Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

ماهی سالمون یا ماهی آزاد است، گونه ای از آزاد ماهیان که معمولا در آب های شیرین متولد می شود، سپس به اقیانوس ها می رود و برای تخم ریزی به آب شیرین باز می گردد. مطالعات نشان می دهد که ماهی  های سالمون برای تخم گذاری به محلی که در آن متولد شده اند برمی گردند.

ماهی قزل آلا متعلق به گونه آزاد ماهیان است اما با ماهی سالمون فرق می کند. در مقاله زیر می توانیم به طور مفصل در مورد خواص ماهی سالمون، انواع ماهی سالمون، طبع ماهی سالمون، مضرات ماهی سالمون و قیمت ماهی سالمون صحبت کنیم. لطفا ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

 ماهی سالمون چیست؟

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟
درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

ماهی سالمون از خانواده ماهی آزاد  است که در رودخانه های آب شیرین تخم ریزی می کنند و در اقیانوس آتلانتیک زندگی می کنند. گوشت  ماهی های سالمون  به رنگ صورتی است. این نوع ماهی از نظر  ویتامین C و E غنی ​​است و بیشترین مقدار امگا سه را در بین سایر ماهی ها دارد. اسید آمینه تیروزین موجود در این ماهی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.

این ماهی به دلیل کالری کم و محتوای چربی کم آن می تواند توسط افرادی که رژیم لاغری دارند نیز استفاده شود. چربی موجود در این ماهی برای بدن ضروری است زیرا این چربی در داخل بدن  تولید نمی شود. همانطور که می دانید امگا سه منبع بسیار مهمی برای سلامت قلب و عروق و پوست است.

خوردن این نوع ماهی از حمله قلبی  جلوگیری می کند ، متابولیسم بدن را تنظیم می کند، از لخته شدن خون در داخل رگ ها جلوگیری می کند و کلسترول را کاهش می دهد. مصرف ۱۱۳ گرم از این ماهی ۸۷ درصد از نیاز بدن امگا ۳ را مطابق با نیاز روز انه بدن تامین می کند.

جدول مشخصات

نام های رایج ماهی آزاد، سالمون نروژی، ماهی آزاد دریای شمال
نام انگلیسی Salmon
طبع سرد و تر

 

ظاهر ماهی قزل آلا

این ماهی ممکن است از نظر ظاهری بسیار شبیه به ماهی قزل آلا باشد، با این حال چند تفاوت وجود دارد. ماهی سالمون برخلاف ماهی قزل آلا هیچ خالی در نیمه پایین بدن خود ندارند و فک سایمون از چشمانش بالا  تر نمی رود، ولی فک ماهی قزل آلا از بالای چشمانش بالاتر می رود. رنگ گوشت این ماهی همان طور که اشاره شد صورتی یا قرمزاست.

نکاتی برای خرید ماهی سالمون

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟
درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

هنگام خرید سالمون چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در هنگام خرید حتما این ماهی را با رگه های سفید انتخاب کنید، زیرا این روزها عده ای سودجو آمپول های رنگی را به ماهی ها تزریق می کنند تا آنها را بهتر بفروشند که طبیعی نیست. عدم وجود لکه های سفید در بدن ماهی سالمون نیز دومین عاملی است که باید به آن توجه کرد.. این لکه ها هنگام تخم ریزی روی بدن ماهی ظاهر می شوند که نشان می دهد ماهی سالمون در مرحله تخم ریزی صید شده  است و گوشتی بی مزه دارد.

طبع ماهی سالمون چیست؟

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟
درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

طبع ماهی معمولا سرد و تر است. ماهی های دریا و آب شور سردی و تری کمتر  داردو برخی گرمتر از دیگر ماهی ها هستند. ماهی‌های بزرگ‌تری که در آب‌های شیرین زندگی می کنند و انواع ماهی های آب شیرین که فعالیت کمتری دارند ، طبع سردتری دارند.

مصلح ماهی چیست؟

مصلح خواص و مزاج ماهی (موادی که در هنگام پخت و پز با  مصرف ماهی استفاده می شوند تا عوارض آن کاهش یابد) عبارتند از: زنجبیل، گلپر، زیتون پرورده، ادویه جات شامل فلفل و دارچین، مغز گردو و سبزیجات تند  محلی

ماهی‌هایی  که به صورت شکم پر  طبخ می شوند نیز از این روش و  ادویه استفاده کنند. موادی که در این روش استفاده می شود مغز گردو، رب انار ، آب نارنج و مقداری نمک و ادویه  است.

استفاده از ادویه های مختلف از جمله عسل، پودر زیره، خردل و سبزیجات تند که شامل آویشن، ترخون و … نیز می باشد می تواند مزاج ماهی را بهبود دهند و طبع سرد ماهی را کاهش دهد.

انواع ماهی سالمون درجه یک

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟
درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

انواع مختلفی از این ماهی وجود دارد که در اینجا  به ۵ مورد از آنها اشاره شده است:

  1. سالمون کینگ
  2. سالمون سوکا
  3. سالمون نقره ای
  4. سالمون صورتی
  5. سالمون چام

ماهی سالمون چینی، که به آن ماهی کینگ گفته می شود، به دلیل طعم درجه یک آن نسبت به سایر انواع ماهی های سالمون ، بسیار مورد توجه قرار  گرفته است . این نوع ماهی دارای چربی‌های طبیعی زیاد و گوشتی غنی و خوش طعم است.  رنگ آن‌ها بین سفید و قرمز متغیر است.

ماهی سالمون سوکا دارای گوشت خوش رنگ است. گوشت این ماهی به رنگ نارنجی  و قرمز است و طعم لذیذی دارد. ماهی سالمون  نقره‌ای، همانطور که از نامش پیداست، به دلیل داشتن پوست نقره‌ای رنگ  به این نام شناخته شده است. ماهی سالمون صورتی یکی از بیشترین گونه های رایج سالمون در اقیانوس آرام است. رنگ آنها صورتی روشن و گوشت خوش طعم و کم چرب است.

این نوع ماهی به روش های مختلفی عرضه می شود. تازه، منجمد و دودی تعدادی از روش های عرضه این نوع ماهی است. ماهی سالمون صورتی، به ماهی کوهان دار معروف است. علت این نام گذاری به دلیل برجستگی پشت آن به ویژه در فصل تخم ریزی است.

ماهی سالمون چام به عنوان ماهی سگ نیز شناخته می شود. دلیل نامگذاری آن به دلیل دندان های شبیه سگ این ماهی است که در محافظت از خود از آن کمک می گیرد.  این ماهی دارای گوشت سبک و کم چرب است. این ماهی معمولاً به صورت کنسرو یا منجمد عرضه می شود.

خواص ماهی سالمون

 سرشار از اسیدهای چرب امگا۳

ماهی سالمون یکی از منابع غنی از اسیدهای چرب  امگا۳ است. ۱۰۰ گرم گوشت ماهی سالمون پرورشی حاوی ۲.۳ گرم اسید چرب امگا ۳ است، ولی گوشت ماهی سالمون  دریایی در همان اندازه  ۲.۶ گرم اسید چرب دارد. چربی امگا ۳ بر خلاف بسیاری از چربی های دیگر، برای بدن ضروری است و باید آن ها  را از رژیم غذایی خود دریافت کنیم، زیرا بدن ما قادر به ساخت این نوع چربی نیست.

منبعی غنی از پروتئین

این ماهی غنی از پروتئین است. پروتئین دارای ویژگی های اساسی در بدن است، به عنوان مثال، باعث می شود که بن پس از هر آسیبی بهبود یابد، از استخوان ها محافظت می کند و گروه های عضلانی را در طول کاهش وزن و فرایند پیر شدن حفظ می کند. تحقیقات ثابت کرده است که برای به دست آوردن سلامتی مطلوب، باید حداقل ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین  در هر وعده غذایی  دریافت کنیم. ۱۰۰ گرم ماهی سالمون شامل ۲۲ تا ۲۵ گرم پروتئین است.

نقش ماهی سالمون در بارداری

سازمان غذا و داروی جهانی دارو اکیداً به مادران توصیه می کند که در طول بارداری ماهی مصرف کنند. این سازمان ماهی را مغذی ترین و مناسب ترین غذای این دوران می داند و به شدت از مادران باردار و شیرده می خواهد که ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. مصرف ماهی در  دوران بارداری و شیردهی می تواند سلامت مادر، جنین و نوزاد را تضمین کند.این ماهی سرشار از پروتئین است و  می تواند به رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد کمک کند. قرار دادن ماهی قزل آلا در سبد غذایی خانواده به عنوان یک الگوی تغذیه ای مناسب می تواند به سلامت قلب خانوداه کمک  کند، و هم چنین می تواند خطر چاقی را کاهش می دهد.

خواص فوق العاده ی ماهی سالمون بر کودکان

این ماهی منبع غنی از مواد مغذی ضروی مانند روی، آهن و پروتئین و ویتامین دی است و می تواند در برنامه غذایی کودک گنجانده شود، البته زمانی که کودک به آن حساسیت نداشته باشد و آن را در حد متعادل مصرف کند.

مصرف ماهی به طور منظم می تواند به بدن کودک شما کمک کند تا با اختلالات و بیماری های مختلف مقابله کند. تردیدی وجود ندارد که ماهی سرشار از مواد مغذی مانند آهن، پروتئین و چربی، امگا ۳ مورد نیاز برای بچه ها است.

اما از آنجایی که این منابع غذایی گرانبها ممکن است با ماده خطرناک جیوه آلوده باشند، و آلودگی ماهی سالمون به جیوه  وجود دارد.بنابراین تنوع بخشیدن به مصرف انواع ماهی‌هایی که از آنها استفاده می‌کنید بهترین راه حل است تا از مزایای سلامتی آن‌ها بهره ببرید و از مصرف بیش از حد هر گونه آلاینده جلوگیری کنید.

علاوه بر این، این روش به افزایش ذائقه و طعم شناسی  فرزند شما کمک می کند. اگر فرزندانتان ماهی تن را دوست دارد، به یاد داشته باشید که محصولات و مارک هایی را انتخاب کنید که از ماهی تن کوچکتر استفاده می کنند و میزان جیوه موجود در آن ها را بررسی کنید و در نهایت به خاطر داشته باشید که به دلیل احتمال آلودگی و عوارض حاصل از جیوه در ماهی، فرزند خود را از غذاهای دریایی و مزایای بی نهایت آنها محروم نمی کنند.

 مقدار بالای ویتامین‌های گروه B

درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟
درباره گوشت ماهی سالمون و خواص آن چه می دانید؟

این ماهی منبع غنی ویتامین B است. مقدار ویتامین B موجود در ۱۰۰ گرم ماهی سالمون که از دریا صید شده است به شرح زیر است:

  • ویتامین B تیامین : ۱۸٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B۲ ریبوفلاوین: ۲۹٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B نیاسین: ۵۰٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B۵ اسید پانتوتنیک: ۱۹٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B۶: تامین ۴۷٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B۹ اسید فولیک: ۷٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه
  • ویتامین B۱۲: تامین ۵۱٪ از مقدار مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه

این ویتامین ها در چندین واکنش های مهم بدن نقش دارنداز جمله تبدیل مواد غذایی به انرژی، ساخت و ترمیم DNA و دارای خاصیت ضد التهابی است  که می تواند باعث  جلوگیری ازبیماری قلبی و عروقی شود. تحقیقات نشان داده است که همه انواع ویتامین  B در کنار هم  باعث  افزایش عملکرد مغز  می شود.

منبع پتاسیم

این ماهی سرشار از پتاسیم است. این امر به ویژه در مورد ماهی سالمون صادق است، حدود صد گرم آن ۱۸٪ از مقدار توصیه شده روزانه را تامین می کند، در حالی که نوع پرورشی آن ۱۱٪ از نیاز روزانه را تامین می کند

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است، و بدن ما مقادیر کمی از آن را نیاز دارد. با این حال، دریافت سلنیوم کافی از برنامه  غذایی بسیار مهم است. تحقیقات ثابت کرده است که سلنیوم به محافظت از سلامت استخوان ها و همچنین کاهش آنتی بادی های تیروئید در افراد دارای بیماری خودایمنی تیروئید کمک می کند و خطر بیشتر سرطان ها را کاهش می دهد. ۱۰۰ گرم ماهی سالمون ۵۹ تا ۶۷ درصد از سلنیوم مورد نیاز بدن را در روز تامین می کند.

برخورداری از آنتی اکسیدان آستاگزانتین

آستاگزانتین ترکیبی است که برای سلامتی بسیار مهم است. آستاگزانتین، یکی از اعضای خانواده آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی  است و عامل اصلی رنگدانه های قرمز در سالمون است. آستاگزانتین از طریق  افزایش کلسترول خوب  و اکسیداسیون کلسترول بد بدن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی  را کاهش می دهد.

کمک به کاهش خطر بیماری قلبی

مصرف منظم این ماهی، شما را از بیماری قلبی محافظت می کند. این موضوع تا حد زیادی به دلیل وجود اسید های چرب  موجود در گوشت سالمون است.

کمک به کنترل وزن

مصرف منظم این ماهی به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام شما کمک می کند. این ماهی مانند سایر غذاهای پروتئینی با تنظیم ترشح هورمون های کنترل کننده اشتها  می تواند باعث احساس سیری  در شما  شود . علاوه بر این، پس از مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مانند ماهی سالمون  سرعت سوخت و ساز بدن شما در مقایسه با مصرف  سایر مواد غذایی  افزایش پیدا می کند.

در پیشگیری از التهاب قوی است

این ماهی یک سلاح قدرتمند در برابر التهاب است. بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که التهاب دلیل اصلی اغلب بیماری‌های قلبی و عروقی ، دیابت و بیشتر سرطان‌ها است. بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند که خوردن ماهی سالمون بیشتر به کاهش التهاب در افرادی که در معرض بیماری ها هستند کمک می کند.

تقویت عملکرد مغز

تحقیقات نشان می دهد که گنجاندن ماهی سالمون در رژیم غذایی به تقویت فعالیت مغز کمک می کند. مصرف ماهی‌های چرب و روغن ماهی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد، از سلامت مغز جنین در دوران بارداری محافظت می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد، روند کاهش حافظه به دلیل بالارفتن سن را کاهش می‌دهد و احتمال زوال عقل را کاهش می‌دهد.

مضرات ماهی سالمون

این ماهی یکی از چرب ترین ماهی هاست. بنابراین برای افرادی که می خواهند وزن کم کنند تایید نمی شود.

کلام پایانی

این ماهی منبع غنی از مواد مغذی است که فواید سلامتی فوق العاده ای دارد. مصرف حداقل ۲  وعده ماهی سالمون  در هفته به شما کمک می کند تا خواسته های غذایی خود را برآورده کنید و خطر بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد.

به علاوه، این ماهی یک وعده غذایی خوشمزه است که می تواند به روش های مختلفی تهیه شود. مصرف این ماهی چرب به عنوان بخشی از رژیم غذاییتان ، کمک شایانی به بهبود کیفیت زندگی‌ شما خواهد کرد.

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بازتاب: روش تشخیص ماهی سالمون و قزل آلا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا