت فکر و واکنش های بیمار وجود دارد. اگر در حال رانندگی هستید یا هر کار دیگری که نیاز به هوشیاری و دید آشکار دارد، انجام می دهید مراقب باشید. توصیه بر این است که در این حالت احتیاط نمائید. در صورت کار طولانی از مصرف شربت دیفن هیدرامین اجتناب کنید.

نکته:

نوشیدن الکل یا فرآورده های دارای آن، می‌ توانند عوارض جانبی دیفن هیدرامین را افزایش دهند.

 

عوارض شربت دیفن هیدرامین

شایع ‌ترین عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی است. علاوه بر این قرص و شربت دیفن هیدرامین دارای عوارض دیگری نیز است.

مصرف قرص و شربت دیفن هیدرامین ممکن است عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

از دست دادن هوشیاری

گیجی

یبوست

ناراحتی گوارشی

تاری دید

داروی دیفن هیدرامین می تواند باعث عوارض جانبی دیگری مانند خشکی دهان، بینی، چشم و گلو گردد.

اگر عوارضی مثل بی قراری، تغییر ناگهانی خلق، ضربان قلب تند یا نامنظم و اختلال ادراری داشتید، سریعا به مرکز فوریت های پزشکی یا پزشک خود مراجعه کنید.

افراد مسن، بیماران با فشار خون بالا، و کسانی که تیروئید پرکار دارند حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند.

لازم به ذکر است که این دارو سرفه های ناشی از آسم، کشیدن سیگار و آمفیزم را معالجه نمی کند.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد قرص و شربت دیفن هیدرامین به ندرت گزارش شده است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی مثل علائم پوستی، خارش، تورم در ناحیه صورت، زبان و گلو، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از مرکز اورژانس درخواست کمک کنید.

قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت دیفن هیدرامین برای چیست؟ کاربرد و عوارض آن

موارد منع مصرف قرص و شربت دیفن هیدرامین

اگر سابقه حساسیت به دیفن هیدرامین یا داروهای مشابه دارید، حتما از مصرف این دارو خودداری کنید.

در مواردی که به رنگ ها و مواد محافظ حساسیت دارید، قرص و شربت دیفن هیدرامین مصرف نکنید.

هنگام مصرف سدیم اکسیبات، از داروی دیفن هیدرامین استفاده نکنید.

شرایط نگهداری قرص و شربت دیفن هیدرامین

 

این دارو را همانند بیشتر داروها دور از نور مستقیم آفتاب، گرما، رطوبت و دسترس کودکان نگهداری کنید.

بعد از اولین مصرف، درب بطری شربت دیفن هیدرامین را محکم ببنیدید و تا مصرف بعدی در یخچال نگهداری نمائید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. باسلام بنده خانمی ۳۱ساله هستم باعلایم رفلاکس شدید معده ،مشکل بلع، تنگه نفسی کم خوابی، یبوست ،سرگیجه ، بیحالی، کم خوابی استرس وآبریزیش بینی وخلط پشت گلو که چندساله هرچه دکترمیرم و داروگوارشی آنتی بیوتیک و‌ستریزین میخورم بی فایده اس.آزمایش چکاپ خون هم دادم مشکل کم خونی هم نداشتم‌ .فقط تیروییدم عمل کردم چندسال پیش وقرص لووتیروکسین کلسیم وکلستریول میخورم. دوشبه شربت دیفن هیدرامین استفاده میکنم به طرز معجزه آسایی مشکلاتم کم شده وخیلی ریلکس شدم . بنظرتون میتونم همیشه ازشربت یاقرص دیفن هیدرامین کامپاند قبل ازخواب استفاده کنم ؟چون تونت نوشته واسه درمان بی خوابی وریلکس کننده اس وهم ضدآلرژی. مقدار مصرفشون چقده؟ ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا