Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

سیتریزین (Cetirizine) یکی از انواع دارو های آنتی هیستامین است. لوراتادین، دیفین هیدرامین، پرومتازین، ترفنادین، کلماستین جزو آنتی هیستامین ها هستند. یکی از این آنتی هیستامین های پر مصرف که برای درمان التهاب، حساسیت و آلرژی کاربرد دارد قرص و شربت سیتریزین است.

در این بخش از نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی داروی سیتریزین، موارد مصرف و عوارض آن خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

قرص سیتریزین برای چیست؟

همن طور که اشاره کردیم آنتی هیستامین ها دارو هایی هستند که برای درمان آلرژی (حساسیت) از آنها استفاده می شود.

قرص سیتریزین نیز برای تسکین علائم حاصل از سرما خوردگی و سایر مشکلاتی مانند کهیر، آنژیوادم، واکنش آنافیلاکتیک، خارش و موارد مشابه دیگر تجویز و استفاده می شود.

این دارو از طریق انسداد تولید هیستامین ها و سایر موادی که بدن به طور طبیعی در زمان بروز واکنش حساسیتی تولید می کند، تاثیر می گذارد.

قرص ستیریزین ۵ برای چیست؟

یکی از اشکال دارویی سیتریزین قرص روکشدار است. این قرص در دو نوع سیتریزین ۵ و ۱۰ میلی گرمی تولید می گردد. از این قرص نیز مانند سیتریزین ۱۰ و شربت سیتریزین در درمان حساسیت های فصلی و آلرژی استفاده می شود.

قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

سیتریزین برای کرونا

قرص و شربت سیتریزین فقط برای کاهش یا تسکین علایم سرما خوردگی یا سایر بیماری های باکتریایی یا ویروسی از جمله آبریزش بینی تجویز می شود. این دارو اثر درمانی دیگری برای بیماری کرونا ندارد. این دارو هیچ تاثیر ثبت شده‌ای برای بهبودی بیماری نخواهد داشت. در واقع این دارو یک آنتی هیستامین است و آنتی هیستامین خاصیت ضد ویروسی ندارد.

قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

قرص سیتریزین برای سرفه

قرص و شربت سیتریزین برای کمتر شدن و بهبودی علائم سرما خوردگی مانند سرفه کاربرد دارد.

شربت سیتریزین برای گلو درد

قرص و شربت سیتریزین جهت درمان گلو درد تجویز نمی شود و کاربردی ندارد.

قرص و شربت سیتریزین برای چه سنی است؟

قرص سیتریزین برای افراد بزرگسال و کودکان بیشتر از شش سال توصیه و تجویز می شود. اما شربت سیتریزین برای کودکان کوچک تر از ۶ سال نیز در دسترس است.

شربت سیتریزین برای کودکان برای چیست؟

موارد کاربرد شربت ستیریزین نیز مثل قرص آن است. شربت سیتریزین به صورت ۵ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر تولید و عرضه می شود. این شربت دارای حجم ۶۰ میلی‌لیتر است.

قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

شربت سیتریزین برای نوزاد

شربت سیتریزین در کودکان بالاتر از ۲ سال تجویز می شود. از مصرف آن برای نوزادان زیر دو سال اجتناب کنید.

مقدار و نحوه مصرف قرص و شربت سیتریزین

تعیین دوز مصرفی دارو بر عهده پزشک معالج است. ولی به طور معمول از دستور زیر برای قرص و شربت سیتریزین استفاده کنید.

قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن
قرص و شربت سیتریزین برای چیست؟ معرفی، کاربرد و عوارض آن

قرص سیتریزین

برای بزرگسالان و کودکان بزرگ تر از ۱۲ سال، یک قرص سیتریزین ۱۰ میلی‌گرم به صورت روزانه استفاده شود.

برای کودکان بین سنین ۶ تا ۱۲ سال، روزانه دو عدد قرص سیتریزین ۵ میلی‌گرم مورد استفاده قرار گیرد.

برای کودکان بین ۲ تا ۶ سال، دو عدد قرص سیتریزین ۲.۵ میلی‌گرم در روز تجویز می شود.

شربت سیتریزین

شربت سیتریزین به صورت ۵ میلی گرم در هر ۵ میلی لیتر است. مقدار پیشنهاد شده برای مصرف ۵ میلی گرم خوراکی یک بار در روز است. البته ممکن است تا حداکثر ۱۰ میلی گرم در روز با توجه به علائم بیمار افزایش یابد.

در کودکان ۲-۶ سال، نصف قاشق چای خوری(۲.۵ میلی گرم) محلول دهانی خوراکی یکبار در روز مورد استفاده قرار گیرد. البته این مقدار می تواند به ۵ میلی گرم خوراکی یکبار در روز افزایش یابد.

می توان مقدار ۵ میلی گرم را طی دو بار در طول روز به کودکتان بدهید. لازم است بدانید نباید بیش از ۵ میلی گرم در روز داده شود.

در کودکان بیستر از شش سال، ۵ تا ۱۰ میلی گرم خوراکی هر روز، با توجه به شدت علائم بیمار کافی است. تجویز ۱۰ میلی گرم به صورت روزانه فقط در کودکانی که وزن کافی دارند و با تشخیص پزشک کودک توصیه می گردد.

توجه:

هرگز برای جبران دوز فراموش شده در یک زمان دو قرص را مصرف نکنید.

مصرف قرص سیتریزین در بارداری

سیتریزین در دوران بارداری تنها در صورت نیاز باید مصرف شود. در مورد خطرات و مزیت های این دارو در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

مصرف سیتریزین در شیردهی

با توجه به اینکه این دارو نیز مانند بسیاری از دارو های دیگر وارد شیر مادر می شود، در مصرف آن احتیاط کنید. بهتر است این موضوع (مصرف قرص و شربت سیتریزین در دوران شیردهی) را با پزشک خود در میان بگذارید.

عوارض قرص و شربت سیتریزین

درصورتی که پزشک داروی ستیریزین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید مضرات آن کمتر از فوائد آن است. همچنین طبق شواهد قبلی، بیشتر افرادی که قرص و شربت ستیریزین را مصرف کردند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده اند. با این وجود احساس خواب الودگی جزو شایع ترین عوارض جانبی مصرف قرص و شربت سیتریزین است.

این امکان وجود دارد که با مصرف این دارو به ویژه در کودکان، درد معده ایجاد شود. اگر هر کدام از این علائم برای مدت طولانی ادامه داشت یا شرایط شما بدتر شد به پزشک مراجعه کنید. می توانید از دکتر داروخانه نیز مشورت بگیرید.

سایر عوارض جانبی سیتریزین

 

احساس سرگیجه

سردرد

خستگی

بی‌ حوصلگی

خون دماغ شدن

شکم درد

حالت تهوع و استفراغ

اسهال

عطسه و سرفه

خشک شدن دهان

عوارض قرص سیتریزین برای بیماران قلبی

در صورت مصرف خود سرانه دارو های آنتی هیستامین از جمله قرص و شربت سیتریزین، ممکن است با تپش قلب خفیف، برخی از مشکلات گوارشی و کاهش فشار خون مواجه شوید.

تداخل دارویی قرص و شربت سیتریزین

اگر دارو هایی که برای رفع سرما خوردگی یا ضد آلرژی هستند مصرف می کنید، از سیتریزین استفاده ننمایید. شربت دیفن هیدرامین و استامینوفن از آن جمله هستند. هم چنین داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، دارو های مربوط به درمان اختلالات روانی، داروهای ضد تشنج، داروهای خواب‌آور، آرام بخش‌ها و ترانکلیزرها ممکن است با سیتریزین تداخل ایجاد کنند. در ادامه نام تعدادی از داروهایی که با قرص و شربت سیتریزین تداخل دارند می اوریم.

تئوفیلین

کاربامازپین

آلپرازولام

دیازپام

زولپیدم

کدئین

آمی تریپتیلین

ریتالین

کلرپرومازین

ترازودون

متادون

ترامادول

آسپرین

کاپتوپریل

 

هشدار و توصیه ها در مورد مصرف قرص و شربت سیتریزن

اگر به ستریریزین یا هیدروکسی زین حساسیت دارید، از مصرف قرص و شربت سیتریزین  و قرص هیدروکسی زین خودداری کنید.

از مصرف آرام بخش ها همزمان با این دارو اجتناب کنید، زیرا سیتیزین خطر ابتلا به خواب آلودگی را افزایش می دهد.

هنگام مصرف قرص و شربت سیتریزین از الکل و فرآورده های الکلی استفاده نکنید.

سیتیزین ممکن است موجب خواب آلودگی شود. توصیه بر این است که در صورت مصرف این دارو، از انجام کار هایی که نیاز به هوشیاری دارند خودداری کنید.

بیمارانی که دچار اختلال کبدی هستند ممکن است به عوارض جانبی این دارو حساس تر باشند. هم چنین سالمندان در مورد مصرف آن احتیاط کنند. در این مورد پزشک معالج باید به صورت منظم اثر گذاری دارو در درمان بیماری را مورد بررسی قرار دهد.

از ابتدای دوره مصرف سیتریزین و طی درمان در افراد سالمند، باید سطح کراتین بدن مورد کنترل و بررسی باشد.

داروی سیتریزین ممکن است عوارضی از قبیل گیجی و اثرات آنتی کولینرژیک به همراه داشته باشد.

جذب و اثر ستریزین، در صورت مصرف با غذا ممکن است کاهش یابد. برای رفع آن بهتر است بدون ملاحظات غذایی قرص و شربت سیتریزین را مصرف کنید.

قیمت خرید قرص و شربت سیتریزین

قیمت داروی سیتریزین با توجه به نوع ایرانی یا خارجی و شرکت سازنده متفاوت است. اما به دلیل تولید انبوه در ایران، برای پیدا کردن قرص و شربت سیتریزین با مشکل مواجه نخواهید شد. این دارو را با نسخه پزشک و در صورت نیاز درمانی تهیه کنید.

شرایط نگهداری از قرص و شربت سیتریزین

قرص سیتریزین بایستی در دمای ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. شربت سیتریزین بهتر است در یخچال نگهداری شود. بعد از باز شدن دارو حتما در یخچال قرار دهید. هم چنین دارو را دور از تابش نور آفتاب، گرما، رطوبت و دسترس کودکان قرار دهید.

ممکن است شربت سیتریزین در یخچال نگهداری شود اما یخ نزند.

از مصرف قرص و شربتی که تاریخ انقضای آن سپری شده خودداری کنید.

سخن پایانی

قرص و شربت سیتریزین برای درمان یا کاهش علائم بیماری کنونی شما تجویز شده است. از مصرف آن در موارد مشابه خودداری نمایید. به هیچ عنوان داروی فعلی خود را به دیگران پیشنهاد ندهید و خود سرانه مصرف نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا