Fa_flag   En_flag
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با آفت مینوز و سموم و آفت کش های آن

هنگامی که آفت مینوز به گیاهان شما حمله می کند، ظاهر بسیار وحشتناکی بر روی گیاهان ایجاد خواهند کرد و آسیب های بسیار جدی به سلامت گیاهان شما وارد می کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که بلافاصله بعد از مشاهده علائم اولین حملات، اقداماتی را انجام دهید تا این حشرات را تحت کنترل درآورید.
این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد آفت کش مینوز و سموم آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم آفت مینوز دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم آفت مینوز در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم و آفت کش مینوز در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت آفت کش و سم مینوز نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم مینوز به روزرسانی می‌شود.

انواع مختلفی از این آفات در طبیعت وجود دارند، اما آسیبی که آنها به گیاهان وارد می کنند تقریبا یکسان است. آفت مینوز بالغ شبیه مگس های کوچک سیاه رنگ به نظر می رسند، اما این مگس ها نیستند که به گیاهان شما آسیب می رسانند. چیزی که به گیاهان شما آسیب می رساند، لاروهایی است که این مگس ها از خود به جا می گذارند. اگر آفت مینوز را تحت کنترل نگیرید، آنها به سرعت تکثیر می شوند و برگ های گیاهان شما را از بین خواهند برد.

این لاروها در لایه‌ های بافت میانی برگ‌ های گیاه زندگی می ‌کنند. آنها را معدنچی برگ نیز می نامند، زیرا مواد مغذی را از برگ ها استخراج می کنند و مسیرهای خالی را در برگ ایجاد می کنند. در این مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک، علائمی را که باید جستجو کنید و اطلاعاتی در مورد اینکه چگونه گیاهان خود را از شر آفت مینوز خلاص کنید، به اشتراک خواهیم گذاشت، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با ما همراه باشید.

آفت مینوز و طریقه مبارزه با آن

آفت مینوز (Citrus leafminer) یک آفت بسیار رایج در گیاهان و مرکبات است. حشره بالغ این آفت، پروانه کوچکی است (طول بال های آن تقریبا ۵ میلی متر) که روی برگ ها تخم می گذارد. سپس لاروهای کوچک بیرون می آیند و در برگ فرو می روند.

لاروها فقط می توانند در برگ های نرم، جوان و جدید زندگی کنند. برگ های آسیب دیده توسط مینوز ممکن است از نظر زیبایی شناختی ما را آزار دهد یا غیر جذاب باشند، اما به طور کلی بر رشد یا بازدهی درختان بالغ تأثیرات منفی زیادی نمی گذارد.

این آفات قادر به هجوم به برگ های بالغ و مسن نیستند. قطع کردن تعدادی یا همه ساقه ‌ها یا شاخه‌ های آلوده گیاه ممکن است باعث آلودگی بیشتر گیاهان شود زیرا این امر باعث رشد جدید شاخ و برگ و در نتیجه بیشتر شدن برگ‌ های جدید و جوان به عنوان غذا برای این آفت می‌ شود.

برای به حداقل رساندن آلودگی، توصیه می شود هرس گیاه را کاهش دهید و از بریدن شاخ و برگ های آسیب دیده خودداری کنید. لاروها با تونل زدن در داخل برگ از اطراف برگ تغذیه می کنند و ردی در سراسر برگ از خود باقی می گذارند. این خطوط معمولا شبیه خطوط متلاطم نقره ‌ای به نظر می‌ رسند اما ممکن است مانند یک تاول روی برگ نیز به نظر برسند. برگ ها معمولا با شروع شفیره شدن لاروها کاملا از بین می روند و خمیده می شوند.

بهترین راه برای دفع و از بین بردن مینوز استفاده از سموم شیمیایی است. آفت‌مینوز به ویژه به درختان کوچک جوان و مرکبات گلدانی آسیب می رساند. آسیب به درختان بزرگ بالغ عموما سطحی تلقی می شود اما برخی تحقیقات جدید نشان می دهد که تونل زدن لاروهای این آفت، درختان بزرگ را در برابر بیماری های دیگر آسیب پذیر می کند.

روش شناسایی آفت مینوز

شناسایی گونه های مختلف آفت مینوز با مشاهده حشرات بالغ آنها آسان نیست. همچنین شناسایی مینوز با توجه به لاروهای آن نیز می تواند بسیار دشوار باشد زیرا لاروهای این آفت ویژگی های متمایز کننده کمی نسبت به لاروهای حشرات دیگر دارد. شما می توانید از هویت گیاه میزبان برای شناسایی نوع آفت‌مینوز استفاده کنید.

لاروهای مینوز حدود دو میلی متر طول دارند و کمی صاف و شفاف نیز هستند. شفیره های این آفت، قهوه ای روشن و اغلب براق هستند. بسته به نوع آفت‌مینوز، تخم ها یا به شاخ و برگ تزریق می شوند یا در قسمت زیرین برگ ها کاشته می شوند.

به محض بیرون آمدن لاروها از تخم، این حشرات شروع به جویدن برگ می کنند و از لایه های بین کوتیکول فوقانی و تحتانی برگ ها تغذیه می کنند و لکه ها یا تونل های به رنگ نقره ای از خود بر جای می گذارند. این لاروها هنگامی که برای شفیره شدن آماده می شوند، از برگ خارج می شوند و روی شاخ و برگ های گیاه به شفیره تبدیل می شوند. آفت مینوز در ۸۶ درجه فارنهایت، یک چرخه زندگی را می تواند در دو هفته کامل کند. لاروها به مدت ۸ تا ۱۲ روز از برگ های گیاه تغذیه می کنند و بسته به گونه این آفت، در عرض دو هفته شفیره شده و بالغ می شوند.

روش شناسایی آفت مینوز
روش شناسایی آفت مینوز

انواع آفات مینوز

در زیر تعدادی از گونه ‌های مختلف آفت‌مینوز که ممکن است به باغ و گیاهان شما هجوم بیاورند دسته بندی کرده ایم. این دسته بندی عبارتند از:

آفت مینوز نخود (Liriomyza huidobrensis)

به آفت‌مینوز نخود، مینوز مارپیچ آمریکایی نیز می گویند. لاروهای این آفت به برگ ها و ساقه های گیاه نخود فرنگی حمله می کنند. این آفت همچنین ممکن است به سایر سبزیجات نیز حمله کرده و به آنها آسیب برساند.

آفت مینوز شمشاد

این نوع آفت از قسمت های بالایی و پایینی شاخ و برگ های گیاه تغذیه می کند. نشانه ‌های هجوم آفت‌مینوز شمشاد شامل زرد شدن و خشک شدن برگ ها است.

آفت مینوز چغندر

آفت‌مینوز چغندر بالغ شبیه مگس خانگی معمولی است. لاروهای این حشرات از برگ های چغندر و سایر گیاهان مرتبط تغذیه می کنند.

آفت مینوز مرکبات

این حشرات کوچک و سفید رنگ بیشتر درختان مرکبات مانند لیمو، لیموترش، پرتقال، گریپ فروت و غیره را آلوده می کنند. اگرچه این نوع از آفت‌مینوز بومی آسیا است اما در حال حاضر در باغ های اروپا نیز مشاهده شده است.

آفت مینوز گوجه فرنگی (tuta absoluta)

آفت‌مینوز گوجه فرنگی یک آفت جدی شناخته شده در جهان است که در اطراف محصولات گوجه فرنگی یافت می شود. لارو های این آفت به شدت از محصولات زراعی و شیره موجود در ساقه گوجه فرنگی تغذیه می کنند.

چرخه زندگی آفت مینوز

در حالی که تفاوت های جزئی بین گونه های مختلف آفت‌مینوز وجود دارد، چرخه حیات پایه برای همه گونه های آفت‌مینوز یکسان است. یک ماده بالغ و جفت شده تخم های خود را روی سطح یا داخل یک برگ می گذارد. تخم گذاری در داخل برگ توسط ماده این آفت انجام می شود، که پوست برگ را سوراخ می کند تا تخم ها را به داخل برگ تزریق کند. این عمل ممکن است یک نقطه برجسته کوچک در سطح برگ ایجاد کند. یک مینوز ماده ممکن است تا ۲۵۰ عدد تخم در روز بگذارد.

بعد از ده روز یا کمتر، تخم ها شروع به تبدیل شدن به لارو می کنند. مخرب ترین حالت مینوز در حالت لارو است زیرا لاروها از بافت برگ ها عبور کرده و از آنها تغذیه می کنند و مسیرهای مشخصی را بر روی برگ ها باقی می گذارند.

مرحله تغذیه بسته به گونه آفت‌مینوز به مدت ۲-۳ هفته ادامه خواهد داشت. هنگامی که لاروها به شفیره شدن نزدیک می شوند، از داخل برگ خارج می شوند و روی زمین می افتند و یک یا دو اینچ زیر سطح خاک فرو می روند.

در این مرحله، اگر هوا خیلی سرد باشد، لاروها می توانند به خواب زمستانی رفته و در زیر خاک مخفی شوند. در غیر این صورت لاروها شفیره تشکیل می دهند و انتقال نهایی خود را به بزرگسالی آغاز می کنند. آفت‌مینوز تقریبا ۱۵ روز طول می کشد تا از شکل شفیرگی به حالت بالغ تبدیل شوند. در نهایت، پروانه یا مگس بالغ از خاک بیرون می آید و چرخه زندگی را از نو آغاز می کند.

بافت‌ های آبدار درونی برگ‌ ها بیشتر در معرض آسیب آفت‌مینوز‌ قرار می‌ گیرند. اگرچه این آفت مواد داخل برگ را ترجیح می‌ دهند که سلولز کمتری داشته باشد. برای کشاورزان سبزیجات خوراکی، این آسیب ها باعث می شود که بخش هایی از گیاه یا کل محصولات غیرقابل فروش شوند. به عنوان مثال، آسیب آفت‌مینوز به گیاه اسفناج باعث می شود که ظاهر برگ ها ناخوشایند و به طور بالقوه برای مصرف کنندگان ناایمن باشند.

مبارزه با آفت مینوز
مبارزه با آفت مینوز

کاربرد سم مینوز

برای کنترل و از بین بردن سریع مینوز، قبل از اینکه این آفت بالغ شود باید گیاهان خود را با روغن چریش یا یک آفت کش عمومی سمپاشی کنید. هنگام استفاده از آفت ‌کش‌ های مخصوص مینوز، باید زمان‌ بندی مناسبی برای استفاده از آن تعیین کنید تا آفت ‌کش لاروها و مگس های بالغ را از بین ببرد.

اگر خیلی زود سمپاشی را انجام دهید، آفت کش نمی تواند به تخم ها و مگس های بالغ آسیب برساند. به یاد داشته باشید که هدف شما از استفاده از آفت کش قطع چرخه زندگی مینوز است. برای خلاص شدن از شر آفت‌مینوز با یک آفت کش، باید ابتدا یک آزمایش کوچک انجام دهید.

در اوایل فصل بهار، برخی از برگ ‌ها را در باغ خود پیدا کنید که آلوده به آفت مینوز هستند. آنها را در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید و هر روز کیسه را چک کنید. هنگامی که مشاهده کردید که لارو آفت مینوز بالغ شده است، مطلع خواهید شد که زمان شروع سمپاشی گیاهان فرا رسیده است. برای دفع و از بین بردن آفت‌مینوز، گیاهان خود را هر روز به مدت یک هفته سم پاشی کنید.

مبارزه با آفت مینوز

برای دفع و از بین بردن آفت مینوز باید به دنبال آفت کشی باشید که برای کنترل آفت‌مینوز طراحی شده است. از طرف دیگر، ممکن است به دنبال کنترل بیولوژیکی بیشتر یا استفاده از حشره کش طبیعی مانند روغن چریش باشید. روغن چریش یک روغن حشره کش بسیار مفید است که نسبت به آفت کش های تجاری برای محیط زیست ضرر کمتری دارد.

توجه داشته باشید که باید روغن چریش را به طور یکنواخت و برای مدت طولانی استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. روغن چریش چرخه زندگی آفت مینوز را مختل می کند و از بالغ شدن لاروها جلوگیری می کند. با گذشت زمان، این روغن به شما کمک می کند تا مشکل آفت‌مینوز را به خوبی کنترل کنید.

اگر ناگهان از حمله آفت مطلع شدید، سمپاشی با سموم شیمیایی سریع ترین گزینه ممکن است. درک این نکته مهم است که وقتی برای دفع و از بین بردن آفت از سموم شیمیایی استفاده می کنید، ممکن است تعدادی از حشرات مفید موجود در باغ خود را نیز از بین ببرید.

روش های کنترل ارگانیک آفت مینوز

روش های مختلفی برای کنترل و از بین بردن آفت مینوز وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:

کنترل فیزیکی

در حین انجام بررسی‌ های نظارتی، می ‌توانید انتهای هر مسیر را برای کشتن لاروها فشار دهید. همچنین می توانید برگ ‌های آلوده به تخم‌ ها یا تونل‌ های قابل مشاهده را جدا کرده و از بین ببرید.

یکی دیگر از راه های کنترل فیزیکی آفت‌مینوز این است که محصولات مستعد به این آفت را با یک روکش مانند پارچه بپوشانید. این عمل در صورتی مفید است که این آفت حداقل یک سال در گیاهان شما مشاهده نشده باشد زیرا شفیره های آفت‌مینوز می توانند در خاک مخفی شوند و در فصل بهار از خاک بیرون بیایند و شروع به تخم گذاری کنند.

توصیه می شود گیاهان خود را تمیز نگه دارید، بقایای محصول و علف های هرز را که ممکن است به عنوان منابع غذایی جایگزین برای آفت‌مینوز مورد استفاده قرار گیرند را حذف کنید. در اوایل فصل بهار و پس از برداشت، باغ را عمیقا شخم بزنید تا شفیره هایی که در خاک مخفی شده اند از بین بروند.

کنترل بیولوژیکی آفت مینوز

طیف وسیعی از زنبورهای پارازیتوئید و نماتدهای مفید در طبیعت وجود دارند که می توانند مینوز را کنترل و از بین ببرند. بیشتر زنبورهای انگلی که به آفت مینوز حمله می کنند از جنس Diglyphus هستند.

استفاده از باکتری bacillus thurigiensis که به عنوان BT نیز شناخته می شود، می تواند به دفع و از بین بردن آفت‌مینوز به شما بسیار کمک کند. این باکتری که به صورت پودر یا اسپری در بازار موجود است، در صورت تماس با لاروهای مینوز آنها را مسموم کرده و از بین می برد.

آفت کش های آلی

آفت کش های ارگانیک و غیر ارگانیک، بر روی لاروهایی که از قبل در داخل برگ وجود دارند موثر نیستند و معمولا اثرات مطلوبی را برای کنترل این آفت ارائه نمی دهند. در صورت استفاده از آفت ‌کش‌ ها، زمان ‌بندی استفاده از آنها بسیار مهم است. سعی کنید آفت کش را درست قبل از خروج لاروها استفاده کنید. به این ترتیب، وقتی لاروها از تخم بیرون می آیند و از شاخ و برگ های گیاه تغذیه می کنند، با محصولی مواجه می شوند که آن ها را از بین می برد.

آفت‌ کش‌ های ارگانیک، می ‌توانند از تخم ‌گذاری آفت‌مینوز بالغ جلوگیری کنند. این آفت کش زمانی که لاروها در حال جویدن در داخل شاخ و برگ هستند، هیچ تاثیری بر روی آنها نخواهند داشت. با این حال، آفت کش های سیستمیک می توانند به داخل شاخ و برگ های گیاه نفوذ کرده و این آفات را از بین ببرند. سموم شیمیایی مانند کلرانترانی لیپرول، آبامکتین، سیرومازین و دینوتفوران می توانند برای دفع و از بین بردن آفت‌مینوز بسیار موثر باشند.

انواع آفات مینوز
انواع آفات مینوز

بهترین سم برای مینوز خیار

آفت‌مینوز محصولات زیادی را مورد هجوم قرار می دهد. آفت‌مینوز را در مزارع خیار نیز می توانید مشاهده کنید. کشاورزان از سموم شیمیایی مختلفی برای از بین بردن این آفت مخرب استفاده می کنند. برای خرید آفت کش مناسب برای آفت‌مینوز توصیه می شود با متخصصین سموم شیمیایی مشورت کنید.

سم مگس مینوز سبزی و صیفی

آفت‌مینوز به سبزی و صیفی جات بسیار آسیب می رساند. این محصولات توسط انسان ها برای تغذیه استفاده می شوند. آفت‌مینوز ظاهر این محصولات را از بین می برد و ممکن است برای سلامتی انسان نیز در صورت مصرف نا ایمن باشد. بنابراین کشاورزان از روش های مختلفی برای دفع و از بین بردن این آفت مخرب استفاده می کنند. استفاده از سموم شیمیایی یکی از موثرترین راه ها برای دفع و از بین بردن این گونه از آفات در کشاورزی است.

سم مینوز کش

مینوز یک آفت بسیار مخرب برای بسیاری از محصولات کشاورزی است. سموم شیمیایی مختلفی در بازار وجود دارد که می توانند آفت‌مینوز را از بین ببرند. برای خرید آفت کش مناسب، توصیه می شود از متخصصین کشاورزی مشورت بگیرید. باید توجه داشته باشید زمان استفاده از سم مینوز کش برای کنترل این آفت کشاورزی بسیار مهم است.

قیمت سم مینوز

قیمت خرید و فروش سم مینوز برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم آفت مینوز اقدام به خرید آن نمایید.

فروش ‌سم آفت کش مینوز

برای اطلاع از قیمت فروش سم مینوز از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان خرید و فروش آفت کش مینوز در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم آفت مینوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا