Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

آمپول اکتمرا نوع خارجی از انواع داروهایی است که می تواند در بیماری ویروسی و همه‌گیر کرونا با دارا بودن خواص ضد التهابی، مفید واقع شود. کاربرد آمپول اکتمرا نوع خارجی در انواع حاد بیماری کرونا مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتی که در زمان مناسب بعد از اثر نکردن آمپول رمدسيوير در بیمار استفاده شود، می تواند باعث فروکش نمودن علائم حاد ریوی شود. خواص آمپول اکتمرا نوع خارجی آمپول تمزیوا در بدن، درواقع به عنوان سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده شده و در درمان روماتیسم مفصلی و آرتریت شدید در کودکان استفاده می‌ شده، اما با بررسی هایی تأثیر آمپول اکتمرا نوع خارجی بر کووید ۱۹ مثبت ارزیابی شده است. قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی در بازار ایران بسیار متنوع می باشد. خرید و فروش آمپول اکتمرا نوع خارجی به سختی در ایران صورت می پذیرد.

آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟

آمپول اکتمرا نوع خارجی که با نام توسیلیزومب نیز شناخته می شود، یک داروی مهار کننده اینترلوکین ۶ است و جهت درمان روماتیسم،‌ بیماری ‌های مفصلی و آرتریت می باشد. در واقع این دارو، آنتی بادی مونوکلونال علیه گیرنده اینترلوکین ۶ می باشد. یکی از انواع سیتوکین ‌،اینترلوکین ۶  است و نقش حیاتی و در بدن انسان نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. نکته قابل ملاحظه این است که تولید و فعالیت بیش از اندازه آن موجب بروز بیماری‌های خود ایمنی و در برخی بیماری‌ها از جمله برخی سرطان ‌ها و بیماری ویروسی کرونا موجب آسیب و تخریب بافت ‌های بدن خواهد شد.

استفاده از خواص آمپول اکتمرا نوع خارجی روشی برای سرکوب سیستم ایمنی شناخته شده تا بهبودی بیماری‌ های مرتبط با روماتیسم در مدت زمان کمتری صورت پذیرند. با تحقیقات انجام‌شده در تأثیر و خواص آمپول اکتمرا نوع خارجی، استفاده از این دارو نقش مؤثری در جلوگیری از واکنش‌های شدید و غیرطبیعی سیستم ایمنی، معروف به طوفان سیتوکین، در بدن بعضی بیماران بسیار بدحال مبتلا به کرونا ایجاد نمود.

آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
نکته

سیتوکین‌ها در شرایط عادی نوعی هشدار را برای مقابله با عوامل بیرونی فراهم کرده به طوری که آن ها در موقع مواجه شدن بدن با عفونت ها و قبل از هر حمله دیگر ویروسی توسط سیستم ایمنی آزاد می ‌شوند. حال طوفان سیتوکین هنگامی بروز می کند که سیتوکین ‌ها برای ایمن نگه ‌داشتن بدن اشتباهاً به اعضای مختلف بدن مانند ریه و کبد حمله کرده و می توانند درنهایت مرگ بیمار را موجب شوند.

آزمایش های بالینی صورت گرفته بر تأثیر آمپول اکتمرا نوع خارجی یا توسیلیزومب بر بیماران کووید ۱۹، نشان از کنترل واکنش‌های شدید و غیر طبیعی سیستم ایمنی افراد با استفاده از مصرف این دارو داشته و همچنین از وخامت و حتی مرگ بیماران جلوگیری به عمل آورده است.

کاربرد آمپول اکتمرا نوع خارجی در درمان کرونا چیست ؟

گروه بهداشت کشور چین کاربرد آمپول اکتمرا در بیمارانی که در فاز حاد بیماری کرونا قرار دارند، تائید کرده است. در واقع این دارو به عنوان یکی از دارو های مؤثر در درمان پاندمی کرونا معرفی شده است. لازم به ذکر است که معرفی یک دارو برای بیماری مطالعات گسترده و بررسی های دقیقی را نیازمند می باشد. اما به دلیل شرایط ویژه بیماری کرونا در جهان و میزان مرگ و میر بالای ناشی از ابتلا به آن، ارزیابی و استفاده از آمپول اکتمرا نوع خارجی به عنوان درمانی مفید در بیماران با حال بسیار وخیم در نظر گرفته می‌شود.

باید توجه شود که تزریق آمپول اکتمرا فقط در بیمارستان و تنها در بیمارانی که در شرایط بسیار وخیم بیماری کرونا دارند قابل استفاده می‌باشد. این موضوع به دلیل عوارض آمپول اکتمرا نوع خارجی بوده و دارو برای افرادی که در شرایط طبیعی هستند، به هیچ وجه توصیه و تجویز نمی‌گردد.

کرونا ویروس چیست ؟

کرونا ویروس ‌ها درواقع گروهی از ویروس‌ ها هستند که از طریق ایجاد نمودن عفونت دستگاه تنفسی در پرندگان و پستانداران، بیماری ایجاد می‌کنند.کرونا ویروس ‌ها هم می‌توانند عاملی برای ایجاد بعضی از انواع سرماخوردگی معمولی و هم عاملی برای بیماری ‌های شدید تر مانند سارس، مرس و کووید ۱۹ باشند. این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده، در موقع سرفه، عطسه، صحبت کردن، خواندن یا تنفس منتشر شود. این قطرات انتقال دهنده بیماری ممکن است گاهی بزرگ و گاهی هم بسیار کوچک و ریز باشند. افراد مبتلا به آن می‌توانند حتی بدون داشتن علائم بیماری، ناقل این بیماری همه‌گیر باشند. همچنین علائم بیماری ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس و یا فرد آلوده به آن بروز کرده و نوع بیماری از بسیار خفیف تا شدید متغیر باشد.

شایع ‌ترین علائم بیماری کرونا شامل : تب، سرفه و خستگی، تنگی نفس، درد یا فشار در قفسه سینه، بدن درد و دردهای عضلانی، سردرد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، گیجی، گلودرد، گرفتگی بینی یا آبریزش بینی، اسهال و استفراغ، حالت تهوع، درد شکمی و بثورات پوستی می‌باشد. علاوه براین ممکن است عوارض دیگری نیز در برخی از افراد بروز نماید. همچنین ممکن است افرادی که بیماری های زمینه ای مانند : دیابت، فشار خون بالا، مشکلات ریه ای، مشکلات کبد، مشکلات کلیه و ضعف در سیستم ایمنی بدن و… دارند، دچار مشکلات بیشتری در حین بیماری شوند.

خواص و موارد مصرف آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟

از کاربرد آمپول اکتمرا نوع خارجی می توان به درمان آرتریت روماتوئید متوسط تا شدید در افراد بزرگ‌سال که پاسخ مناسبی به یک یا تعداد بیشتری از آنتاگونیست های TNF نداده اند.

استفاده از خواص آمپول اکتمرا نوع خارجی در درمان آرتریت ایدیوپاتیک فعال سیستمیک جوانان (SJIA) به صورت تک دارویی یا همراه با متوترکسات.

مصرف و کاربرد آمپول اکتمرا نوع خارجی در درمان التهابات شدید ریه ناشی از ویروس کرونا و درمان کووید ۱۹ مؤثر ارزیابی شده و در زمان چند ساعت پس از تزریق اثرات درمانی این دارو بر شرایط بیمار آشکار می گردد.

عوارض آمپول اکتمرا نوع خارجی در بدن چیست ؟

عوارض آمپول اکتمرا که شایع است :

  • عوارض و تأثیر بر غدد درون ریز و متابولیسم بدن : موجب افزایش کلسترول سرم خواهد شد.
  • عوارض کبدی ناشی از مصرف آمپول اکتمرا نوع خارجی : این دارو موجب افزایش سطح سرمی آلانین آمینوترانسفراز و همین طور افزایش سطح سرمی آسپارتات آمینوترانسفراز خواهد شد.
  • عوارض موضعی دارو : موجب واکنش در محل تزریق خواهد شد.
  • عوارض متفرقه دارو : شامل واکنش های ناشی از انفوزیون خواهد بود.

عوارض آمپول اکتمرا که نسبتاً شایع است :

  • عوارض آمپول اکتمرا نوع خارجی بر قلب و عروق : افزایش فشار خون، ادم محیطی (تورم اندام هایی مانند دست و پا)
  • عوارض پوستی : راش پوستی
  • عوارض دارو بر غدد درون ریز و متابولیسم : شامل کم کاری تیروئید و افزایش کلسترول LDL خواهد بود.
  • عوارض گوارشی این دارو : شامل اسهال، زخم معده، زخم مخاط دهان، التهاب دهان، درد ناحیه فوقانی شکم، افزایش وزن می‌باشد.
  • عوارض هماتولوژی و انکولوژی دارو : شامل لکوپنی، نوتروپنی، ترومبوسیتوپنی می‌باشد.
  • عوارض کبدی دارو: شامل افزایش بیلی روبین سرم می‌باشد.
  • عوارض ایمونولوژی دارو : شامل توسعه آنتی بادی ها می‌باشد.
  • عوارض عفونی : شامل عفونت های هرپس سیمپلکس می‌گردد.
  • عوارض عصبی، عضلانی و اسکلتی: شامل سرگیجه و سردرد می‌باشد.
  • عوارض چشمی دارو : شامل کونژنکتیویت (ملتحمه یا کونژنکتیو یک غشا شفاف و نازک است که روی قسمت ‌های قدامی سفیدی چشم و سطح داخلی پلک‌ ها را می‌پوشاند. به التهاب این قسمت کونژنکتیویت می‌گویند) می‌باشد.
  • عوارض کلیوی : مانند ایجاد سنگ کلیه
  • عوارض تنفسی مانند : برونشیت، سرفه، تنگی نفس، نازوفارنژیت، عفونت مجاری تنفسی فوقانی

سایر عوارض :

  1. عوارض قلبی عروقی: مانند افت فشار خون
  2. عوارض غدد درون ریز و متابولیسم : افزایش کلسترول HDL
  3. عوارض گوارشی : مانند تهوع
  4. عوارض هماتولوژی و انکولوژی : مانند نئوپلاسم بدخیم
  5. عوارض ازدیاد حساسیتی : مانند آنژیوادم
  6. عوارض‌های مربوط به گوش : مانند عفونت گوش میانی.
آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

تداخلات دارویی آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟

مشخصات کلی تداخلات :

  • القاکننده CYP 2C19 (خفیف)
  • القاکننده CYP3A4 (خفیف)
  • خطر افزایش خون ریزی و آسیب به مخاط دستگاه گوارش
  • تشدید نمودن اثرات سرکوب‌کننده مغز استخوان
  • تشدید شدن اثرات سرکوب‌ کننده سیستم ایمنی

در مصرف این دارو توجه شود که شرایط مزمن التهابی می‌تواند تشکیل آنزیم‌های متابولیک را تغییر داده و بنابراین درمان با تعدیل کننده های سیستم ایمنی می‌تواند این اثر را معکوس نماید و در نتیجه در سطوح دارو های مصرفی تغییر ایجاد کند.

  • تداخلات رده X که در مصرف این دارو با آن‌ها باید پرهیز گردد :

این دارو نباید با مواردی مانند : داروهای ضد  TNF، ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، داروهای بیولوژیک ضد آرتریت روماتوئید (DMARDs)، کلادریبین، ناتالیزومب، پیمکرولیموس، تاکرولیموس (موضعی)، واکسن (زنده) مورد استفاده قرار گیرد. زیرا با موارد گفته‌شده تداخلات دارویی خواهد داشت.

  • تداخلات دارویی که منجر به کاهش اثرات داروها توسط این دارو خواهد شد :

داروهای : ب.ث.ژ (داخل مثانه‌ای)، تست پوستی کوکسیدیوئید ایمیت، سوبستراهای CYP3A4 (خطر بالا با القاکننده‌ها)، پیدوتیمود، سیپولوسل تی، واکسن آبله و آبله میمونی (زنده)، ترتوموتید، واکسن (زنده)، واکسن‌ (غیرفعال) باعث کاهش تأثیر آمپول اکتمرا خواهند شد.

  • افزایش اثرات دارو های مختلف با کاربرد توسیلیزومب :

داروهای ضد TNF، فینگولیمود، لفلونامید، ناتالیزومب، داروهای بیولوژیک ضد آرتریت روماتوئید (DMARDs)، اوزانیمود، سیپونیمود، واکسن (زنده).

  • افزایش اثرات توسیلیزومب توسط داروها :

بلیمومب، کلادریبین، دنوزومب، اینبلیزومب، اوکرلیزومب، تاکرولیموس (موضعی)، تراستوزومب، پیمکرولیموس، روفلومیلاست.

انواع آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟

آمپول آکتمرا ۲۰ میلی گرم/ میلی لیتر ۴ میلی لیتر : تولید شده توسط شرکت ROCHE (ژاپن).

ویال اکتمرا ۲۰ میلی گرم/میلی‌لیتر ۲۰ میلی‌لیتر : تولید شده توسط شرکت ROCHE PHARMA (دانمارک)

ویال آکتمرا ۲۰ میلی‌گرم/میلی‌لیتر ۱۰ میلی‌لیتر : تولید شده توسط شرکت ROCHE (ژاپن)

قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی چگونه است ؟

قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی بالا بوده و در دسته داروهای گران‌قیمت قرار گرفته است. قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی می‌تواند بسته به شرکت تولیدکننده و همین‌طور شرکت واردکننده، مقادیر متفاوتی را در برگیرد. درواقع شرکت‌های سازنده قیمت‌های مختلفی را بر محصولات خود نهاده و این قیمت‌ها را به تأثیرگذاری و رعایت استانداردهای جهانی آن نسبت می‌دهند. در دنیای امروز و به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا در کل جهان، داروهای مؤثر در درمان بیماری و کنترل اپیدمی قیمت‌های بسیار بالایی را پذیرا شده‌اند.

نوع خارجی این دارو در کشور ما ایران قیمتی بسی بالاتر از قیمت جهانی را داشته و برای یافتن آن باید به مراکز معتبر مراجع نمود تا بتوان از فواید نوع اصلی استفاده نمود.

خرید و فروش قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی چگونه است ؟

خرید و فروش قیمت آمپول اکتمرا نوع خارجی در بسیاری از کشور ها ازجمله کشور ما ایران صورت می‌گیرد. خرید و فروش این دارو به دلیل کاربرد مؤثر و فراوان در مراحل حاد بیماری کرونا، امروزه بسیار زیاد شده و در بیمارستان‌ها جهت درمان بیماران کووید ۱۹ بدحال با درگیری حاد ریوی جهت کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرد. خرید و فروش آمپول اکتمرا نوع خارجی در داروخانه های مجازکشور تنها براساس نسخه پزشک متخصص به فروش رسیده و در دسترس مردم قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که این دارو یکی از داروهای خاص بشمار آمده و نباید آن را از مراکز نامعتبر خریداری نمود.

مقدار و نحوه مصرف آمپول اکتمرا نوع خارجی در درمان کووید ۱۹ چگونه است ؟

توضیحاتی که در ادامه آورده شده است ممکن است طبق نظر پزشک معالج تغییر نماید.

در بالغین:

۸ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و حداکثر ۸۰۰ میلی‌گرم به‌صورت تک دوز یا هر دوازده ساعت در دو دوز.

در افراد با وزن بالاتر از ۴۰ و کوچک‌تر مساوی ۶۰ کیلوگرم : ۴۰۰ میلی‌گرم به‌صورت تک دوز استفاده می‌شود، که دوز را می‌توان در صورت عدم بهبودی شرایط بیمار در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت یا بیشتر مساوی ۱۲ ساعت تكرار نیز نمود.

در افراد با وزن بالاتر از ۶۵ و کوچک‌تر مساوی ۹۰ کیلوگرم : ۶۰۰ میلی‌گرم به‌ صورت تک دوز، که دوز را می‌توان در صورت عدم بهبودی شرایط بیمار در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت یا بیشتر مساوی ۱۲ ساعت تكرار نیز نمود.

در افراد با وزن بالاتر از ۹۰ کیلوگرم : ۸۰۰ میلی‌گرم به‌صورت تک دوز، که دوز را می‌توان در صورت عدم بهبودی شرایط بیمار در فاصله زمانی کمتر از ۲۴ ساعت یا بیشتر مساوی ۱۲ ساعت تكرار نیز نمود.

توجه

لازم است دارو در سرم سدیم کلراید تزریقی به حجم ۱۰۰ سی‌سی در بیماران با وزن بالاتر یا مساوی ۳۵ کیلوگرم، یا ۵۰ سی‌سی در بیماران با وزن کمتر از ۳۵ کیلوگرم رسانده شده و جهت اطمینان از مخلوط شدن، ظرف سرم آماده شده به آرامی سر و ته شود و از ایجاد کف نیز جلوگیری گردد.

آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش
آمپول اکتمرا نوع خارجی چیست ؟ عوارض و قیمت خرید و فروش

سخن آخر

همواره به این نکته توجه شود که داروهای شیمایی نباید بدون تجویز پزشک مورد استفاده قرار گیرند.

همواره داروها را باید از منابع معتبر و دارای مجوز تهیه نمود، زیرا تهیه و مصرف دارو ها از منابع غیر معتبر و تایید نشده ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای مصرف‌کننده ایجاد نماید.

مقدار و نحوه مصرف داروها بسیار مهم بوده و باید دقیقاً طبق نظر پزشک و به موقع مصرف گردد.

نکته بعدی در مصرف داروهای درمان کرونا زمان مصرف آن‌هاست. اینکه این داروها در چه مرحله‌ای از بیماری تجویز شوند بسیار مهم بوده و تجویز دیرهنگام آن‌ها تأثیری در درمان و بهبودی نداشته یا تاثیر اندکی خواهد داشت.

باید توجه شود که این داروها فقط جهت بهبود و کنترل علایم بیماری هستند و هنوز داروی قطعی برای درمان بیماری کرونا در جهان معرفی و توسط سازمان بهداشت جهانی تائید نشد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا