Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن چریش اکسیری شگفت انگیز برای مو، پوست و سلامتی

روغن چریش را از دانه های میوه چریش می گیرند. این روغن حاوی کاروتنوئیدها است که ترکیب آنتی اکسیدان بالایی را ایجاد می کند و یک ترکیب فوق العاده برای مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در پوست است. خرید روغن چریش به طور گسترده در لوازم آرایشی مانند شامپو،صابون،کرم دست و لوازم آرایشی استفاده می شود. البته بیشترین کاربرد این روغن در شامپو ها است.

جالب است بدانید که چرا این گیاه را چریش نامگذاری کرده اند ، در زیان محلی سواحلی چریش به معنی چهل است و از آنجایی که گیاه چریش با خواص شفا بخش خو د می‌تواند ۴۰ بیماری مختلف را درمان کند آن را چریش نامیده‌اند.

داروهایی که از این گیاه تهیه می شوند اغلب برای درمان مشکلات پوستی و لکه‌های آن است . حکیم عقیلی که از حکیمان طب قدیم ایرانی است چریش را محلل و منضج می داند . داروهای تهیه شده از این گیاه دارای خواص ضدباکتری، ضد قارچ، تصفیه کننده خون است. از چریش هم چنین به عنوان آفت کشی طبیعی استفاده می‌شود. استفاده از روغن چریش گسترده است که در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به مهترین آنها پرداخته ایم . با با همراه باشید .

گیاه شناسی گیاه چریش :

درخت چریش، درخت همیشه سبزی است که در جنوب شرقی آسیا و آفریقا یافت می شود. پوست و برگ های درخت چریش از نظر پزشکی نیز شناخته شده است و اغلب برای درمان استفاده می شود. همچنین از گل ها، میوه ها و ریشه های درخت چریش نیز استفاده می شود. به دلیل همیشه سبز بدون این درخت، برگ های آن همیشه در دسترس است.

درخت چریش بسیار زود رشد می‌کند و می‌تواند به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ متر برسد. اگر بخواهیم دقیق‌تر به نژاد این درخت اشاره کنیم، باید بگوییم که چریش درختی است از تیره سنجدتلخیان و افراسانان. این درخت بومی شبه قاره هند و میانمار است و از آن حتی به عنوان یاس بنفش هندی یاد می‌کنند. این درخت در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری رشد می‌کند. درخت چریش در پاکستان و بنگلادش نیز یافت می‌شود.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی چریش
نام انگیسی گیاه دارویی Neem Tree
نام علمی گیاه دارویی Azadirachta indica
نامهای رایج گیاه دارویی چریش، نیم
خاستگاه گیاه دارویی هند و میانمار
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پوست و مو, دهان و دندان, قلب و عروق
خواص گیاه دارویی پیشگیری از سکته قلبی و مغزی, تنظیم فشار خون, جلوگیری از پوسیدگی دندان, درمان آفت دهان, درمان اگزما, درمان خشکی پوست, درمان شوره سر, درمان لکه های پوستی, رفع جوش و آکنه, کاهش چربی و کلسترول, کاهش خشکی مو, کاهش قند خون
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی آسیب به کلیه‌ها یا کبد در صورت مصرف بلند مدت، منع مصرف در کودکان، سقط جنین، ناباروری، افت قند خون

خاستگاه چریش :

خاستگاه اصلی این درخت  مناطق گرمسیری مانند شبه قاره هند و میانمار است. این درخت در ایران، در جزیره قشم و بوشهر ، جنوب شرقی بلوچستان، هرمزگان به وفور یافت می‌ شود.

طبع روغ چریش :

گرم و خشک

خواص روغن چریش برای سلامتی پوست :

محققان دانشگاه علوم و فناوری Nkrumah دریافته اند که روغن گیاهی چریش  دارای اسید چرب ، تری گلیسیرید، ویتامین E و کلسیم است. این روغن به دلیل وجود ویتامین E واسید های چرب ضروری  کاملاٌ در عمق پوست جذب می شوندو از رطوبت پوست محافظت می کند و از خشکی آن جلوگیری می کند.

اسید های چرب و ویتامین E در روغن چریش سریع جذب پوست می شوند.پس از جذب، این ترکیبات تقویت کننده قوی  به حفظ سلامت پوست کمک می کند. همچنین وجود ویتامین E موجب نرمی پوست می شود.

جای تعجب نیست مصرف روغن چریش بهترین درمان طبیعی  برای علائم اگزما از جمله خشکی پوست، خارش، سوزش قرمزی، پوست باشد. هم چنین  می توان از این روغن به عنوان جایگزینی برای روغن هسته نخل در تولید صابون باشد و از این روش از خواص دارویی مفید آن استفاده شود.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که استفاده منظم ازر وغن چریش باعث کند شدن روند پیری پوست می شود از این روغن اغلب در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.و با داشتن ترکیبات فعال به طور طبیعی آکنه و لک صورت مبارزه می کندروغن چریش خاصیت آنتی باکتریال دارد  و از بروز جوش و آکنه پیش گیری می کند.در این مقاله ازبه بررسی روغن چریش می پردازیم و فواید سلامتی آن را مورد بررسی قرار می دهیم. این روغن می تواند درمانی موثر برای شپش مو باشد و همچنین ریزش مو را درمان می کند. تاثیر بسزایی در پاکسازی بدن دارد و می تواند سلامت قلبتان را بهبود بخشد. جالب است بدانید که این روغن ممکن است در در درمان مالاریا موثر باشد.

ترکیب روغن چریش :

اسیدهای چرب موجود در روغن دانه چریش عبارتند از: اسید اولئیک (۵۲.۸ درصد)، اسید لینولئیک (۲.۱ درصد)، اسید پالمیتیک (۱۲.۶ درصد) و اسید استئاریک (۲۱.۴ درصد).

افزایش سلامت مو با خواص روغن روغن چریش :

رفع شوره سر :

این روغن دارای خواص باارزشی برای سلامتی مو است ، زیرا سرشار از اسیدهای چربی  است که برای  تغذیه  فولیکول های مو و بهبود موهای خشک و آسیب دیده عالی است. همچنین، این روغن خواص ضد قارچی و آنتی باکتریال دارد و یک ترکیب مؤثر برا یجلوگیری ازشوره سر است زیرا شوره سر به وسیله  قارچ ها ایجاد می شود.

افرادی که دچار شوره سر هستند و از آن رنج می برند. می توانند ازر وغن چریش استفاده کنند . فرقی نمی کند موهای شما چرب باشد یا خشک ، فقط کافی است مقداری روغن نارگیل را بجوشانید و کمی برگ چریش را درون آن بریزید . بعد از خنک شدن ، آن را روی موهای خود ماساژ دهید.

درمان خارش پوست سر:

این روغن می تواند باکتری هایی که باعث خارش کف سر می شود را ازبین ببرد و ازاین طریق به د رمان عارضه پوستی کمک شایانی می کند .

درمان ریزش مو:

برای تحریک رشد مو سرتان باید گردش خون در کف سر شما افزایش یابد. برای این منظور مقداری روغن چریش را به کف سرتان بمالید . تا در پوست سرتان احساس گرما بکنید. در این زمان جریان خون در سر، افزایش یافته است و مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به فولیگول های مو می رسد. و به این صورت از ریزش مو پیشگیری می کند.

درمان پوست سر بد بو با روغن چریش :

سر بعضی از افراد بوی نامطبوعی می دهد , و این به خاطر وجود باکتری های خاصی روی کف سر است.. برای خلاص شدن از این بوی زننده می توانید یکی از راهکارهای زیر را استفاده کنید

درمان شکنندگی مو:

از شایع ترین مشکلات خانم های امروزی ، نازک شدن و شکنندگی موهاست که به علت استفاده مکررازموادشیمیایی است.

برای اینکه از شکنندگی و نازک شدن مو جلوگیری کنید.، هفته ای یکبار، موهای خود را با این روغن ماساژ دهید و اجازه دهید

درمان شپش سر:

تغذیه شپش از خون پوست کف سر است و در بین تارهای مو زندگی می کند. این بیماری بسیار اذیت کننده و آزاردهنده است.برای درمان شپش سر کافی است  با چند قطره از مخلوط روغن گیاهی چریش با روغن زیتون  روی پوست سر بمالید. این برای  دریافت نتیجه بهتر باید ، این درمان را به مدت یک ماه باید ادامه دهید.

به عنوان یک حشره کش طبیعی استفاده می شود :

مگس و پشه از حشرات خانگی هستند ، این هم خانه های ناخواسته می تواند برای افراد خانه آزار دهنده باشند. برای دفع حشرات خانگی می توانید از حشره کش های طبیعی قوی استفاده کنید. چریش یک حشره کش مؤثر و سالم است. محققان تحقیقاتی در موضوع مبارزه با حشرات انجا م داده اند.  این پژوهش ها براساس  یافتن روشی برای کنترل پشه با تکنولوژی پایین است. مطالعه نشان می هد، استفاد هاز حشره کش های شیمیایی معمولاً بسیار گران هستند. علاوه بر این، نگرانی های برای آسیب رساندن این حشره کش ها برای محیط زیست  وجود دارد . براساس نتایج بدست آمده روش های طبیعی و جایگزینی وجود دارد که ارزان تر ، مؤثرتر، و سازگار با محیط زیست هستند.

این تحقیق نشان می دهد که گیاه چریش می تواند پشه ها و مگس ها را  مهار کند . آزادیراکتین جزء اصلی ترکیبات روغن چریش است که حدود ۹۰ درصد دلیل اصلی برای دفع آفات است.

کاربرد روغن چریش برای مبارزه با مالاریا :

بیماری مالاریا به دلیل انگلی که توسط نیش پشه های آلوده به بدن میزبان منتقل می شود، به وجود می آید. برای جلوگیری از گزیدگی پشه می توان دو درصد روغن چریش با روغن نارگیل مخلوط کنید و به نواحی از بدن که در معرض نیش پشه قرار می گیرد، بماید ، این کار بدن را به مدت ۱۲ ساعت از گزش پشه مصون نگه می دارد . این روغن حتی می تواند از بدن در برابر پشه مالاریا  محافظت کند.

سم زدایی و پاکسازی بدن با خواص روغن چریش :

از چه راه های طبیعی می توان بدن را پاکسازی کرد ؟ چه مواد خوراکی می توانند به دفع سموم بدن کمک کنند؟ روغن چریش از روش های طبیعی پاکسازی بدن است  . مصرف روغن چریش باعث افزایش حجم ادرار می شود . این موضوع باعث می شود که بدن آب بیشتری مصرف کند و وبه د نبال آن فعالیت کلیه ها بیشتر شده و سم به راحتی از بدن دفع می شود.

آیا روغن چریش باعث چاقی می شود؟

بله این روغن باعث افزایش اشتها می شود و احساس گرسنگی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد. افرادی که این روغن را مصرف می کنند باعث افزایش ترشح گرلین یا همان هورمون گرسنگی در آنها می شود و بیشتر غذا می خورند.

خرید و فروش روغن چریش :

روغن های گیاهی با در نظر داشتن نوع گیاه و طبعی که دارند ، دارای خاصیت و تأثیراتی متفاوتی هستند. روغن های گیاهی مانند روغن تخم کدو ، روغن بنه ، روغن هسته ازگیل ، روغن وانیل ، روغن آرنیکا و روغن چریش…هر کدام دارای خواص درمانی خاص خود است.

شما می توانید برای خرید انواع روغن های گیاهی به عطاری ها ، مراکز روغن گیری مستقیم گیاهی و یا سایت های فروش روغن های گیاهی مراجعه کنید. ولی قبل از خرید حتماً از اعتبار و اصالت مرکز خرید مطمئن شوید تا بتوانید از سلامت محصول خود مطمئن شوید.

اقدامات احتیاطی و اثرات جانبی روغن چریش:

  • زنان شیرده یا زنان باردار نباید از این روغن استفاده کنند. مصرف آن در زنان باردار، می تواند موجب سقط جنین شود.
  • از محصولات دارای چریش برای نوزادان و کودکان خود استفاده نکنید، زیرا چریش می تواند برای کودکان عوارض جانبی  داشته باشد، عوارضی مانند : از دست دادن هوشیاری، كما، اختلالات مغزی ،استفراغ، اسهال، خواب آلودگی، اختلالات خون، تشنج.
  • این روغن برای افراد بزرگسال ، امن و بدون عارضه است.
  • روغن گیاهی چریش به صورت موضعی  تا دو هفته می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • این روغن اگر به مدت طولانی استفاده شود و یا مقدار دوز مصرف آن زیاد باشد می تواند برای بزرگسالان ناخوشایند باشد، زیرا احتمال اینکه به کبد یا کلیه ها آسیب برساند، زیاد است.
  • اگردر حال مصرف دارو هستید یا وضعیت پزشکی خاصی دارید قبل از استفاده از آن، با پزشک خود مشورت کنید.
چه کسانی نباید چریش مصرف کنند :
  • پیوند عضو
  • عمل جراحی – حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف آن را متوقف کنید.
  • ناباروری
  • بیماری های خود ایمنی از جمله MS
  • افراد مبتلا آرتریت روماتوئید
  • افراد مبتلا به دیابت
تداخل دارویی روغن چریش :
  • داروهای ضد دیابت
  • لیتیوم
  • دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی

بعضی از مردم ممکن است به استفاده موضعی از چریش حساس باشند. از آنجایی که چریش یک روغن قوی است، بهتر است آن را با روغن هایی مثل روغن نارگیل ترکیب کرد تا رقیق شود و استفاده از آن برای افراد حساس مشکلی ایجاد نکند.

با این حال توصیه می شود که قبل از استفاده از روغن چریش، مقداری از روغن را روی بازوی خود امتحان کنید و در صورتی که نسبت به آن حساسیتی نداشتید، آن را روی پوست صورت خود استفاده کنید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا