Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

امروزه با گسترش ویروس کرونا در جهان و پدیدار شدن سویه های جدید آن مانند کرونا دلتا نگرانی های زیادی برای مردم جهان ایجاد شده است. بر طبق تحقیقات علائم کرونا دلتا در طی دو تا سه روز در بدن فرد مبتلا آشکار می گردد. شیوع کرونا دلتا نسبت به واریانت قبلی بسیار بیشتر است زیرا با سرعت بیشتری منتقل و تکثیر می گردد. برای پیشگیری از کرونا دلتا رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و واکسیناسیون سریع و همگانی ضروری است. کرونا دلتا پس از شناسایی در هند، بعد از طی مدت زمان اندکی به ایران راه یافت. توجه داشته باشید که سویه جدید کرونا دلتا می تواند به راحتی کودکان را نیز مبتلا کند. درمان کرونا دلتا نیز مانند سویه قبلی می باشد. در ادامه به بررسی کرونا دلتا و پیشگیری از علائم و گسترش آن پی پردازیم.

با گسترش واریانت های جدید کرونا مانند کرونا دلتا و کرونا لامبدا، بیماری هایی مانند قارچ سیاه که قبل از این بیماری شیوع چندانی نداشتند، گسترش یافته اند. نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی برخی از داروها که در درمان کرونا مؤثرند نیز پرداخته است. دارو هایی مانند : رمدسیویر، فاویپیراویر، اکتمرا، تمزیوا و… . با ما در ادامه این مقاله با بررسی علائم کرونا دلتا همراه باشید.

علائم کرونا دلتا چیست ؟

علائم کرونا دلتا طی دو تا سه روز در بدن افراد آلوده به این واریانت نشان داده می‌شود. باید توجه نمود که تفاوت خاصی بین علائم کرونا دلتا با واریانت های قبلی ویروس وجود ندارد. بیماری کرونا دلتا هم با علائمی همچون : لرز، بدن درد، گلو درد و سرفه خشک همراه با تب یا بدون تب می باشد. تفاوت اصلی کرونا دلتا با واریانت های قبلی در سرعت انتقال ویروس بین افراد و همچنین سرعت انتشار آن در بدن افراد مبتلاست. علائم کرونا دلتا مانند ویروس ‌های قبلی می‌تواند در هر شخص متفاوت باشد و بروز این علائم به سیستم بدنی هر فرد وابسته است. تب، کوفتگی بدن، سر درد، آبریزش بینی، سرفه، اسهال و استفراغ هم می تواند از علائم این بیماری باشند.

علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

باید توجه نمود که سرعت انتقال این ویروس به حدی است که بیشتر موارد ابتلا به آن خانوادگی بوده و قرنطینه خانوادگی صورت می گیرد. سرعت بالای انتقال و تکثیر موجب بدحال شدن سریع افراد شده و بنابراین درگیری ریه به سرعت در این بیماران صورت می‌گیرد. با شیوع کرونا دلتا در ایران بهتر است به محض مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه شود تا درمان مناسب آغاز گردد. بنابراین باید به این نکته توجه شود که بروز هر نوع علائم تنفسی حتی علائم مشابه حساسیت های فصلی و سرماخوردگی ساده مانند آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه تا زمان تمام شدن پاندمی کرونا، باید کرونا فرض شده و بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

تب یکی‌ از مهم ترین علائم کووید ۱۹ است، اما بارها هشدار داده شده است که امکان درگیری با این بیماری به شکل بدون علامت نیز وجود دارد، پس افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند تب نداشته باشند اما به این ویروس مبتلا شوند.

نشانه های کرونا دلتا که بسیار خطرناک است را می شناسید ؟

  • یکی از نشانه های خطر این است که تب بیمار رو به افزایش باشد، یعنی تب با استامینوفن و سایر تب ‌برها و بدن ‌شویه کمی پایین آمده اما دوباره پس از قطع تب بر به بالای ۳۸.۵ درجه می رسد.
  • تعریق شدید به همراه ضعف و بی‌حالی از نشانه های خطرناک بیماری کرونا دلتا است.
  • افزایش در تعداد تنفس، به‌طوری‌که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر می شود. تعداد تنفس طبیعی برای بزرگ‌سالان بین ۱۲ تا ۱۸ تنفس در دقیقه است. تعداد تنفس بالای ۳۰ تا در یک دقیقه چه در اطفال چه در بزرگ‌سالان نشانه خطر است. برای پی بردن به تعداد تنفس، بهتر است فرد دیگری تعداد تنفس بیمار را بشمارد تا بیمار حواسش نباشد.
  • ضربان قلب طبیعی در یک دقیقه بین ۷۰ تا ۹۰ است، بنابراین بالا رفتن ضربان قلب در یک دقیقه نشانه خطر است. توجه شود که در کودکان زیر ۹ سال ضربان قلب تا ۱۱۰ در یک دقیقه هم طبیعی می باشد.
  • تیرگی لب ‌ها و زیر ناخن‌ ها به همراه تنگی نفس یا تعداد تنفس بالا
  • ضعف شدید و  خواب آلودگی
نکته
  • هذیان گفتن بیمار و تکرار کلمات بی‌ربط و عدم تشخیص زمان و مکان
  • بی‌اختیار شدن در ادرار یا مدفوع
  • اسهال یا استفراغ شدید که با ضعف و خواب آلودگی و بی حالی همراه است.
  • سرفه ‌های شدید، معروف به قطاری و همراه با خلط زرد یا تیره خطر ساز است.
  • درد قفسه سینه که مدام هم بیشتر می شود، به خصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله ها
  • کاهش تعداد ضربان قلب فرد بیمار به پایین تر از ۵۰.
  • افزایش قند خون به صورت فزاینده
  • کاهش سطح اکسیژن خون به طور ناگهانی به زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت اکسیژن خون.
  • میزان دفع ادرار طبیعی حدود یک لیتر ادرار در هر ۲۴ ساعت است. البته به تناسب اینکه مایعات مناسب میل شود. بنابراین کاهش و یا قطع ادرار در ۲۴ ساعت می‌تواند خطر آفرین باشد.

انتشار کرونا دلتا چگونه است ؟

لازم به ذکر است که هیچ فردی از قبل در برابر بیماری کرونا مصون نیست و حتی احتمال ابتلا به کرونا دلتا در کودکان نیز وجود دارد و بالاست. اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان خفیف است. عوارض کرونا دلتا عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماری‌ های زمینه‌ ای مشاهده می‌شود.

علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

انتشار کرونا دلتا می تواند از طریق قطرات سرفه یا بازدم دهان و بینی فرد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ به اطراف پخش و افراد دیگر را به راحتی درگیر کند. این قطره ‌ها حتی ممکن است بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش شده و افراد با دست زدن به سطوح آلوده و لمس چشم‌ ها، دهان و بینی به کووید ۱۹ مبتلا ‌شوند. اما راه اصلی ابتلا به این بیماری توسط راه تنفسی و نزدیکی با بیماران رخ می دهد، بنابراین ضروری است که همه افراد فاصله یک تا یک و نیم متری را با دیگران حفظ کنند تا از ابتلا به بیماری کرونا دلتا پیشگیری نمایند.

بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با استراحت و تغذیه مناسب درمان می‌شوند، اما بیمارانی که دچار بی‌حالی، عدم توان غذا خوردن و علائم درگیری ریوی دارند باید در مراکز درمانی تحت نظر قرار بگیرند.

علائم کرونا دلتا در کودکان چیست؟

نمی توان گفت تفاوت ‌های قابل توجهی در علائم نوع دلتا نسبت به واریانت های قبلی وجود دارد. اما پژوهش هایی نشان داده است که سرفه و از دست دادن بویایی در واریانت دلتا کمتر رایج بوده و سردرد، گلودرد، آبریزش بینی و تب از جمله علائم اصلی کرونا دلتا بشمار می آیند. مطالعات در کشور انگلستان نشان داده است که کودکان و بزرگسالان زیر ۵۰ سال ۲.۵ برابر بیشتر از سویه های قبلی به کرونا دلتا مبتلا می‌شوند. در مورد سویه جدید شایع‌ ترین علائم در کودکان و نوجوانان تب و سرفه است و علائم گوارشی و بثورات بسیار کمترند.

بهترین راه پیشگیرری از کرونا دلتا چیست ؟

بی شک بهترین راه پیشگیری از این ویروس منحوس واکسیناسیون سراسری است. واکسیناسیون امروزه تنها امید جوامع در کنترل این پاندمی وحشتناک است که جان بسیاری از انسان ها را گرفته و به اقتصاد و روح جامعه آسیب رسانده است. امروزه واکسن های زیادی ساخته شده و به جوامع انسانی معرفی شده اند. واکسن هایی مانند فایزر، مدرنا، سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک و… ساخته شده و به جوامع انسانی تزریق شده اند. جالب است بدانید که در کشورهایی که واکسیناسیون با درصد بالا صورت گرفته، نرخ مرگ و میر به دلیل این بیماری به شدت کاهش یافته و در برخی کشور ها به صفر رسیده است.

رعایت فاصله اجتماعی، دوری از محل های تجمع و زدن ماسک هنوز هم روش های مهمی در پیشگیری و انتقال این بیماری بشمار می آید. پس برای کمک به پایان پاندمی کرونا واکسن بزنید و از ماسک استفاده کرده و دوری از تجمعات را فراموش نکنید.

آیا سویه های جدیدتری از کرونا دلتا هم ظهور می یابند ؟

سویه کرونا دلتا در حال حاضر جزو برجسته ‌ترین واریانت های کووید ۱۹ است، اما نوع لامبدا یا لاندا نیز در حال ظهور است و در کشورهای مجاور ایران، مانند ترکیه و پاکستان ثبت شده است و چه بسا به زودی به ایران برسد. تنها راهی که مردم بتوانند به حالت عادی بازگردند این است که بخش قابل توجهی از مردم واکسینه شوند. تا هنگامی‌که بیشتر مردم سراسر جهان واکسیناسیون نشوند، گونه‌های جدیدی از ویروس همچنان در حال پیدایش بوده و مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

دارو و درمان کرونا دلتا چیست ؟

باید این طور گفت که واریانت کرونا دلتا هم مانند نوع قبلی، دارو و درمان قطعی ندارد. پزشکان می کوشند تا با استفاده به موقع و مناسب برخی از داروها که در درمان بیماری های ویروسی دیگر موثر بوده اند، علائم این بیماری را کنترل کرده و به بهبودی بیمار کمک نمایند. از برخی از داروهایی که ممکن است در نوع حاد این بیماری استفاده شوند می‌توان به رمدسیویر، اکتمرا، تمزیوا، فاویپیراویر و انواع کورتون ها مانند دگزامتازون اشاره کرد. البته باید در مقدار و نحوه مصرف این دارو ها بسیار دقت شود زیرا این دارو ها عوارض زیادی بر کلیه ها و کبد گذاشته و مصرف نادرست و بیش از حد آن‌ها می تواند منجر به تشدید عوارض شود.

ارتباط شیوع کرونا دلتا با افزایش قارچ سیاه چیست ؟

بیماری قارچ سیاه یک بیماری قارچی بوده و قبل از شیوع کرونا دلتا نیز وجود داشته است. در بیماران مبتلا به کرونا دلتا با درگیری حاد ریه جهت کنترل بیماری تزریق انواع داروهای کورتون و استروئید برای این بیماران صورت می پذیرد. این داروها سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کنند. درواقع بیماری کرونا و شرایط محیطی موجب فعال شدن یک پدیده مرموز در بدن به نام طوفان سیتوکین خواهد شد. طی این پدیده سیستم ایمنی بدن مختل شده و علاوه بر حمله به سلول ‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله ور می‌ شود. برای کاهش دادن حملات سیستم ایمنی، پزشکان ناگزیر به تجویز استروئید می شوند. تجویز این داروها قدرت دفاعی بدن را ضعیف کرده و از طرفی سطح قند خون نیز افزایش می یابد. به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ ‌ در بدن فراهم می شود.

بنابراین بیماران مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری هم قرار دارند. از دلایل شیوع بالای بیماری قارچ سیاه در هند استفاده بیش از حد استروئید و داروهای مشابه می‌باشد.

جالب است بدانید که تمام موارد شناخته شده این بیماری مبتلایان به کرونای دلتا بوده‌اند. بیشتر این بیماران دارای بیماری دیابت بوده و بعد از درگیری حاد بیماری کرونا دلتا به این قارچ نیز مبتلا شده اند. لازم به ذکر است که معمولاً افرادی بدون بیماری زمینه ‌ای به این بیماری دچار نخواهند شد. افراد دارای ضعف سیستم ایمنی که سال ها از داروی ‌های ضد التهاب استفاده نموده اند، بیش ترین امکان ابتلا به عفونت قارچی را دارند.

سخن آخر

با شیوع بیماری کرونا در جهان و پیدایش بیماری های وابسته، مشکلات زیادی در جوامع گوناگون ایجاد شده است. ویروس کرونا در حال جهش بوده و در هر مرحله با جهش جدید این ویروس در جهان، سویه های جدیدی از این بیماری کشف می شوند. سویه های کرونا دلتا و کرونا لامبدا که از واریانت های جدید این ویروس هستند می توانند افراد را با سرعت بیشتری درگیر کرده و منجر به افزایش لزوم بستری در بیمارستان ها شوند.

علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان
علائم کرونا دلتا چیست ؟ نشانه ها در ایران و کودکان

باید توجه نمود که تنها راه کنترل این پاندمی به ویژه در کشور ما ایران که با شیوع گسترده کرونا دلتا رو به رو است،  تزریق واکسن سراسری بوده و در تزریق واکسن کرونا و جلوگیری از شیوع بیماری هایی مانند قارچ سیاه، باید واکسیناسیون از افراد دارای بیماری های زمینه‌ای آغاز شده و به سرعت گسترش یابد. بسیاری از کشورها با واکسیناسیون سراسری  آمار ابتلا و مرگ و میر در کشورشان را کاهش داده اند.

امید است در کشور ما ایران نیز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کرونا با سرعت بیشتری انجام گرفته و با کنترل این بیماری، سلامتی و تندرستی به ایران برگردد. امروزه ثابت شده است که تنها راه مبارزه با این بیماری و ریشه کن نمودن آن، واکسیناسیون سراسری مردم جهان و رعایت پروتکل های بهداشتی تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا