Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص درمانی گیاه چشوم و نحوه مصرف آن را بشناسیم

چشوم گیاهی خودرو و وحشی است که در دسته گیاهان دارویی قرار می گیرد. دانه های این گیاه طبیعتی گرم و خشک دارد. دانه چشوم که با نام چشمیزک نیز شناخته می شود به رنگ سیاه، لغزنده و با ظاهری کاملا روغنی است.

این دانه هم اندازه دانه به است. این دانه ها به شکل مثلثی با ظاهری براق دیده می شود. از دانه و گیاه چشوم سرمه ای مخصوص تهیه کرده و به چشم می کشند.

در طب سنتی از خواص درمانی این گیاه برای درمان بیماری هایی نظیر التهاب چشم، قطع ریزش اشک، کاهش علائم کم کاری تیروئید، دفع سنگ کلیه و مثانه، مشکلات گورشی، معده و … استفاده می شود.

بیشترین کاربرد این گیاه و دانه های آن برای درمان بیاری های چشمی است. به همین دلیل، وجه تسمیه نام گیاه برگرفته از کلمه چشم است. برای تقویت بینایی و درمان بیماری های چشم، گیاه چشوم به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته

بهتر است از مصرف خوراکی دانه چشوم حتی به میزان خیلی کم آن پرهیز شود. هر گونه مصرف خوراکی این گیاه باید تحت نظر و تجویز پزشک باشد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی گیاه چشوم، خواص درمانی، نحوه مصرف و عوارض احتمالی آن می پردازیم.

نام های دیگر گیاه چشوم

این گیاه به نام های مختلفی شناخته می شود. در فارسی به آن چشمیزک، اقاقالیس، تشمیزک، چشمک و چشم می گویند. به زبان عربی به نام های تشمیزج، جشمیزج و حب السودان معروف است. در زبان هندی نیز آن را به نام های چاکسو و چاکسوم می شناسند.

مشخصات گیاه شناسی گیاه چشوم

این گیاه، نوعی گیاه وحشی و خودرو است که شاخه هایی باریک و برگ هایی شبیه به برگ درخت زیتون دارد. البته تفاوت یاه چشوم با زیتون این است که برگ های این گیاه دراز تر، ضخیم تر و نرم تر از برگ زیتون است.

مشخصات گیاه شناسی گیاه چشوم
مشخصات گیاه شناسی گیاه چشوم

علاوه بر این، دانه های گیاه چشوم در اطراف شاخه ها و نزدیک برگ ها رشد کرده و به رنگ قهوه ای دیده می شود. این گیاه بومی کشورهای آسیایی مانند هند و سودان است. گیاه چشوم بیشتر به صورت موضعی و ضماد و کمتر به صورت خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات دانه گیاه چشوم

دانه این گیاه از طبیعتی گرم و خشک برخوردار است. از آن جایی که چشوم، گیاهی خودرو و وحشی است در دشتی به آن ارادی الو نیز می گویند. بر اساس منابع طب سنتی دانه گیاه چشوم دارای قدرت تحلیل برندگی است. این دانه ها بر خلاف تصور عامه تاثیری در کاهش وزن و لاغری ندارد. دانه ی این گیاه کاربرد خوراکی نداشته و به شکل ضماد موضعی مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص درمانی گیاه چشوم

این گیاه و دانه های آن به علت داشتن خواص درمانی فراوان، طرفداران بی شماری داشته و در میان متخصصان طب سنتی از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است.

با استفاده از خواص درمانی ارزشمند این گیاه و فراورده های آن، می توان از سلامتی بدن خود محافظت کرده و آن را در برابر ابتلا به انواع بیماری ها ایمن نمود. در ادامه این مقاله به بررسی مهم ترین خواص شگفت انگیز این گیاه در طب سنتی می پردازیم.

برای بهبود عملکرد معده مفید است

مهم ترین و اصلی ترین مزایای سلامتی گیاه چشوم و دانه های آن درمان بیماری های مربوط به معده و تقویت آن است. با مصرف این گیاه به راحتی می توان نفخ، سوزش و درد معده را درمان و عملکرد معده را بهبود بخشید .

برای تقویت معده و درمان بیماری های معده باید این گیاه را کوبیده و یا آسیاب کرد. توصیه می شود صبح ها به اندازه یک قاشق چای خوری از پودر دانه گیاه را به همراه مقداری آب میل کرد. بهتر است این کار به مدت ۳ روز ادامه یابد.

برای بهبود عملکرد معده مفید است
برای بهبود عملکرد معده مفید است

از سفیدی زودرس مو ها جلوگیری می کند

با استفاده از پماد تهیه شده از گیاه چشوم روی مو ها، می توان از سفید شدن زودرس مو ها جلوگیری کرد. به افرادی که می خواهند مو هایی سیاه، براق و پرپشت داشته باشند توصیه می شود روی خواص این دانه های گیاهی حساب کنند.

سلامت روده ها را تضمین می کند

روده ها یکی از اندام های مهم بدن محسوب می شوند که وظیفه دفع مواد زائد بدن را بر عهده دارند. یکی از مشکلات شایع روده ای یبوست است. این مشکل در اثر مصرف کم آب، استفاده از غذاهای سفت و کم تحرکی ایجاد می شود.

با مصرف این دانه گیاهی می توان یبوست را برطرف کرده و به عمل دفع کمک کرد. علاوه بر این، مصرف دانه چشوم برای دفع انگل های گوارشی و کرمک بسیار مفید است.

به درمان مشکلات چشمی کمک می کند

مصرف این گیاه به تقویت چشم کمک فراوانی می کند. علاوه بر این، در رفع بسیاری از مشکلات چشمی نیز بسیار کارآمد است. توصیه می شود برای تقویت چشم و درمان خارش آن یک قاشق چای خوری از گیاه چشوم را کوبیده و به صورت ناشتا همراه با کمی آب میل کرد.بهتر است این کار به مدت ۲ هفته ادامه یابد.

در روشی دیگر برای رفع ورم و خارش چشم می توان این دانه های گیاهی را دم کرده و با استفاده از آن چشم را شست و شو داد .انجام این کار در ضد عفونی کردن چشم بسیار موثر است.

کم کاری تیروئید را درمان می کند

برای درمان کم کاری تیروئید می توان از ترکیب دانه گیاهی چشوم و بولاغ اوتی استفاده کرد. سپس دانه های چشوم را پودر کرده و یک قاشق چای خوری از آن را در فنجان محتوی عرق بولاغ اوتی بریزید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را میل کنید. بدین ترتیب، با درمان کم کاری تیروئید از عوارض این بیماری مانند خستگی، افزیش وزن و حساس بودن نسبت به سرما جلوگیری کنید.

کم کاری تیروئید را درمان می کند
کم کاری تیروئید را درمان می کند

به دفع انگل کمک می کند

مصرف دانه های گیاه چشوم به دلیل ترکیباتی که دارد در دفع انگل بسیار موثر است.

خواب‌آور قوی است

میوه و برگ گیاه چشوم از خاصیت خواب آوری قوی برخوردار است. از این رو، مصرف آن به افرادی که مشکل بی خوابی دارند توصیه می شود.

به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می کند

مصرف دانه های این گیاه به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می کند. برای این منظور، ابتدا دانه چشوم را خیس نموده، پوست آن را جدا کرده و با گلاب بسایید. توصیه می شود این ترکیب را ۲ ساعت بعد از غذا همراه با شربت سکنجبین میل کنید.

سایر خواص درمانی گیاه چشوم

  • کاهش مشکلات پوستی
  • خواب آور
  • چربی سوزی
  • کاهنده اشتها
  • رفع کننده خستگی

روش مصرف دانه گیاه چشوم

دانه گیاه چشوم روش استفاده بسیار ساده ای دارد. برای استفاده از این دانه ها باید ابتدا آن را بخیسانیم. پس از نرم شدن پوست دانه چشوم آن را جدا می کنیم. دانه های پوست گرفته شده را با گلاب ساییده سپس مصرف می کنیم.

عوارض جانبی مصرف گیاه چشوم

با وجود تمام خواص و فواید بی نظیری که این گیاه دارد باید بدانیم که زیاده روی در مصرف آن مشکلاتی به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می شود با نظر و مشورت افراد متخصص در زمینه طب سنتی مصرف شود. در این قسمت به مهم ترین عوارض مصرف این گیاه و دانه های آن می پردازیم:

عوارض جانبی مصرف گیاه چشوم
عوارض جانبی مصرف گیاه چشوم
  • در گیاه چشوم ماده ایی به نام چاکسین وجود دارد. این ترکیب باعث تضعیف قلب، تنفس و اعصاب می شود. به همین دلیل، از خوردن مستقیم آن خودداری کنید.
  • بهتر است بدانید مصرف دانه های این گیاه تحت هیچ شرایطی جهت لاغری توصیه نمی شود. از این رو، تمامی تبلیغات انجام شده برای مصرف این دانه ها برای لاغری نادرست است .

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. سلام دوست عزیز ضمن تشکر به خاطرمقاله در مورد چشوم اما من به عنوان یک خواننده این مفاله در نحوه نگارش شما انتقاد دارم امیدوارم یک جواب منطقی بدهید شما در چند جا قید کردی خوردن چشوم خوب نیست ودر چند جا باز قید کردی که برای این دردها خوبه و روش مصرفش را هم نوشتی حالا من موندم چکار کنم به کدام حرف شما اعتماد کنم

    1. مصرف خوراکی دانه گیاه چشوم جز در موارد خاص توصیه نمی شود. اغلب این دانه ها به صورت پماد مورد استفاده قرار می گیرد. در مقاله به خواص درمانی چشوم و نحوه استفاده از گیاه و یا دانه های آن، به دقت پرداخته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا