Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

با شیوع بیماری کرونا در جهان و درگیری بسیاری از افراد به این ویروس، نگرانی ها در رابطه با پیدایش گونه های جدید مانند کرونا لامبدا گسترش یافته است. علائم کرونا لامبدا که در برخی منابع به اشتباه کرونا لامبادا نیز گفته می شود، تفاوت زیادی با سویه های قبلی نداشته است، اما نگرانی ها در رابطه با این واریانت، انتشار سریع و کم نمودن تأثیر واکسن هاست. از علائم و نشانه های کرونا لامبدا می توان به : تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلو درد، اسهال، سردرد و از دست دادن حس بویایی و چشایی اشاره نمود. برای پیشگیری کرونا لامبدا باید علاوه بر واکسیناسیون سراسری، فاصله اجتماعی را رعایت کرده و از ماسک استفاده نمود. درمان کرونا لامبدا نیز مانند سویه های دیگر بوده و دارو و روش خاصی برای آن پیشنهاد نشده است.

امروزه جهان با پاندمی کرونا احاطه شده و این بیماری بر زندگی و سلامت جوامع تأثیرات بسیار مخربی را نهاده است. با گسترش این ویروس و جهش های آن و پدیدار شدن سویه های کرونا دلتا و کرونا لامبدا در جهان، نگرانی ها بیش از پیش افزایش یافته است. با ظهور این ویروس بیماری های که شیوع چندانی در گذشته نداشته‌اند، شیوع فراوانی پیدا کرده اند. مانند بیماری قارچ سیاه که پس از شیوع گسترده واریانت دلتا شیوع پیدا کرده است.

کرونا ویروس چیست ؟

کرونا ویروس ها، گروهی از ویروس‌ها هستند که از طریق ایجاد عفونت دستگاه تنفس در پرندگان و پستانداران، بیماری ایجاد می‌کنند. این ویروس‌ها می‌توانند بیماری هایی درحد سرماخوردگی معمولی تا بیماری ‌های شدیدتری همچون سارس، مرس و کووید ۱۹ را ایجاد کنند. کرونا ویروس ‌ها اولین بار در ۱۹۶۰ کشف شدند. این ویروس ‌ها به ‌طور طبیعی در انسان ها و پستانداران و پرندگان شیوع پیدا می کنند. آخرین نوع این ویروس  SARS-CoV-2 است که در دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد. شیوع این ویروس پس از مدت زمانی کوتاه، جهان را درگیر و آلوده نمود و تبدیل به یک پاندمی بزرگ گردید.

علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

تفاوت کرونا لامبدا و کرونا دلتا چیست ؟

باید این طور گفت که در واقع هر دو نوع از یک ویروس پدید آمده‌اند. اما هر کدام جهش های ژنتیکی مربوط به خود را داشته اند. کرونا لامبدا که در برخی منابع به اشتباه کرونا لامبادا یا کرونا لاندا نیز نامیده شده، جهش‌ های زیادی را در مفاهیم ژنی شامل شده است که این جهش ها، می‌توانند قابلیت سرایت پذیری ویروس را افزایش دهند. این جهش ها می توانند مقاومت ویروس در برابر آنتی بادی‌ ها را ایجاد کنند. مفاهیم گفته شده منجر شده است تا محققان گونه اصلی کرونا و حتی سویه دلتا را فراموش کرده و اکنون تمام تمرکزشان را روی نحوه کنترل گونه کرونا لامبدا قرار داده اند.

برخی متخصصان بر این باورند که علائم کرونا لامبدا که به اشتباه کرونا لامبادا یا کرونا لاندا نیز گفته می شود، با دیگر واریانت ها مشترک است.

پژوهش ها نشان داده است که واکسن ها در مقابل همه سویه های اصلی ویروس، مانند کرونا دلتا، می‌توانند ایمنی ایجاد کنند، اما ویروس کرونا لامبدا اثرگذاری واکسن ‌ها را نشانه گرفته و در برابر ایمنی حاصل از واکسن‌ های فایزر و مدرنا مقاومت دو تا سه برابری را از خود نشان داده است. درواقع گونه کرونا لامبدا جهش هایی را داشته است که به طور بالقوه می‎تواند منجر به افزایش قابلیت انتقال یا مقاومت در برابر آنتی بادی ‌های واکسیناسیون شود. علاوه بر این گزارش ها حاکی از آن است که این واریانت در جوانان بیشتر دیده شده و در مقایسه با کرونای آلفا و دلتا عفونت بیشتری نیز ایجاد می‌کند. بنابراین رعایت دقیق‌تر پروتکل های بهداشتی بیش از پیش حائز اهمیت خواهد بود.

نکته

سویه‌ دلتا و کرونا لامبدا که در برخی منابع به اشتباه کرونا لاندا نیز نامیده شده است، در لیست جهش‌ های نگران ‌کننده در بین صد ها جهش دیگر این ویروس قرار گرفته‌اند. سویه‌ کرونا لامبدا دچار تغییرات ژنتیکی دیگری در ژنوم ‌های T859N و L452Q نیز شده است که این جهش‌ ها احتمال مقاومت ویروس کرونا لامبدا و بیماری زایی آن را بالا برده‌اند.

تأثیر کرونا لامبدا در کودکان چگونه است ؟

واریانت جدید کرونا لامبدا به دلیل جهش هایی که داشته قدرت گریز بیشتری از سیستم ایمنی بدن یافته است. گزارشات صورت گرفته حاکی از آن است که این واریانت در کودکان بیماری بیشتر و شدیدتری ایجاد می‌کند.

تاریخچه پیدایش ویروس کرونا لامبدا چیست ؟

اولین بار این سویه از ویروس در آذر ۱۳۹۹ در کشور پرو کشف و معرفی شد. سویه جدید در مدت زمان کوتاهی توانست جان بسیاری از مردم کشور پرو را بگیرد و به ۳۲ کشور جهان نیز منتقل شود. ویروس کرونا لامبدا از جهش‌ های آلفا و گاما و دلتا مسری تر است و توانایی انتقال و انتشارش نسبت به سایر جهش‌ها بیشتر است.

این ویروس نسبت به ویروس کرونای ووهان شش جهش در اسید آمینه دارد. ویروس جدید کرونا لامبدا تعدادی از اسید آمینه‌ های کرونای ووهان را ندارد و درست به همین دلیل است انتظار می رود که این ویروس در برابر واکسن از خود مقاومت نشان دهد.

علائم کرونا لامبدا چیست ؟

بیماری کرونا را عموما با علائمی همچون علائم زیر می شناسند. علائم کرونا لامبدا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علائمی مشابه دارد.

  • سرفه‌ خشک
  • سردرد
  • بدن درد
  • ایجاد تب و لرز
  • بروز مشکلات گوارشی
  • آبریزش بینی
  • ایجاد گلو درد
  • از بین رفتن حس چشایی و بویایی
  • ایجاد تغییر رنگ انگشتان دست و پا

این علائم در تمامی جهش ‌های کرونا مانند کرونا آلفا، کرونا گاما و کرونا لامبدا مشترکند و با داشتن چند مورد از این علائم باید به ‌سرعت به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های لازم را آغاز نمود. به‌محض بروز علائم ذکر شده در بیمار باید بلافاصله قرنطینه صورت گیرد تا از انتشار ویروس به سایر اعضای خانواده و جامعه جلوگیری به عمل آید.

شیوع کرونا لامبدا در چه کشورهایی آغاز شده است؟

ویروس کرونا لامبدا در حال حاضر در کشورهای پرو، شیلی، آرژانتین، برزیل، مکزیک، اسپانیا، فرانسه، پرتغال، آمریکا مشاهده و ثبت شده است. این ویروس در بسیاری از کشور های دیگر نیز گسترش یافته است و دیر یا زود مانند واریانت دلتا به کشورمان ایران هم خواهد رسید. کشور های همسایه ایران مانند ترکیه وجود این واریانت جدید و خطرناک در کشورشان را ثبت نموده‌اند.

علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

پیشگیری از کرونا لامبدا چگونه است ؟

در واقع راه پیشگیری از این واریانت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زدن ماسک و رعایت نمودن پروتکل های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی است. با واکسیناسیون گسترده افراد می توان شیوع ویروس کرونا را کاهش داده و از جهش های این چنینی جلوگیری نمود و به نقطه پایان پاندمی نزدیک شد.

نتایج تحقیقات بر روی افرادی که هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، نشان داده است که ویروس کرونا لامبدا توانایی دور زدن سد محافظتی واکسن ‌ها را داراست. واکسن ‌هایی که توسط تکنولوژی mRNA ساخته می شوند، قدرت بالاتری نسبت به سایز واکسن‌ها در مقابل سویه کرونا لامبدا دارند. گسترش این ویروس و جهش‌ های مختلف ویروس کرونا در جهان آن ‌قدر تکرار می ‌شود تا وقتی که ۸۰ درصد کل مردم دنیا واکسینه شوند. انتقال و انتشار ویروس کرونا به این طریق کمتر شده و از تکثیر و جهش‌ های جدید پیشگیری خواهد شد.

تأثیر تغذیه بر پیشگیری و درمان کرونا لامبدا چیست ؟

همانطور که می‌دانید ویروس ها و من‌جمله کرونا بیشتر به افرادی آسیب زده و افرادی را درگیر می کنند که سیستم ایمی ضعیفی دارند. بنابراین تا جای ممکن باید به سیستم ایمنی بدن کمک نمود و غذاهایی سالم که تأثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن دارند مصرف نمود.

به‌طورکلی استفاده از ویتامین C در برنامه‌ی غذایی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید. مصرف روزانه قرص جوشان ویتامین سی و مصرف آبمیوه‌ های طبیعی و غذا های حاوی ویتامین سی کمک زیادی به تأمین ویتامین سی مورد نیاز بدن می‌کنند. مصرف قرص زینک و یا حبوبات نیز می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید. مطالعات نشان داده است که کمبود ویتامین D در بدن می تواند باعث تضعیف آن گردد. بنابراین بهتر است ماهیانه یک قرص ویتامین D مصرف نموده شود. ویتامین D نقش مهمی در سلامت سلول ‌های بدن داراست. غرغره کردن آب‌ نمک به‌ صورت روزانه نیز نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری کرونا در انواع سویه ‌ها از جمله سویه کرونا لامبدا خواهد داشت. مصرف مایعات فراوان می تواند به بدن در مقابله با انواع ویروس ها کمک نماید.

برای تأمین ویتامین های گفته شده می توان هویج و کدو تنبل را مصرف نمود. این مواد غذایی بخش زیادی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی لازم بدن را تأمین کرده و برای تقویت سیستم ایمنی و بینایی نیز مفید هستند.

تشخیص ویروس کرونا لامبدا چگونه است ؟

درواقع از روش‌ های تست آنتی ‌بادی و تست پی سی آر برای تشخیص بیماری کرونا در تمامی سویه ‌ها استفاده می گردد. بعد از بروز اولین علائم باید به پزشک مراجعه شده تا در صورت نیاز تست کرونا و سی تی اسکن ریه انجام گیرد. سی تی اسکن میزان درگیری احتمالی ریه با این ویروس را مشخص کرده و دارو های لازم برای این بیماری تجویز می شوند. کیت تشخیص کرونا در مدل ‌های مختلفی وجود دارد و پزشک برحسب نیاز و علائم از آن‌ ها جهت شناسایی بیماری استفاده می‌کند.

سرایت و انتشار کرونا لامبدا چگونه است ؟

تحقیقات نشان داده است که ویروس کرونا لامبدا قابلیت انتشار و سرایت پذیری بالایی نسبت به سایر سویه ها دارد. اما باید توجه داشت که تحقیقات انجام شده در پاندمی دلتا کرونا در شیلی نشان داد که دو عامل زیر نقش مهمی در انتشار این ویروس داشته است. عدم رعایت این دو مورد می تواند به انتشار گسترده کرونا لامبدا نیز منجر شود.

  1. عدم رعایت پروتکل ‌های بهداشتی پس از دریافت دوز اول واکسن
  2. عدم واکسیناسیون سریع و عمومی و استفاده از واکسن هایی با ایمنی‌ زایی کم

دارو و درمان کرونا لامبدا چیست ؟

واریانت کرونا لامبدا که به اشتباه کرونا لاندا نیز گفته می شود، درست مانند سویه های قبلی، دارو و درمان قطعی ندارد. پزشکان تنها می کوشند تا با تجویز به موقع و مناسب برخی داروها که در درمان بیماری های ویروسی دیگر مؤثر بوده‌اند، علائم کرونا لامبدا یا به اشتباه کرونا لامبادا را کنترل کرده و مراحل بهبود بیماری را تسریع نمایند. از دارو هایی که امکان استفاده‌شان در نوع حاد بیماری وجود دارد، می توان رمدسیویر، اکتمرا، تمزیوا، فاویپیراویر و انواع کورتون ها مانند دگزامتازون را نام برد. در مقدار و نحوه مصرف این دارو ها باید دقت کافی را بعمل آورد، زیرا این دارو ها عوارض جانبی بالایی بر کلیه ها و کبد داشته و مصرف نادرست و بیش از حد ین دارو ها می تواند منجر به تشدید عوارض شود.

علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا لامبدا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

سخن آخر

باشیوع بیماری کرونا مشکلات متعددی در جوامع انسانی گوناگون ایجاد شده است. ویروس کرونا مدام جهش کرده و با هر جهش جدید این ویروس در جهان، سویه های جدیدی از این بیماری کشف می شوند. سویه های کرونا دلتا و کرونا لامبدا که از واریانت های جدید کووید ۱۹ بشمار می آیند، می توانند افراد را با سرعت بیشتری درگیر کرده و منجر به افزایش افراد بستری در بیمارستان ها شوند. این مسئله در رابطه با کرونا لامبدا که در بسیاری از منابع اشتباهاً کرونا لامبادا نیز نامیده می شود، نگران کننده تر نیز است.

با توجه به تحقیقات ثابت شده است که تنها راه کنترل پاندمی کرونا به ویژه در کشور ما ایران که با شیوع گسترده کرونا دلتا رو به رو است،  تزریق واکسن سراسری و همگانی می باشد. تزریق واکسن کرونا هم در جلوگیری از جهش های ویروسی موثر است و هم در جلوگیری از شیوع بیماری هایی مانند قارچ سیاه. بنابراین باید واکسیناسیون از افراد دارای بیماری های زمینه ای آغاز و به سرعت گسترش یابد. بسیاری از کشورها با واکسیناسیون سراسری  آمار ابتلا و مرگ و میر در کشورشان را کاهش داده‌اند. همواره اولین واکسن در دسترستان را بهترین واکسن بدانید و از آن استفاده کنید تا بتوانید گامی در پایانه این پاندمی بردارید.

امید است در ایران نیز واکسیناسیون علیه کرونا با سرعت انجام گرفته و با کنترل این بیماری، سلامتی و تندرستی به مردم عزیز کشورمان باز گردد.

واکسیناسیون سراسری مردم جهان و رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی تنها راه مبارزه با ایجاد جهش هایی مانند کرونا لامبدا می باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا