Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن

قدیم تر ها پنیرها چندان متنوع نبودند. یا حداقل اگر بودند، این حجم تنوع در بازار ایران دیده نمی شدند و ما به همه آنها می گفتیم: پنیر.

اما امروزه، انواع پنیر بیشتر در دسترس است و انواع دستور العمل های آشپزی درهای خود را به روی آشپزخانه ها باز کرده اند، تشخیص اشکال پنیر بسیار دشوار است.

پارمزان یکی از محبوب ترین پنیرهای ایتالیایی است. این پنیر در بسیاری از غذاهای ایتالیایی، رنده شده و پودر شده، یا به صورت تکه و برش استفاده می شود. این پنیر بافت سفتی دارد و منبع غنی از مواد مغذی و کلسیم است. پنیر پارمزان چیست؟ امروز در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک درباره این پنیر و کاربردهای آن را در آشپزی صحبت می کنیم.

پنیر پارمزان چیست؟

پنیر پارمیجانو یا پارمزان یا پنیر پارمسان ، پنیر زرد کمرنگی است که بافت نسبتا سفتی دارد و از شیر گاو درست می شود. البته شکل و بافت آن نیز به زمان ساخت آن بستگی دارد. هر چه این پنیر قدیمی تر باشد، بافت دانه ای تر و یکپارچگی کمتری نشان می دهد. افراد حرفه ای، به این دانه های سفت تر درون بافت پنیر، کریستال می گویند.

در واقع وقتی پارمزان شروع به کهنه شده می کند، بافت آن کریستالی می شود و در سطح زرد رنگ، دانه های پررنگ تر شروع به ظاهر شدن می کنند. طعم تازه این پنیر و هماهنگی آن با مواد غذایی مختلف باعث شد که جایگاه خوبی را در دستور غذاهای آشپزی پیدا کند. به عنوان مثال وجود پارمزان رنده شده در پیتزا، پاستا، در کنار انواع غذاهای گوشتی و سالادها بسیار درخشان و جذاب است. اما اگرقصد ورود به دنیای متنوع پنیرها را با خرید پارمزان دارید، باید آن را بشناسید. پارمزان همان طور که از نامش پیداست در ایتالیا به دنیا آمده و زادگاهش کشور ایتالیا است. همه پنیرها پارمزان طعم مشابهی ندارند.

پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن
پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن

عوامل متعددی از جمله شیر مورد استفاده برای ساخت پنیر، مدت زمان گذشته از تولید و مواد اولیه که می توان به آن اضافه کرد، بر طعم آن تأثیر می گذارد. اما جدا از عواملی که برطعم تأثیر می گذارد، روش ها و قوانین ثابتی برای تهیه این پنیر وجود دارد. جالب است که بدانید پنیرهای پارمزان هنوزدر اروپا محبوب هستند و به صورت سنتی درست می شود.

‘پارمیجیانو’ در زبان ایتالیایی یک توصیف برای شهر پارما است که در زبان فرانسوی به آن پارمسان گفته می شود. این پنیر دارای بافت سفت است و سفتی آن به طو مستقیم با زمان عمل آوری آن همراه است. زمان فرآوری این پنیر حداقل هشت ماه است و حداکثر سه سال است.

هر چه پنیر پارمسان قدیمی تر باشد، قیمت آن بیشتر و بافت کریستالی و دانه ای آن خواهد بود. پروتئین پارمسان بهتر از پروتئین گوشت قرمز است و در عین حال هضم آن بسیار ساده تر است. پنیرنرسیده پارمزان به عنوان پیش غذا و طعم مزه مصرف می شود. طعم خوب این پنیر باعث شد که در غذاهایی مانند ماکارونی، سس پستو و سالادها و سوپ های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

تفاوت پنیر پارمزان و پنیر پیتزا

تمایز بین پنیرها در زمان رسیدن آن ها است. پنیر پیتزا زمان عمل آوری زیادی ندارد، بنابراین بافتی نرم دارد و طبخ آن ساده تر است. پنیر پیتزا در روش آماده سازی پیتزا، با کمک به ذوب شدن بر روی سطح غذا، اثر کشسان و چسبنده خود را نشان می دهد. پنیر پارمسان طعم کاملاً قوی دارد وشما می توانید طعم غذا های خود را با مقدار کمی از آن عوض کنید. پنیر پارمسان رنده شده در سالاد، سوپ و ماکارونی استفاده می شود.

تهیه انواع غذا با پنیر پارمزان

این پنیر را می توان در یک تخته پنیر با  میوه های شیرین مانند انگور، انجیر، زردآلو، نان های مغزدار، آجیل که شامل گردو سرو کنید. پنیر پارمزان رنده شده

برای درست کردن سالاد استفاده می شود که شامل سالاد سزار، اسپاگتی و ماکارونی و سوپ است. پودر پنیر پارمسان نیز در سس های خوشمزه که شامل سس آلفردو، سس سالاد سزار و سس پستو است، استفاده می شود.

پنیر پارمزان از کجا بخرم؟

پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن
پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن

در سال های اخیر انواع مختلف پنیر د ایران زیاد شده و می توانید پنیر پارمسان به صورت قالب ها، برش ها و پودرها در سوپرمارکت ها استفاده کنید.

روش تهیه پنیر پارمزان

برای تولید پنیر پارمزان شیر و سر شیر را با هم مخلوط می کنند، آب پنیر را به آن ها اضافه می کنند، ترکیب حاصل را در ظروف مسی گرم می کنند و پس از آن مایه پنیر را اضافه می کنند. برای تولید هر قطعه پنیر پارمسان که معمولاً به شکل گرد و دایره ای است، حدود ۴۹۰ لیتر شیر مصرف می شود. وزن هر تکه دایره ای این پنیر تقریباً ۳۲ تا ۳۶ کیلوگرم است.

نکات مهم خرید پارمزان

در زمان خرید پنیر پارمزان، شما باید به نکاتی مانند ظاهرو رنگ آن توجه کنید. کلید مهم برای پیدا کردن پنیر خوب این است. به این نکته دقت داشته باشید، هر چه رنگ پنیر درلایه های بیرونی تیره تر باشد، بهتر است. پنیر هایی که کم رنگ هستند و رنگشان مایل به سفید است، انتخاب های خوبی نیستند. وجود ترک در بافت پنیر نشان از موقعیت نه چندان مساعد آن دارد. البته این ها را می توان در حالی در نظر گرفت که پنیر در قالب سرو می شود و نه رنده شده.

در هنگام خرید شکل و بو دو عامل اصلی است که شما باید به آن توجه داشته باشید. درباره شکل تا حدودی صحبت کردیم . پنیر نباید ترک خورده باشد، بو و طعم ترش و ماندگی ندهد. وجود کپک درآن را بررسی کنید. بوی پنیر باید مانند بوی شیر باشد و نباید بوی ناخوشایند و زشتی بهم شامتان برسد.

بسته حاوی پنیر پارمیسان باید کاملاً مهر و موم شده و دربسته باشد. این است که نباید سوراخ یا نفوذ هوا در آن وجود داشته باشد. هوایی که وارد بسته می شود باعث اکسید شدن و ازطعم افتادن پنیر می شود. البته در ایران پنیرهای پارمسان رنده شده معمولاً در بسته بندی خریداری می شوند و همچنین که نه پنیر بلکه محصول دیگری که می خرید باید یک بسته بدون سوراخ و سالم داشته باشد.

اما باز هم برای پنیر پارمسان بیشتر دقت کنید. چون هوا خوردن این پنیر طعم آن را بد می کند. اگر قصد خرید پنیر فله ای دارید، قرار دادن پنیر در پلاستیک و بسته بندی مهم تر می شود.

 زمان تولید و ماندگاری

پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن
پنیر پارمزان چیست؟ خواص، مضرات و تهیه انواع غذا ها با آن

مدت زمان که از تولید پنیر پارمسان می گذرد، تاثیرمستقیم بر طعم آن دارد. ماندگاری این محصولات معمولاً بین ۱۸ تا ۲۰ ماه است.  پنیرهای پارمزان که ۱۲ ماه از تاریخ تولیدشان می گذرد، معمولاً طعم غالب آن ها شیر است و آثاری از ترشی و طعم اسیدی زیر دندان تولید می کنند. پارمزان که  عمر۲۴ ماه از آن گذشته است. بافت سفت تر دارد و طعم شیرین تری نسبت به پنیرهای جوان تر دارد. وقتی چشمانتان را می بندید و پنیر را بو می کنید بوی شبیه آناناس می دهد.

روش  نگهداری از پنیر پارمزان

پنیر پارمزان نوعی پنیر معطر است که به خوبی ذوب می شود و از مواد اولیه غذا جدا نمی شود. بافت این پنیر حساس است، بنابراین برای اینکه خیلی زود ازبین نرود. باید به روش مناسبی از آن نگهداری کرد. به عنوان مثال، هرگز آن را در کیسه فریزر قرار نمی دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا