Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

اکسید نیتریک چیست و چه خواصی بر بدن دارد؟

اکسید نیتریک ترکیبی در بدن است که باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود و ترشح هورمون های خاصی مانند انسولین و هورمون رشد انسانی را تحریک می کند. مکمل های اکسید نیتریک دسته ای از مکمل ها هستند که شامل ال سیترولین و ال آرژنین می شود. محققان آزمایش‌های بالینی متعددی در رابطه با مکمل‌های اکسید نیتریک و اثربخشی آن‌ها انجام داده‌اند که اغلب با نتایج متفاوتی همراه بوده است. این مقاله نحوه عملکرد اکسید نیتریک در بدن و برخی از فواید و خطرات سلامتی گزارش شده مکمل اکسید نیتریک را بررسی خواهد کرد. در نشریه جهان شیمی فیزیک انواع مکملها نظیر نیستاتین و داروهایی مانند متفورمین مطلب منتشر شده است. در این مطلب شما را با اکسید نیتریک و فواید مکمل آن آشنا میکنیم.

اکسید نیتریک چیست

اکسید نیتریک تقریبا توسط هر نوع سلولی در بدن انسان تولید می شود و یکی از مهم ترین مولکول ها برای سلامت رگ های خونی است. این یک گشادکننده عروق است، به این معنی که ماهیچه های داخلی رگ های خونی شما را شل می کند و باعث گشاد شدن عروق می شود. به این ترتیب اکسید نیتریک باعث افزایش جریان خون و کاهش فشار خون می شود. مکمل هایی که اکسید نیتریک را در بدن افزایش می دهند، یکی از محبوب ترین دسته مکمل های امروزی را تشکیل می دهند. این مکمل ها اکسید نیتریک ندارند. با این حال، آنها حاوی ترکیباتی هستند که بدن شما می تواند از آنها برای ساخت اکسید نیتریک استفاده کند و نشان داده شده است که فواید زیادی برای سلامتی و عملکرد دارند.

مکمل و قرص اکسید نیتریک

دو مکمل رایج اکسید نیتریک ال آرژنین و ال سیترولین هستند. ال آرژنین یک اسید آمینه یا یک بلوک سازنده پروتئین است که به طور طبیعی در گوشت قرمز، محصولات لبنی، مرغ و ماهی یافت می شود. تولید کنندگان آن را در آزمایشگاه به صورت قرص، پودر یا کرم تولید می کنند.

ال سیترولین همچنین یک اسید آمینه است که در گوشت، آجیل، حبوبات و هندوانه یافت می شود. تولیدکنندگان همچنین می توانند ال سیترولین را در آزمایشگاه بسازند و آن را به صورت قرص یا پودر بسته بندی کنند.

بدون مصرف مکمل های این ترکیب، فرد معمولا روزانه حدود ۵ گرم ال آرژنین مصرف می کند. بدن این ماده را برای استفاده در عملکردهای مختلف بدن به اکسید نیتریک تبدیل می کند. برخی از دانشمندان معتقدند که آن در بدن باعث شل شدن یا گشاد شدن عروق خونی می شود. برخی از داروها، مانند ویاگرا، مسیر اکسید نیتریک را برای افزایش گشاد شدن رگ های خونی و بهبود جریان خون به آلت تناسلی برای افزایش نعوظ مهار می کنند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که مصرف مکمل های آن باعث افزایش جریان خون در بدن برای بهبود عملکرد در ورزش، ارتقاء التیام، بهبود سلامت قلب و بسیاری از مزایای بالقوه دیگر می شود.

بهترین زمان مصرف نیتریک اکسید

جهت مصرف و زمان مصرف این نوع مکمل حتما با پزشک مربوطه مشورت شود.

"<yoastmark

مزایای بالقوه مصرف مکمل های اکسید نیتریک

۵ مزیت مهم با مصرف مکمل اکسید نیتریک بیان شده است.

درمان اختلال نعوظ

اختلال نعوظ ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ به اندازه کافی برای رابطه جنسی است. ال سیترولین یک اسید آمینه است که ممکن است با افزایش تولید اکسید نیتریک به درمان اختلال نعوظ کمک کند.

آن برای شل شدن عضلات آلت تناسلی مورد نیاز است. این آرامش به محفظه های داخل آلت تناسلی اجازه می دهد تا با خون پر شود تا آلت تناسلی نعوظ پیدا کند.

در یک مطالعه، ال سیترولین برای بهبود سختی نعوظ در ۱۲ مرد مبتلا به اختلال نعوظ خفیف مشخص شد.

محققان به این نتیجه رسیدند که ال سیترولین نسبت به داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان ED، مانند ویاگرا، کمتر موثر است. با این وجود، ال سیترولین ثابت کرد که ایمن است و به خوبی قابل تحمل است.

دو مکمل دیگر تقویت کننده آن برای درمان اختلال نعوظ نشان داده شده است – اسید آمینه L-arginine و عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی.

در چندین مطالعه، ترکیبی از ال-آرژنین و عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی به طور قابل توجهی عملکرد جنسی را در مردان مبتلا به ED بهبود بخشید.

زمانی که ال آرژنین و عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی با هم مصرف شوند، بی خطر به نظر می رسند. این ماده نقش مهمی در عملکرد نعوظ دارد. چندین مکمل، از جمله ال-سیترولین، ال-آرژنین و عصاره پوست درخت کاج دریایی فرانسوی، نشان داده اند که سطوح این ماده را در مردان مبتلا به اختلال نعوظ افزایش می دهند.

درد عضلانی را کاهش دهد

شکلی از ال سیترولین به نام سیترولین مالات نه تنها تولید این ماده را افزایش می دهد، بلکه درد عضلانی را نیز کاهش می دهد. درد عضلانی یک تجربه ناخوشایند است که بعد از ورزش شدید یا غیرعادی رخ می دهد.

این درد به عنوان درد عضلانی با شروع تاخیری شناخته می شود و معمولا ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از ورزش شدیدترین احساس را دارد.

سیترولین مالات تولید این ماده را افزایش می دهد که باعث افزایش جریان خون به عضلات فعال می شود. به نوبه خود، سیترولین مالات تصور می شود که تحویل مواد مغذی را افزایش می دهد و مواد زائد مرتبط با خستگی عضلانی مانند لاکتات و آمونیاک را پاک می کند.

بنابراین، توانایی سیترولین مالات در کاهش درد عضلانی ممکن است به دوز و ورزش بستگی داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این مورد مورد نیاز است.

سیترولین مالات شکلی از ال سیترولین است که ممکن است با افزایش این ماده به کاهش درد عضلانی کمک کند. دوز و نوع ورزش ممکن است بر توانایی سیترولین مالات در کاهش درد عضلانی تأثیر بگذارد.

کاهش فشار خون

تصور می شود که افراد مبتلا به فشار خون بالا توانایی استفاده از اکسید نیتریک در بدن خود را مختل می کنند. فشار خون بالا زمانی اتفاق می‌افتد که نیروی فشار خون شما به دیواره‌های شریان‌ها به طور مداوم بیش از حد بالا باشد.

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی و بیماری کلیوی شود. نشان داده شده است که رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات فشار خون را کاهش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد. این امر باعث شده است تا محققان اثرات مفید برخی از ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات را بر روی سطح فشار خون آزمایش کنند.

"<yoastmark

افزایش عملکرد ورزشی

این در بسیاری از فرآیندهای سلولی، از جمله گشاد شدن رگ های خونی یا گشاد شدن عروق نقش دارد. رگ‌های خونی پهن‌تر به افزایش رساندن مواد مغذی و اکسیژن به ماهیچه‌های در حال کار در حین ورزش کمک می‌کند و در نتیجه عملکرد ورزش را افزایش می‌دهد.

این باعث محبوبیت مکمل‌های اکسید نیتریک در بین ورزشکاران و ورزشکاران تفریحی شده است. این مکمل ها اغلب حاوی چندین ماده هستند که گفته می شود اکسید نیتریک را افزایش می دهند، مانند نیترات یا اسیدهای آمینه ال آرژنین و ال سیترولین.

در بسیاری از تجزیه و تحلیل ها، نیترات برای بهبود عملکرد ورزشی در دوچرخه سواران، دوندگان، شناگران و حتی قایق سواران نشان داده شده است. از سوی دیگر، ال-آرژنین برای بهبود عملکرد ورزشی در بسیاری از مطالعات ثابت نشده است.

این به این دلیل است که بیشتر ال-آرژنینی که بلعیده می شود قبل از اینکه فرصتی برای رسیدن به جریان خون پیدا کند متابولیزه یا تجزیه می شود، در حالی که ال-سیترولین اینطور نیست. به همین دلیل، ال سیترولین در افزایش اکسید نیتریک و بنابراین عملکرد ورزش موثرتر از ال آرژنین است.

مکمل هایی که برای افزایش اکسید نیتریک در نظر گرفته شده اند معمولاً به عنوان افزایش دهنده عملکرد تبلیغ می شوند. در حالی که مزایای افزایش عملکرد ال آرژنین حداقل است، نیترات و ال سیترولین ممکن است ارزشمند باشند.

 کنترل دیابت نوع ۲

تولید اکسید نیتریک در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مختل می شود. این منجر به سلامت رگ‌های خونی ضعیف می‌شود که می‌تواند به مرور زمان به شرایطی مانند فشار خون بالا، بیماری کلیوی و بیماری قلبی منجر شود.

بنابراین، مکمل هایی که این ماده را افزایش می دهند ممکن است پیامدهای مهمی برای درمان دیابت و پیشگیری از بیماری داشته باشند. زمانی که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ال آرژنین مصرف کردند، تولید اکسید نیتریک آنها افزایش یافت. این افزایش در اکسید نیتریک همچنین منجر به افزایش حساسیت به انسولین شد و امکان کنترل بهتر قند خون را فراهم کرد.

مطالعه دیگری روی ۱۴۴ نفر به بررسی اثرات ال-آرژنین بر پیشگیری یا به تاخیر انداختن پیشرفت دیابت نوع ۲ پرداخت. در حالی که ال-آرژنین از ابتلای افراد به دیابت جلوگیری نمی کند، حساسیت به انسولین را افزایش داده و کنترل قند خون را بهبود می بخشد.

افراد مبتلا به دیابت تولید اکسید نیتریک را مختل کرده اند که می تواند منجر به اثرات مضر سلامتی شود. نشان داده شده است که ال-آرژنین کنترل قند خون را در افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد، اما قبل از توصیه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

سلامت قلب را بهبود می بخشد

مصرف مکمل های این ماده  چندین اثر تقویت کننده قلب را ارائه می دهد. اینها شامل کاهش سفتی شریان، کاهش فشار خون و بهبود جریان خون شریان کاروتید است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که محققان برای یافتن این اثرات، حیوانات و نه انسان ها را مورد مطالعه قرار دادند.

تقویت عضلات و ریکاوری

محققان بر این باورند که مصرف مکمل‌های این ماده می‌تواند باعث افزایش اکسیژن رسانی به عضلات شود. این به طور بالقوه می تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد و درد بعد از تمرین را کاهش دهد. مصرف مکمل‌های اکسید نیتریک ممکن است تحمل به ورزش را افزایش دهد. با این حال، این فقط در مورد کسانی صدق می کند که به طور منظم ورزش نمی کردند یا فقط با سرعت متوسط ​​​​ورزش می کردند.

این تحقیق نشان نداده است که مکمل‌های اکسید نیتریک می‌توانند به ورزشکاران نخبه کمک کنند. محققان این مطالعات را بر روی مردان جوان انجام دادند، بنابراین نمی‌دانند مکمل‌های اکسید نیتریک چگونه ممکن است بر افراد مسن و زنان تأثیر بگذارد.

"<yoastmark

کاهش فشار خون بالا در بارداری

پره اکلامپسی، که نوعی فشار خون بالا است که می تواند در بارداری رخ دهد، هم برای زن و هم برای جنین خطرناک است. زنان بارداری که مکمل های ال-آرژنین را برای مدت طولانی مصرف می کردند نسبت به زنان بارداری که ال-آرژنین مصرف نمی کردند، فشار خون پایین تری داشتند.

اگرچه محققان نیاز به انجام مطالعات بیشتری دارند، اما نتایج برای زنانی که در دوران بارداری با فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنند، امیدوارکننده است.

سایر مزایای مصرف اکسید نیتریک

مردم به دلایل مختلفی از این مکمل استفاده می کنند که بسیاری از آنها هیچ تحقیق علمی برای حمایت از آنها ندارند. برخی از مزایای گزارش شده مکمل های اکسید نیتریک عبارتند از:

  • افزایش کاهش وزن
  • بهبود عملکرد ریه در مبتلایان به فیبروز کیستیک
  • درمان بیماری ارتفاع
  • بهبود بهبودی پس از تروما یا آسیب شدید
  • جلوگیری از سرماخوردگی
  • کاهش عوارض جانبی از دست دادن حافظه
  • بهبود زخم پای دیابتی

نیترات چیست

نیترات ترکیبی است که در چغندر و سبزی های برگ تیره مانند اسفناج و آرگولا یافت می شود. هنگامی که نیترات مصرف می کنید، بدن شما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می کند که به نوبه خود باعث شل شدن و گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.

نیترات ممکن است با افزایش تولید اکسید نیتریک به کاهش فشار خون کمک کند. یک بررسی اثرات مصرف مکمل های نیترات را بر فشار خون در بزرگسالان تجزیه و تحلیل کرد.

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک شرکت‌کنندگان پس از مصرف مکمل‌های نیترات، به ترتیب به طور متوسط ​​۳.۵۵ و ۱.۳۲ میلی‌متر جیوه کاهش یافته است.

فلاونوئیدها چیست

نشان داده شده است که عصاره های فلاونوئیدی مانند نیترات ها فشار خون را بهبود می بخشد. فلاونوئیدها دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند و تقریباً در همه میوه ها و سبزیجات یافت می شوند.

دانشمندان بر این باورند که فلاونوئیدها نه تنها تولید اکسید نیتریک را افزایش می دهند، بلکه تجزیه آن را نیز کاهش می دهند و به طور کلی سطوح بالاتری را افزایش می دهند. با این حال، نیترات‌ها نسبت به فلاونوئیدها، تحقیقات بیشتری برای حمایت از اثرات کاهش فشار خون خود دارند.

سبزیجات و میوه ها حاوی چندین ترکیب مانند نیترات و فلاونوئیدها هستند که ممکن است با افزایش سطح اکسید نیتریک به کنترل فشار خون کمک کنند.

خطرات مصرف اکسید نیتریک

فرد باید در مورد هرگونه تداخلی که مکمل‌های اکسید نیتریک با داروهای موجود داشته باشند، با پزشک صحبت کند. برای اکثر افراد، مصرف مکمل های اکسید نیتریک عوارض جانبی ایجاد نمی کند. هنگامی که عوارض جانبی رخ می دهد، اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال
  • معده درد، نفخ یا سوزش سر دل
  • سردرد
  • تپش قلب
  • حالت تهوع

با این حال، برخی از افراد به دلیل خطر عوارض جانبی احتمالی، نباید مکمل ها را مصرف کنند. این افراد شامل افرادی هستند که:

سیروز: افراد مبتلا به سیروز یا زخم های کبدی باید اکسید نیتریک را با احتیاط مصرف کنند زیرا می تواند عملکرد کبد را بدتر کند.

کمبود گوانیدینواستات متیل ترانسفراز: این یک بیماری ژنتیکی نادر است که در آن فرد فاقد آنزیمی است که آرژنین را به کراتین تبدیل می کند که یک محصول زائد است. در نتیجه افراد مبتلا به این کمبود نباید از مکمل های اکسید نیتریک استفاده کنند.

فشار خون پایین: اگر فردی از قبل فشار خون پایینی دارد، نباید مکمل‌های اکسید نیتریک را مصرف کند، زیرا ممکن است فشار خون را بیشتر کاهش دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که هر کسی که مکمل‌های اکسید نیتریک مصرف می‌کند، قبل از انجام عمل جراحی، این کار را متوقف کند.

پزشکان همچنین نگرانی هایی دارند که مصرف مکمل های اکسید نیتریک می تواند برخی شرایط را بدتر کند. اینها عبارتند از بیماری کلیوی، تبخال و بعد از اینکه فرد دچار حمله قلبی شده است.

افرادی که ال-آرژنین را پس از حمله قلبی مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند، شانس بیشتری برای مرگ، تجربه حمله قلبی تکراری و بستری شدن دارند.

مکمل ها همچنین ممکن است با داروهایی مانند داروهای دیابت و فشار خون بالا تداخل داشته باشند. هر کسی که به مصرف مکمل های اکسید نیتریک فکر می کند باید ابتدا با پزشک خود صحبت کند تا مطمئن شود که با شرایط موجود یا سایر داروهایی که مصرف می کند تداخل نخواهد داشت.

اثرات جانبی اکسید نیتریک

مکمل‌های اکسید نیتریک زمانی که در مقادیر مناسب مصرف شوند به طور کلی بی خطر هستند. ال-آرژنین مصرف شده در دوزهای بالاتر از ۱۰ گرم می تواند باعث ناراحتی معده و اسهال شود. مکمل های آب چغندر همچنین می توانند ادرار و مدفوع شما را به رنگ قرمز تیره تبدیل کنند. این یک عارضه جانبی رایج اما بی ضرر است. قبل از مصرف هر گونه مکملی برای افزایش اکسید نیتریک، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

مواد غذایی حاوی اکسید نیتریک

ماهی
لوبیا سویا و محصولات مختلف سویا
بادام زمینی
آجیل
لوبیا
شیر
نخود
گوشت بدون چربی

قیمت قرص نیتریک اکسید

قیمت این قرص هم مانند بقیه دارو بسته به شرکت سازنده متغییر است.

کلام آخر

نیتریک اکسید مولکولی است که نقش های مهمی در سلامت انسان ایفا می کند. بسیاری از مکمل ها ادعا می شود که این ملکول را در بدن افزایش می دهند و مزایای چشمگیری برای سلامتی و عملکرد دارند.

مکمل های اکسید نیتریک به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، برخی از عوارض جانبی وجود دارد که باید از آنها آگاه بود، از جمله ناراحتی بالقوه معده و اسهال، و همچنین مدفوع و ادرار قرمز تیره. آنها حاوی موادی مانند نیترات یا اسیدهای آمینه L-citrulline و L-arginine هستند.

مکمل‌های اکسید نیتریک در اکثر افراد عوارض جانبی زیادی ایجاد نمی‌کنند، بنابراین برخی از افراد ممکن است آنها را امتحان کنند. با این حال، افراد باید مطمئن شوند که شرایط پزشکی خاصی ندارند که ان می تواند به آنها آسیب برساند.

یک فرد باید همیشه قبل از مصرف این مکمل یا هر مکمل دیگری با پزشک خود صحبت کند تا مطمئن شود که انتخابی ایمن و سالم دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا